Nybörjarfrågor ang ljudkvalité och vad som spelar roll

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Danne980

Nybörjarfrågor ang ljudkvalité och vad som spelar roll

Inläggav Danne980 » 2016-04-23 01:44

Hej
Jag har nyligen köpt lite hifi prylar utifrån tips jag hittat på nätet. Jag har tidigare väldigt lite erfarenhet av dessa. Efter att ha läst ganska mycket på nätet så tror jag att jag har hittat ganska prisvärda produkter men jag har några frågetecken.

När jag läst på om högtalarkablar och signalkablar tolkar jag det som att dessa gör ganska stor skillnad. Om man läser tester så känns det som att man väldigt ofta hittat någon kabel som är revolutionerande för branschen och de verkar göra lika mycket för ljudet som resten av hårdvaran. Men jag har också hört att högtalarna är viktigast att satsa på, utan bra högtalare så spelar övrig utrustning inte lika stor roll. Jag har bland annat köpt en Bluesound Powernode 2 och denna skulle som jag förstår det ha en bra inbyggd DAC (t.ex. What Hifi testade den och den fick 5/5).

Så frågorna som nu snurrar i mitt huvud är är hur mycket påverkar dessa produkter relativt till varandra:

Är det så (som jag tror att det nog är) att de flesta halvseriösa högtalarkablar låter så pass bra att jag själv inte kommer höra någon skillnad? Jag köpte högtalarkablar från tillverkaren av högtalarna (på hans rekommendation) men jämfört med andra varianter känns det som att de är otroligt billiga.

Signalkabeln som följde med Powernoden, är den ok?

Samma sak med DAC? Är den inbyggda DACen i Powernoden helt ok eller är den en flaskhals i mitt system? (system i slutat av post)

Anledningen till att jag gärna skulle få lite mer känsla för om det är något som kraftigt försämrar ljudet. Jag misstänker att jag säkert kommer vara nöjd med ljudet när det väl är på plats men det skulle kännas skönt att veta att jag inte nyttjar högtalarna till 50% av vad de är kapabla till. Speciellt med tanke på att jag nog inte kommer byta så mycket.

Finns det mycket att vinna på att endast ha korta högtalarkablar och längre signalkablar? Tanken var att slutstegen skulle stå ganska nära respektive högtalare men det kanske är lika bra att ha allt mitt i mellan?

System: Bluesound Powernode 2, 2st NAD 208 (som jag tänkte bryggkoppla) och så XTX Divine 100.33 högtalare (dock har inte högtalarna och högtalarkablarna levererats än så jag lyssnar på några gamla Yamaha högtalare än). Jag köpte detta system då jag tyckte högtalarna verkade bra utifrån det jag läst och förstärkarna verkar många vara eniga om att de är bra. Powernoden kändes som en lite billigare sista del då jag tror att just "teknikdelen" åldras fortast. Jag lyssnar på Tidal och FLAC.

Jag uppskattar lite guidning i detta mycket och hoppas det inte blev alltför virrig post. Jag skulle så gärna vilja få till ljud så som att håren reser sig på armarna när man lyssnar och man känner basen i bröstkorgen. Det var så jag kände när jag för första gången lyssnade på en anläggning med lite bättre ljud och därför är jag nu här i dag. Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Nybörjarfrågor ang ljudkvalité och vad som spelar roll

Inläggav Ogjort » 2016-04-23 07:47

1. Du bör vara skeptisk och kritisk till tester i allehanda Hifi-press och webbditon.
Ibland är de seriösa - oftast totalt subjektivt mumbo-jumbo.

2. I "normalspannet" lär du svårligen höra skillnad på högtalarkablar kortare än... säg 3 meter.
(om det inte är en tokdyr Extra Heavy Special Super de Luxe Nanotech Compound Esoterica, för typ 20 000 kronor metern, ty sådana lär sannolikt försämra ljudet påtagligt)

3. Signalkabel kan göra förvånansvärd skillnad, även i korta längder.
Men... om man säger: Jag själv har fortfarande inte bytt ut alla mina signalkablar trots att jag hör skillnad på dem.
Jag nöjer mig med att ha bytt den väg jag oftast lyssnar via. (de flesta kopplingar i hemmastudion är dock optiska)

4. I detta forum kan jag säkert få mothugg av människor med stora kunskaper i ämnet, men då handlar det oftast om skillnader på kvantnivå.
Som de fakto finns - men som i praktiken spelar väldigt liten roll. (om man då inte staplar små fel på varandra i en lång kedja)

Din DAC kan jag inte yttra mig om då jag inte vet något om den. Men sådana kan verkligen vara en flaskhals i kedjan.
(min gamla enbitare i CD-spelaren t.ex. låter fruktansvärt illa)

----- Anekdotdags: När jag skulle inhandla en bra DAC, som då (20 år sedan) kostade över 10 000:- så fick jag nästan skäll av min dåvarande
fru över en så onödigt utgift. Sedan kopplade vi in den och hennes kommentar blev. "Oj, det var som fan". Och den investeringen ifrågasattes
aldrig mer. Hon skulle inte kunna tänka sig att lyssna på något överhuvudtaget via den gamla. Det blev liksom inga subtila skillnader - utan
snarare som dag o natt. -------------

Högtalaren är förstås väldigt viktig. De allra flesta som finns därute på marknaden, har mycket övrigt att önska.
Även i hutlösa prisnivåer.
Min egen väg till en högtalare som jag trivs med, går egentligen via massor med livs levande akustiska ljudupplevelser.
När väl inspelad - uppspelad musik/ljud av sådant man har en ingående levande referens till, börjar låta ungefär likadant som i verkligheten.
Då är man troligen en god högtalare på spåren.

I mitt fall beordrades jag - motvilligt och väldigt skeptisk (av erfarenhet) till en demo i Ino Audios djupa källare.
Det förändrade hela min syn (mitt hör) på hur bra en högtalare faktisk kan vara. (det trodde jag inte innan)
Hela min arbetssituation och relation till inspelade ljud - blev helt annorlunda före och efter.

Och så den trista Brasklappen:
När du väl står där med din kalasanläggning - så gäller det att hitta inspelningar som klarar av att göra den rättvisa.
Det är nog det svåraste.

En bra tankeutgångspunkt att ta med dig på vägen, är medvetenhet om att en dålig inspelning/produktion ska låta riktigt jävla illa, i en mycket BRA anläggning.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-23 08:19

Det man först behöver skaffa sig är proportioner. Känner man sig som nybörjare kan man nog spara tankemöda genom att helt lägga bort funderingar på kablar och använda tiden till att utreda de andra delarna. Det är ett gigantiskt (verkligen) hopp i storlek mellan "att kunna höra skillnad" och den påverkan som högtalare och rum ger. Nästa sak, om man ger sig in på att jämföra saker, är att inse att den egna hörseln är utomordentligt påverkbar av annat. Bara för att man hör en tydlig (liten) skillnad behöver den inte vara verklig. Och sen har vi allt knas som skrivs på nätet och i tidningar om små skillnader av folk som inte har koll på de där sakerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-04-23 09:01

Jag tror att det var iö som skrivit här att "den viktigaste egenskapen hos en kabel är att den är tillräckligt lång" och jag tycker det är klokt.

Tilltron till vad en kabel betyder tar sig rent patetiska proportioner.

Låt någon annan byta kabel och jämför lyssningsmässigt.

Ogjorts anekdot om DAC är tänkvärd och jag ska fylla på:

DG gav ut någon av Beethovens sista stråkkvartetter på vinyl och det marknadsfördes med pompa och ståt som en av de allra första helt digitala produktionerna (länge, länge sedan) och jag skaffade den och lyssnade. Min fru ropade från övervåningen "stäng av, den ger mig ångest!" och den lät obehagligt på ett sätt som det var svårt att karaktärisera.

På den tiden trodde vi alla att problemet mest var antialisaingfiltrens egenskaper, men det har nog visat sig att det inte var så enkelt. Undrar om jag skulle provlyssna den...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-23 11:07

En Powernode 2 är väl en apparat för streamat ljud som har inbyggt slutsteg.
Jag undrar om det är rätt apparat om du ska ha den till försteg enbart, har den överhuvudtaget lågnivåutgångar, förutom till subwoofer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-23 11:09

Bösta rådet är att lyysna massor live och på olika hifisystem, så du inser vad DU vill.
Alla har olika smak avseende återgivning.
Jag gillar dynamik, bas o SMÄLL i ljudet.
Andra går igång på 3D och ljudbild. Inte jag...

Jag vill ha en livekonsert hemma, andra vill ha känslan av att befinna sig i inspelningsstudion...
Hur du vill ha det? Lyssna lyssna lyssna!!! Så slipper du köpa fel prylar o byta hela tiden.

Kablar över några tusenlappar, se upp! De ska inte behöva kosta massor.
Och ettor o nollor HAR betydelse! Allt digitalt låter INTE lika.
Återigen lyssna själv.

Hifi är inte svårt, lita på DIG själv. Besök butiker, testa allt möjligt, besök andra hifigalningar hemma och känn efter...hur vill jag det ska låta?
Är det KUL att lyssna och du vill bara lyssna mer o mer, vill alldrig sluta lysssna - ja DÅ är det bra, för DIG!! Skit i vad andra tycker!!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-23 11:14

Din DAC känner jag inte till, men övriga prylar och kablar oavsett om du kör med lampsladd eller värstingmiljonkablar lär ge dig en himla massa musikupplevelser för pengarna. Bara luta dig tillbaka o njut. Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.

Happy Listening!

Edit: Kollade upp Bluesound och det e ju trådlösa pryttlar. Kör du kabellöst där så kan du nog låta bli att oroa dig för övriga kablar i systemet :-)

Edit2: Välkommen till Faktiskt. Av någon anledning tror jag du kommer få andra svar om du frågar på andra forum. Resten är upp till dig.
Senast redigerad av hifikg 2016-04-23 11:22, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-04-23 11:17

Du har väl det mesta som behövs när du får högtalarna.
Paa har väl en kommentar som kanske bör kollas upp.

Tillräckligt lång kabel (så den når fram till högtalaren) och tillräckligt grov, är väl ett tips på högtalarkabeln.

Signalkablarna bör vara tillräckligt skärmade.

Börja med det du har planlagt, så får du se var du hamnar.

Är du osäker så kan du rent av "kopiera" någon annans anläggning om det skulle kännas bättre.
Då är pris och övriga önskemål en bra början.

För min del så kör jag väldigt enkelt system. Ingenting som får medlemmarna på detta forum att tappa hakan.

Naim UnitiQute och Neat Iota.
Saknar väl en del i nedersta registret, men det kompenseras genom att övrigt är väldigt bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-23 11:28

hifikg skrev:Edit: Kollade upp Bluesound och det e ju trådlösa pryttlar. Kör du kabellöst där så kan du nog låta bli att oroa dig för övriga kablar i systemet :-)

Viktigaste kabeln för ett trådlöst system är nog, drumroll: nätverkskabeln till routern!
Största problemet med att få streamade lösningar att fungera bra är den trådlösa överföringen och att routern har stabil funktion. En kabelanslutning från routern förbättrar läget oerhört mycket.

Men som sagt, Bluesound Powernode 2 passar nog inte ihop med NAD 208 överhuvudtaget!
Senast redigerad av paa 2016-04-23 12:03, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-23 11:58

hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.

Det håller jag inte alls med om. På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Att vilja byta skiva är ett dåligt tecken enl mig.
Är det BRA vill man istället inte sluta lyssna...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-23 13:12

sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inspelningar bra.

Med ett verkligt bra fonogram låter alla anläggningar bra. (det gäller såväl musiken som ljudkvaliteten)

Naturligtvis med en massa undantag. Vad som är viktigt är att inte låta anläggningen styra musiksmaken. Därför blir jag lite rädd när vissa menar att man kan få en så bra anläggning att man hör hur undermåliga de flesta skivor är. Detta är ren bullshit, enligt mig då'rå. Är det musikaliskt värt det klarar man av de flesta skivor på en bra anläggning, men om både musik och ljudkvalité låter apa - ja då finns det ju ingen anledning alls att lyssna, eller hur? Gillar man rockskivor så kan man få dem att låta bra, men kanske inte i elektrostathögtalare drivna av 500 W klass-A steg i miljonkronorsklassen, hur bra körskivan eller den glesa jazzen än låter...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-04-23 15:40

sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.

Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem" 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Danne980

Inläggav Danne980 » 2016-04-23 15:52

paa skrev:En Powernode 2 är väl en apparat för streamat ljud som har inbyggt slutsteg.
Jag undrar om det är rätt apparat om du ska ha den till försteg enbart, har den överhuvudtaget lågnivåutgångar, förutom till subwoofer?

Helt korrekt jag blandade ihop namnen jag har den utan förstärkare (Node2).

Danne980

Inläggav Danne980 » 2016-04-23 16:09

Angående den trådlösa Bluesound node 2 så är den kopplad direkt till en NAD 208 idag med de COAX kablarna som följde med i paketet(det kändes onödigt att koppla in båda två när jag bara har gamla högtalare än så länge). Denna är kopplad via ett ganska snabbt wifi (Asus RT68.... tror jag routern heter) och genom detta streamar jag Tidal HIFI. Kan verkligen wifi anslutningen ha så stor påverkan när den är så många gånger snabbare än ADSL anslutningen jag har ut?

Jag har också en USB 3.0 hårddisk kopplad på baksidan på Node2 maskinen. Så då går ju ingen trådlöst. :D

@Hifikg: Angående valet av forum så är det ett medvetet val att posta här. Jag här läst en hel del i forumtrådarna men aldrig postat något än och är väldigt imponerad av vilken kunskap ni verkar sitta på. Även om det inte verkar speciellt ovanligt att två parter tycker helt olika här så gillar jag att de flesta har bra argument som är intressanta för mig att ta del av och dra slutsatser av själv.

För att förtydliga så har jag köpt komponenterna redan men inte ännu fått allt levererat. Men jag ville få lite klarhet i om jag undervärderat behovet av bra kablar och DAC.

Min slutsats är att jag ska lyssna lite men om det är något som jag kommer att uppgradera så är det COAX kabel och Bluesound Node2. Högtalarna, förstärkarna och högtalarkablarna känns bra.

Förresten kan jag säga att alla prylarna skall stå i ett rektangulärt rum på nästan 50 kvm.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-04-23 16:25

Danne980 skrev:Angående den trådlösa Bluesound node 2 så är den kopplad direkt till en NAD 208 idag med de COAX kablarna som följde med i paketet(det kändes onödigt att koppla in båda två när jag bara har gamla högtalare än så länge). Denna är kopplad via ett ganska snabbt wifi (Asus RT68.... tror jag routern heter) och genom detta streamar jag Tidal HIFI. Kan verkligen wifi anslutningen ha så stor påverkan när den är så många gånger snabbare än ADSL anslutningen jag har ut?

Jag har också en USB 3.0 hårddisk kopplad på baksidan på Node2 maskinen. Så då går ju ingen trådlöst. :D

@Hifikg: Angående valet av forum så är det ett medvetet val att posta här. Jag här läst en hel del i forumtrådarna men aldrig postat något än och är väldigt imponerad av vilken kunskap ni verkar sitta på. Även om det inte verkar speciellt ovanligt att två parter tycker helt olika här så gillar jag att de flesta har bra argument som är intressanta för mig att ta del av och dra slutsatser av själv.

För att förtydliga så har jag köpt komponenterna redan men inte ännu fått allt levererat. Men jag ville få lite klarhet i om jag undervärderat behovet av bra kablar och DAC.

Min slutsats är att jag ska lyssna lite men om det är något som jag kommer att uppgradera så är det COAX kabel och Bluesound Node2. Högtalarna, förstärkarna och högtalarkablarna känns bra.

Förresten kan jag säga att alla prylarna skall stå i ett rektangulärt rum på nästan 50 kvm.

Du har inte undervärderat kablarnas betydelse.

Kör på!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-23 16:29

Panelguy skrev:
sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.

Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem" 8O

Självklart inte. Vi har lite olika syn på vad vi menar med att låta bra. En synsätt kan vara att kunna följa musiken, förstå vad musikerna vill ha sagt - utan att störas av några ljudmässiga tillkortakommanden. I en del anläggningar kan man inte tillgodogöra sig musiken, av olika anledningar.

Jag har tex ljudmässigt undermåliga inspelningar, gjorda i någons vardagsrum. Självklart låter dessa ganska kass, det kallas ju dessutom för low-fi :-) Men på något underligt så klarar vissa anläggningar av att förmedla musiken på ett medryckande sätt medan andra bara presenterar dist och kaos.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-23 16:46

Panelguy skrev:

Du är välkommen hem till mig med en av inspelningar som du anser vara "dålig" så får du höra...(mitt system är inte optimalt på något sätt men fullt tillräckligt att visa att de allra flesta inspelningar som anses dåliga, är fullt njutbara eller till o med bra)
"Bra system" handlar inte om pengar.

På sammas sätt finns det massa sk dyra high-end system där de flesta inspelningar låter som man vill stänga av.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-23 16:53

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inspelningar bra.

Med ett verkligt bra fonogram låter alla anläggningar bra. (det gäller såväl musiken som ljudkvaliteten)

Som jag skrev i i förra inlägget så stämmer det inte alls. Allt för många dyra system gör bra inspelningar närmast olyssningsbara.

Bill50x skrev: Vad som är viktigt är att inte låta anläggningen styra musiksmaken.

Just det!!!!!
Men om hifisystemet inte kan spela alla inspelningar med behållning styr anläggningen musiksmaken.
Kan man inte njuta av Death Magnetic tex...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-23 16:56

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.

Det håller jag inte alls med om. På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.

Hmm... Ja, man kan såklart välja att definiera en bra inläggning på just det viset...

Jag gör det inte dock, verkligen inte.

Sen har ju olika människor både olika hörsel och olika krav också, och med DIN definition så finns ingen bra anläggning, enligt mina öron. Det finns massor av inspelningar som låter illa, eftersom de är genuint dåliga, i alla anläggningar jag stött på.

Så - även om man väljer din definition på en bra anläggning så leder det ingenvart när resultatet är att ingen sådan anläggning finns. :?

- - -

Men om man modererar din uppfattning utan att ta bort den där kvantitetskravet (alltså att det handlar om att många skall låta så bra som möjligt) så hamnar man på en anläggning som får alla dåliga inspelningar (de är rätt så många...) att låta "så lite dåliga som möjligt". Det är som jag ser det en bättre definition, eftersom det pekar mot anläggningar som i varje fall finns, även om det nog blir olika anläggningar för olika människor.

Skälet till att jag inte vill använda det kriteriet heller på vad som utgör "en god anläggning" är att jag hört väldigt många sådana anläggningar, och ogillar hur de spelar de goda inspelningarna. Det är helt enkelt så, att en anläggning som får något som ÄR dåligt att låta mindre dåligt, färgar ljudet rätt mycket, och återger alltså inte inspelningarna i närheten av som de är. Och det drabbar de bästa inspelningarna. Det tycker jag är trist. :(

Särskilt trist är det eftersom det i längden kan skapa pseudostandarder som i sig gör att inspelningarna inte görs så bra som möjligt - det vill säga inte för att låta så bra som möjligt i de bästa anläggningarna. :(

Det har redan gått långt i den riktningen. :cry:

- - -

Så jag håller definitivt med HiFikg om detta - ingen länk i anläggningen betyder mera för ljudkvaliteten och upplevelsen, än fonogrammet. För mig alltså. Och det gör fonogrammet till det viktigaste... på sätt och vis.

På andra vis är det ju det enda som inte är samma hela tiden, och därför blir de andra länkarna, som påverkar upplevelsen oavsett vilket fonogram man spelar, de viktigare. Så skall man vara noga så är det kanske fel att säga att fonogrammet är det viktigaste, det är ju vad det är, men att VÄLJA rätt fonogram är det viktigaste. 8) Rätt val behöver inte vara samma varje gång dock. ;)

- - -

Med det sagt så har jag även upplevt att det påfallande ofta är så att man när man utgår ifrån en rätt så dålig och enkel anläggning och gör den bättre och bättre, finner att det drabbar de sämsta inspelningarna men gynnar de bästa. Dock sker något makalöst när man närmar sig slutet i jakten på det perfekta ljudet - de dåliga inspelningarna börjar låta bättre! De fungerar helt enkelt bäst (vilket inte skall förväxlas med bra) när de återges så att felen maskeras ELLER när de återges så sant som det bara går. Det sista hävdar jag beror på att det finns någon sorts logik i felen som gör dem mer utståmedbarare när de återges utan ytterligare fel.

De sämsta inspelningarna är också ofta väldigt krävande, helt enkelt. Krävande på ett speciellt sätt.

De fungerar i någon mån lågupplöst återgivna, och de fungerar även skapligt perfekt återgivna, men däremellan blir det sämre än de är. :o

Och igen, med "fungerar" menar jag inte att det blir bra, bara så bra som möjligt.

sportbilsentusiasten skrev:Att vilja byta skiva är ett dåligt tecken enl mig.

Fast musik är inte alltid bra. Inspelningar är inte alltid bra.

Som jag ser det finns det inget egenvärde att allting låter bra. Jag väljer gärna ut det som jag tycker är bra istället, och jag kan uppskatta variationen av att spela olika saker och jag kan även tröttna på viss musik.

Om allt lät bra oavsett allt (tack vare en anläggning som var sådan) så skulle man ju klara sig med bara en skiva.

- - -

För mig är det inte alls så enkelt som att en anläggning bestämmer om en skiva (vilken som helst) låter bra eller dåligt, utan för mig är skivan viktigare, och den är heller inte ensam, för hur bra jag tycker en skiva är beror även på hur många gånger jag har hört den, på vilket humör jag är...

- - -

Så anläggningen betyder, för mig, som regel inte så mycket. Detta trots att jag helst har en väldigt bra anläggning. Kanske beror det på vad det är med ett fonogram man gillar? Jag har sett i tråden att saker som man sägeer sig gilla kan vara "dynamik", "bas", "SMÄLL i ljudet", "3D" och "ljudbild".

Jag förstår kanske vad den som känner så menar, kanske. Men för mig är allt det där bara yta av olika slag, och även om de kan betyda en del för upplevelsen så är musik för mig framförallt den själv, inte dess yta. Det viktigaste för att jag skall älska någon musik, är allt det som är samma oavsett vilken anläggning jag använder för att lyssna på musiken. Själva musiken.

Känslan som den förmedlar kan självklart påverkas av anläggningen, lite, men framförallt menar jag att det är annat som påverkas. Och även om jag tycker det är viktigt det också, så är det för mig mindre viktigt än musiken själv, och därför delar jag helt hifikgs uppfattning:

Att välja fonogram är viktigare än att välja rätt anläggning.

MEN att välja fonogram gör man ju gång på gång, hela dagarna, så valet av anläggning är ändå viktig på ett speciellt sätt - det är något som man bara gör eller behöver göra en gång, och som påverkar upplevelsen av vartenda fonogramman har, så nog kan det vara värt att lägga lite energi på att göra det bra?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-04-23 17:33

Panelguy skrev:

Du är välkommen hem till mig med en av inspelningar som du anser vara "dålig" så får du höra...(mitt system är inte optimalt på något sätt men fullt tillräckligt att visa att de allra flesta inspelningar som anses dåliga, är fullt njutbara eller till o med bra)

På sammas sätt finns det massa sk dyra high-end system där de flesta inspelningar låter som man vill stänga av.

Jag ska inte säga att det är så men det låter som om du föredrar en mindre avslöjande rigg vilket naturligtvis kan vara av godo om man lyssnar på musik som är dåligt inspelad. Tyvärr brukar riktigt bra inspelningar enligt mitt förmenande inte riktigt komma till sin fulla rätt i en sådan anläggning.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-23 17:33

Danne980 skrev:System: Bluesound Powernode 2, 2st NAD 208 (som jag tänkte bryggkoppla) och så XTX Divine 100.33 högtalare (dock har inte högtalarna och högtalarkablarna levererats än så jag lyssnar på några gamla Yamaha högtalare än). Jag köpte detta system då jag tyckte högtalarna verkade bra utifrån det jag läst och förstärkarna verkar många vara eniga om att de är bra. Powernoden kändes som en lite billigare sista del då jag tror att just "teknikdelen" åldras fortast. Jag lyssnar på Tidal och FLAC.

2st NAD 208 bryggkopplade känns onödigt kraftfullt.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-04-23 18:09

Finns en här på forumet som har kört bryggade Nad 208 till piP.

Man kan inte få för mycket effekt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-23 18:50

Fördelen med 2st NAD208 är att han kan köra på den 1st i stereo när den andra går sönder och är på reparation !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-04-23 19:02

Svante skrev om proportioner. Det var bra.

Små till näst intill obefintliga skillnader som på kablar förstoras gärna till att vara viktiga.
I förhållande till högtalarna och rummet betyder dom enligt min uppfattning < 1/1000

Det finns dåliga förstärkare och DACar men dom felen är också små jämfört med rummet och högtalarna.

Prio:

Högtalarna
Rummet
Elektronik
Kablar

Rummet är avgörande viktigt.

Värst är, tycker jag resonanser orsakade av rums-mått och styva väggar.
Sedan är efterklangstiden viktigt.

Ett dämpat rum med tjock matta och draperier är mysigt.
Både att lyssna i och vara gå in i.
Jag känner stillhet och ro när jag går in i mitt ljud & bild-rum.
Rummet får gärna vara mörk också. Tycker jag.

Ljudkvaliten på CD eller Streamat är som det är. Ofta skit.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-23 19:56

Panelguy skrev:
Panelguy skrev:Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem" 8O

Jag ska inte säga att det är så men det låter som om du föredrar en mindre avslöjande rigg vilket naturligtvis kan vara av godo om man lyssnar på musik som är dåligt inspelad. Tyvärr brukar riktigt bra inspelningar enligt mitt förmenande inte riktigt komma till sin fulla rätt i en sådan anläggning.

Lista några exempel är du snäll, så ska jag testa dessa

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-23 20:17

chrisss skrev:Svante skrev om proportioner. Det var bra.

Små till näst intill obefintliga skillnader som på kablar förstoras gärna till att vara viktiga.
I förhållande till högtalarna och rummet betyder dom enligt min uppfattning < 1/1000

Det finns dåliga förstärkare och DACar men dom felen är också små jämfört med rummet och högtalarna.

Prio:

Högtalarna
Rummet
Elektronik
Kablar

Håller nästan med om allt det där, men jag kanske gruppera, och ha högtalare och rum i grupp 1 (viktigast) och elektronik och kablar som grupp 2 (mindre viktiga).

Tycker det är svårt att säga om högtalarna är viktigare än rummet eller om det är tvärtom, det beror ju på. Och samma sak gäller egentligen elektronik och kablar, även om det är väldigt sällsynt att kablar har hörbar betydelse överhuvudtaget. Men när de har det (t ex på grund av radioinstrålning in i en otillräckligt skärmad interconnectkabel) så är kabeln ju klart viktigare att åtgärda än elektroniken, och kanske rent av viktigare än högtalare och rum.

Ju mer jag tänker på det, desto mera tycker jag det är potentiellt problematiskt att tala om "viktighet". Alla delar i en kedja är ju lika viktiga. Möjligen med undantag av rummet som man kan ta bort utan att det gör att ljudet försvinner. :)

Så egentligen borde man istället tala om i hur hög grad olika delar bestämmer resultatet. Och då är det även viktigt att skilja mellan om man talar om det enskilda fallet eller vad som är typiskt.

Det finns ju t ex förstärkare som är nästan hur dåliga som helst, och har man oturen att ha en sådan så är det ju den som mest bestämmer resultatet. Men i normalfallet, och under förutsättning att man inte spelar över någon länks kapacitet, så delar jag chrisss uppfattning att det i huvudsak är högtalare och rum som bestämmer resultatet. Det är inte bara vad man kommer fram till om man studerar saken vetenskapligt med hjälp av lyssning utan man får samma svar om man mäter sig fram.

Men allt är ju inte hur det låter. Olika ergonomi kan t ex vara av stor betydelse för vilken elektronikapparat man föredrar.

Och dessutom så är länkarnas dominans för slutresultatet inte samma sak som hur mycket varje länk behöver, eller får, kosta. Lika viktigt i det fallet är ju vad de olika delarna kan tillverkas för. En annan faktor som man kan vilja ha med i ekvationen är hur mycket det kostar att överdimensionera den ena eller andra länken, alltså göra den onödigt bra.

Att sätta ihop en anläggning där målet är att varje länk skall påverka resultatet lika mycket kan t ex verka som en bra optimering, men en sådan optimering leder till ofantligt dyra högtalare och till att så dåliga kablar knappt går att tillverka. Så att man när alla val är gjorda hamnar med en anläggning vars kablar är onödigt bra betyder inte att anläggningen är ooptimal. Tvärtom, om det i en länk kostar väldigt lite att göra länken väldigt, väldigt bra, så kan det faktiskt vara en god investering att satsa de kronorna även om länken är en av de som påverkat totalresultatet minst.

Men bäst är självklart att alltid göra en analys av det specifika fallet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-23 20:21

Tänk inte för mycket på kablar. Rätt sort och hela... om de kostar någon tia eller tusenlappar spelar ingen roll (se dock upp med ännu dyrare kablar). Sedan blir det överkurs. Naturligtvis kan man ju råka ut för dåliga/trasiga.

En tanke som slog mig är hur Node2 är som försteg, tänker volymkontroll och störningar vid på/från-slag. För de där stegen kan bränna sönder de flesta högtalare, om den får signal in för det. Även ändring av volymen av misstag kan kanske ge för mycket effekt.

//Michael

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-04-23 20:36

Vad gäller kablar så bör man se upp för risiga kontakteringar med bananer.

Skärmning/störningar kan också vara nåt att ha i bakhuvudet. Långa kabellängder och starkströmskablar är riskfaktorer med oklar magnitud.

Danne980

Inläggav Danne980 » 2016-04-23 20:52

chrisss skrev:Svante skrev om proportioner. Det var bra.

Prio:

Högtalarna
Rummet
Elektronik
Kablar

Det där lät bra (angående DAC och högtalarsladd).

Rummet är nog långt ifrån ett perfekt rum för hifi men jag tror inte det skulle bli så populärt om jag anpassade för mycket :twisted:

Jag vet dock inte om våra väggar klassas som styva? Ett gammal hus från 1902 med timmerstomme. Jag mätte upp rummet nu och det är ca 11x5,5 meter (ca 3 meter takhöjd). Det kanske skulle vara värt att byta till "tyngre" gardiner? Rummet har ganska stora fönster och tre dörröppningar.

Så här ser rummet ut nu:
https://www.dropbox.com/s/zp2xhaui1pkv3ns/Rum%201.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/6775ucd7gcft56i/Rum%202.jpg?dl=0

@Michael:
När du nämner det där med risken med Node 2 som försteg så blir jag lite orolig. Som jag nu har kopplat med de gamla Yamaha högtalarna så använder jag som max 1/4 av volymkontrollen i Node 2 appen. Jag tänkte att det skulle bli lite mer "slaglängd" på denna när jag skaffade större högtalare. Om jag då kopplar två slutsteg så kanske det är till att vara väldigt försiktig med volymen i appen? Känns dumt att förstöra högtalarna. Ser framför mig lill grabben lyssna på Bamsesången så att högtalarelementen sprängs bara för att han halkat med fingret mellan låtarna. Ska kolla om man kan begränsa volymen i appen.

@RogerGustavsson:
Fick information av en som jobbade på en Hifi butik att bra högtalare inte reagerade "dåligt" på mycket effekt. Han hade andra ord men poängen var att det bara blev bättre med mer oansträngt steg. Har jag missförstått detta?
EDIT: JAg har också hört något om att NAD208 låter lite sämre om man tar ut mycket effekt (275W?) och då tänkte jag att jag kanske slipper det och ökar livslängden på slutstegen lite.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-23 21:21

Att vilja byta skiva är ett dåligt tecken enl mig.

Jag tänkte inte i första hand på inspelningskvalitet när jag skrev utan på musiken som sådan. Jag tycker om mycket musik, men absolut inte all musik, så om något inte passar mig så byter jag fonogram och trivs. Så enkelt är det. Sällan jag byter fonogram enbart pga ljudkvaliteten, men nu, när jag för andra gången lyssnar igenom Eva Dahlgrens nya skiva är det nästan så. Den är, i långa stycken, inte rolig. Vet inte vad de gjort när de producerat den, men lyckats har de inte gjort. Tragiskt.
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi