Rörförsteg, olika rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Rörförsteg, olika rör

Inläggav sprudel » 2016-06-28 01:12

Jag har skaffat mig ett Conrad Johnson försteg, Premier 17LS, att fungera ihop med slutsteget Premier 350 sa, transistor d:o.
Fick med två olika omgångar rör, original 6922 och ett set om 4 Telefunken ECC 88. De senare inköpta från JAC music i Tyskland för mycket pengar, 720 Euro.
Nu till funderingen. :)
Originalrören har gått i knappt 10 år, och Telefunken är inköpta jan 2011, således 5 år. Hur märker man att rören börjar bli trötta? Jag har ju inget att relatera till här då apparaten är ny för mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Rörförsteg, olika rör

Inläggav petersteindl » 2016-06-28 01:26

sprudel skrev:Jag har skaffat mig ett Conrad Johnson försteg, Premier 17LS, att fungera ihop med slutsteget Premier 350 sa, transistor d:o.
Fick med två olika omgångar rör, original 6922 och ett set om 4 Telefunken ECC 88. De senare inköpta från JAC music i Tyskland för mycket pengar, 720 Euro.
Nu till funderingen. :)
Originalrören har gått i knappt 10 år, och Telefunken är inköpta jan 2011, således 5 år. Hur märker man att rören börjar bli trötta? Jag har ju inget att relatera till här då apparaten är ny för mig.

Man mäter brantheten i rörprovare. Om rören inte har varit igång så slits de inte. Har Telefunkenrören varit i drift? Om du tittar i botten på original Telefunken så skall det synas ett märke i glaset som påminner om ett ruter eller en kvadrat om jag inte minns fel.

Bild

De som gör nya kopior kanske har lärt sig detta och lyckas få dit detta signum?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-28 07:41

Telefunken satt i och låter väldigt mycket piggare än de andra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 08:42

Smårör av denna kaliber ska ju gå ca 10000 timmar. Dvs 2,7 timmar/dygn i 10 år och det dubbla i 5 år.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-28 08:47

:D
adagio skrev:Smårör av denna kaliber ska ju gå ca 10000 timmar. Dvs 2,7 timmar/dygn i 10 år och det dubbla i 5 år.

Känner igen den siffran.
Men hur låter det när rören börjar slokna?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 08:50

Vad är det för orginalrör?
Att Telefunken låter piggt betvivlar jag verkligen inte. De har en mycket ren och klar ton. Låter kanon, jag har petat i Telefunken på flera ställen i mina steg. Jag gillar att kombinera med olika märken. AMPEREX Bugle boy låter ganska nära Telefunkerna med med ett uns mer värme. Jag kör "finrören" på ingångssidan och lite mindre kostsamma Philips A-frame som drivrör.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-28 08:59

Siemens gjorde ett 6922/ecc88 som var superselekterade, de kallade dem Cca. De är verkligen värda att kolla upp, också en 10000h variant och som är enligt många the best of the best.

Mvh

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 09:05

Vet inte exakt hur det låter men, jag bytte effektrör och tyckte ljudet blev lite mer dynamiskt. Jag tror att det borde vara samma med smårören, dvs att de blir lite tamare. Vad jag förstår åldras rör på följande sätt.
Först är de inget vidare, sedan stabiliserar dom sig och ligger på en jämn platå, för att på ålderns höst rulla av lite undan för undan med sämre stigtider och lägre mA. Jg är ingen expert, ring till Roland på tango tubes. Där snackar vi stor kunskap o lång erfarenhet.
Cca kostar ju asmycket!!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-28 09:09

adagio skrev:Vet inte exakt hur det låter men, jag bytte effektrör och tyckte ljudet blev lite mer dynamiskt. Jag tror att det borde vara samma med smårören, dvs att de blir lite tamare. Vad jag förstår åldras rör på följande sätt.
Först är de inget vidare, sedan stabiliserar dom sig och ligger på en jämn platå, för att på ålderns höst rulla av lite undan för undan med sämre stigtider och lägre mA. Jg är ingen expert, ring till Roland på tango tubes. Där snackar vi stor kunskap o lång erfarenhet.
Cca kostar ju asmycket!!

Hur mycket? Tidigare ägaren betalade 7500 kr för Telefunken-rören.
Original är Sovtek 6922.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 09:15

Ja så mycket betalar inte jag....
Jag har köpt rätt mycket "pulls" när jag provat mig fram. NOS eller NIB kan kosta rejält men att köpa från tex Roland känns tryggt. Han mäter noggrant och säljer inga pulls som inte mäter som nya enl fabrikationsnormen. Man får ju 3-4 uppsättningar som är inkörda och matchade för samma slant som en uppsättning NOS. Dessutom är det kul och inte så dyrt att tuberolla då.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-28 09:19

adagio skrev:Vet inte exakt hur det låter men, jag bytte effektrör och tyckte ljudet blev lite mer dynamiskt. Jag tror att det borde vara samma med smårören, dvs att de blir lite tamare. Vad jag förstår åldras rör på följande sätt.
Cca kostar ju asmycket!!

Du kan hitta dem för en någonstans mellan 1000-1500kr st. De har selekterat ut de som mäter bäst av ett stort antal rör, sånt kostar tyvärr, men bra ljud i 10000h kan ju inte underskattas heller ; )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-28 09:33

Med tanke på att rören sitter parallelt i Sprudels försteg är det inte helt oväsentligt att de är matchade.

Jag skulle nog mäta upp kanalbalansen efter rörbyte i en sådan apparat då det inte finns någon återkoppling som städar upp eventuell inneboende obalans i rören.
Samt naturligtvis mäta THD med de olika rören.

Sprudel, om du inte bott i Gbg kunde vi ordnat en härlig mätafton över en pilsner!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 09:50

Hm en snabb sökning visar att Cca kostar 240$ st omatchade men NOS. Beggade är billigare såklart men när man köper pulls måste säljaren visa mätresultat tycker jag.
Ring Rolan ( tango tubes) eller maila så får du en trevlig pratstund och massor av info.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-28 09:53

Morello skrev:Med tanke på att rören sitter parallelt i Sprudels försteg är det inte helt oväsentligt att de är matchade.

Jag skulle nog mäta upp kanalbalansen efter rörbyte i en sådan apparat då det inte finns någon återkoppling som städar upp eventuell inneboende obalans i rören.
Samt naturligtvis mäta THD med de olika rören.

Sprudel, om du inte bott i Gbg kunde vi ordnat en härlig mätafton över en pilsner!

Det går att ordna. :)

Bara kom!
Jag är inget är inget bra på att mäta, men pilsner o lyssna är jag duktig på.
Dugges bryggeri är för öl-connaisseuren vad Roger Waters är för musikälskaren, genialisk kombo att utlevas i rätt miljö, Göteborg! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-28 09:58

adagio skrev:Hm en snabb sökning visar att Cca kostar 240$ st omatchade men NOS. Beggade är billigare såklart men när man köper pulls måste säljaren visa mätresultat tycker jag.
Ring Rolan ( tango tubes) eller maila så får du en trevlig pratstund och massor av info.

Då har de åkt upp lite grann sen jag senast kollade. Men det är definitivt värt att kolla in dem.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-28 10:30

adagio skrev:Vad är det för orginalrör?
Att Telefunken låter piggt betvivlar jag verkligen inte. De har en mycket ren och klar ton. Låter kanon, jag har petat i Telefunken på flera ställen i mina steg. Jag gillar att kombinera med olika märken. AMPEREX Bugle boy låter ganska nära Telefunkerna med med ett uns mer värme. Jag kör "finrören" på ingångssidan och lite mindre kostsamma Philips A-frame som drivrör.

Hmm! Amperex då kanske, gillar Telefunken men kanske lite mer värme som Sovtek har hade inte gjort ont.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-28 11:14

sprudel skrev:
Cca kostar ju asmycket!!

Hur mycket? Tidigare ägaren betalade 7500 kr för Telefunken-rören.
Original är Sovtek 6922.

7500 för ecc88 är ju absurt, det är även alldeles för dyrt för e88cc. Jag har tre stycken nya Tfk e88cc hemma i Sverige, ett av rören är dock kass, har tyvärr ingen rörprovare så kan inte kolla vilket av rören som är dåligt. I min MF V-CANv2 har jag ett par Philips e188cc, låter mycket trevligt och är rör som är specade till 10000h, min rör har kanskr gått 20 timmar :) Kommer jag förbi Gbg i sommar kan jag ju ta med dem så kan du prova dem.
Class only looks like arrogance from below.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 11:18

Hur man uppfattar värme och andra adjektiv är ju väldigt personligt. Men ett försök att beskriva "Bugle boy" är öppet, detaljrikt ett uns värme. Fantastisk topp och mid, inte det mest dynamiska, bombastiska röret. Inte lika varma som tex mullard, Inte lika knivskarpa som Telefunken. Telefunken kan i vissa moderna apparater var för kliniska har jag hört. Vissa gillar dom inte. Själv gillar jag som sagt dom i lagom dos. Förmågan hos Bigle boy att få in både rymd och klang gillar jag, en härlig känsla.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-06-28 11:37

adagio skrev:Hur man uppfattar värme och andra adjektiv är ju väldigt personligt. Men ett försök att beskriva "Bugle boy" är öppet, detaljrikt ett uns värme. Fantastisk topp och mid, inte det mest dynamiska, bombastiska röret. Inte lika varma som tex mullard, Inte lika knivskarpa som Telefunken. Telefunken kan i vissa moderna apparater var för kliniska har jag hört. Vissa gillar dom inte. Själv gillar jag som sagt dom i lagom dos. Förmågan hos Bigle boy att få in både rymd och klang gillar jag, en härlig känsla.

Mina Audio Silver Night mk2 block har varit på Tango Tubes bord för check eftersom han bor på orten.. Har testat lite små-rör från honom och fastnade för Bugle boy, Telefunkens dito upplevdes precis som du säger för kliniska..

Roland är en trevlig herre som är galet kunnig på rör och deras klangliga egenskaper. Kan helt klart rekommendera ett samtal till honom.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-28 12:05

Jag kan rekommendera Voskhod 6n23p. Direkt analog till 6DJ8, 6922, ECC88 osv.
Rysk militär överskottsmateriel. Kända för att vara rejält byggda och lågbrusiga. NOS kostar typ 50 kr styck på ebay. Jag fick precis hem 8 st från Ukraina. Jag tror att i förstärkare som ska ha matchade rör är matchningens noggrannhet väl så viktig som rörens fabrikat. Vem köper 20 Telefunken för att kunna matcha? Jag tror vidare rör som jämförs ska mäta lika. Bedömer man fabrikat eller branthet?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-28 12:09

Får be att få gratulera sprudel!

Nu har du att se fram emot ett långt, för att inte säga nästan evigt, "rörrullande" . . . typ. :wink:
Själver så skulle jag nog hålla mig till original testade/matchade Sovtek 6922 som ju steget är
framtaget för. Risk finns annars för ett både kostsamt å sketadyrt tidsfördriv där du sällan eller
aldrig blir helt nöjd, gissar jag . . . men det kanske inte görnött ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-28 12:20

Uj, uj, uj, det är såna här trådar som gör mig lite lätt skeptisk till rör. Det kanske är för svårt för en vanlig dödlig. Fast... 300B kan väl aldrig bli fel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-28 12:50

Är det någon som på allvar tror att ett specifikt rör i apparat A kommer att "låta"/mäta lika i apparat B? (retorisk fråga)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-28 12:57

Morello skrev:Är det någon som på allvar tror att ett specifikt rör i apparat A kommer att "låta"/mäta lika i apparat B? (retorisk fråga)

instämmer. Det är kombinationen man bedömer och inte bara röret.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-28 13:23

Sedan kan man ju fundera på om det inte är vettigare att köpa en hög SOVTEK 6922 och låta någon selektera istället för att bränna absurda pengar på NOS-rör?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-28 13:50

Morello skrev:Sedan kan man ju fundera på om det inte är vettigare att köpa en hög SOVTEK 6922 och låta någon selektera istället för att bränna absurda pengar på NOS-rör?

Ett förnuftigt alternativ. Man får många Sovtek för summan av ett nosrör. Ljudmässigt test och val gör man själv och några enkla likspänningsmätningar på anod och katod jämfört mot ett som man vet fungerande rör bekräftar att det nya röret är ok. Helt felaktiga rör tror jag dock inte förekommer ens bland de billigaste alternativen. Klart att om jag sålde nosrör skulle jag förstås inte tycka så. Sanningen behagar ändra form i den kommersiellt reklama domänen.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 13:55

Ja var och en får väl gå den väg de själva vill. Vill man köpa nytt färdigmatchat finns ju tjänsten hos både tex TAD som andra, det kostar inte mycket extra.
NOS kostar men inte jättemycket. Att ha tillgång till matchade pulls gör att det är rätt billigt att utforska klangliga skillnader. Sen har man några reserv uppsättningar att ta till eller ta fram i framtiden. Det är ju olika apparater och kombos av rör som fungerar subjektivt bättre eller sämre. Innan jag moddat mitt försteg tyckte jag att Telefunken lät på tok för kliniskt och kallt. När jag efter flera år tog fram dom för att prova slog det mig hur mycket som hänt sen jag först "ratat" dom. Nya högtalare, nytt rum, nya rör i slutsteget. Bättre PIOs i slutsteget, ny volymkontroll mm. Slog det mig att de lät mycket bättre än de SEIMENS jag då körde med.
Så nya rör matchade är väl helt ok. Men inte min kopp te....
Jag tycker NOS alltid låter bättre. Jag har en drös nya rör såväl EH, JJ och kineser.
Men smaken är olika och ändras med anläggningen. En kompis till mig har säkert ett tjugotal matchade smårör till sina silvernight monoblock men han säger sig hittat hem med BUGLE BOY, inte pga att jag talat mig varm för dom.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-28 14:50

Sovtek 6922 kan ni ju försöka få tag på....

Sen vad gäller nos-rör så betyder väl nos "new old stock". Sånt finns ju både dyrt och billigt beroende på vilket fabrikat som önskas.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 16:06

New Old stock eller NIB new in box, helst med plasten kvar är ofta dyrare. Men riktig bra NOS behöver som Anders P påpekar inte vara så dyra. Jag vill minnas att mina ECC88 Philips A-frame som jag köpte 3 matchade par av inte var så dyra. Dessa i kombo med Bugle boy ger precis det jag vill ha. Detaljer och tonalitet från Bugle på ingångarna samt musklerna och den djärva spelstilen från A-frame som drivrör.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-28 16:08

Pratar du om elektronikkomponenter, musiker, instrument eller något annat? :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi