Moderator: Redaktörer
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Morello skrev:Vad är det för mög snubben lagt uppepå rören? (
http://s277.photobucket.com/user/zzxzzy ... 0.jpg.html
Ormoljehattar för 5000:-/st, ger förbättrat tryffelvärde.
Rena rama reapriset jämfört med den där ormoljekabeln för 250 000 SEK som någon torgförde i annan tråd.
JM skrev:Måste erkänna att jag saknar mina gamla rörförstärkare. Inte bara ljudmässigt utan även visuellt. Normalt ger bra musik en själslig kick.
Men att sjunka ner i fåtöljen efter dagen jobb och lyssna på bra musik i det guldskimrande skenet av några 300b rörslutsteg är nog bästa terapin för själen.
JM
Morello skrev:JM skrev:Måste erkänna att jag saknar mina gamla rörförstärkare. Inte bara ljudmässigt utan även visuellt. Normalt ger bra musik en själslig kick.
Men att sjunka ner i fåtöljen efter dagen jobb och lyssna på bra musik i det guldskimrande skenet av några 300b rörslutsteg är nog bästa terapin för själen.
JM
Vad hindrar dig från att ånyo skaffa dig en rörapparat?
Morello skrev:Man vill ju kunna sova om natten också!
Gör ett ballt rör-RIAA - det ligger i tiden tror jag.
JM skrev:Morello skrev:Man vill ju kunna sova om natten också!
Variabelt aktivt delningsfilter med rör som mäter o låter bra vore smaskens.
Klass A försteg med rör utan extra allt.
JM
JM skrev:Måste erkänna att jag saknar mina gamla rörförstärkare. Inte bara ljudmässigt utan även visuellt. Normalt ger bra musik en själslig kick.
JM
JM skrev:Morello skrev:Man vill ju kunna sova om natten också!
JM
IngOehman skrev:JM skrev:Morello skrev:Man vill ju kunna sova om natten också!
JM
Det är faktiskt rätt så lätt att göra den sortens konstruktioner med rör. Prima aktiva filter går att åstadkomma med bara några få KlassA-arbetande katodföljare.
Ett brant stereofoniskt trevägsfilter går faktiskt att åstadkomma med bara tre rör. Vill man ha justerbar gain så går det lämpligen åt två rör till.
Vh, iö
ErikAndersson skrev:Om vi återgår till 845 förstärkaren tråden gällde, så tycker jag de flesta förstärkare med 845 och 211 rör är lite läbbiga. Dessa rör monteras i en c:a 60 mm bajonett rörhållare med stora kontaktfjädrar. Det betyder att om röret tas ur c:a 1000 volt ligger fullt åtkomlig. Ponera om någon stoppar ner några fingrar i rörhållaren! Huga! Huga! Nu kanske inte någon är så dum att de gör det, men det kan hända och måste tas med i beräkningen, sedan kanske det finns barn i närheten. När vi gjorde The Dream var vi mycket noggranna med säkerheten och byggde in hela klabbet, detta trota att GM 70 röret hade stift och inte bajonettsockel.
JM
ErikAndersson skrev:Här sitter rören åt h-vete för tätt, dessutom med en "vägg" bakom. Den här förstärkaren käkar förmodligen rör
JM skrev:[ Bild ]
Appropå farligt men underbart så är det här den ultimata "ljuset" och värmekällan att ha hemma. Sannolikt lite kortlivat.
Cherenkov-strålning.
JM
hifikg skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Variabelt aktivt delningsfilter med rör som mäter o låter bra vore smaskens.
JM
Det är faktiskt rätt så lätt att göra den sortens konstruktioner med rör. Prima aktiva filter går att åstadkomma med bara några få KlassA-arbetande katodföljare.
Ett brant stereofoniskt trevägsfilter går faktiskt att åstadkomma med bara tre rör. Vill man ha justerbar gain så går det lämpligen åt två rör till.
Vh, iö
När börjar tillverkningen? Ino-Tube?
ErikAndersson skrev:845 är inget sändarrör som det påstås från flera håll, utan ett rent audiorör avsett att drivas i Klass-A eller möjligen Klass AB. För radiosändare användes "systerröret" 211 (VT-4C) vilket skiljer sig från 845 medels tätare gallerdelning.211:or ingick i sändaren BC 375 vilken amerikanska bombplan utrustades med under andra världskriget. I sändaren användes en 211 som effektrör 1 st som styroscillator samt 2 st som klass-B modulator alltså inalles 4 st, dessutom ingick en !0Y som mikrofonförstärkare, (kolkornsmikrofon). När japanerna började experimentera med dessa rör på 1970 talet föll det sig naturligt att använda 211 då dessa rör fanns i stora mängder från amerikanska utgående militärlager. 845 var visserligen ett mycket bättre rör för audio men tillgången på dessa var betydligt begränsad samt betingade mycket höga priser. Idag tillverkas 845 rören igen, trots detta använder vissa fabrikanter 211:or anledningen till detta är troligen att man kör på gamla meriter utan att "bryta ny mark".
IngOehman skrev:Jag tillverkar inga rörpryttlar och har inga planer på att börja göra det, jag bara gillar dem.
De har personlighet. Och de låter ofta på ett sätt som är trevligt och som passar i hemmet.
Vh, iö
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Här sitter rören åt h-vete för tätt, dessutom med en "vägg" bakom. Den här förstärkaren käkar förmodligen rör
Kanske medföljer lämplig bordsfläkt att ställa bredvid?
ErikAndersson skrev:Behövs inte, det framgår av rörkurvorna vad som händer. Det viktigaste är kvalitén på ljudet som lämnar högtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster