Morello skrev:För den som själv vill undersöka saken är detta jättelätt om man har en dator och ett program för musikredigering.
Har du någon länk som styrker påståendet?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:För den som själv vill undersöka saken är detta jättelätt om man har en dator och ett program för musikredigering.
Almen skrev:Morello skrev:För den som själv vill undersöka saken är detta jättelätt om man har en dator och ett program för musikredigering.
Har du någon länk som styrker påståendet?
mangs skrev:Jag håller med om att det är lätt att simulera det teoretiska resultatet med simuleringsprogram och för att få en bild av kring hur det fungerar. Min erfarenhet är däremot att rent praktiskt är det sällan (aldrig) som verkligheten uppvisa så tydliga kamfilter-effekter vid så höga frekvenser. Till att börja med brukar reflexer från väggar vara något dämpade gentemot direktsignalen så även om den är i direkt motfas så ger det ändå inte en total utsläckning. Till detta tillkommer då oftast andra reflexer som både kan stötta direktljudet eller motfas-signalen. Eftersom Fasskillnader inom 270 grader och bara 90 grader destruktivt så innebär ju detta i alla fall matematiskt och sannolikhetsmässigt att desto fler reflexer som når örat inom ett visst tidsintervall desto svårare bör en kamfilter-effekt vara att urskilja.
Till detta tillkommer ju då det faktum att du lyssnar via två högtalare som befinner sig i olika positioner i rummet och därför även har olika gångvägar till dina öron som ju också de är två till antalet. Bara för direktljudet från högtalare matas vi därför med 4 olika ljud som vi skall processa inom bråkdelen av den första ms.
1. Direkt
Vänster Högtalares ljud som når vänster öra
Höger Högtalares ljud som når höger öra
2. förskjutet ca 0,1-0,3 ms
Vänster Högtalares ljud som når höger öra
Höger Högtalares ljud som når vänster öra
3. Några till flera ms senare
Första reflexerna från golv, sidovägg, högtalarvägg, vägg bakom lyssningsplats och tak
Prova att spela en 5kHz Sinus-ton och rör på huvudet i lyssningsposition, det blir en markant skillnad i nivå för de båda öronen beroende av position och detta redan innan rummets bidrag. Notera dock att du uppnår liknande resultat med andra frekvenser i samma område.
Lägger vi sedan på rummets bidrag och då framför allt den reflexen i högtalarväggen som kommer blandas med direktljudet så kommer vissa frekvenser hamna i interferens vilket gör att vi med en mikrofon i en given punkt kan mäta upp kamfiltret. När du lyssnar i samma punkt med båda dina öron och från båda högtalarna är det troligt att du inte upplever samma sak som du just mätte upp.
JM skrev:Självklart ger en fördröjning av en sinussignal relativt ursprungssignalen allt tätare interferens inducerade frekvensdippar på en logaritmisk skala. Som Peter S riktigt påpekade är sinussignalen jag valt den känsligaste uppställningen för att utvärdera om kamfiltereffekter är hörbara eller ej.
De initiala hörbara dipparna (audiable notches) är enligt mitt förmenande per definition inte kamfiltereffekter. Kamliknande utseende uppträder först efter ett antal cykler.
Saknar fortfarande en liten bild med Morellos uppställning med sinussvep för bli övertygad om vad det är för interferenser vi hör.
[ Bild ]
JM
Svenska Wiki skrev:Kamfilter används inom signalbehandling och fungerar genom att man adderar en fördröjd signal till sig själv, vilket orsakar konstruktiv och destruktiv interferens.
Engelska Wiki skrev:In signal processing, a comb filter adds a delayed version of a signal to itself, causing constructive and destructive interference. The frequency response of a comb filter consists of a series of regularly spaced notches, giving the appearance of a comb.
petersteindl skrev:mangs skrev:Jag håller med om att det är lätt att simulera det teoretiska resultatet med simuleringsprogram och för att få en bild av kring hur det fungerar. Min erfarenhet är däremot att rent praktiskt är det sällan (aldrig) som verkligheten uppvisa så tydliga kamfilter-effekter vid så höga frekvenser. Till att börja med brukar reflexer från väggar vara något dämpade gentemot direktsignalen så även om den är i direkt motfas så ger det ändå inte en total utsläckning. Till detta tillkommer då oftast andra reflexer som både kan stötta direktljudet eller motfas-signalen. Eftersom Fasskillnader inom 270 grader och bara 90 grader destruktivt så innebär ju detta i alla fall matematiskt och sannolikhetsmässigt att desto fler reflexer som når örat inom ett visst tidsintervall desto svårare bör en kamfilter-effekt vara att urskilja.
Till detta tillkommer ju då det faktum att du lyssnar via två högtalare som befinner sig i olika positioner i rummet och därför även har olika gångvägar till dina öron som ju också de är två till antalet. Bara för direktljudet från högtalare matas vi därför med 4 olika ljud som vi skall processa inom bråkdelen av den första ms.
1. Direkt
Vänster Högtalares ljud som når vänster öra
Höger Högtalares ljud som når höger öra
2. förskjutet ca 0,1-0,3 ms
Vänster Högtalares ljud som når höger öra
Höger Högtalares ljud som når vänster öra
3. Några till flera ms senare
Första reflexerna från golv, sidovägg, högtalarvägg, vägg bakom lyssningsplats och tak
Prova att spela en 5kHz Sinus-ton och rör på huvudet i lyssningsposition, det blir en markant skillnad i nivå för de båda öronen beroende av position och detta redan innan rummets bidrag. Notera dock att du uppnår liknande resultat med andra frekvenser i samma område.
Lägger vi sedan på rummets bidrag och då framför allt den reflexen i högtalarväggen som kommer blandas med direktljudet så kommer vissa frekvenser hamna i interferens vilket gör att vi med en mikrofon i en given punkt kan mäta upp kamfiltret. När du lyssnar i samma punkt med båda dina öron och från båda högtalarna är det troligt att du inte upplever samma sak som du just mätte upp.
Hej mangs, många bra saker där. Jag vill dock slänga in ett litet frågetecken/utropstecken.
I fall A förutsätter vi att lyssnaren har två friska öron och då kan inte bägge öronen befinna sig i en och endast en punkt samtidigt.
I fall B förutsätter vi att lyssnaren är helt döv på ena örat. Det kan exempelvis vara på grund av nervskada. En för oss på forumet inte helt obekant person har tyvärr sådan skada, nämligen mikrofonmakaren Didrik de Geer.
I fall A finns det tre alternativ. 1. Höger öra är i den punkten; 2. Mittpunkten på huvudet är i den punkten; 3. Vänster öra är i den punkten. I alternativ 2, som är den vanliga positionen, är inget av öronen i den punkten.
I fall B infaller det fungerande örat i den punkten. Nu kan man i detta fall vrida huvudet åt olika håll. Vi tar 2 alternativ för att belysa detta faktum. Personen tittar rakt fram mellan högtalarna. Då kommer huvudet att skugga ljudvågorna från ena högtalarens direktljud men inte från den andra. Det andra alternativet är att personen vänder huvudet 90 grader så att det friska örat inte skuggas av huvudet. Då blir det kvar en osymmetri av själva ytterörat. Det blir olika HRTF från respektive högtalare. Oavsett att det alltid ändå kommer finnas vissa skillnader från respektive högtalare i stereo så har det visat sig att personer som blivit helt döva på ett öra efter en viss tid får problem med lyssning på stereo. Hörseln kan inte längre filtrera kamfiltereffekter på samma sätt som då man har två friska öron att höra med.
I fall A så har hörseln kraftfulla instrument att filtrera bort viss kamfiltereffekt på grund av nervsystemets uppbyggnad. Reflexer i rummet jämnar också ut kamfiltereffekter i och med att de skapar många kamfiltereffekter och ju diffusare ljudfältet blir desto mindre kamfiltereffekt. De tidiga reflexerna kan skapa problem men utökas dessa så minskar problemet och väljer man reflexernas infallsvinkel optimalt så kan man få ett mycket gott resultat med minimalt med hörbar kamfiltereffekt d v s betydligt bättre än med enbart direktljud.
Man får betänka att utökat antal nervimpulser per tidsenhet som alstras på grund av insignal med ökad nivå är en funktion av intensitet under en given tidsperiod d v s man ser till antalet nervimpulser per tidsenhet och väljer man tidsenheten 1 sekund så kan man även uttrycka det som frekvens med enheten Hz. I detta fall så ogillar jag att använda enheten Hz för att uttrycka amplitud. Det kan lätt bli förvirrande.
Hörseln är ett integrerande instrument, även om trumhinnorna är tryckkännande och detekterar akustiska ljudvågor enligt superpositionsprincipen d v s flertalet akustiska ljudvågor summeras i varje gemensam punkt i luften till en akustisk superponerad ljudvåg i varje tidsögonblick.
Om ljudvågor i ett frekvensintervall i en hörselkanal t.ex. skulle ge 180 nervimpulser per sekund så kan kamfiltereffekt alstras så att det fortfarande blir 180 nervimpulser per sekund i samma frekvenskanal. Trots att det finns en kraftig dipp vid viss frekvens på grund av destruktiv interferens i denna kanal eftersom det i så fall nämligen även råkar finnas närliggande konstruktiv interferens i samma frekvenskanal. Då blir intensiteten per tidsenhet konstant i den frekvenskanalen. Sådan kamfiltereffekt blir svår att upptäcka. Det förutsätter att konstruktiv och destruktiv interferens sker i samma frekvenskanal.
Det är nu det skulle kunna vara läge att införa Bark och Barkskalor och kritiska band. Hörseln har 24 kritiska frekvensband. Dessa följer en perceptuell frekvensskala. Under ungefär 500 Hz är förhållandet dem emellan ungefär linjärt och över ungefär 500 Hz är förhållandet ungefär logaritmiskt. Kamfiltereffekt är en linjär egenskap. Kamfiltereffekt överlagrat på kritiska band och Barkskalor är inte så enkelt som man i första hand kan tro på grund av hörselns logaritmiska funktion över 500 Hz.
Jag nöjer mig så här för stunden. Det enda man behöver ta fasta på är att området är betydligt mer komplicerat än man vid första anblick kan tro och speciellt då man har två friska öron att lyssna med.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Bortsett ifrån att det ser sterilt eller i varje fall oinflyttat ut ser det även ut som om det är oväder på gång...
Vh, iö
shifts skrev:Har de klippt in honom på plats eller är han ca 4 meter lång?
Johan_Lindroos skrev:shifts skrev:Har de klippt in honom på plats eller är han ca 4 meter lång?
Jag tycker det ser ut som att han sitter i luften på en trampolin. Det torde vara en äkta bild.
Johan_Lindroos skrev:shifts skrev:Har de klippt in honom på plats eller är han ca 4 meter lång?
Jag tycker det ser ut som att han sitter i luften på en trampolin. Det torde vara en äkta bild.
Morello skrev:IngOehman skrev:Bortsett ifrån att det ser sterilt eller i varje fall oinflyttat ut ser det även ut som om det är oväder på gång...
Vh, iö
Så lustigt av dig - frågan är om lokalbefolkningen skulle tycka att skämtet är lika lustigt.![]()
Inflyttning pågår. Året var 1979. Ovädret som förstörde studion och mycket annat på Montserrat kom först cirka 10 år senare.
Användare som besöker denna kategori: sammel, tordnilsson och 15 gäster