Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav hcl » 2016-06-27 20:44

boom skrev:
DQ-20 skrev:
hcl skrev:Jag tittade lite på deras hemsida, då jag är intresserad av bra balanserade kablar, men de använder Belden 1800F och den är inget vidare.

Nu blev jag allt lite förvånad. Skulle du kunna lämna en motivering till åsikt?

/DQ-20

Troligen så har han så dåligt argument att det inte ens finns en förklaring till det.

Jag har provat den och jämfört (lyssningstestat - ej blint) och kom till slutsatsen enl. ovan. Trot den som vill. Övriga får tro vad ni vill, men stör inte mig.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-27 21:17

Att du har provat och kommit till slutsats tror jag gärna på. Att du fick den följdfråga du fick kanske stör dig, men det bör inte förvåna dig!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-28 02:32

hcl skrev:
boom skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Troligen så har han så dåligt argument att det inte ens finns en förklaring till det.

Jag har provat den och jämfört (lyssningstestat - ej blint) och kom till slutsatsen enl. ovan. Trot den som vill. Övriga får tro vad ni vill, men stör inte mig.

Bra. Du har vid lyssning hört att Belden 1800F är inget vidare.

För att jag skall kunna tillgodogöra mig din slutsats så beskriv gärna ljudet med dina ord såsom du upplevt det. Även om andra på detta forum inte gillar principen lyssna och tyck, så gillar jag principen lyssna, upplev och beskriv upplevelsen.

Beskriv alltid upplevelsen. Om upplevelsen inte går att beskriva i ord så är det ingen upplevelse, i alla fall inget som satt sina spår i medvetandet. Subjektiva saker går att beskriva och ju noggrannare man lyckas beskriva sin upplevelse, desto högre medvetandegrad har man uppnått.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-28 06:07

hcl skrev:
boom skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Om ej blint i test vad testade du den i mot för kabel eller är det bara en subjektiv upplevelse.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-28 07:47

boom skrev:
hcl skrev:
boom skrev:Troligen så har han så dåligt argument att det inte ens finns en förklaring till det.

Om ej blint i test vad testade du den i mot för kabel eller är det bara en subjektiv upplevelse.

Bara???
När hade du samlag sist?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-28 09:59

sprudel skrev:
boom skrev:
hcl skrev:Jag har provat den och jämfört (lyssningstestat - ej blint) och kom till slutsatsen enl. ovan. Trot den som vill. Övriga får tro vad ni vill, men stör inte mig.

Bara???
När hade du samlag sist?

Och vad sådant intresse från en med ADHD om jag ställer mot frågan lite rått har du fått knulla på sistone eller tar du en hand tralla.??

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-28 10:17

Den subjektiva aspekten endast! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-28 11:11

sprudel skrev:Den subjektiva aspekten endast! :)

Det kanske var placebo.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-28 12:21

boom skrev:

Det kanske var placebo.

Vad spelar det för roll? All lyssning på musik, vad det än vara må, bör kunna ge en viss medveten upplevelse, om man inte är död eller omedveten. De flesta lyssnar på musik för att få en upplevelse av något slag.
Innebär all upplevelse att det är placebo? Det kanske är så?

Då kan ju vissa frågor i samband med detta som rör lyssning, eller andra sinnesintryck, med upplevelse uppstå:

1.) Är det tillåtet att ha upplevelser?

2.) Är det otillåtet eller förbjudet att berätta om sin upplevelse?
2a.) I så fall, enligt vilken lag?
2b.) Vilket straff blir i så fall påföljden för sådan lagöverträdelse?

3.) Är det en synd enligt någon överstatlig lag att ha en upplevelse?

4.) Är det en synd enligt någon lag att berätta om sin upplevelse?

5.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att ha en upplevelse?

6.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att i ord på faktiskt beskriva sin upplevelse?

7.) Bör de som kan misstänkas ha placebo kastas ut från forumet om de på forumet redogör för sin upplevelse?
7a.) Om inte, varför inte då?
7b.) Finns det lämplig bestraffning, typ prygelstraff som förordas för de på forumet redogör för sin upplevelse?
7c.) Om inte, finns det andra metoder såsom utfrysning eller mobbning som är kutym eller rekommenderas mot de på forumet redogör för sin upplevelse?

Det bör väl kunna vara enkelt att svara på dessa frågor. Därefter har jag säkerligen ett gäng följdfrågor. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-30 21:52

petersteindl skrev:
boom skrev:Det kanske var placebo.

Vad spelar det för roll?

Hur kan det inte spela roll?
Det är en väsentlig skillnad mellan "Icas bananer smakar blä! [flera gånger på sista tiden har jag känt en frän bismak, just på Icas bananer. De verkar faktiskt ha fått problem med banansniglar, som har ett illasmakande slem, kolla *länk till rapport om banansnigelslemmets roll i icas bananlogistik*] och "Icas bananer smakar blä! [Har jag fått för mig, det kan ha varit för att jag tuggade tuggummi samtidigt.] Eller varför inte "Icas bananer smakar blä! [Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv!]"

(Bananerna är inte ett försök att förlöjliga någon. Jag tycker förstås att man ska vara fri att säga att ditten eller datten känns bra eller dåligt. Poängen är att det inte är konstigt, enligt mig, att det spelar roll, för läsaren, vilken upplevelse eller kunskap som ligger bakom ett omdöme eller ett påstående.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-30 23:15

darkg skrev:
petersteindl skrev:
boom skrev:Det kanske var placebo.

Vad spelar det för roll?

Det är en väsentlig skillnad mellan "Icas bananer smakar blä! [flera gånger på sista tiden har jag känt en frän bismak, just på Icas bananer. De verkar faktiskt ha fått problem med banansniglar, som har ett illasmakande slem, kolla *länk till rapport om banansnigelslemmets roll i icas bananlogistik*] och "Icas bananer smakar blä! [Har jag fått för mig, det kan ha varit för att jag tuggade tuggummi samtidigt.] Eller varför inte "Icas bananer smakar blä! [Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv!]"

(Bananerna är inte ett försök att förlöjliga någon. Jag tycker förstås att man ska vara fri att säga att ditten eller datten känns bra eller dåligt. Poängen är att det inte är konstigt, enligt mig, att det spelar roll, för läsaren, vilken upplevelse eller kunskap som ligger bakom ett omdöme eller ett påstående.)

Att man ens behöver ställa en sådan fråga tycker jag är underligt. Om du tycker Icas bananer smakar blä så upplever du det så. Är det något fel på det? Du upplever och du kommunicerar. Om det du upplevde var placebo, vad spelar det för roll i stundens ögonblick? Det är en frågeställning som aldrig varit aktuell för mig i mitt liv. Därför är frågeställningen inaktuell och svaret om det skulle finnas ett svar saknar därför betydelse för mig.

Om du t.ex. äter någon måltid som du tycker smakar gott, spelar det någon roll för dig om det är placebo eller inte? Sitter du och tänker på, i varje enskilt ögonblick, om det du upplever för stunden är en korrekt upplevelse eller om det är placebo.

Uppriktigt sagt, jag tycker synd om människorna. De vet inte ens om de kan uppleva något. De törs inte uppleva något. Och om de mot förmodan skulle uppleva något så törs inte människan stå för det eller berätta det. Det kan ju varit en falsk upplevelse? Vad skall polarna på forat säga?

För mig verkar det som om människosläktet helt har tappat sin integritet och fördriver sitt liv i ett zombiestadium där det känslomässiga livet är en belastning. Där människorna helst skulle vilja vara maskiner istället för att vara den de är. Ledsen, men jag kan helt enkelt inte sätta mig in i din frågeställning. Jag tillhör inte zombiesläktet.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-06-30 23:21

petersteindl skrev:
hcl skrev:
boom skrev:Troligen så har han så dåligt argument att det inte ens finns en förklaring till det.

Bra. Du har vid lyssning hört att Belden 1800F är inget vidare.

För att jag skall kunna tillgodogöra mig din slutsats så beskriv gärna ljudet med dina ord såsom du upplevt det. Även om andra på detta forum inte gillar principen lyssna och tyck, så gillar jag principen lyssna, upplev och beskriv upplevelsen.

Beskriv alltid upplevelsen. Om upplevelsen inte går att beskriva i ord så är det ingen upplevelse, i alla fall inget som satt sina spår i medvetandet. Subjektiva saker går att beskriva och ju noggrannare man lyckas beskriva sin upplevelse, desto högre medvetandegrad har man uppnått.

Med vänlig hälsning
Peter

Nu var det ett tag sedan, så det tydligaste minnet jag har är att jag uppfattade att Belden 1800F påverkade återgivningen så att musiken framstod som om musikerna spelade otajt och oengagerat (lite "fult" ljud så att säga). Tyvärr kan jag nog inte uttrycka det bättre än så. Exempel på annan kabel utan samma tydliga brist (och som nog de flesta har en rimlig chans att testa själva) är Linn:s balanserade "Silver" (vad jag vet innehåller den inget silver, trots namnet). Det finna andra DYI-kablar (likt den Lennartj omnämnt) som enligt mitt tycke lirar i samma liga som Linn kabeln (tajt och tydligt, men kanske inte lika "fint" ljud som Linn-kabeln).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-01 03:04

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:Vad spelar det för roll?

Att man ens behöver ställa en sådan fråga tycker jag är underligt. Om du tycker Icas bananer smakar blä så upplever du det så. Är det något fel på det? Du upplever och du kommunicerar. Om det du upplevde var placebo, vad spelar det för roll i stundens ögonblick? Det är en frågeställning som aldrig varit aktuell för mig i mitt liv. Därför är frågeställningen inaktuell och svaret om det skulle finnas ett svar saknar därför betydelse för mig.

Om du t.ex. äter någon måltid som du tycker smakar gott, spelar det någon roll för dig om det är placebo eller inte? Sitter du och tänker på, i varje enskilt ögonblick, om det du upplever för stunden är en korrekt upplevelse eller om det är placebo.

Uppriktigt sagt, jag tycker synd om människorna. De vet inte ens om de kan uppleva något. De törs inte uppleva något. Och om de mot förmodan skulle uppleva något så törs inte människan stå för det eller berätta det. Det kan ju varit en falsk upplevelse? Vad skall polarna på forat säga?

För mig verkar det som om människosläktet helt har tappat sin integritet och fördriver sitt liv i ett zombiestadium där det känslomässiga livet är en belastning. Där människorna helst skulle vilja vara maskiner istället för att vara den de är. Ledsen, men jag kan helt enkelt inte sätta mig in i din frågeställning. Jag tillhör inte zombiesläktet.

Med vänlig hälsning
Peter

Oj!

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-01 08:12

Att en tråd utvecklar sig och inte rullar i samma spår är ju naturligt nu har denna tråd rullat ett tag och vad kan vi dra för slutsatser (så långt) :
-att vi alla har olika approach till ämnet, minst sagt!
-att vi inte bara kan delas in K olika grupper utan att det finns ett brett spektrum av individer som mäter och upplever, tycker och påstår sig veta (fast de som vet stöder sig endast på det som kan mätas) och det är i get fel i det.
-har vi blivit klokare? Kanske, jag förstår hur olika vi upplever världen. För att endast stöda sin upplevelse på det som kan mätas eller verifieras är också endast en upplevelse eller tolkning.

Ett litet exempel ur verkligheten just nu. Jag sitter på tåget till Linköping. Om jag bara kunde mäta avståndet på rälsen , tiden och hastigheten kan jag säga mycket hårda fakta om min resa som jag gör varje dag. Det är med mycket fä undantag som signalfel rälsarbeten mm samma varje dag. Jämför kabelbrott, oxid mm med hårda fakta som resistans, induktans och kapacitans är samma. Vi kommer dock uppleva resan lite olika varje gång, beroende på massor av faktorer. Upplevelsen är subjektiv och inte hårda fakta. Om jag nu åker i ett av de gamla tågen eller de nya, jag mäter mina hårda fakta. Nej det är ingen skillnad på tiden när jag kommer fram, mao ingen skillnad på tågen...... Eller? Det finns ju iofs skillnad på en rad punkter som ändå gör att resan blir olika upplevelser, även om resultatet är detsamma. Jag kommer fram i tid.
Att kablar inte skulle göra skillnad är samma sak, det kommer mätbart ljud ur högtalaren. Enligt mina instrument är det samma signal oavsett om det är kabel 1 eller kabel 2. Men vi upplever ändå det som olika. Om jag nu var blind skulle jag uppleva världen och såväl tågresan som kabeljämförelsen olika, förmodligen. Vi som ser upplever nog i varierande grad uppåt 90% av perception via synintryck. Vi vill mao gärna bekräfta det vi hör, annars blir vi osäkra. Vissa av oss litar inte heller på att vår perception är neutral utan vill mäta o verifiera, finner ingen skillnad och intalar hjärnan att det inte är skillnad och i den verkligheten är det också defacto så. För den som lyssnar och tycker sig höra blir det en verklighet. Dvs upplevelsen är verklig, ej mätbar. En verklighet utan saker vi inte förstår, utan mystik blir i mina ögon en torftig, platt värld. Men vi är ju alla olika och måste acceptera varandras olikheter. Att försöka koka ner hela tillvaron i hårda fakta är ett intressant tankeexperiment. Men det skulle inte ens komma i närheten av den upplevda verkligheten och dess komplexitet.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-07-01 09:40

boom skrev:

Det kanske var placebo.

Placebo är porrfilm, älskog med kärestan är the real thing. :)
Tvekar man om vad som är vad, då kan man ju blindtesta. Blunda och se porr, hur kul är det?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-01 10:36

adagio skrev:Att en tråd utvecklar sig och inte rullar i samma spår är ju naturligt nu har denna tråd rullat ett tag och vad kan vi dra för slutsatser (så långt) :
-att vi inte bara kan delas in K olika grupper utan att det finns ett brett spektrum av individer som mäter och upplever, tycker och påstår sig veta (fast de som vet stöder sig endast på det som kan mätas) och det är i get fel i det.
-har vi blivit klokare? Kanske, jag förstår hur olika vi upplever världen. För att endast stöda sin upplevelse på det som kan mätas eller verifieras är också endast en upplevelse eller tolkning.

Ett litet exempel ur verkligheten just nu. Jag sitter på tåget till Linköping. Om jag bara kunde mäta avståndet på rälsen , tiden och hastigheten kan jag säga mycket hårda fakta om min resa som jag gör varje dag. Det är med mycket fä undantag som signalfel rälsarbeten mm samma varje dag. Jämför kabelbrott, oxid mm med hårda fakta som resistans, induktans och kapacitans är samma. Vi kommer dock uppleva resan lite olika varje gång, beroende på massor av faktorer. Upplevelsen är subjektiv och inte hårda fakta. Om jag nu åker i ett av de gamla tågen eller de nya, jag mäter mina hårda fakta. Nej det är ingen skillnad på tiden när jag kommer fram, mao ingen skillnad på tågen...... Eller? Det finns ju iofs skillnad på en rad punkter som ändå gör att resan blir olika upplevelser, även om resultatet är detsamma. Jag kommer fram i tid.
Att kablar inte skulle göra skillnad är samma sak, det kommer mätbart ljud ur högtalaren. Enligt mina instrument är det samma signal oavsett om det är kabel 1 eller kabel 2. Men vi upplever ändå det som olika. Om jag nu var blind skulle jag uppleva världen och såväl tågresan som kabeljämförelsen olika, förmodligen. Vi som ser upplever nog i varierande grad uppåt 90% av perception via synintryck. Vi vill mao gärna bekräfta det vi hör, annars blir vi osäkra. Vissa av oss litar inte heller på att vår perception är neutral utan vill mäta o verifiera, finner ingen skillnad och intalar hjärnan att det inte är skillnad och i den verkligheten är det också defacto så. För den som lyssnar och tycker sig höra blir det en verklighet. Dvs upplevelsen är verklig, ej mätbar. En verklighet utan saker vi inte förstår, utan mystik blir i mina ögon en torftig, platt värld. Men vi är ju alla olika och måste acceptera varandras olikheter. Att försöka koka ner hela tillvaron i hårda fakta är ett intressant tankeexperiment. Men det skulle inte ens komma i närheten av den upplevda verkligheten och dess komplexitet.

Jag delar din uppfattning om att det synes orimligt och missriktat att försöka reducera eller bygga upplevelser på mätbarhet osv.

Men... om du nu gillar vissa tågresor bättre så beror det ju på något. Om du klurar ut vad det kan vara så har du mycket större möjlighet att åka på ett trevligt sätt i framtiden. Det är alldeles rimligt att strunta i att klura, det kan vara både skönt och spännande att låta saker hända eller inte så får man se vad dagen har att bjuda. Det är inte rimligt (enligt min zombiehjärna) att framföra som en okränkbar tes att en valfri aspekt är avgörande för upplevelsen. En upplevelse av lust eller olust är inte ett intressant argument för analysen av vad som är vad, i en komplex verklighetshelhet.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-07-01 15:45

sprudel skrev:
boom skrev:

Det kanske var placebo.

Placebo är porrfilm, älskog med kärestan är the real thing. :)
Tvekar man om vad som är vad, då kan man ju blindtesta. Blunda och se porr, hur kul är det?

+1 :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-07-01 20:04

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:Vad spelar det för roll?

Med vänlig hälsning
Peter

Jag vet ju att detta inte är riktat till mig men detta intresserar mig. Min uppfattning och förståelse för hur just akustik i allmänhet fungerar och hur en stor del av försäljare och producenter av diverse hifiutrustning verkar fungera och arbeta i synnerhet får mig att vara ytterst kritisk och ifrågasättande till enskilda personers beskrivningar av sina självklara upplevelser.
Jag tvivlar inte på "deras" upplevelser i sig överhuvudtaget, men jag har funnit för det första att jag ganska ofta inte hör samma saker som de gör och för det andra att de har väldigt svårt att ens verka trovärdiga i sina beskrivningar av sina upplevelser. Ganska ofta frågar jag mig om det är de själva eller mig de försöker övertyga.
Det stora problemet för mig med placebo är att placebo inte är sanning. Jag tycker dessutom inte att människor jag träffar som också är intresserade av objektiva sanningar och som "skyr placebo" (i brist på annat begrepp) skulle ha svårt att njuta av sina upplevelser.

Den här tråden handlar ju om kablars inverkan på signalen mellan apparater eller mellan apparater och högtalare. Jag tror inte det finns någon här (eller gör det??) som tror att vilken-som-helst-kabel duger för att signalen ska gå fram.

I frågan om icas bananer så är smaken och lukten sinnen som är betydligt svårare att lura än hörseln, som jag förstått det i alla fall. Som jag ser det är det ett stort problem att just hifin är så besudlad av lurendrejare eftersom att det skapar så mycket konflikter, bland de som "tror" och de som "inte tror". Placebo är ett faktum, och fungerar dessutom väldigt bra på prylnördar med hifiintresse dessutom.

Om alla diskussioner om blindtester och kablar saboterar i alla fall mina möjligheter att ta till mig riktigt kunskap på detta forum. Jag hade förmodligen läst ut hela forumet vid det här laget om det inte vore för all "skit" som står här. Tyvärr. Jag vill lära mig och veta hur det "är". Inte läsa 20 sidor om någon som påstår att en viss kabel ger mer punch och tajming i musiken, följt av en lång diskussion om huruvida det stämmer eller inte.

För att återigen knyta an till placebo, jag tycker det är illa att i princip alla jag pratar om som inte är intresserade av välljud och hifi ALLTID börjar prata kablar med mig när jag nämner att välljud och hifi intresserar mig. Det verkar liksom vara just kablar som gemene man och kvinna tror att "vi" håller på med. Jag tycker det är sorgligt med tanke på att ingen ännu så länge har visat att pris och prestanda är ens marginellt sammankopplade när det handlar om kablar.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-07-01 20:11

adagio skrev:Att en tråd utvecklar sig och inte rullar i samma spår är ju naturligt nu har denna tråd rullat ett tag och vad kan vi dra för slutsatser (så långt) :

Jag förstår precis vad du menar och håller med i sak. Min enda kommentar är att jag idag kan gå in på en hifibutik i Stockholm och köpa en 1,5 meter lång strömkabel för 149000 kronor och den som producerar den påstår att det ger bättre ljud. Dina upplevelser av tågfärden har, som jag ser det, ingenting med det att göra. Ännu så länge kan man inte köpa en biljett på SJ som är 1000 gånger dyrare där du utlovas en snabbare resa i samma tåg som en resenär som betalat orginalpris.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-01 20:17

Med fler och bättre bekvämligheter så känns det som att tiden i sig går fortare. 8) Man betalar mer och blir/låter sig luras. Ungefär.
"we have assumed control!"

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-01 21:36

Fast en Odin 2 kanske är som en learjet med läckra flygvärdinnor i "uniform" champagne och "linor".....jämfört med EKK sitta på taket indian style ovanpå en godsfinka.... :lol:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-01 21:47

Ja, det kanske ger samma resultat men man får en känsla av att det inte är så. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-01 21:51

adagio skrev:Fast en Odin 2 kanske är som en learjet med läckra flygvärdinnor i "uniform" champagne och "linor".....jämfört med EKK sitta på taket indian style ovanpå en godsfinka.... :lol:

Avstår du Odin kan du använda de pengarna till just det där... mest värt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-01 22:47

adagio skrev: Vissa av oss litar inte heller på att vår perception är neutral utan vill mäta o verifiera, finner ingen skillnad och intalar hjärnan att det inte är skillnad och i den verkligheten är det också defacto så. För den som lyssnar och tycker sig höra blir det en verklighet. Dvs upplevelsen är verklig, ej mätbar. En verklighet utan saker vi inte förstår, utan mystik blir i mina ögon en torftig, platt värld. Men vi är ju alla olika och måste acceptera varandras olikheter. Att försöka koka ner hela tillvaron i hårda fakta är ett intressant tankeexperiment. Men det skulle inte ens komma i närheten av den upplevda verkligheten och dess komplexitet.

:roll:

Skrev ett inlägg, men raderade alltsammans.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-02 08:23

adagio skrev:Vi kommer dock uppleva resan lite olika varje gång, beroende på massor av faktorer. Upplevelsen är subjektiv och inte hårda fakta. Om jag nu åker i ett av de gamla tågen eller de nya, jag mäter mina hårda fakta. Nej det är ingen skillnad på tiden när jag kommer fram, mao ingen skillnad på tågen...... Eller? Det finns ju iofs skillnad på en rad punkter som ändå gör att resan blir olika upplevelser, även om resultatet är detsamma. Jag kommer fram i tid.

Jamen det här är ju kärnan i hela frågan; spelar det nån roll om upplevelsen beror på verkliga saker eller endast nåt som händer i ditt medvetande?

Säg att ett tågbolag (Lyxtåg) skulle erbjuda tågresor med finare vagnar, trevligare personal och till ett högre pris (14 990:- enkel resa Stockholm - Linköping). Resan skulle kanske kännas allmänt angenämare men en objektiv mätning skulle fortfarande visa att resan tar samma tid som SJ´s tåg där resan kostar 300:-. Prisvärdheten mellan resorna får ju var och en bedöma men "produkten" är densamma (en resa som tar dig från Stockholm till Linköping på knappa två timmar).

Ställ dig nu frågan hur Lyxtåg utvecklar sin produkt? Ännu trevligare personal? Ännu mjukare säten? Ännu mer frukt i fruktskålen? Knappast inte ett lägre pris för dom vill ju fortfarande heta Lyxtåg och folk som åker med Lyxtåg har knappast problem med den saken i alla fall.

SJ istället som mäter resan med stoppur å andra sidan kanske produktutvecklar genom att sätta in snabbare tåg eller färre stopp på vägen vissa avgångar, så att resan tillslut bara tar 1½ timme, eller med snabbtåg kanske bara 50 min. Nu är ju frågan om folk som åkte Lyxtåg fortfarande kommer att hosta upp 14 990:- (eller kanske 259 990:- eftersom vagnarna nu vart pläterade med rhodium invändigt som en del av utvecklingen :) ) för 2 timmars-resan eller betala 500:- med SJ för att komma fram på 50 minuter?

Visst känns det knäppt i tågvärlden att gå bara på den subjektiva upplevelsen, lämna stoppuret hemma och betala endast för lyx & flärd? Men varför gäller inte samma sak för hifi-sladdar? Här betalar du IMHO löjliga summor för en sladd som på Jula kostar kaffepengar och gör samma sak fast utan placebo-effekten av en fet prislapp, ett snyggt yttre och en övertygande nasare.

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-02 09:05

Fast vi utgår ju från att resan tar lika lång tid. Iaf med tåg, ev marginella skillnader eftersom det är många tåg som samsas på spåren. Sträckan Stockholm-Malmö tar nästan lika lång tid oavsett X2tåg eller lågprisalternativet snälltåget. Det skiljer totalt ca 20-30 min på resan. Men X2 är tre ggr dyrare om man inte åker 1-klass då är det sex ggr dyrare. Tåget går totalt sätt snabbare än flyget förutsatt att man ska till Centralstationen inkl taxi, boarding, taxning, flygning mm.
Snabbast blir det nog med helikopter?
Jag åker gärna snälltåget då jag uppskattar deras gamla restaurangvagn där man får lagad mat serverad på porslin av servitör vid bordet, kan drick en god öl eller ett ok vin. X2 sk restaurang är ju ett skämt, bistro!? jo ja tackar. Mikromat och dåligt sittande. Jag har inte åkt med X2 1-Klass så det kanske erbjuder lite bättre mat?
Flyg ekonomi eller business-klass är ju inget vidare heller.
Som ni märker, dåren spekulerar.
Även om syftet är att komma fram vid en given tidpunkt är upplevelsen (som faktiskt sker i vårt medvetande) väldigt olika, även om vi skulle göra samma resa med samma färdmedel ytterligare än gång med samma förutsättningar.
Syftet med en sladd är ju att ljud ska komma ur högtalaren, varje gång.
Jag och många andra upplever skillnader när vi lyssnar på anläggningar med olika sladdar och olika apparater, olika rör, kondensatorer mm. Det må vara en subjektiv inte mätbar skillnad ändå upplever vi skillnaden , alltså är upplevelsen sann och verklig.
Det är ju så att det faktiskt skiljer sig mellan olika kablar, dvs resistans, induktans kapacitans och olika isoleringsmaterial samt konstruktionsprinciper mm Men då ska skillnaden verifiera blindt för att upplevelsen ska vara sann?
Upplevelsen av blindtestet är sann dvs prestationskrav koncentration och utmattning. Andra kanske upplever det som spännande, roligt och en känsla av nu djävlar ska vi..... Det är alltså inte fråga om att uppleva musik.
Om jag nu skulle välja den där learjetresan skulle jag nog utan problem även kunna välja Odin eller Odin2, verkligheten för mig i den parallella verkligheten skiljer sig nämligen från mitt parallella jag här o nu. Jag har inte råd, det är ett väldigt påtagligt faktum som gör att jag inte köper Odin2 eller någon annan lika högt prissatt kabel som för tillfället faller mig i smaken. I en annan parallell verklighet gillar jag inte musik och lägger alla mina pengar på....frimärken och jag har just köpt två schilling Bianco, prisvärt för en bit papper? Absolut i min parallella värld, obegripligt här o nu.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-02 09:45

adagio skrev:Jag och många andra upplever skillnader när vi lyssnar på anläggningar med olika sladdar och olika apparater, olika rör, kondensatorer mm. Det må vara en subjektiv inte mätbar skillnad ändå upplever vi skillnaden , alltså är upplevelsen sann och verklig.
Det är ju så att det faktiskt skiljer sig mellan olika kablar, dvs resistans, induktans kapacitans och olika isoleringsmaterial samt konstruktionsprinciper mm Men då ska skillnaden verifiera blindt för att upplevelsen ska vara sann?

Upplevelsen kan visst vara sann och verklig och det kan vara en upplevd skillnad även helt utan faktiskt/fysikalisk/elektrisk skillnad. Det här är viktigt och har ju kunnat visas på gång efter gång: den upplevda skillnaden behöver inte ha någon förankring i den faktiska/fysikaliska/elektriska verkligheten.

Jaha, spelar det nån roll då? Jag tycker det, för hur går du vidare med endast subjektiv förankring av dina upplevelser? Blir det nånsin bättre "på riktigt" eller handlar det tillslut bara om att ha fetast & dyrast sladdar, äldst rör i stärkaren och flest insmorda elektrektejper i gardinerna?

Hur ställer du dig själv till detta: spelar det någon roll om den upplevda förbättringen beror på en verklig förbättring t.ex. i en sladds elektriska överföring/tålighet mot störning, eller om det skulle visa sig bara vara placebo? Hur mycket pengar är man beredd att lägga på nåt som bara är subjektiv förbättring?

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-02 10:58

Är det moral, etik eller viljan att bekämpa det som för tillfället anses inte vara vetenskap som gör att dyra kablar diskuteras och kritiseras? För problemet ligger inte i prissättningen utan i hur fördelningen av våra tillgångar ser ut på jorden. Man kan fö köpa en sådan här...eum klocka, smart elektronikpryl....armband eller vad är det signerat Pininfarina för endast 150 000$
Bild
Dessa pengar skulle inte kunna användas till något bättre som skulle kunna gagna mänskligheten......
För att inte tala om de vansinniga pengar som läggs på krigsmateriel och krig. Och så upprörs vissa av en sketen högtalarkabel för futtiga 10 000$!!
För om det är prislappen som är det som retar upp finns det sannerligen allvarligare saker att reta sig på.
Om det nu är att vi som upplever skilnader tror på våra upplevelser så är det ju eg inte vårt problem utan ni som har problem med våra subjektiva upplevelser.
Var och en bestämmer vad som är rimligt i förhållande till intresse och upplevelse i sin helhet, såväl ljudpåverkande som feelgood.
Jag tycker inte jag har råd att konsumera en Tesseron Lot Nº53 utan nöjer mig till vardags med en prosecco och till fest en Lanson. Men jag skulle inte skrika om blindtest om någon beskrev smaken och upplevelsen av den förstnämnda.
Jag tror inte konsumenten kan bevisa att den förstnämnda har ännu mer sofistikerade och utpräglade smaker än den sistnämnda. Skulle jag lämna in dom till ett labb skulle de kunna bryta ner de olika beståndsdelarna till vatten, alkohol och socker, kolsyra mm. och det skulle skilja en smula men enligt min bedömning inget som skulle smaka så olika. Alltså ingen skillnad då alkoholhalten visat sig vara samma blir man lika full..... Blindtesta fyllan. Eller?
Jag tycker fö det är skillnad på de ädla dryckerna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-07-02 11:07

Blindtest av dryck är rätt vanligt däremot och knappast något någon opponerar sig mot att så sker. Dessutom att betala hutlöst mycket för ett smycke är att betala mycket för status – det är liksom givet och överenskommet från början; det hör till smyckens natur. Du menar att det är status man köper med en dyr kabel? Det är väl ungefär vad många andra hävdat här också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-07-02 11:15

adagio: Det är inte priset i sig som är problemet. Det är lögnerna om bättre prestanda som är problemet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi