Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Det finns en annan gammal, amerikansk, liknelse som någon berömd kvinnlig skådis drog till med som gick ut på ungefär samma sak, dvs om man har det tillräckligt bra på hemmafronten ger man sig inte ut för att kriga och ställa till elände. Gjorde om den till något mer forumrelaterat (och rumsrent) bara. Lite för långsökt för somliga, det kan jag förstå, ledsen om det störde någon.
ante_77 skrev:hifikg skrev:Det finns en annan gammal, amerikansk, liknelse som någon berömd kvinnlig skådis drog till med som gick ut på ungefär samma sak, dvs om man har det tillräckligt bra på hemmafronten ger man sig inte ut för att kriga och ställa till elände. Gjorde om den till något mer forumrelaterat (och rumsrent) bara. Lite för långsökt för somliga, det kan jag förstå, ledsen om det störde någon.
Störde absolut inte mig.
Jag läser oftast mellan raderna. Det är för övrigt mellan raderna som jag själv skriver.
Ej färdigtuggat m.a.o
petersteindl skrev:... Hela historien om äggens tillkomst kommer jag så småningom att redogöra för, men först skall de ut på marknaden d v s ha levererats. Under tiden kommer även ett omfattande whitepaper att tas fram om hur Bremens högtalare fungerar och hur hörseln uppfattar ljud och hur Bremens d v s mitt ljudåtergivningskoncept fungerar.
...
MvH
Peter
paa skrev:Skulle vara kul att snart få läsa detta white-paper:petersteindl skrev:... Hela historien om äggens tillkomst kommer jag så småningom att redogöra för, men först skall de ut på marknaden d v s ha levererats. Under tiden kommer även ett omfattande whitepaper att tas fram om hur Bremens högtalare fungerar och hur hörseln uppfattar ljud och hur Bremens d v s mitt ljudåtergivningskoncept fungerar.
...
MvH
Peter
Flint skrev:paa skrev:Skulle vara kul att snart få läsa detta white-paper:petersteindl skrev:... Hela historien om äggens tillkomst kommer jag så småningom att redogöra för, men först skall de ut på marknaden d v s ha levererats. Under tiden kommer även ett omfattande whitepaper att tas fram om hur Bremens högtalare fungerar och hur hörseln uppfattar ljud och hur Bremens d v s mitt ljudåtergivningskoncept fungerar.
...
MvH
Peter
Nej, reklam intresserar mig inte.
petersteindl skrev:Flint skrev:paa skrev:Skulle vara kul att snart få läsa detta white-paper:
Nej, reklam intresserar mig inte.
@ Flint: Reklam? Jag förstår egentligen inte ditt inlägg i tråden. Ditt inlägg är vad jag kan se inte ett svar till paa. Han har ju varken frågat dig eller någon annan om vad de anser eller tycker utan endast redogjort för sin egen inställning.
Med vänlig hälsning
Peter
Flint skrev:Det var en spontan reaktion mot reklam. Du menar väl inte att din redogörelse "om hur Bremens högtalare fungerar och hur hörseln uppfattar ljud och hur Bremens d v s mitt ljudåtergivningskoncept fungerar" kan ses som något annat än reklam?
Alexi skrev:Någon gång under denna tråds liv borde den ha flyttats till Medlemspresentaion för att följa vår policy 100%, nu är den lite i en gråzon jämfört med hur vi förhåller oss till andra kommersiella krafter här på forumet.
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Nej, reklam intresserar mig inte.
@ Flint: Reklam? Jag förstår egentligen inte ditt inlägg i tråden. Ditt inlägg är vad jag kan se inte ett svar till paa. Han har ju varken frågat dig eller någon annan om vad de anser eller tycker utan endast redogjort för sin egen inställning.
Med vänlig hälsning
Peter
Det var min spontana reaktion mot reklam. Du menar väl inte att din redogörelse "om hur Bremens högtalare fungerar och hur hörseln uppfattar ljud och hur Bremens d v s mitt ljudåtergivningskoncept fungerar" kan ses som något annat än reklam? Paa får förstås tycka vad han vill, även om reklam.
paa skrev:Nu är det ju så att Flint tycker om att uttrycka sig kort kärnfullt och en aning kontroversiellt, och det var ju en synpunkt från en person, men jag tror det är många andra som med stort intresse länge väntat på detta white paper.
Elfsberg skrev:Grattis!
petersteindl skrev:Detta får till följd att jag officiellt och öppet har rätt att marknadsföra produkter varandes ortoakustiska eller på engelska Ortho-Acoustic.
Almen skrev:petersteindl skrev:Detta får till följd att jag officiellt och öppet har rätt att marknadsföra produkter varandes ortoakustiska eller på engelska Ortho-Acoustic.
Gäller det även den svenska marknadsföringstermen, alltså? Trodde att det bara gällde den engelska.
Patentbesvärsrätten skrev:Såsom PRV anfört föreligger det till viss del varuslagsidentitet till viss del hög grad av varuslagslikhet mellan de varor som de motstående märkena omfattar i klass 9.
Vid en bedömning av känneteckenslikheten finner Patentbesvärsrätten, i likhet med PRV, att de motstående märkenas inledande element, BREMEN respektive CARLSSON medför en visuell och fonetisk skillnad i förhållande till varandra.
Den avslutande delen i respektive märke utgörs av sammansättningen ORTHO-ACOUSTIC. ACOUSTIC är, som PRV anfört, ett engelskt ord för akustik, vilket definieras som vetenskapen om ljud och även används för att beteckna ljudförhållandena i ett rum (Nationalencyklopedin, nätversionen, åtkomst 2016-03-17). Vidare är ORTHO-, som PRV har anfört, engelska för ordet ORTO-, som bl.a. har innebörden rät, riktig (Nationalencyklopedin, nätversionen, åtkomst 2016-03-17).
Vid en sammantagen bedömning av de motstående märkena föreligger det en låg visuell och fonetisk likhet mellan dem, men de får en begreppsmässig likhet genom den identiska sammansättningen ORTHO-ACOUSTIC i respektive märke.
Med hänsyn till att omsättningskretsen sannolikt uppfattar sammansättningen ORTHO-ACOUSTIC som en beteckning med anknytning till akustik blir denna märkesdel beskrivande för de varor som respektive märke omfattar.
Mot bakgrund av detta uppvisar de motstående märkena vid en helhetsbedömning sådana olikheter att det inte föreligger någon risk för förväxling mellan dem.
Patentbesvärsrätten skrev:Patentbesvärsrätten delar vidare PRV:s bedömning att den utredning som Stiftelsen har åberopat inte ger stöd för att beteckningarna ORTHO-ACOUSTIC och OA är kända inom en betydande del av omsättningskretsen i Sverige för högtalare och högtalarlådor och att kännetecknen därigenom har skydd genom inarbetning. Utredningen ger inte heller stöd för att dessa kännetecken eller något av varumärkena CARLSSON, CARLSSON OA eller CARLSSON ORTHO-ACOUSTIC genom användning har förvärvat förstärkt känneteckenskraft. Förväxlingsbedömningen ska därför göras med utgångspunkt i det skydd som registreringen av varumärket CARLSSON ORTHO-ACOUSTIC (nr 330276) ger genom märkets ursprungliga särskiljningsförmåga.
Patentbesvärsrätten skrev:Omsättningskretsen
Patentbesvärsrätten delar PRV:s bedömning att omsättningskretsen för de varor som omfattas av de motstående kännetecknen utgörs av konsumenter i allmänhet, men att omsättningskretsen även omfattar mer specialiserade köpare och professionella aktörer såsom grossister, näringsidkare och företagskunder. Eftersom konsumenter ingår i omsättningskretsen ska förväxlingsbedömningen utgå ifrån hur en normalt informerad skäligen uppmärksam och upplyst genomsnittskonsument av de aktuella varorna uppfattar de motstående varumärkena.
Med beaktande av de aktuella varornas karaktär av sällanköpsvaror i en högre priskategori så har genomsnittskonsumenten en högre grad av uppmärksamhet i förhållande till varorna i fråga.
Adhoc skrev:Känner en viss kluvenhet här. ”Bremen ortho-acoustic ” uppfattar jag som lämpligare i marknadsföringssyfte än enbart ”ortho-acoustic”. Det förra känns mer som en vidareutveckling (och hyllning till ursprungskällan / inspirationen). Det senare får lite mer av snyltning över sig, av vad någon annan tagit fram, ger också vibbar av urvattning av ”ortho-acoustic”, om det inte sammankopplas med företagsnamn. Kan det dyka upp andra företag som har mindre av personliga och historiska kopplingar till Stig Calsson men som tycker ”ortho-acoustic” är ett bra buzz word i reklamsammanhang?
darkg skrev:Med detta ärende som vägledning kan jag antagligen registrera Ompa-Ompa Ortho-Acoustic och Tvålglans Ortho-Acoustic men troligen inte inte Dremel Ortho-Acoustic eller Charleston Ortho-Acoustic?
petersteindl skrev:Almen skrev:petersteindl skrev:Detta får till följd att jag officiellt och öppet har rätt att marknadsföra produkter varandes ortoakustiska eller på engelska Ortho-Acoustic.
Gäller det även den svenska marknadsföringstermen, alltså? Trodde att det bara gällde den engelska.
Marknadsföringsterm? Ortoakustiken är mer än en marknadsföringsterm. Carlssonstiftelsen har vaumärkesregistrering gällande Carlsson Ortho-Acoustic. Bremen Ortho-Acoustic AB har vaumärkesregistrering gällande Bremen Ortho-Acoustic. Ortho-Acoustic eller ortoakustisk har ingen betydelse. Komponenten ORTHO-ACOUSTIC saknar särskiljningsförmåga eftersom detta är ett beskrivande begrepp för en ljudegenskap eller ljudkaraktär. ORTHO-ACOUSTIC är en beteckning med anknytning till akustik och då blir denna märkesdel beskrivande för de varor som respektive märke omfattar. Det gäller oavsett språk.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 36 gäster