MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Tarzan » 2016-04-14 19:12

Jag hade också lite svårt att få av skalet när jag skulle testa en annan jumperinställning. Plåtarna som sitter vid ut- och ingångarna satt klämda på vissa punkter mellan plåten som går runt om allt. Det gällde att försöka böja och klämma för att känna efter på vilka ställen det klämde. Jag fick in någon liten skruvmejsel och bände loss. Det gick tillslut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-14 19:15

Är det samma version som på mina lånade bilder? RCA-donen sitter monterade på front- och bakplåt. De håller fram och baksida även om skruvarna tas bort, om jag förstått rätt.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-04-14 20:27

Det är lite traktormek över det där momentet. Våld krävs.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-14 20:48

Men muttrarna på RCA-kontakterna måste väl bort på ena sidan för att få ut innanmätet?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-04-14 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-14 20:49

Ja, bort med allt som går att skruva på!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-14 20:50

Noterat! Är lite orolig över förmågan att driva lite längre kablage, har 3 m till resp. stereoslutsteg.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-04-15 15:49

Idag har jag testkört mitt nya 4x10 HD :)
Fick det tidigare i veckan men stötte på ett problem. Jag har datorn en bit bort ifrån förstärkarna och kör SPDIF till DSPn.
Så därför hade jag en förlängnings kabel till USBn på 5 meter. Men det fungerar INTE. Det konstiga är att drivrutinen installeras när man stoppar i kabeln, men det går ändå inte att använda enheten. Hittade inget i manualen eller på MiniDSPs forum så jag tänkte skriva ett litet tips här.
Lösningen är en aktiv USB kabel, finns på kjell för 329 bla.

Annars är den väldigt enkel att komma igång med och fungerar nu utmärkt!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-04-22 11:06

Nusse skrev:Nu har jag fått min "HD". Någon annan som fått sin och hunnit koppla in?

Hur går det för er med den nya 2x4 HD? Lite intryck hade varit kul :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2016-04-22 18:43

genstruktur skrev:
Nusse skrev:Nu har jag fått min "HD". Någon annan som fått sin och hunnit koppla in?

Hur går det för er med den nya 2x4 HD? Lite intryck hade varit kul :).

Jag är så långt väldigt nöjd!
Tyvärr ligger den kvar i sin låda... Ska precis igång med mitt högtalarprojekt och ev kommer jag använda den för aktiv delning. Kör nog vidare med den gamla miniDSP "LD" i den gamla setupen.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-04-23 18:02

I lådan gör den ju ingen nytta, kul att du är nöjd ändå ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-05 17:10

Tog mig aldrig in i lådan... Fick efter visst pulande igång miniDSP:n. Programmerade den att följa originalfiltrets delning till mina Magnepan 3.6, den högtalaren har ett externt delningsfilter mellan bas och mellanregister. Den där märkliga kanalbestämningen hade jag inte lagt märke till, att utgång 1 och 3 resp. 2 och 4 hör ihop. Efter flera omkopplingar spelar det nu. Första noteringen, det brusar/brummar en del. Det har man ju läst om... Kan vara att ingångsnivån är ställd på 2 V, 0.9 skulle vara mera passande i mitt fall. Får nog försöka ta mig in i lådan och kolla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-07 19:35

Har lyssnat ett tag nu. Tycker det blev rätt bra! Ett stereoslutsteg per högtalare, 2.5 m "lakritssnören" av billigast sort från Kjell & Com. Delning: Linkwitz-Riley till basarna, 24dB/oktav vid 280 Hz, 6dB/oktav vid 200 Hz till resten. Då det externa passiva delningsfiltret (som inte längre används) till mina har ca 0.8 i serierestistans till basarna, höjs nivån i basen med ca 1.6 dB, inte helt opassande i min setup. Det tillskott av värme som detta ger är välkommet. Annars är det mera stereoperspektivet som får en uppgradering, det blir bättre fokus. Hade lite betänkligheter på den extra ADDA-processen miniDSP bidrar med, att den skulle göra sig negativt bemärkbar. Även de långa kablarna verkar den orka med trots rätt hög utgångsimpedans. Så här långt är ju nöjd. Blir kanske justeringar framöver. Det går ju att pula fram något som kan göras analogt i slutändan.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-05-07 19:40

Hur upplever du bruset/brummet med miniDSP som du noterade i förra inlägget?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-07 19:57

Ja, det finns där om jag går fram till högtalarna och lägger örat intill, helt tyst var det innan miniDSP togs i tjänst. Vet inte vad det beror på. Kan vara att inte alla bitar utnyttjas, att nivån digitalt är knas? Vänta har inte kollat idag... Nä, nu har det tystnat! Verkar känsligt med kabeldragningen jämfört med min tidigare setup.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-05-07 20:02

OK. Jag har ju en med, men inte kopplat in.
Väntar lite då jag vet om jag får tag i ett par i6 eller inte.

Tror den skulle göra en hel del i mitt lilla rum.

Den skulle kunna vara både filter mid/diskant samt EQ.

Delning mellan toppar och basar sker med CR80S.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-07 20:23

Gjorde en dubbelkoll, i höger högtalare är det inte helt tyst när man lägger örat intill. Dit är RCA-kabeln rakt dragen, lite som en antenn.

Så du är fortfarande på jakt efter i6... Hur gick det egentligen med basarna? Om du har cr80s, blir miniDSP möjigen lite överflödig? För feel good skulle jag inte gärna pilla in miniDSPn där men du kanske vill ta ner någon baspuckel?

Dags att träffas igen!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-06-11 14:59

Ingen som har kopplat in sin 2x4 HD än?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-09-04 00:17

Undrar också om någon kopplat in sin 2x4 HD och mer specifikt om det går att justera volymen som vanligt(i windows, inte i vilket program man nu använder för uppspelning) när man spelar via USB?

Instant_exit

Inläggav Instant_exit » 2016-09-07 14:42

Jag har en 2x4hd, det går att ställa volymen som i vilken Windows ljudenhet som helst. Är nöjd med min, kör den som aktivt delningsfilter till mina basreflex pK och slutna basar med korrigerande eq+linkwitz transform via de inbyggda biquadarna samt 2042 taps per kanal mixed phase korrigering via Porc drc på topparna. Låter mycket bra i mitt rum.
/j

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-02-12 13:42

Har problem med min miniDSP 2*4 HD. Så snart jag kopplar på ett eq-ingrepp så börjar det dista obehagligt. Tänkte kolla om någon här har något klokt att komma med? Gissar att det orsakats av något pinsamt nybörjarmisstag, men det bjuder jag på om det går att lösa detta irriterande ilandsproblem. :oops: Har du själv provat att köra frekvenssvep efter att du lagt på eq via miniDSP HD? Om ja, märkte du av dist liknande den jag får? Steg 2 om jag inte lyckas lösa problemet blir att kolla på miniDSP's eget forum, men jag börjar här på svenska.

Förstärkare innan mini-DSP'n: Denon AVR4300H
Slutsteg efter miniDSP HD: 2 st Behringer EP4000

Om jag kör en helt rak kurva så låter det rent i basen. Har spelat in ca 15-30 Hz med min Umik1, med micen placerad framför en av basarna.

Inspelning med mini-DSP, men utan eq-ingrepp: https://soundcloud.com/user-541576332/utan-3db-eq-near
Inspelning med mini-DSP, inkl eq-ingrepp: https://soundcloud.com/user-541576332/med-3db-eq-near

Den enda eq jag lagt på mellan de båda inspelningarna ovan är:
Bild

Input till miniDSP tyder på att signalen inte är för hög/klipper. (Vet just nu inte varför det skiljer några dB mellan kanalerna)
Bild

Output från miniDSP tyder också på att signalen inte är för hög/klipper
Bild

Har provat med oavstående eq-ingrepp på både ingång och utgång på mini-DSP'n, men det är samma problem. Har även provat att sänka ingångsnivån från försteget innan miniDSP'n samt i själva mini-DSP'n, men samma problem.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-12 14:38

Det där låter som att du inte har en frisk enhet. Maila miniDSP eller stället du köpte den ifrån om att få byta.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2017-02-13 09:28

Ja, det där verkar skumt. Om du enbart lagt till den där sänkningen manuellt som du har på bilden så känns det som felaktig mjukvara (kanske testa ladda på en annan?) eller hårdvara. Men det känns som ett väldigt osannolikt fel för att vara hårdvara.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-02-13 23:10

Tack för input @Tell & @MagnusJohansson! :) Då får jag ta och kontakta leverantören. Men lite synd är det att det inte var SBS som låg bakom, hade ju varit betydligt enklare om jag missat något fundamentalt. Någon som har lyssnat på ljudfilerna och kan kommentera hur väl ni tycker störningen hörs? Går det, baserat på störningens ljudkaraktär, att säga om det t.ex. mest troligt är mjuk- resp hårdvara som krånglar?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-14 08:35

Kolla att du verkligen har senaste firmware, för det du beskriver låter som symptom av näst senaste firmware. Den tålde inte vissa filter i basen.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-02-14 11:35

Belker skrev:Kolla att du verkligen har senaste firmware, för det du beskriver låter som symptom av näst senaste firmware. Den tålde inte vissa filter i basen.

Tack för tipset @Belker! :-) Skall kolla upp det ikväll.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-02-14 23:44

Kitchenmaster skrev:
Belker skrev:Kolla att du verkligen har senaste firmware, för det du beskriver låter som symptom av näst senaste firmware. Den tålde inte vissa filter i basen.

Tack för tipset @Belker! :-) Skall kolla upp det ikväll.

Har nu testat att uppgradera firmware och det står "1.5" angivet. Problemet kvarstår dessvärre. :( Har inte hittat info om vilken firmware som är den nyaste, men gissar på 1.5 då min uppgradering verkade fungera. Får nog lov att kontakta miniDSP och höra vad de har att säga om problemet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-14 23:52

Ja, 1.5 har jag med. Version 1.8a på mjukvaran. Kontakta supporten, de är hjälpsamma.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-02-17 08:28

Fick igår svar från supporten och de bad mig uppgradera mjukvaran, igen. Gjorde som de skrev, men problemet kvarstod. :( Jag klickade därefter lite uppgivet runt i menyerna och hittade "Upgrade DSP". Var redan ihopkopplad mellan dator <-> enheten, så jag provade just denna "upgrade" och då försvann problemet. :) :P :!: :?: Tycker nog inte att det var helt intuitivt att gissa sig fram till denna åtgärd, men är oavsett glad att problemet försvunnit.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-17 09:34

Kitchenmaster skrev:Fick igår svar från supporten och de bad mig uppgradera mjukvaran, igen. Gjorde som de skrev, men problemet kvarstod. :( Jag klickade därefter lite uppgivet runt i menyerna och hittade "Upgrade DSP". Var redan ihopkopplad mellan dator <-> enheten, så jag provade just denna "upgrade" och då försvann problemet. :) :P :!: :?: Tycker nog inte att det var helt intuitivt att gissa sig fram till denna åtgärd, men är oavsett glad att problemet försvunnit.

Hoppas du meddelade supporten detta så att de inte fortsätter oroa sig för dig :)

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-02-17 11:49

Tarzan skrev:Hoppas du meddelade supporten detta så att de inte fortsätter oroa sig för dig :)

Absolut! :) Jag startade till slut även en tråd på mini-DSP´s forum, men fick inga tips som löste problemet och då jag verkade ha senaste mjukvaran så skickade jag in ett ärende till supporten. Igår kväll mailade jag supporten att jag hittat ett sätt (Upgrade DSP) som löste problemet och i morse så svarade supporten i min forumtråd ungefär att "Testa att klicka på Upgrade DSP". Smart av dem då det då ser ut att deras tips löste problemet, men det kan jag ge dem eftersom de var snabba att svara, hade ett trevligt bemötande och jag är mycket glad över att problemet inte existerar längre.

https://www.minidsp.com/forum/hardware-support/13004-strange-sound-when-using-eq-minidsp-hd#30681

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum