Moderator: Redaktörer
JM skrev:Har jag fattat rätt att genom att parallellkoppla en skog med rör ökar möjligheten att belasta förstärkaren med lägre impedanser och samtidigt ha en rimlig effekt.
Hur är frekvensomfånget och disten för OTL-förstärkare vid olika vanliga belastningar.
JM
Morello skrev:Hur ser utsignalen ut UTAN återkoppling men med runt 10 ohms last?
Morello skrev:Sorry, jag menade spänningen ut (eller strömmen genom Rl)
Morello skrev:Det finns återkoppling lokalt från utgång till drivafren - är den med i simuleringarna du kallar "open loop"?
Flint skrev:Morello skrev:Det finns återkoppling lokalt från utgång till drivafren - är den med i simuleringarna du kallar "open loop"?
Var vänlig översätt den knostigna svenskan?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det finns återkoppling lokalt från utgång till drivafren - är den med i simuleringarna du kallar "open loop"?
Var vänlig översätt den knostigna svenskan?
Det finns återkoppling från utgången till drivaren (katodsidan) i ett schema - är denna slinga med i din simulering?
JM skrev:Har jag fattat rätt att genom att parallellkoppla en skog med rör ökar möjligheten att belasta förstärkaren med lägre impedanser och samtidigt ha en rimlig effekt.
Hur är frekvensomfånget och disten för OTL-förstärkare vid olika vanliga belastningar.
JM
Flint skrev:Varje par slutrörsfunktion har Ri ca 130 ohm i den här kopplingen. 6080 är ju en dubbeltriod och kan alltså ses som ett sådant par här. För att komma ner i säg två ohm Ri utan nfb behövs det alltså 65 stycken 6080, för ett monoblock.
Flint skrev:Stegets dist vid 15W ut, motkopplat.
JM skrev:Flint skrev:Stegets dist vid 15W ut, motkopplat.
Det var länge sedan jag kollade på distkurvor men lite intressant att det är de udda komponenterna som sticker ut. Den typiska rördisten på andratons finns inte i detta OTL-slutsteg om jag fattat rätt.
JM
JM skrev:Flint skrev:Varje par slutrörsfunktion har Ri ca 130 ohm i den här kopplingen. 6080 är ju en dubbeltriod och kan alltså ses som ett sådant par här. För att komma ner i säg två ohm Ri utan nfb behövs det alltså 65 stycken 6080, för ett monoblock.
Bara glödströmmen torde kräva en hel del effekt. Det ryska kärnvapentåliga 6C33 röret var enligt Canadensarna betydligt mer lämpad för OTL. Eller?
JM
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Var vänlig översätt den knostigna svenskan?
Det finns återkoppling från utgången till drivaren (katodsidan) i ett schema - är denna slinga med i din simulering?
Nej, inte ac-mässigt i open loop.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Morello skrev:
Jag vill absolut inte verka dryg men är du säker? Det undre motståndet på drivröret går ju direkt till output som (förhoppningsvis) ligger på nollpotential. Feedbacken för DC och AC blir då lika. Om inte den feedbackloopen finns ser jag inte hur man skall få en balanserade signal mellan bankerna av slutrör. Det är liksom hela "grejen" med Futterman-kopplingen. Eller har jag fått allt om bakfoten? Någon?
/DQ-20
Flint skrev:JM skrev:Flint skrev:Varje par slutrörsfunktion har Ri ca 130 ohm i den här kopplingen. 6080 är ju en dubbeltriod och kan alltså ses som ett sådant par här. För att komma ner i säg två ohm Ri utan nfb behövs det alltså 65 stycken 6080, för ett monoblock.
Bara glödströmmen torde kräva en hel del effekt. Det ryska kärnvapentåliga 6C33 röret var enligt Canadensarna betydligt mer lämpad för OTL. Eller?
JM
Glödeffekten för 65st 6080 blir 65x6,3x2.5 = dryga 1kW.
Ja 6C33 har ju lägre ri så det borde ju vara lättare att få till. Ska kolla var ett par hamnar där.
Ett par 6C33 hamnar runt Ri = 40 ohm så det blir ju några par i alla fall innan det är dags att motkoppla ner dom ytterligare.
DQ-20 skrev:Flint skrev:JM skrev:
JM
Glödeffekten för 65st 6080 blir 65x6,3x2.5 = dryga 1kW.
Ja 6C33 har ju lägre ri så det borde ju vara lättare att få till. Ska kolla var ett par hamnar där.
Ett par 6C33 hamnar runt Ri = 40 ohm så det blir ju några par i alla fall innan det är dags att motkoppla ner dom ytterligare.
Jag funderade lite på uträkningen. Eftersom OTL oftast går i klass B så blir väl dubbelt så många eftersom hälften av rören är bortkopplade under halva cykeln?
Skön tråd förresten. Amatörernas julafton när den är som bäst.
/DQ-20
Flint skrev:Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.
music4ever skrev:Flint skrev:Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.
Har själv ägt flera olika rörhäckar i över 10 år, så sluta sprid dina lögner.
music4ever skrev:Flint skrev:Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.
Har själv ägt flera olika rörhäckar i över 10 år, så sluta sprid dina lögner.
music4ever skrev:Nej, ingen distpedal i min anläggning. Möjligt att jag skaffar det senare till en mindre anläggning som ska "se retro" ut.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Morello skrev:
Jag vill absolut inte verka dryg men är du säker? Det undre motståndet på drivröret går ju direkt till output som (förhoppningsvis) ligger på nollpotential. Feedbacken för DC och AC blir då lika. Om inte den feedbackloopen finns ser jag inte hur man skall få en balanserade signal mellan bankerna av slutrör. Det är liksom hela "grejen" med Futterman-kopplingen. Eller har jag fått allt om bakfoten? Någon?
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster