Dist på vinylskiva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Dist på vinylskiva

Inläggav nikstra » 2006-01-08 23:16

Jag har några vinylskivor som har en sprakande distorsion som ökar och minskar med den inspelade nivån.

Här är ett exempel på hur det låter: vinyldist.mp3.

Det som är gemensamt för alla skivor som låter dåligt är att de antingen varit utlånade eller är köpta begagnade. Någon som kan höra om skivan är utsliten eller bara smutsig?
Skivorna ser inte ut att vara smutsiga, men eftersom jag inte haft dem hemma hela tiden sedan de var nya, så vet jag inte vad de kan ha varit med om. Det kanske är dags att kassera dem och leta efter bättre begagnade exemplar.

/Niklas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Dist på vinylskiva

Inläggav Bill50x » 2006-01-09 01:02

nikstra skrev:Jag har några vinylskivor som har en sprakande distorsion som ökar och minskar med den inspelade nivån.

Här är ett exempel på hur det låter: vinyldist.mp3.

Det som är gemensamt för alla skivor som låter dåligt är att de antingen varit utlånade eller är köpta begagnade. Någon som kan höra om skivan är utsliten eller bara smutsig?
Skivorna ser inte ut att vara smutsiga, men eftersom jag inte haft dem hemma hela tiden sedan de var nya, så vet jag inte vad de kan ha varit med om. Det kanske är dags att kassera dem och leta efter bättre begagnade exemplar.

/Niklas

Nu minns jag inte hur just denna skiva låter, men det låter inte bra i ditt exempel. Det låter väldigt dynamikfattigt och tunnt. Har man bra dynamikåtergivning så brukar knaster och brus låta separerat från själva musiken. Oljudet hörs men stör ej. Här verkar det mer integrerat med musiken.

Vilken skivspelare, tonarm och pickup använder du? Förstärkning?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-09 05:52

Ujujuj, det låter fruktansvärt illa. Vad har du för utrustning, inkl. RIAA, när du lyssnar?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-09 09:51

Jag lyssnade lite igår kväll och min första tanke var att det låter som om nålen är skitig. Om nålen är skitig då blir det liksom en liten kudde och nålen når inte ner ordentligt i spåret.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-01-09 11:16

Det är en gammal Akai skivspelare från gissningsvis 80-talet. Inte sämsta sorten, den har i alla fall skivtallrik av metall. :)
Tonarmen är den som sitter på spelaren, inte utbytbar. Pickupen är en OM10 och om jag inte minns fel så har inte nålen gått så väldigt länge.
Denna är kopplad till den inbyggda RIAA:n i min Denon 2105.

Det är inte höjden av väljud i den men skivan i exempelfilen och ett par till låter så här bedrövligt. Mina andra skivor låter betydligt mer OK och har framför allt inte den sprakande disten som verkar följa ljudnivån.

Skivan låter tunnt när man spelar den, men det kan även vara mitt inbyggda ljudkort som ställt till det. Jag lyssnade bara med PC-högtalarna (plastburkar) och konstaterade att disten hördes i filen. Jag får koppla datorn till stereon och göra en A/B-lyssning så att inte filen låter betydligt sämre än skivan.

Nålen är alldeles säkert skitig, men eftersom det låter bättre med andra skivor så tror jag inte att det är huvudproblemet. Det kanske kan vara tvärt om, att det är någon skum beläggning på skivan som får liknande resultat? Ska jag köpa någon skivrengöring eller blanda något eget och testa att rengöra skivan?

Jag har beställt en ny skivspelare och jag vill inte "förstöra" nya nålen med skivor som kanske borde kasseras.

Morello: Du har PM.

/Niklas

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-09 12:58

Om skivan inte är skitig så kan det ju vara så att ljudet låg på klippningsgränsen före graverdosan. Det skulle vara lättare att konstatera felet om jag hade skivan. Jag tycker att ljudet låter lite grynigt i mina datorhögtalare. :?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-09 13:26

Nagrarnia! du skall få ett litet tips från en som provat det .
Det kan låta lite snuskigt / burleskt... men gör såhär.
slicka på pickupen ett litet tag, tag därefter och torka av försiktigt med en tops eller en pu-borste.
det är nämligen så att saliven innehåller smutslösande ensymer
försök jag provade med ett väldigt lyckat resultat
Ola

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-09 13:28

OlA-68 skrev:Nagrarnia! du skall få ett litet tips från en som provat det .
Det kan låta lite snuskigt / burleskt... men gör såhär.
slicka på pickupen ett litet tag, tag därefter och torka av försiktigt med en tops eller en pu-borste.
det är nämligen så att saliven innehåller smutslösande ensymer
försök jag provade med ett väldigt lyckat resultat
Ola

Men det går väl att samla på sig saliv utan att behöva krångla med att slicka på pickupen? I alla fall jag skulle känna mig larvig att stå på alla fyra framför skivspelaren och slicka på nålarmen :D

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-09 13:34

slicka på pickupen ett litet tag,

Så äckligt!
Jag brukar ta "Ödåkra" akvavit men det kan ibland gå bra också med Alborgs julakvavit. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-09 13:44

Har du kollat nåltrycket på sista tiden?
Annars kan det vara så att en nålslipning sliter spåret på ett visst djup och en ny nål med annan slipning kan hitta spårvägg som inte är så sliten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-09 14:29

Nagrania skrev:
slicka på pickupen ett litet tag,

Så äckligt!
Jag brukar ta "Ödåkra" akvavit men det kan ibland gå bra också med Alborgs julakvavit. :wink:

du ska fan inte ha färgad sprit på PU-n det färgar ju om nåt :lol:
sedan kan ju konstateras att där är inga ensymer i brännvin...
det skall du dricka före så du får ännu bättre effekt det utsöndras nämligen ännu mer ensymer då plus att du har en anings med lösningsmedel som kan lösa diverse problem

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-01-09 15:45

Det där med nåltrycket är ju en idé. Jag kollar detta och ger nålen en oralbehandling ikväll. Återkommer med resultatet.

/Niklas

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-09 16:59

du ska fan inte ha färgad sprit på PU-n det färgar ju om nåt :lol:

Ja jag förstår...ljudet blir färgat. Men det låter ändå snyggt även om det kanske är lite färgat. Jag brukar faktiskt dricka det mest av spriten. Det här med enzymer.... menar du inte testostereon...för det känner jag ganska mycket av när jag druckit några glas akvavit. :lol:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-09 17:25

nej det är just ensymer som hjälper till att bearbeta all dj.. skräpmat man sätter i sig till en obestämbar sörja som är hyffsat lätt att torka bort :lol: just därför lämplig även till PU

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-09 19:09

Aj aj ajj enzymer var det ja. Apropå vinyl som tråden egentligen handlade om så har jag funderat på om man skulle kunna rengöra en PU nål med ultraljud. Kjell&Co har en liten enhet för under 500 spänn. Man borde i alla fall kunna rengöra nålar till MM puppor.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-09 20:50

Låter instängt. Är misstänkt en Holland-pressad skiva. Är ju en Baccara platta. Mitt tips är att först kolla pressningen. Är det Holland. Leta efter en annan pressning. USA eller England eller Italien. Eftersom din skivspelare inte har justerbar picup. Och kanske heller ingen antskating. Nåltryck är ju inget man ska laborera med. Det ska bara vara det som är rätt. Bäst att lämna in för justering. Eller satsa på en riktig skivspelare med justerbar vinkel på nålen. Annars är det ju bara att tvåtta den med YES och med ljummet vatten. Torka den med en Frott'ehanduk. Och sen skaka den torr.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-01-09 21:03

Tvi, då har man gett PU:n en omgång saliv och även skruvat på motvikten lite fram och tillbaka. Inget av detta gjorde någon skillnad.
Jag testade att växla mellan skivan och mp3:an. Det låter lika illa. Min digitalisering har alltså inte förstört ljudet.

Det skulle kunna vara en dålig pressning eller överstyrning vid graveringen men jag har inget minne av att den låtit så här illa tidigare. Nu har jag inte lyssnat på den på säkert tio år och innan dess så var den utlånad i, jag tror det var fem år. Otroligt att den hittade tillbaka över huvud taget. Om den spelades av med en spik eller något annat olämpligt när den var utlånad vet man ju inte.

Jag har hört (eller läst) någonstans att en nål kan bli så sliten att den i princip skär spån ur skivspåret. Kan det vara något sådant som hänt med skivan?

Jag ser inget om Holland. Det står "Manufactured by Grammofon AB Electra, Solna Sweden from master owned or controlled by RCA Records". Betyder detta att det är en svenskpressad skiva eller hur ser man var den är pressad?

Ny skivspelare är på ingående.

/Niklas

PS. Jag har ingen sprit hemma, så det har jag inte provat. Jag kanske ska ta mig ett par nubbar själv? Då kanske det låter bättre ett tag ... :wink: DS.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-01-09 21:28

Om skivan är väldigt statiskt laddad
så blir den inte kul att lyssna på

/stefan

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-09 22:25

Om det är Elektra AB då är den säkert svenskpressad. Vad heter skivan mer exakt så att man om möjligt kan kolla ett annat exemplar.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-01-09 22:59

Det är Baccara. Albumet verkar inte ha någon titel, men de gjorde väl inga fler skivor? Katlognumret är PL 28316 RCA Records om jag tyder det rätt. Utgiven 1977 (jag var alltså nio år när jag köpte den).

Stefan skrev:Om skivan är väldigt statiskt laddad
så blir den inte kul att lyssna på

Nej jag vet. En kompis hade en skivspelare med plasttallrik och den laddade upp skivorna under uppspelning. Lät inte kul.

Jag tog en sväng med diskmedel och vatten men även det utan resultat.

Vad jag förstår så bör det vara något av följande:
* Skivan har låtit på detta sätt hela tiden men min dåvarande anläggning hade så dålig upplösning att det inte hördes.
* Skivan är utsliten/sönderspelad.
* Skivan har en beläggning som inte går bort med diskmedel.

/Niklas

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-09 23:05

F.ö. är det ju bara vänster kanal som låter riktigt illa. Kanske kan vara en ledtråd? Hur är det med de andra skivor du har som låter illa?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-09 23:45

Drick spriten istället!
Nålrören är just rör och kapilärkrafter är populärt ibland rör.
Så vill man ha en torkad nålupphängning skall man använda sprit.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-01-10 00:03

Magnuz skrev:F.ö. är det ju bara vänster kanal som låter riktigt illa. Kanske kan vara en ledtråd? Hur är det med de andra skivor du har som låter illa?

Det har du rätt i. När jag spelade singeln Turn it down med Sweet låter det värst i höger kanal. Eftersom mp3:an är från första spåret på B-sidan på Baccara-plattan började jag fundera om det fanns ett samband mellan avspelning av inner- respektive ytterspår.

När jag spelar de sista spåren på Baccara-skivan låter det mindre illa i vänster kanal.

Jag testade att skruva på anti-skatingen under uppspelning men det gjorde ingen skillnad. Den verkar i alla fall fungera för tonarmen vill röra sig utåt när man skruvar upp anti-skatingen och armen balanserar fritt.

Kanske det är PU:n ändå. Något som är löst och börjar vibrera vid starka signaler av rätt frekvens. Är det inte rätt stora krafter som nålen utsätts för när den följer spåret?

/Niklas

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-10 00:22

Kanske det är PU:n ändå. Något som är löst och börjar vibrera vid starka signaler av rätt frekvens.

Det tror jag inte, det är nog snarare någon inställning som är galen. Om det stämmer att ena kanalen låter värre i början av skivan och den andra i slutet så är det definitivt så. Någon här kanske kommer ihåg/ ids räkna ut vilken inställning det är.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-01-10 00:32

Magnuz skrev:Det tror jag inte, det är nog snarare någon inställning som är galen. Om det stämmer att ena kanalen låter värre i början av skivan och den andra i slutet så är det definitivt så. Någon här kanske kommer ihåg/ ids räkna ut vilken inställning det är.

Det kan vara bra att veta. Men jag tror att vi gör en paus i felsökandet tills jag får min nya skivspelare. Då kan vi utesluta att det är någon inställning eller slitage på spelaren som ställer till detta.

Tack för alla råd och tips. Jag återkommer när jag fått hem spelaren.

/Niklas

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-10 01:42

Ah, du ska skaffa en ny. Det hade jag missat.

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2006-01-10 01:50

Ortofon avråder uttryckligen från att använda alkohol till att rengöra sina nålar, det löser upp limmet som diamanten är limmad med. Saliv säger dom dock inget om... :?
Ortofon OM10 spårar visserligen ganska illa men så här dåligt ska det ju inte låta. Spela skivan hos någon kompis , låter den bra där kan du ju utesluta den
Om det inte är något inställningsfel kan nålspetsen vara skadad. Även om den inte är utsliten kan den ha fått en smäll någon gång (har du dammtorkande flickvän/fru t ex?) så att det farit bort en flisa.

Återgå till Generellt om hifi