Moderator: Redaktörer
JM skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
Fast det har fortfarande inget med äggkartonger att göra.
Nej det har det inte.
Bara med vibrationsstabiliteten i vilken låda som helst.
Äggkartongerna/bly-ull ska minska trycket genom att bromsa rörelseenergin hos luft-molekylerna ffa när trycket är noll. Rörelseenergin sjunker mer om luftmolekylerna skall knuffa på bly-ull än på pappäggkartonger.
JM
Perfector skrev:JM skrev:Perfector skrev:Nej det har det inte.
Bara med vibrationsstabiliteten i vilken låda som helst.
Äggkartongerna/bly-ull ska minska trycket genom att bromsa rörelseenergin hos luft-molekylerna ffa när trycket är noll. Rörelseenergin sjunker mer om luftmolekylerna skall knuffa på bly-ull än på pappäggkartonger.
JM
Men kostar mer och äggkartonger fick jag gratis på tveta hönseri i södertälje
JM skrev:Perfector skrev:JM skrev:Äggkartongerna/bly-ull ska minska trycket genom att bromsa rörelseenergin hos luft-molekylerna ffa när trycket är noll. Rörelseenergin sjunker mer om luftmolekylerna skall knuffa på bly-ull än på pappäggkartonger.
JM
Men kostar mer och äggkartonger fick jag gratis på tveta hönseri i södertälje
Så tänker en riktig entreprenör!
JM
DanNorman skrev:Praktiskt, jag bor i Södertälje
Perfector skrev:JM skrev:Perfector skrev:Men kostar mer och äggkartonger fick jag gratis på tveta hönseri i södertälje
Så tänker en riktig entreprenör!
JM
Jepp.
Speciellt en som 1977 erhölls förtidspension och egentligen bara tänkt leka ljud på fritiden, men som omedelbart fick hela vardagsrummet fyllt med storögda människor som envisades med att beställa högtalare.
Och så som det har fungerat har jag ingen anledning att ångra äggkartongerna.
hifikg skrev:Perfector skrev:JM skrev:Så tänker en riktig entreprenör!
JM
Jepp.
Speciellt en som 1977 erhölls förtidspension och egentligen bara tänkt leka ljud på fritiden, men som omedelbart fick hela vardagsrummet fyllt med storögda människor som envisades med att beställa högtalare.
Du är alltså högtalarkonstruktör/tillverkare och säljare? Det har gått mig förbi. Har dina konstruktioner något namn? Kan jag ha råkat på dem i något sammanhang? Uppriktigt nyfiken bara, jag lyssnar hellre än kollar fyllning, element o filter, sånt överlåter jag med varm hand till tillverkaren
PappaBas skrev:Dämpningen i lådan har ju inte bara funktionen att dämpa resonanser utan att isotermisera.
Ingen aning hur äggkartonger fungerar
Men mätningarna borde inkludera impedansmätning av lådan tycker jag.
Perfector var kanske först med ägg-högtalare?
Perfector skrev:PappaBas skrev:Dämpningen i lådan har ju inte bara funktionen att dämpa resonanser utan att isotermisera.
Impedansmätning, medeller utan element?
PappaBas skrev:Perfector skrev:PappaBas skrev:Dämpningen i lådan har ju inte bara funktionen att dämpa resonanser utan att isotermisera.
Impedansmätning, medeller utan element?
Med samma element fast olika dämpmaterial (inget, mineralull och äggkartong).
Dämpning av resonanser i lådan borde också ses i impedanskurvan.
Perfector skrev:Detta är mitt recept sedan nästan 30 år.
Svante skrev:Perfector skrev:Detta är mitt recept sedan nästan 30 år.
Jag har faktiskt svårt att förutse hur detta skulle bete sig. Dels är det så att det bildas serier av äggstora kaviteter, som seriekopplade helmholtzresonatorer ungefär, men det är även så att kartongerna kommer att börja vibrera. Kanske är det så att det hejdar de resonansmoder som en tom låda har, men jag har svårt att se vilka nya som uppstår.
Klart är iaf att de jämförelser med andra mätningar på äggkartonger som har lyfts i tråden är helt irrelevanta. Det här måste simuleras/mätas/resoneras kring precis som det är, dvs en massa äggkartonger i en låda. Frekvensberoendet för absorption hos olika material är helt beroende av geometrin. Absorption är alltså inte en renodlad materialegenskap.
Största bekymret jag har med lådkosntruktionen är dock kanten som sticker fram längs baffeln. Det trodde jag man slutade med på 70-talet.
PappaBas skrev:Vilken övrig påverkan har lådfluff?
Cortado skrev:Svante: Har du något förslag på hur man skulle mäta skillnaden?
Perfector: Det jag tror Svante menar med kanten på högtalaren är bidrar till diffraktion och en massa andra saker som borde vara problem för tonkurvan. Att det helt enkelt blir en massa ovälkommen krokighet i den.
Om vi nu kommer till skott med mätningarna och laborerandet så kan man alltid ta bort kanten och mäta och eventuellt även fasa/runda kanterna för att se om det blir bättre. Dessutom skulle det ju vara intressant med att se skillnad i att försänka elementet, som ju alltid kommer på tal. Dock hade jag hellre testat en högtalare där diskanten var riktad framåt (enklare att mäta och antagligen bättre) men nu var ju inte det det huvudsakliga i diskussionen.
DanNorman skrev:Carlsson OA52 fungerade med en diskant framåt, fast den är låg. I övrigt finns ju stativ
DanNorman skrev:Aha, intressant! Kan du berätta mer om konceptet och tankarna bakom?
DanNorman skrev:Carlsson OA52 fungerade med en diskant framåt, fast den är låg. I övrigt finns ju stativ
Perfector skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:Jepp.
Du är alltså högtalarkonstruktör/tillverkare och säljare? Det har gått mig förbi. Har dina konstruktioner något namn? Kan jag ha råkat på dem i något sammanhang? Uppriktigt nyfiken bara, jag lyssnar hellre än kollar fyllning, element o filter, sånt överlåter jag med varm hand till tillverkaren
La ner alltihop 2002, men har inte tappat minnet än
Perfector duger väl som namn på högtalarna
hifikg skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Spännande, kan inte erinra mig att jag sett, än mindre lyssnat på, någon högtalare med det namnet.
hifikg skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Spännande, kan inte erinra mig att jag sett, än mindre lyssnat på, någon högtalare med det namnet.
STDI skrev:Finns det någon här på faktiskt.se, förutom Perfector själv som lyssnat på någon av Perfectors konstruktioner? Och vad tycks i så fall?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster