kusling skrev:Fredzz0rs skrev:sprudel skrev:Jag har länge använt stand alone dac som försteg. Nu har jag skaffat ett försteg och det var till fördel.
Har du en en rejäl förstegsdel går det bättre, men risken är att det låter lite anemiskt utan.
Har också provat en rad dacar med volympot och de stora skillander jag upplevt mellan dem decimerades till väldigt, väldigt små när ett dedikerat försteg drev slutstegen. Jag har också haft dn misstanken, att förstegsdelen har en stor roll i hur du upplever ljudet.
Okay, tack för dina synpunkter Sprudel. Om du skulle rekommendera mig något vad skulle det vara?
Jag har inte möjlighet att lägga mer är 15 000 kr på en anläggning. Köper jag HA:S försteg och slutsteg så är jag
Redan uppe i 14000 kr. Blir inte mkt över till en Dac då.
Känns som jag likt förbannat får satsa på någon form av allt i ett lösning. Frågan är bara vad.
Jag va inne på samma spår som dig, Hegel HD12 och en HA Amp 17 till mina piP.
Lite svårt att testa de ihop innan köp, så jag läste massa på nätet tills jag blev knäpp. Men det ger ju inte så mkt.
Eftersom jag tycker förstärkningen är viktigare än D/A-omvandlingen köpte jag ett HA amp 17 och testade med min Nad-receiver (T743v2) som försteg då den har pre out. Nu vet jag inte Nadens utgångsnivå från försteget, men jag kunde maxa volymen på den utan att det va olidligt. Så jag började kolla lite... HA amp 17 är inte byggd för att passa försteg som har 2 vrms ut (som typ alla DACar med volymkontroll har). HAs eget försteg ger "Max output level 10Vrms". Hegel HD12 ger 2,5.
Nu hade jag dock blivit lite kär i slutsteget, så istället för att lämna tillbaka det sket jag i Hegeln och köpte HAs egna försteg istället. Och en USB-DAC för 2000:-. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig men jag hoppas att nåt så basic som HA-prylarna borde överleva lite längre i gengäld, de har ju inga inbyggda funktioner man kommer vilja uppgradera.
Nu har jag dock mer kraft än piP klarar av. Men det ger ju lite marginal ifall man vill byta högtalare i framtiden.
Annars kan du göra tvärt om, köp Hegel HD12 och något annat slutsteg (eller testa med HA amp 17 ändå).
Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter! Har förstått att Amp seventeen kräver ganska hög vrms-signal.
Jag var aldrig ägt något slutsteg så har inget att jämföra med men jag har blivit nyfiken på HA:s produkter.
Är du nöjd med din Amp seventeen? Å blev det stor skillnad när du bytte till deras försteg från din NAD?