av platon1980 » 2016-05-28 20:57
Tack för alla svar! Jag ska läsa och begrunda ytterligare.
Efter att ha lyssnat och mätt med flera andra högtalare kan jag konstatera att rummet är rätt värdelöst. Alla högtalare jag provar låter mer eller mindre skit, inte bara i basen (även om de mäter skaplig frekvensgång över 300Hz). Den låga takhöjden på 215 cm hjälper ju inte till direkt, även om det är heltäckningsmatta. En rejäl takabsorbent kanske kan vara på sin plats?
Morello har rätt, betong och tegel, lite otacksamt. Provade att vända högtalare/lyssningsplats till kortsida, en bit ut från vägg, det blev så klart bättre, men det funkar ju liksom inte eftersom det i ena änden står en öppen spis och i den andra finns den enda ingången. Det andra förslaget, att vända 180 grader kan ju ge viss effekt eftersom jag blir av med öppna spisen på högtalarsidan och det blir enklare att placera högtalarna, men det blir mycket jobb med att måla om väggarna (mörkt på dukväggen och vitt för övrigt).
Testade att ta bort högpassfiltret på mellanregistret också, och då lyfte det rejält (så klart) mellan 150-300Hz.
Nåväl, detta är biorummet, men jag hade tänkt lyssna på musik där också, vardagsrummet har helt klart betydligt bättre akustiska egenskaper, med gipsväggar, trätak, L-form och många öppningar. Ännu värre är det dock i musikrummet, som grovt avrundat mäter 8x4x2 meter, jättekul. Men det är mer akustikbehandlat och där har ljudet fått styra möbleringen mer och lyssning sker i närfältsmonitorer.