Moderator: Redaktörer
Chaconne skrev:Har lyssnat en del på nya Decca inspelningar den senaste tiden och några frågor dyker upp som jag hoppas att någon bevandrad i ämnet kan svara på:
Eq:ar Decca sina inspelningar? Jag uppfattar att instrument klingar påtagligt ljusare än vad de gör i verkligheten (särkilt violin). Eller rör det sig om mikrofoner som har en höjning i toppen?
Lägger Decca på artificiell efterklang efteråt vid mixning, jag tycker mig höra efterklangsartefakter som låter onaturligt.
Dynamikbegränsar de sina skivor?
Tacksam för svar
Mvh
Perfector skrev:Chaconne skrev:Har lyssnat en del på nya Decca inspelningar den senaste tiden och några frågor dyker upp som jag hoppas att någon bevandrad i ämnet kan svara på:
Eq:ar Decca sina inspelningar? Jag uppfattar att instrument klingar påtagligt ljusare än vad de gör i verkligheten (särkilt violin). Eller rör det sig om mikrofoner som har en höjning i toppen?
Lägger Decca på artificiell efterklang efteråt vid mixning, jag tycker mig höra efterklangsartefakter som låter onaturligt.
Dynamikbegränsar de sina skivor?
Tacksam för svar
Mvh
Teldec = Telefunken och decca i samarbete har som princip att inte efterredigera artister.
När dom förde över Led Zeppelin II till CD så stod och står det på CD-fodralet att dom konsekvent låter bli det för att inte ljudkaraktären av orginalet inte ska förändras.
Det får till följd att Zeppelins Rörförstärkare brummar så vackert i bakgrunden när det blir ett break i musiken.
Perfector skrev:Varför skulle dom bryta ett vinnande koncept?
Chaconne skrev:Perfector skrev:Varför skulle dom bryta ett vinnande koncept?
Jag vet inte hur mycket du har lyssnat på Deccas klassiska skivor, men jag upplever en tydlig skillnad mellan nya och lite äldre inspelningar, därför undrar jag om det är någon som vet vad det beror på.
Mvh
Rille skrev:Ja att få in hela orkestern i lyssningsrummet är inte så lätt.. Jag saknar ofta storheten och byxfladret från konsetlokalen då jag sitter hemma. Ja visst kan jag skruva upp men det är få upptagningar som ger en verklighetstrogen upplevelse i hemmet, men visst finns dom.. Men klingar det för ljust och med "fel" efterklang så blir det svårt att övertyga..
En av mina favoskivor är Eldfågeln på Decca. Den klingar fint och min stereo målar upp en kusligt övertygande ljudbild i mitt rum med den CDn.. Vilka skivor upplever du klingar ljust? Detta vill jag kolla upp om det är nyare skivor och i så fall från när de började klinga ljust..
icko skrev:Imtressant, var kan man köpa skivorna?
Led zeppelin men även andra genres är intressanta.
Mvh
Icko
Rille skrev:Ja att få in hela orkestern i lyssningsrummet är inte så lätt.. Jag saknar ofta storheten och byxfladret från konsetlokalen då jag sitter hemma. Ja visst kan jag skruva upp men det är få upptagningar som ger en verklighetstrogen upplevelse i hemmet, men visst finns dom.. Men klingar det för ljust och med "fel" efterklang så blir det svårt att övertyga..
En av mina favoskivor är Eldfågeln på Decca. Den klingar fint och min stereo målar upp en kusligt övertygande ljudbild i mitt rum med den CDn.. Vilka skivor upplever du klingar ljust? Detta vill jag kolla upp om det är nyare skivor och i så fall från när de började klinga ljust..
Rille skrev:Jag håller utkik..
Och tack för skivtipset Jonas!![]()
Mvh Rick
Rille skrev:Jag tillhör den lilla skara som inte har spotify än..
Jag ska lyssna hos nån kamrat framöver. Jag går be att återkomma.
petersteindl skrev:Detta är min favorit och har varit så i 40 år. Då var det på LP.
[ Bild ]
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster