/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?
[ Bild ]
/ B
Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?
[ Bild ]
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?
[ Bild ]
Bilden går inte att se. Vad föreställde den?
roggaro skrev:Ny BILD; alltså vad man vinner är "not in your face" och mindre intern dämpning
petersteindl skrev:Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?
[ Bild ]
/ B
Ja absolut, det gör att högtalaren går 3,762 oktaver djupare i basen. Rena killern.![]()
Dessutom blir musiken mera musikalisk.
darkg skrev:petersteindl skrev:Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?
[ Bild ]
/ B
Ja absolut, det gör att högtalaren går 3,762 oktaver djupare i basen. Rena killern.![]()
Men öhö, du är en av dem som nog kunde svara ordentligt på frågan. Nån slags ändrad utstrålning måste det bli?
oregelbundet är oftast av godo i den akustiska världen, fast det där ser ju bara smutt ut
petersteindl skrev:Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?
petersteindl skrev:darkg skrev:petersteindl skrev:
Men öhö, du är en av dem som nog kunde svara ordentligt på frågan. Nån slags ändrad utstrålning måste det bli?
Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?
Så det är mer en designgrej än att det ska "låta om'et"? Personligen tycker jag det är snyggt med lite liv i ytan även om jag kanske hellre sett ett annat mönster.
/ B
darkg skrev:petersteindl skrev:darkg skrev:
Vid vilka frekvenser tror du utstrålningen skulle kunna ändras på grund av de små kaviteterna?
Höga!
Edit "utstrålningen" var kanske ett illa valt ord. Jag tänker på diffraktion och reflektion av (främst) diskantens luftljud, inte ljud av tex lådvibrationer. Skruvar, diskantkant och baffelkant kan påverka ljudet signifikant, därav min förmodan om groparnas icke obefintliga verkan. Att de är grunda, runda och inte pruttnära diskantmembranet skulle dock kunna tyda på att effekten inte är stor..?
petersteindl skrev:darkg skrev:petersteindl skrev:
Höga!
Edit "utstrålningen" var kanske ett illa valt ord. Jag tänker på diffraktion och reflektion av (främst) diskantens luftljud, inte ljud av tex lådvibrationer. Skruvar, diskantkant och baffelkant kan påverka ljudet signifikant, därav min förmodan om groparnas icke obefintliga verkan. Att de är grunda, runda och inte pruttnära diskantmembranet skulle dock kunna tyda på att effekten inte är stor..?
Jag tror diskantens spridning är sådan att om dessa små gropar skulle kunna påverka vid höga frekvenser d v s över 10 kHz så är energin från diskantelementet ändock så pass låg i 90 grader off-axis att påverkan blir helt försumbar.
Med vänlig hälsning
Peter
DQ-20 skrev:Jag tror det är lättare för ett marknadsföringsorakel att uttala sig: nedfräsningarna är en USP utan annat värde en det som köparen lägger i det.Bill50x skrev:Så här ser fronten ut på en, i mitt tycke bra högtalare. Vinner man något på att göra fronten på detta viset? Vad säger våra högtalarorakel?
Bill50x skrev:Denna högtalare
Linn skrev:The front baffle is machined from Topan and the front surface is sculptured to reduce diffraction effects.
Bill50x skrev:Mig veterligt har Linn aldrig marknadsfört den mönstrade ytan såsom en påverkan på ljudet.
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Mig veterligt har Linn aldrig marknadsfört den mönstrade ytan såsom en påverkan på ljudet.
De är klart de har. Annars skulle de aldrig gjort det.
Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Mig veterligt har Linn aldrig marknadsfört den mönstrade ytan såsom en påverkan på ljudet.
De är klart de har. Annars skulle de aldrig gjort det.
Nu har Magnuz letat fram info som jag aldrig sett. Men varför kan man inte göra en sådan front för att det är snyggt? Det läggs normalt ganska mycket pengar på att högtalare och elektronik ska se bra ut, gärna spegla deras (tänkta) egenskaper. Men jag kan hålla med om att det är lite fjantigt att hävda att mönstringen påverkar spridningen om den nu inte gör det.
/ B
Morello skrev:Med hänsyn till vilka groteska avvikelser från rimlig frekvensgång Linn brukar uppvisa, så torde effekten av de små designgroparna enkom vara av akademiskt intresse.
Morello skrev:Med hänsyn till vilka groteska avvikelser från rimlig frekvensgång Linn brukar uppvisa, så torde effekten av de små designgroparna enkom vara av akademiskt intresse.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], faema och 25 gäster