Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sugen på Holographic's slutsteg?

Ja dom verkar intressanta
179
59%
Vet inte
38
12%
Nej det är jag inte
88
29%

Antal röster : 305

boom
Semesterfirare

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav boom » 2014-11-27 07:20

sprudel skrev:
Ragnwald skrev:Varför vara sugen? Gotlänningar njuter i stället. :-)

och jämfört med din j-80?

Visst njuter man .

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re:

Inläggav HolographicAudio™ » 2015-01-06 22:48

Aerob skrev:Två frågor; Vad händer med Amp TwentyTwo och finns det funderingar på någon form av multikanalssteg?

AMP TwentyTwo (AMP22) är under utveckling och det går framåt enligt plan. Format, koncept, komponentval (trafo, kylare, kondensatorer, transistorer, kontaktdon mm) är spikat. 2 av 3 mönsterkort är klara och målet är att inom kort ha ett spelbart ex...
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Re:

Inläggav paa » 2015-01-06 23:05

HolographicAudio™ skrev:
Aerob skrev:Två frågor; Vad händer med Amp TwentyTwo och finns det funderingar på någon form av multikanalssteg?

AMP TwentyTwo (AMP22) är under utveckling och det går framåt enligt plan. Format, koncept, komponentval (trafo, kylare, kondensatorer, transistorer, kontaktdon mm) är spikat. 2 av 3 mönsterkort är klara och målet är att inom kort ha ett spelbart ex...

Kommer du dema något på High End i Stockholm?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: Re:

Inläggav HolographicAudio™ » 2015-01-22 18:40

paa skrev:
HolographicAudio™ skrev:

Kommer du dema något på High End i Stockholm?

Nej, tyvärr inte i år. :cry:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-22 19:25

Hej! Tänkte rådfråga er om ni tror att en Amp seventeen kan lira bra med en Hegel HD12?
Hade isåfall låtit Hegeln agera både DAC och försteg för att spara lite pengar.
Först hade jag tänkt köpa en Hegel H80 men den saknar hörlursuttag + att den ej har asynkron USB likt HD12 har.

Är inte så kunnig på det tekniska men har förstått att vissa impendanser bör matcha mellan de båda produkterna?

Bifogar respektive produkts spec.
Bilagor
image.png
image.png (160.62 KiB) Visad 15075 gånger
image.png
image.png (91.45 KiB) Visad 15075 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-22 20:36

Glömde nämna att jag ska använda anläggningen till mina piP Signatur som står i vardagsrummet.
Jag ska kunna koppla min dator, tv samt AirPort Express via en Dac.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-23 10:01

Jag har länge använt stand alone dac som försteg. Nu har jag skaffat ett försteg och det var till fördel.
Har du en en rejäl förstegsdel går det bättre, men risken är att det låter lite anemiskt utan.
Har också provat en rad dacar med volympot och de stora skillander jag upplevt mellan dem decimerades till väldigt, väldigt små när ett dedikerat försteg drev slutstegen. Jag har också haft dn misstanken, att förstegsdelen har en stor roll i hur du upplever ljudet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 10:14

Det är inte drivningen av slutsteget som är ett potentiellt problem - det är implementationen av volymkotrollen som kan vara det.

Denna burk saknar volymreglage på frontpanelen och har billigaste tänkbara kinesiska fjärrkontroll, så man kan nog tänka sig att att den tarvar ett försteg - i minst ur användarvänlighetssynvinkel.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-23 11:05

Morello skrev:Det är inte drivningen av slutsteget som är ett potentiellt problem - det är implementationen av volymkotrollen som kan vara det.

Denna burk saknar volymreglage på frontpanelen och har billigaste tänkbara kinesiska fjärrkontroll, så man kan nog tänka sig att att den tarvar ett försteg - i minst ur användarvänlighetssynvinkel.

"Tarvar"?

Förstår jag dig rätt att du menar att volymkontrollen kan bli lite okänslig om man endast har digital volymjustering?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-23 11:08

Morello skrev:Det är inte drivningen av slutsteget som är ett potentiellt problem - det är implementationen av volymkotrollen som kan vara det.

I ett bra försteg ingår en bra implementering av volymkontroll. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-23 11:09

sprudel skrev:Jag har länge använt stand alone dac som försteg. Nu har jag skaffat ett försteg och det var till fördel.
Har du en en rejäl förstegsdel går det bättre, men risken är att det låter lite anemiskt utan.
Har också provat en rad dacar med volympot och de stora skillander jag upplevt mellan dem decimerades till väldigt, väldigt små när ett dedikerat försteg drev slutstegen. Jag har också haft dn misstanken, att förstegsdelen har en stor roll i hur du upplever ljudet.

Okay, tack för dina synpunkter Sprudel. Om du skulle rekommendera mig något vad skulle det vara?
Jag har inte möjlighet att lägga mer är 15 000 kr på en anläggning. Köper jag HA:S försteg och slutsteg så är jag
Redan uppe i 14000 kr. Blir inte mkt över till en Dac då.

Känns som jag likt förbannat får satsa på någon form av allt i ett lösning. Frågan är bara vad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 11:13

Ja precis. En bra volymkontroll bör tex uppfylla följande kravspec:

1. Låg distorsion (<-100dB)
2. Låg obalans (<0,1 dB)
3. Frekvensgång oberoende av volyminställning. :)
4. Lågt brus (tex < 5-10 nV/rt(Hz)
5. Trevligt handhavande
6. Tillräckligt reglerområde (>70dB) ?
7. Lagom stora inkrement (<1 dB)

osv
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-23 11:50

Morello skrev:Ja precis. En bra volymkontroll bör tex uppfylla följande kravspec:

2. Låg obalans (<0,1 dB)
5. Trevligt handhavande

osv

Hur får du punkt 6 och 7 att gå ihop i en helt analog maskin?
Senast redigerad av Flint 2016-06-23 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 11:52

Det finns ingen motsägelse - har du tex 80 steg med inkrement om 1 dB så blir regelrområdet 79 dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-23 11:55

Morello skrev:Det finns ingen motsägelse - har du tex 80 steg med inkrement om 1 dB så blir regelrområdet 79 dB.

Hur lätt hittar du en sån omkopplare?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 11:57

Flint skrev:
Morello skrev:Det finns ingen motsägelse - har du tex 80 steg med inkrement om 1 dB så blir regelrområdet 79 dB.

Jag tog sju reläer för att åstadkomma 128 (=2^7) steg med inkrement om 1dB.

Det var jättelätt. (med hjälp av en logaritmisk R-stege)
Senast redigerad av Morello 2016-06-23 11:57, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-23 11:57

Flint skrev:
Morello skrev:Ja precis. En bra volymkontroll bör tex uppfylla följande kravspec:

2. Låg obalans (<0,1 dB)
5. Trevligt handhavande

osv

Hur får du punkt 6 och 7 att gå ihop i en helt analog maskin?

I mitt Burmester-försteg går det nästan ihop, 60 steg a 1dB medelst fasta motstånd och massa reläer. Finns även en omkopplare för high gain (6dB extra). Inte så långt från Morellos kravspecifikation :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 11:58

Så lägsta nivå är alltspå -60dB i absoluta termer eller -54 dB i "high gain mode". KOrrekt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-06-23 11:58

Morello skrev:
Flint skrev:

Jag tog sju reläer för att åstadkomma 128 steg med inkrement om 1dB.

Det var jättelätt.

Ja inte speciellt komplicerat. Det finns ju även färdiga lösningar att köpa om man vill så visst är dessa krav inget överdrivet eller ovanligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-23 12:02

Morello skrev:
Flint skrev:

Jag tog sju reläer för att åstadkomma 128 steg med inkrement om 1dB.

Det var jättelätt.

OK. Med en vanlig vridomkopplare verkar det vara svårt att komma över 24 steg.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-23 12:02

Morello skrev:Så lägsta nivå är alltspå -60dB i absoluta termer eller -54 dB i "high gain mode". KOrrekt?

Ja det verkar ju rimligt, lägsta nivån om (volymen inställd på 1) är ganska hög fast frågan är om det behövs mer dämpat. På volymkontrollkortet sitter inte mindre än 30 stycken reläer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-23 12:05

Rydberg skrev:
Morello skrev:Så lägsta nivå är alltspå -60dB i absoluta termer eller -54 dB i "high gain mode". KOrrekt?

Ja det verkar ju rimligt, lägsta nivån om (volymen inställd på 1) är ganska hög fast frågan är om det behövs mer dämpat. På volymkontrollkortet sitter inte mindre än 30 stycken reläer.

Problem med grövre steg uppstår nog mest om man vill spela mycket svagt. Alltså inget störe problem för forumets deltagare. 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-23 12:12

Flint skrev:
Rydberg skrev:

Problem med grövre steg uppstår nog mest om man vill spela mycket svagt. Alltså inget störe problem för forumets deltagare. 8)

Med mina högtalare samt slutsteg funkar volymkontrollen utmärkt. Lägsta volymen som är användbar vid kvällslyssning (allt är tyst, grannarna sover och rummet är mörkt) är ca 4 för "pop-musik". Dynamisk musik på dagen avspelas runt 30-35. Tycker volymkontrollen är helt adekvat dimensionerad!

Edit: Har man väldigt känsliga högtalare och slutsteg kanske man kan få problem dock

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-23 12:24

Rydberg skrev:
Flint skrev:
Rydberg skrev:Ja det verkar ju rimligt, lägsta nivån om (volymen inställd på 1) är ganska hög fast frågan är om det behövs mer dämpat. På volymkontrollkortet sitter inte mindre än 30 stycken reläer.

Med mina högtalare samt slutsteg funkar volymkontrollen utmärkt. Lägsta volymen som är användbar vid kvällslyssning (allt är tyst, grannarna sover och rummet är mörkt) är ca 4 för "pop-musik". Dynamisk musik på dagen avspelas runt 30-35. Tycker volymkontrollen är helt adekvat dimensionerad!

Edit: Har man väldigt känsliga högtalare och slutsteg kanske man kan få problem dock

Ja. Det beror förstås också på slutstegets och högtalarnas känslighet. Jag rycker nog att 1dB steg är i overkillaste laget. Lite skeptisk mot relän också med tanke på det där som utgångsrelän i slutsteg brukar råka ut för. Har haft samma problem med mutingrelä på förstegsutgång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-23 12:35

Fast ett utgångsrelä hanterar ju helt andra strömmar och beträffande signalreläer så finns det ju väldigt fina sådan som är hermetiskt tillslutna. Tiden lär väl utvisa hur bra lösningen är.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-23 12:36

Någon som vet hur HD12:ans inkrementell ser ut då?
När jag provade en H80 till ett par piPs så vågade vi inte spela högre än -70 DB på förstärkaren

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-23 12:47

Rydberg skrev:Fast ett utgångsrelä hanterar ju helt andra strömmar och beträffande signalreläer så finns det ju väldigt fina sådan som är hermetiskt tillslutna. Tiden lär väl utvisa hur bra lösningen är.

Du har rätt, tiden blir facit. Men jag tror inte att det är de större strömmarna i ett slutsteg som knäcker utgångsreläet. Snarare de små, men det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 13:02

Fredzz0rs skrev:Någon som vet hur HD12:ans inkrementell ser ut då?
När jag provade en H80 till ett par piPs så vågade vi inte spela högre än -70 DB på förstärkaren

Från bruksanvisningen: "The HD12 includes a built-in high quality digital volume control"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-23 14:46

Sen finns det såna där potentiometrar. Problem med punkt 2 gissar jag, annars ganska smidigt. :)
Don’t just do something, sit there.

kusling

Inläggav kusling » 2016-06-29 18:44

Fredzz0rs skrev:
sprudel skrev:Jag har länge använt stand alone dac som försteg. Nu har jag skaffat ett försteg och det var till fördel.

Okay, tack för dina synpunkter Sprudel. Om du skulle rekommendera mig något vad skulle det vara?
Jag har inte möjlighet att lägga mer är 15 000 kr på en anläggning. Köper jag HA:S försteg och slutsteg så är jag
Redan uppe i 14000 kr. Blir inte mkt över till en Dac då.

Känns som jag likt förbannat får satsa på någon form av allt i ett lösning. Frågan är bara vad.

Jag va inne på samma spår som dig, Hegel HD12 och en HA Amp 17 till mina piP.

Lite svårt att testa de ihop innan köp, så jag läste massa på nätet tills jag blev knäpp. Men det ger ju inte så mkt.

Eftersom jag tycker förstärkningen är viktigare än D/A-omvandlingen köpte jag ett HA amp 17 och testade med min Nad-receiver (T743v2) som försteg då den har pre out. Nu vet jag inte Nadens utgångsnivå från försteget, men jag kunde maxa volymen på den utan att det va olidligt. Så jag började kolla lite... HA amp 17 är inte byggd för att passa försteg som har 2 vrms ut (som typ alla DACar med volymkontroll har). HAs eget försteg ger "Max output level 10Vrms". Hegel HD12 ger 2,5.
Nu hade jag dock blivit lite kär i slutsteget, så istället för att lämna tillbaka det sket jag i Hegeln och köpte HAs egna försteg istället. Och en USB-DAC för 2000:-. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig men jag hoppas att nåt så basic som HA-prylarna borde överleva lite längre i gengäld, de har ju inga inbyggda funktioner man kommer vilja uppgradera.

Nu har jag dock mer kraft än piP klarar av. Men det ger ju lite marginal ifall man vill byta högtalare i framtiden.

Annars kan du göra tvärt om, köp Hegel HD12 och något annat slutsteg (eller testa med HA amp 17 ändå).
:)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi