Ska en högtalarfront vara slät - eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Ska en högtalarfront vara slät - eller?

Inläggav Bill50x » 2016-05-01 20:14

Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Ska en högtalarfront vara slät - eller?

Inläggav petersteindl » 2016-05-01 21:28

Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?

[ Bild ]

/ B

Ja absolut, det gör att högtalaren går 3,762 oktaver djupare i basen. Rena killern. :wink: :P Dessutom blir musiken mera musikalisk.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-01 21:33

Spackla över skiten så du får en slät front, sen målar du den i nå'n tjusig lack :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-05-02 20:16

Ny BILD; alltså vad man vinner är "not in your face" och mindre intern dämpning :mrgreen:
Bilagor
ok.jpg
ok.jpg (182.04 KiB) Visad 2943 gånger
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-05-02 20:35

Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?

[ Bild ]

Bilden går inte att se. Vad föreställde den?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-02 22:19

Magnuz skrev:

[ Bild ]

Denna högtalare
Bild

/ B

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-05-02 23:16

roggaro skrev:Ny BILD; alltså vad man vinner är "not in your face" och mindre intern dämpning :mrgreen:

Najs! En dator med tre basreflexportar måste ju vara grym :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-02 23:26

petersteindl skrev:

[ Bild ]

/ B

Ja absolut, det gör att högtalaren går 3,762 oktaver djupare i basen. Rena killern. :wink: :P Dessutom blir musiken mera musikalisk.

Men öhö, du är en av dem som nog kunde svara ordentligt på frågan. Nån slags ändrad utstrålning måste det bli?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-05-02 23:38

ca 1cm utanför diskantplattan är det nedfräst på närmare 90% av ytan vilket jag skulle gissa ger ungefär lika dum effekt som att inte försänka diskanten, men med liknande metoder och bra beräkningsprogrogra borde man kunna göra riktigt bra effekter. Svante får lägga till lite geometrier på baffeln i edge så kan man se mer hur man kan optimera nedfräsningarna :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-02 23:45

darkg skrev:
petersteindl skrev:

[ Bild ]

/ B

Men öhö, du är en av dem som nog kunde svara ordentligt på frågan. Nån slags ändrad utstrålning måste det bli?

Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-05-03 01:04

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:

[ Bild ]

Denna högtalare
[ Bild ]

/ B
oregelbundet är oftast av godo i den akustiska världen, fast det där ser ju bara smutt ut :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 07:21

petersteindl skrev:Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?

Så det är mer en designgrej än att det ska "låta om'et"? Personligen tycker jag det är snyggt med lite liv i ytan även om jag kanske hellre sett ett annat mönster.

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-03 08:11

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:

Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?

Höga!

Edit "utstrålningen" var kanske ett illa valt ord. Jag tänker på diffraktion och reflektion av (främst) diskantens luftljud, inte ljud av tex lådvibrationer. Skruvar, diskantkant och baffelkant kan påverka ljudet signifikant, därav min förmodan om groparnas icke obefintliga verkan. Att de är grunda, runda och inte pruttnära diskantmembranet skulle dock kunna tyda på att effekten inte är stor..?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-03 08:37

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?

Så det är mer en designgrej än att det ska "låta om'et"? Personligen tycker jag det är snyggt med lite liv i ytan även om jag kanske hellre sett ett annat mönster.

/ B

Jag ser det som en designgrej.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-03 08:43

darkg skrev:
petersteindl skrev:
darkg skrev:

Höga!

Edit "utstrålningen" var kanske ett illa valt ord. Jag tänker på diffraktion och reflektion av (främst) diskantens luftljud, inte ljud av tex lådvibrationer. Skruvar, diskantkant och baffelkant kan påverka ljudet signifikant, därav min förmodan om groparnas icke obefintliga verkan. Att de är grunda, runda och inte pruttnära diskantmembranet skulle dock kunna tyda på att effekten inte är stor..?

Jag tror diskantens spridning är sådan att om dessa små gropar skulle kunna påverka vid höga frekvenser d v s över 10 kHz så är energin från diskantelementet ändock så pass låg i 90 grader off-axis att påverkan blir helt försumbar.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-03 09:12

Jag tror det är lättare för ett marknadsföringsorakel att uttala sig: nedfräsningarna är en USP utan annat värde en det som köparen lägger i det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-03 09:16

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:

Höga!

Jag tror diskantens spridning är sådan att om dessa små gropar skulle kunna påverka vid höga frekvenser d v s över 10 kHz så är energin från diskantelementet ändock så pass låg i 90 grader off-axis att påverkan blir helt försumbar.

Med vänlig hälsning
Peter

Ok! All geometri som ligger bakom ett elements "utstrålningskägla" är oviktig? Det är i så fall behagligt intuitivt. :P

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-05-03 09:53

Mönstret är en eloge till New Orders samtida acidlåt "Fine Time" 8)

Bild
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-05-03 09:54

Ser ut som stavbakterier.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-05-03 10:49

Roliga piller 8)
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 12:42

DQ-20 skrev:
Jag tror det är lättare för ett marknadsföringsorakel att uttala sig: nedfräsningarna är en USP utan annat värde en det som köparen lägger i det.

Mig veterligt har Linn aldrig marknadsfört den mönstrade ytan såsom en påverkan på ljudet. Huruvida de har lyssnat fram någon skillnad låter jag dessutom vara osagt, jag har inte läst någonstans om detta. Min undran var helt enkelt om detta kunde ha en positiv verkan på tex spridningen av diskanten eller resonansen i baffelmaterialet.

Men enligt den allsmäktiga Faktiskt-panelen har detta mönster ingen som helst påverkan på ljudet. Skönt att veta.

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-03 13:21

Jag är mediokert förbluffad över denna insignifikans!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-05-03 19:26

Bill50x skrev:Denna högtalare

Min högtalare! :D Jag anade väl nästan att det skulle vara det. Jag har för mig att jag läst någonstans att det är tänkt att påverka ljudet positivt, men jag minns inte om det var Linn själva som påstod det.

Edit: Jodå:

Linn skrev:The front baffle is machined from Topan and the front surface is sculptured to reduce diffraction effects.

http://linfo.linn.co.uk/binaries/ED1EA0ED-7552-11D4-8E0D009027D395C0/keltik_aktiv_info.pdf

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-03 22:05

Bill50x skrev:Mig veterligt har Linn aldrig marknadsfört den mönstrade ytan såsom en påverkan på ljudet.

De är klart de har. Annars skulle de aldrig gjort det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 22:10

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:Mig veterligt har Linn aldrig marknadsfört den mönstrade ytan såsom en påverkan på ljudet.

Nu har Magnuz letat fram info som jag aldrig sett. Men varför kan man inte göra en sådan front för att det är snyggt? Det läggs normalt ganska mycket pengar på att högtalare och elektronik ska se bra ut, gärna spegla deras (tänkta) egenskaper. Men jag kan hålla med om att det är lite fjantigt att hävda att mönstringen påverkar spridningen om den nu inte gör det.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-03 22:31

Bill50x skrev:
DQ-20 skrev:

Nu har Magnuz letat fram info som jag aldrig sett. Men varför kan man inte göra en sådan front för att det är snyggt? Det läggs normalt ganska mycket pengar på att högtalare och elektronik ska se bra ut, gärna spegla deras (tänkta) egenskaper. Men jag kan hålla med om att det är lite fjantigt att hävda att mönstringen påverkar spridningen om den nu inte gör det.

/ B

Njae, de skriver att ytan är skulpterad för att reducera diffraktionseffekter. Det är möjligt att det skulle kunna gå att mäta viss skillnad på diffraktionseffekter vid väldigt höga frekvenser i någon riktning. Huruvida direktljudet eller den totala utstrålade energin eller 1:a takreflexen skulle påverkas skulle jag säga högst obetydligt.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-04 10:19

Med hänsyn till vilka groteska avvikelser från rimlig frekvensgång Linn brukar uppvisa, så torde effekten av de små designgroparna enkom vara av akademiskt intresse.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-04 10:56

Morello skrev:Med hänsyn till vilka groteska avvikelser från rimlig frekvensgång Linn brukar uppvisa, så torde effekten av de små designgroparna enkom vara av akademiskt intresse.

Helt rätt. De nyare skapelserna från Linn vet jag inte hur de mäter men jag lyssnar hellre på en bra återgivare än på en högtalare med snörrät tonkurva (är det så det heter?). Frågan är ju förstås hur man mäter, finns det idag någon vedertagen standard som verkligen beskriver hur det de facto låter eller måste kurvan tolkas av ingenjörer?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-05-04 19:58

Morello skrev:Med hänsyn till vilka groteska avvikelser från rimlig frekvensgång Linn brukar uppvisa, så torde effekten av de små designgroparna enkom vara av akademiskt intresse.

20Hz-20kHz -/+ 1db enligt Linn själva, men hur de har mätt har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-04 22:35

Är det här som jag som akademiker borde göra ett inlägg?

Jag tvekar mellan tre alternativ:

1. Groparna är en ren snyggsak.
2. Groparna har kommit till för att konstruktören tror att de är bra, att det finns nån teoribildning, vettig eller inte, och som eventuellt går att utnyttja i marknadsföringen. Typ "gropar i golfbollar är ju bra".
3. Groparna har en liten akustisk påverkan. När en våg propagerar över ytan uppstår början och slutet av varje grop två motfasiga diffraktionskällor. Ytan bli på så sätt full av små dipoler. De blir väldigt svaga vid hörbara frekvenser eftersom de är så små i förhållande till våglängden, men de är ganska många och jag skulle inte svära på att det inte går att mäta en skillnad om man spacklar igen groparna.

...men är det akustiskt viktigt, bra eller hörbart? Knappast.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi