Det värsta med digitala media

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Det värsta med digitala media

Inläggav Perfector » 2016-04-13 16:47

Är att jag har vant mig vid att spela hela plattan och bara njuta musiken.
Alltså blir mycket i vinylhyllan bara stående.
Är det någon annan som haft liknande flashar?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Det värsta med digitala media

Inläggav PerStromgren » 2016-04-13 16:53

Menar du att måste resa på dig och vända LP:n halvvägs? Var glad att du kör 78:or...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-13 17:02

PerStromgren skrev:Menar du att måste resa på dig och vända LP:n halvvägs? Var glad att du kör 78:or...

Precis.
Latheten sitter i huvudet och jag ligger ofta raklång i soffan och lyssnar.
då är det skönt med en dubbelcd som kan spela 2 plattor i stöten, eller nåt hemkört som räcker i som mest 180 minuter innan jag måste aktivera mg och byta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-13 17:10

Du är väl tillräckligt gammal för att ha sett och använt en skivväxlare? Jag hade ett flertal dubbel-LP som var tänkta för en sådan, där sid 1+4 var på ena skivan och 2+3 på den andra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-13 18:37

Är det så illa? Att lyssna på hela plattar? Vad jag förstår så lyssnar "folk" mer o mer på snuttar, inte ens på hela låtar, numera. Läskigt kan jag tycka, men så e jag gammal och sannolikt på utdöende. Ungdomarna i min omgivning förvånas över att jag betalar för musik och ofta får den på silvriga skivor. Snart begriper de bättre vad LP är än CD, fast få tar steget till att investera i sådana. Att gå på konsert är däremot häftigt, men vem f-n är Magnus Öström!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-04-13 21:50

hifikg skrev:Är det så illa? Att lyssna på hela plattar? Vad jag förstår så lyssnar "folk" mer o mer på snuttar, inte ens på hela låtar, numera.

ADHD, ett annat slags HD

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-14 07:30

Min Lavry da har ingen fjärrkontroll för ljudnivån, det gör att jag fortsätter lyssna genom hela skivor mer än tidigare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-14 07:35

hifikg skrev:Att lyssna på hela plattar? Vad jag förstår så lyssnar "folk" mer o mer på snuttar, inte ens på hela låtar, numera. Läskigt kan jag tycka, men så e jag gammal och sannolikt på utdöende.

Det är rätt få album /CD/vinyl) där alla låtar håller hög klass/lyssningsvärdighet. Den längre speltiden som CD ger har få lyckats fylla ut annat än i genre som klassiskt eller jazz. Många artister har ju inte ens lyckats fylla en vinyl med musik som håller över tid. Själv har jag nog alltid varit "låtlyssnare" fast en "låt" kan i vissa genre vara rätt lång. Är väl i samma ålderskategori som hifikg? Sättet att lyssna har ändrats genom åren, vi som sätter oss ned i sweetspot är nog rätt få? Musik i bakgrunden, typ lounge, blir det aldrig hemmavid. Tycker bara det är störande. Att lyssna i lurar på bussen genom stan har heller aldrig varit aktuellt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-14 07:56

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Att lyssna på hela plattar? Vad jag förstår så lyssnar "folk" mer o mer på snuttar, inte ens på hela låtar, numera. Läskigt kan jag tycka, men så e jag gammal och sannolikt på utdöende.

Det är rätt få album /CD/vinyl) där alla låtar håller hög klass/lyssningsvärdighet. Den längre speltiden som CD ger har få lyckats fylla ut annat än i genre som klassiskt eller jazz. Många artister har ju inte ens lyckats fylla en vinyl med musik som håller över tid. Själv har jag nog alltid varit "låtlyssnare" fast en "låt" kan i vissa genre vara rätt lång. Är väl i samma ålderskategori som hifikg? Sättet att lyssna har ändrats genom åren, vi som sätter oss ned i sweetspot är nog rätt få? Musik i bakgrunden, typ lounge, blir det aldrig hemmavid. Tycker bara det är störande. Att lyssna i lurar på bussen genom stan har heller aldrig varit aktuellt.

Samma för mig, aldrig i hörlurar på bussen/t-banan. Jag känner mig avskärmad och kan inte njuta av musiken. Lyssnar egentligen allt mindre utom i perioder. Att sitta i sweetspot och lyssnat på ett helt album har jag bara gjort några få gånger i år. Däremot lyssnar jag och sambon mycket på musik när vi slappar och spelar wordfeud :-)

På sätt och vis finns det för mycket musik tillgänglig för mig numera. Tittar jag på/spelar mina gamla vinyler minns jag varenda låt och vet precis hur skivan låter. Det kan jag knappast säga om det hundratalet Grateful Dead-skivor jag har liggande i datorn, för att inte tala om resten...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi