Det här med avstämningsfrekvens

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980

Det här med avstämningsfrekvens

Inläggav platon1980 » 2016-05-25 08:23

Jag tycker inte verkligheten ger samma resultat som simuleringar i Basta. I programmet blir det mycket stor skillnad mellan t.ex. 20-30Hz, i verkligheten får jag knappt mätbar skillnad vid närfältsmätning (frekvensomfång) av baselementet (större påverkan vid porten), högre avstämning ger dock tydligt mer amplitud. Men om jag förstår saken rätt påverkar avstämningsfrekvensen massa andra parametrar också, t.ex. impedans, Q, fas o.s.v.?
Stämmer detta, har ni samma upplevelse, eller får ni jätteskillnad på frekvensresponsen vid justering av port.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Det här med avstämningsfrekvens

Inläggav IngOehman » 2016-05-25 08:45

Jag har ingen uppfattning om just Basta!, som ju är ett av många simuleringsprogram.

Men min erfarenhet är att verkligheten stämmer överens med vad man kan räkna fram med papper och penna häpnadsväckande bra - om man räknar rätt och har rätt indata.

Och räkna är ju just vad simuleringsprogram gör.

Så jag tror nog att det är bäst att du lägger ut lite resultat från mätningar vid sidan av resultat från simuleringar, så det finns något att diskutera.

Troligen kommer det att vara uppenbart och lätt att förklara vad som gått snett om du inte får ett resultat från beräkningar som stämmer med hur det beter sig irl.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-25 12:22

Det handlar om att ge rätt inparametrar till Basta!. En nyckel är parametern Viso. Om du har dämpmaterial i lådan men simulerar utan så kommer fp att skilja. Lägg upp lite kurvor så är det annars lättare att kommentera konkret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-05-25 13:25

Under tiden jag arbetar och inte är hemma kan jag via minnet konstatera är det subjektiva lyssningsintrycket ger mycket större upplevd skillnad mot vad grafiska mätningar visar. Men så är det ju faktiskt så att några decibel inte ser mycket ut på en graf, men hörs desto mer. Återkommer förhoppningsvis ikväll med mätbilder, sinussvep har dock på kort tid blivit mycket impopulära i hushållet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-05-25 21:42

platon1980 skrev: ..... sinussvep har dock på kort tid blivit mycket impopulära i hushållet.

:D :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-25 22:18

Jag känner att vi har fått en modern klassiker! :mrgreen:
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-25 22:42

Något lite jag funderar.
Ett vitt brus över hela spektrumet och ett 30hz bandfilter som sveper nerifrån och upp i frekvens?
Då borde hela totalen av brus påverka även det man precis mäter.
Borde man inte kunna få en mer riktigt visning av hur frekvenser från en högtalare beter sig i rummets akustik då?
Obs att jag är ute och cyklar med funderingen, men tanken slår mig och därför frågar jag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-25 23:58

Dels kan man försiktigt ifrågasätta poängen jämfört med att göra ett sinussvep, Enda skillnaden är ju att man får en av bruset "brusig" kurva, det vill säga störd.

Men OM man av något skäl ändå vill göra en mätning med brus så finns det ett antal bra argument för att hellre använda rosa än vitt brus. Detta är två av skälen:

1. Vitt brus har mer än hälften av sin energi över 10 kHz, om det är brickwall-filtrerat över 20 kHz. Är det det inte så blir det ännu värre.

Konsekvens: Väldigt dåligt S/N i basområdet och/eller brunnen diskant. :(

2. Ett konstantbandbreddsfilter ger även det usel upplösning i basområdet. Med rosa brus väljer man istället ett svepfilter med konstant RELATIV bandbredd. Ett sådant passar även bättre på så vis att det lånar sig bäst till en svepning som sker med konstant hastighet mätt i oktav per sekund, vilket stämmer bättre med hur vi uppfattar olika frekvensregisters storlekar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-26 00:22

IngOehman skrev:Dels kan man försiktigt ifrågasätta poängen jämfört med att göra ett sinussvep, Enda skillnaden är ju att man får en av bruset "brusig" kurva, det vill säga störd.

Men OM man av något skäl ändå vill göra en mätning med brus så finns det ett antal bra argument för att hellre använda rosa än vitt brus. Detta är två av skälen:

1. Vitt brus har mer än hälften av sin energi över 10 kHz, om det är brickwall-filtrerat över 20 kHz. Är det det inte så blir det ännu värre.

Konsekvens: Väldigt dåligt S/N i basområdet och/eller brunnen diskant. :(

2. Ett konstantbandbreddsfilter ger även det usel upplösning i basområdet. Med rosa brus väljer man istället ett svepfilter med konstant RELATIV bandbredd. Ett sådant passar även bättre på så vis att det lånar sig bäst till en svepning som sker med konstant hastighet mätt i oktav per sekund, vilket stämmer bättre med hur vi uppfattar olika frekvensregisters storlekar.

Vh, iö

Tack så hjärtligt.
Då fick jag veta lite mer än jag visste innan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-26 00:29

Sinussvep är bra grejor, helt enkelt! :)

De artefakter som får på grund av samverkan mellan direkt och reflekterat ljud i en sinusmätning, finns när man mäter ned brus också, enda skälet till att det kan vara svårare att se, är att kurvan som uppstår från en brusmätning* allt som allt är mera störd.

Vh, iö

- - - - -

*Se finns såklart sådant som MLS-brus och metoder att med enkla matematiska operationer på det emottagna bruset, skapa gating-funktioner, som i förekommande fall kan ta bort reflexioner från mätningen, men samma sak kan åstadkommas med sinusmätningar.

I samtliga fall så tar man vid låga frekvenser inte bara bort reflexioner, utan man förlorar även upplösning på direktljudet.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-05-26 20:37

Jag ber om ursäkt för denna tråd, kollade på fel kurva i Basta.

Återgå till Teknikforum