Flint skrev:Alfacruizer skrev:85 cm kablar gjorda på Gotham DGS-2 mätte 104pF när jag kopplade mätarens plus på kabelns plus och minus på minus i samma ände.
50 cm Exibel (lite grövre än lakritssnören) mättes på samma sätt och visade 43pF.
Det låter rimligt. Om du mäter på skivspelaren på själva phonokontakterna men utan pickup får du värdet för både kabeln och även den del som ligger i armen fram till pickupen. Sen återstår bara att på något sätt ta reda på RIAA-stegets ingångskapacitans. Inte helt tillförlitligt att mäta där med kapacitansmätaren (tror jag) eftersom det även finns resistans inblandad. Ska för säkerhets skull kolla vad som händer med säg 100pF parallellkopplat med 47Kohm.
Jo det gick ganska bra. Hittade lite snabbt en 220pF konding och mätvärdet ändrade sig inte av att parallellkoppla den med 47K så det kanske kan funka att mäta direkt på RIAA-stegets ingång.
Skivspelaren utan pickup gav 89pF och ingången på budget-RIAA'n gav strax under 10 efter att jag plockat bort 2 st 220pF.
Tyvärr har jag kortslutit nåt i min NAD-stärkare, så fick plugga in en 15 år gammal Pioneer-receiver, men den har Phono-ingång, som också visade under 10pF.
Nån dag ska jag förlänga de fasta kablarna i skivspelaren med korta Exibel och mäta. Jag borde hamna på runt 130-135 och om phonoingången stämmer så blir det ca 140 totalt. Måste bara hitta RCA-skarven