Acoustic Concepts AC-24?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Tramsient

Acoustic Concepts AC-24?

Inläggav Tramsient » 2016-04-07 00:56

Finns det någon här i denna fantastiska kunskapsbank son är faktiskt.se som vet något om de här högtalarna?

Bild

Etiketten säger Acoustic Concepts AC-24 "Ex-Closure", men det har visat sig i princip omöjligt att googla. Det enda jag vet är att de är köpta i USA i slutet av 70-talet, tillsammans med en numera sorgligt avsomnad Kenwood KR9600.

Konstruktionen är lite kul, med en öppen baffel-variant för mellanregister och diskant och en sluten låda för basen.

Har inte hunnit undersöka dem närmare, annat än att se att basarna inte längre har några skumkanter.

Bild

De kommer med ett visst sentimentalt värde så tanken är att jag ska restaurera dem till sin forna glans. Men jag gillar att veta mer om mina prylar...någon här som känner igen dem, eller har koll på tillverkaren?

Och - sentimentalt värde borträknat - är jag korkad som lägger tid och energi på att fixa till dem?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Acoustic Concepts AC-24?

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-07 09:07

Högtalare i den storleken borde vara lönt att renovera oavsett, fråntagit genexxa m.fl. Det verkar ju vara en seriös konstruktion. Fler bilder tack!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-07 10:15

Vad står det på den nedre lappen? Finns det någon adress t.ex?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-04-08 10:03

Det står Acoustic Concepts MFG Co och en adress till en postbox i Hanover, MD...inget av det var någon direkt Google-hjälp...

Ska bara säkra transport hem så ska jag börja montera isär dem. Då blir det fler bilder. Försökte snegla in genom tyget, men såg inga element jag kände igen. Bara att skummet runt basen var helt borta...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-04-08 14:41

Du kan också prova fråga på audiokarma.org men glöm inte att uppdatera oss här :) och mer bilder på högtalarna blir intressant.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-04-08 15:20

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-04-08 15:58

Jo, de har ju vissa geografiska fördelar, men jag häpnas så gott som dagligen över den kunskap som finns här på Faktiskt.

Ska se till att hålla er uppdaterade så fort det händer något!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-04-08 16:22

Är det de högtalarna som dödade Kenwooden? I så fall blir en reparation inte enkel. Byte av element och filter i såna fall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-08 16:31

Tramsient skrev:Det står Acoustic Concepts MFG Co och en adress till en postbox i Hanover, MD...inget av det var någon direkt Google-hjälp...

Ska bara säkra transport hem så ska jag börja montera isär dem. Då blir det fler bilder. Försökte snegla in genom tyget, men såg inga element jag kände igen. Bara att skummet runt basen var helt borta...

Verkar som ägaren av det företaget hette Edvard C. Kapplinger, det finns några varumärkesregistreringar på nätet, men inte mycket annat.
En text som han skrivit finns i detta dokument:
http://www.bostonaudiosociety.org/pdf/b ... 5-8002.pdf
Hittar tyvärr inget om hans högtalarproduktion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-04-08 21:27

AlNiCo skrev:Är det de högtalarna som dödade Kenwooden? I så fall blir en reparation inte enkel. Byte av element och filter i såna fall.

Nej, det ska ha varit ett par mindre högtalare som gjorde det...de finns inte längre med oss...

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-04-08 21:28

paa skrev:
Tramsient skrev:Det står Acoustic Concepts MFG Co och en adress till en postbox i Hanover, MD...inget av det var någon direkt Google-hjälp...

Verkar som ägaren av det företaget hette Edvard C. Kapplinger, det finns några varumärkesregistreringar på nätet, men inte mycket annat.
En text som han skrivit finns i detta dokument:
http://www.bostonaudiosociety.org/pdf/b ... 5-8002.pdf
Hittar tyvärr inget om hans högtalarproduktion.

Tack! Intressant ändå!

Återgå till Vintage-hifi