Matta/draperi/tråden

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-10-14 22:14

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...

Där tror jag precis tvärt om. Bör påverka efterklangen en hel del om man hänger dem en bit ut.


Trots att deras luftmotstånd är close-to-nothing?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-10-14 23:55

Jag har provblåst och jag tycker blåsmotståndet är precis snäppet under ikeas lakansväv (ditte). MYCKET mindre blåsmotstånd än scenmolton, men scenmolton är för tätt för min applikation säger IÖ, så jag ska ha något som går betydligt lättare att blåsa igenom. Det är dock inte så enkelt som att blåsmotståndet är det enda som spelar roll har jag lärt mig :)

Jobbar på att få IÖ att ge en recension och ev. rekommenderat användningsområde på jysks velour! Det hade varit väldigt trevligt om det passade hos mig eftersom det är så billigt! :mrgreen:

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-10-15 12:06

kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.

Användarvisningsbild
hennnkee
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2012-04-21

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav hennnkee » 2015-10-15 19:55

Vem var det som hade åkt och köpt upp all svart velour i Jyskbutiken vid Marieberg i Örebro? :evil: :lol:
Fanns i alla färgerna utom svart kvar när jag kom dit. Hade tänkt att köpa mig ett till gäng nämligen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-10-15 20:03

philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.


Går utmärkt att använda som bordsduk dessutom, det har vi använt den till i många år. Bra med alla olika färger då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-10-15 22:10

philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.


Tack för input....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-10-15 22:11

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.


Går utmärkt att använda som bordsduk dessutom, det har vi använt den till i många år. Bra med alla olika färger då.


Nån som inte är så positiv, tror jag..... :-/
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Kitchenmaster » 2015-11-01 22:25

sworks skrev:På eventgross.se tar de 110 kr lm för 330 gr....

Jag tolkade Eventgross websida som att endast företag fick beställa av dem. Hittade dock deras systerföretag http://www.ljudbalans.se som jag beställde av till samma pris som eventgross. De låter även privatpersoner handla av dem och efter en epostförfrågan var det inga problem att förskottsbetala. Snabba svar via epost, bra bemötande och snabb leverans. Det enda krånglet var att de behövde ha en företagsadress att leverera till, enligt uppgift för att jag beställt så mycket 300 g Scenmoltontyg (ca 27 kg). Oavsett så var min kundupplevelse mycket positiv. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav DVD-ai » 2015-11-02 09:05

sworks skrev:Hej

Det finns en variant av scenmolton tyg som är borstat men som har en vikt om 500 gr per m2. Har dock ingen aning om tyget är bra och då i vilket sammanhang men tyget säljs med argumentet citat
" .... är ett kraftigt och ljudabsorberande tyg. I och med sin borstade yta tränger ljudet enkelt in i textilen och absorberas. Vikten på 500 g/m2 gör det ljudabsorberande tyger riktigt effektivt. Används mycket bakom andra tyger som draperier och ridåer för att absorbera ljud." slut citat


Brutalt ! 8O

Jag har ju hängt upp dubbla lager scenmolton + 2 lager ytterligare tyg här hemma så jag är nog uppe på 1kg/kvm på mina draperier nu :lol:

Men tänk om man hade haft dubbla lager av detta 500g/kvm tyg :mrgreen: :lol:

NE men jag kör nog på lager principen, lägger till flera lager bara helt enkelt, ger ju typ samma resultat...
enda ska ju vara då att detta tyget du pratar om tydligen ska ha bättre yt-absorption och det är ju positivt.
Men i mitt fall så är det ändå det yttre linnetyget som begränsar den faktorn oavsett vad man har bakom, linnetyget är inte transparent nog för att vara optimalt men det får lov att duga :)

Jag har blivit besatt av tyger sedan jag fick upp mina drapperier här hemma, det gjorde så stor skillnad att jag nu bara vill ha mer och mer det kommer sluta med att jag läggs in på dårhus...
"1m tjocka draperier i hemmet, och madrasser på väggarna... han är tydligt galen och skickar ut dolda meddelanden om att bli inlåst på hisppan, lägg in honom ! " :roll: :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-11-02 09:13

andershelin skrev:
Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.


Går utmärkt att använda som bordsduk dessutom, det har vi använt den till i många år. Bra med alla olika färger då.


Nån som inte är så positiv, tror jag..... :-/


8O Feltolkning. Jag gav bara tips om ytterligare användningsområden. Jag använder ju den själv som draperi i min bio!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-11-02 13:21

Sen skall man väl inte överdriva effekten av ett så tunt tyg. Men lite hjälper det om man har många rullar av det. Tror jag är uppe i 14 stycken eller något sånt. Har det kanske främst för att dölja fula saker och få rummet mörkt. Men även ljudmässigt finns det fördelar. Väldigt lätt att få tag få också. Fick mina på rea 70:- rullen så inte superdyrt om man inte blir nöjd.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-11-02 14:28

Fast det tar ju superlång tid att sy upp dem till draperier så det arbetet kan man ju behöva sörja ett tag :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-11-02 14:45

Xenod skrev:Fast det tar ju superlång tid att sy upp dem till draperier så det arbetet kan man ju behöva sörja ett tag :)


Eller så använder man klämmor på skenan bara.

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-11-02 14:47

Nattlorden skrev:
andershelin skrev:
Nattlorden skrev:
Går utmärkt att använda som bordsduk dessutom, det har vi använt den till i många år. Bra med alla olika färger då.


Nån som inte är så positiv, tror jag..... :-/


8O Feltolkning. Jag gav bara tips om ytterligare användningsområden. Jag använder ju den själv som draperi i min bio!


Ok, sorry....mina har inte kommit upp än så jag har ingen kunskap....än......

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-11-02 14:57

andershelin skrev:
Nattlorden skrev:
andershelin skrev:
Nån som inte är så positiv, tror jag..... :-/


8O Feltolkning. Jag gav bara tips om ytterligare användningsområden. Jag använder ju den själv som draperi i min bio!


Ok, sorry....mina har inte kommit upp än så jag har ingen kunskap....än......


Ingen fara.

Här är bild från någon annan som kommit på detsamma:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-11-02 21:53

Nattlorden skrev:
Xenod skrev:Fast det tar ju superlång tid att sy upp dem till draperier så det arbetet kan man ju behöva sörja ett tag :)


Eller så använder man klämmor på skenan bara.

[ Bild ]


Men om man tänkt sig ha flera våder och vill kunna dra undan dem smidigt så kanske man vill sy ihop dem. Och om man klipper tyget för att passa takhöjden så kan det vara lämpligt att fålla för att de ska se fina ut i längden. Man kanske också vill sy in ett rynkband eller veckband för att få riktigt snygg vågning som håller sig även efter att man dragit tyget fram o tillbaks. :)

Har du klippt av dina tyg utan att fålla - och isf - hur håller de sig?

Men jag håller med, är man tveksam om tyget kommer fylla sin funktion är det nog bäst att hänga upp i krokar först för att testa innan man sätter sig vid symaskinen. Om man inte är jävligt förtjust i att sy. :)

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-11-02 22:37

Här blir det rundstav och öljetter i tyget. Hållare som sitter i taket passandes rundstaven inköpta på Bauhaus.....modern förberedd, haha....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-11-02 22:39

Det enda som händer i kanten är att den kan rulla sig lite. Den fransar inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-11-03 22:45

Ok, jag fick nu det telefonsamtalet jag inte ville ha...... "Tyget för tunt! Det kommer inte att falla bra" uppger modern....meh!!!!!???? :evil:

Hur har det fungerat hos er som använder dessa? Ett lager, fungerar det eller hänger det ner dåligt?

Kanske får bli duk av dem ivf...... :oops:

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-11-04 23:54

Eftersom jag inte brytt mig det minsta om hur det ser ut än(ok lite då..) så har jag bara hängt upp dom i krkodilklämmor och struntat i att klippa till dom osv. Bara det blir svart och dämpar något är jag nöjd. Och svart är det nu.. Ser fan inte högtalarna ens en gång när jag kommer in i rummet med lampan på. Har iof ganska dämpad belysning men ändå.

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav LarsTruelsen » 2016-02-03 21:00

Hej.

Finns det någon som har bra tips på tyg till "dämplådor" ?
Har 3 lådor med 70mm stenull och acoskivor på det.

Helst ska det vara vitt/stockholmsvit eller beige. Men andra ljusa färgar kan vara intressanta.
Helst inte allt för genomskinligt och inget velour :)
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2016-02-03 21:08

andershelin skrev:Ok, jag fick nu det telefonsamtalet jag inte ville ha...... "Tyget för tunt! Det kommer inte att falla bra" uppger modern....meh!!!!!???? :evil:

Hur har det fungerat hos er som använder dessa? Ett lager, fungerar det eller hänger det ner dåligt?


Det faller naturligt. 8)

Har man mycket som ligger i en klump på golvet så påverkar det ju veckningen en del, men det är ju enkelt åtgärdningsbart om man så vill.

I vilket fall som helst ser man inte draperierna alls under filmtittandet, så vem bryr sig om fallet bara är 95%igt medans man hittar sin plats innan lights out?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav blixten_no1 » 2016-02-04 08:32

LarsTruelsen skrev:Hej.

Finns det någon som har bra tips på tyg till "dämplådor" ?
Har 3 lådor med 70mm stenull och acoskivor på det.

Helst ska det vara vitt/stockholmsvit eller beige. Men andra ljusa färgar kan vara intressanta.
Helst inte allt för genomskinligt och inget velour :)


Ikeas billigaste kör jag med. Typ vitt.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Frisk » 2016-05-31 08:06

Bygget har så smått börjat... Kollat lite efter matta, är detta den Las Vegas som rekommenderas i bl.a. Ino-prislistan?
https://www.kilandsmattor.se/catalogsearch/result/?cat=0&q=Las+Vegas+

Det står i prislistan att den ska ha ca 15mm lugg men 10mm i beskrivningen på kilandersmattor.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2016-06-12 12:39

Är det svårt att fixa (fålla?) draperityg?
Genvägar?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2016-06-12 16:00

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2016-06-12 21:12

Svårt och svårt... för mig som aldrig hade sytt nånting innan förutom lite fjantiga saker på syslöjden så gick det bra, men det tog tid. Framförallt tar det tid för mig att klippa till och nåla upp tyget så att det blir en rak fållning... Min lilla erfarenhet säger mig också att svårighetsgraden ökar väsentligt ju mer stretch det är i tyget.

Jag frågade om snabbfållbanden i en tygaffär och de sa att det inte blir några bra för det tyget och det anvädningsområdet jag hade. Att det skulle lossna. Fråga i affärn! :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Maccis » 2016-06-12 23:20

I vissa tygaffärer hjälper de till att sy upp gardiner mm, så mät bara ut vad du behöver, så kanske du får det fixat till billig peng.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2016-06-12 23:37

Tack, ja, vi får se. Jag är inte extremt handlingskraftig. Men när jag väl bestämt mig - då, då drar det ut på tiden.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav CODY » 2016-12-20 12:02

HEJ HEJ!

Vilket tyg rekommenderas att spänna över ACO skivor. Har läst i tråden att IKEA Dvala har använts, men det verkar vara lakansväv. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20145851/

Vill minnas att det fanns ett snyggt vitt linne-tyg som rekommenderades :D
Oh, by jingo!

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster