Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Conan » 2016-07-27 10:46

Morello skrev:Nej, diamant är en sämre termisk ledare än många keramer och leder ungefär lika dåligt som glas


Jaha..?

Värmeledningsförmåga glas: 0.8 - 1,4 (W/(m * K))

Värmeledningsförmåga AlO: runt 40

Värmeledningsförmåga BeO (också kylning av elektronik): runt 300

Koppar: 350 - 400

Diamant: 1000 - 2000

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-27 11:06

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:Samtidigt är det ju så att diamanten tål enorma värmetal utan att bli förstörd.
Så den kan nog klara värmen om den uppstår.
Jag tror fokus bör ligga på hur vinylen beter sig vid olika värmetal.


Definiera värmetal.

Spårfriktion, både i graverade musikspår och släta slutspår ger upphov till värme.
Det exakta talet vet jag inte men det kan nog bli så varmt att bitar av vinylen värms upp och mjuknar tillräckligt för att fastna på nålspetsen.


Nej, det finns inga evidens för att så är fallet. Vinyl är elastisk och nåltrycket är normalt under vinylens permanenta deformationsgräns, men det är inte så värst långt under. Så om nåltrycket är för högt eller tillfälligt ökar eller om nålen kastas runt i spåret (mistracking) så går man ofta över gränsen och vinylen får en permanent skada. Vid hög friktion mot själva vinylen (jämför stolsben utan filttassarpå golv som dras, stick-slip) får man också missljud, brus och högre slitage. En dåligt polerad nålspets, smutsig vinyl, dålig vinylkvalitet, ökar slitaget genom att nålen "hackar sig fram" i små steg, en form av mistracking.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-27 11:10

Thomas_A skrev:
Perfector skrev:
Morello skrev:
Definiera värmetal.

Spårfriktion, både i graverade musikspår och släta slutspår ger upphov till värme.
Det exakta talet vet jag inte men det kan nog bli så varmt att bitar av vinylen värms upp och mjuknar tillräckligt för att fastna på nålspetsen.


Nej, det finns inga evidens för att så är fallet. Vinyl är elastisk och nåltrycket är normalt under vinylens permanenta deformationsgräns, men det är inte så värst långt under. Så om nåltrycket är för högt eller tillfälligt ökar eller om nålen kastas runt i spåret (mistracking) så går man ofta över gränsen och vinylen får en permanent skada. Vid hög friktion mot själva vinylen (jämför stolsben utan filttassarpå golv som dras, stick-slip) får man också missljud, brus och högre slitage. En dåligt polerad nålspets, smutsig vinyl, dålig vinylkvalitet, ökar slitaget genom att nålen "hackar sig fram" i små steg, en form av mistracking.

Och ändå får man vinylrester på nålspetsen och den slits av normal spelning med ordentlig rengöring före varje spelning.
Jag tvättade 1200 vinyler innan jag la in dom i datorn och efter Ca: 450 skivor blev det nålbyte.
Så någonting sliter på både vinyl och nålspets, men vad?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-27 11:52

Perfector skrev:
Thomas_A skrev:
Perfector skrev:Spårfriktion, både i graverade musikspår och släta slutspår ger upphov till värme.
Det exakta talet vet jag inte men det kan nog bli så varmt att bitar av vinylen värms upp och mjuknar tillräckligt för att fastna på nålspetsen.


Nej, det finns inga evidens för att så är fallet. Vinyl är elastisk och nåltrycket är normalt under vinylens permanenta deformationsgräns, men det är inte så värst långt under. Så om nåltrycket är för högt eller tillfälligt ökar eller om nålen kastas runt i spåret (mistracking) så går man ofta över gränsen och vinylen får en permanent skada. Vid hög friktion mot själva vinylen (jämför stolsben utan filttassarpå golv som dras, stick-slip) får man också missljud, brus och högre slitage. En dåligt polerad nålspets, smutsig vinyl, dålig vinylkvalitet, ökar slitaget genom att nålen "hackar sig fram" i små steg, en form av mistracking.

Och ändå får man vinylrester på nålspetsen och den slits av normal spelning med ordentlig rengöring före varje spelning.
Jag tvättade 1200 vinyler innan jag la in dom i datorn och efter Ca: 450 skivor blev det nålbyte.
Så någonting sliter på både vinyl och nålspets, men vad?


Sten och berg slits av vind och vatten. Precis som jag skrev slits vinylen mekaniskt, men den smälter inte. Även om du har gjort rent så vet du inte hur rent det är eller hur friktionen är.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-27 11:54

Thomas_A skrev:
Perfector skrev:
Thomas_A skrev:
Nej, det finns inga evidens för att så är fallet. Vinyl är elastisk och nåltrycket är normalt under vinylens permanenta deformationsgräns, men det är inte så värst långt under. Så om nåltrycket är för högt eller tillfälligt ökar eller om nålen kastas runt i spåret (mistracking) så går man ofta över gränsen och vinylen får en permanent skada. Vid hög friktion mot själva vinylen (jämför stolsben utan filttassarpå golv som dras, stick-slip) får man också missljud, brus och högre slitage. En dåligt polerad nålspets, smutsig vinyl, dålig vinylkvalitet, ökar slitaget genom att nålen "hackar sig fram" i små steg, en form av mistracking.

Och ändå får man vinylrester på nålspetsen och den slits av normal spelning med ordentlig rengöring före varje spelning.
Jag tvättade 1200 vinyler innan jag la in dom i datorn och efter Ca: 450 skivor blev det nålbyte.
Så någonting sliter på både vinyl och nålspets, men vad?


Sten och berg slits av vind och vatten. Precis som jag skrev slits vinylen mekaniskt, men den smälter inte. Även om du har gjort rent så vet du inte hur rent det är eller hur friktionen är.

thx!
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Conan » 2016-07-27 12:05

Perfector skrev:Och ändå får man vinylrester på nålspetsen och den slits av normal spelning med ordentlig rengöring före varje spelning.
Jag tvättade 1200 vinyler innan jag la in dom i datorn och efter Ca: 450 skivor blev det nålbyte.
Så någonting sliter på både vinyl och nålspets, men vad?


Slitage får man ju på det mikroskopiska planet eftersom det handlar om mekanisk avläsning, men det slitaget du såg verkar lite hårt. 450 skivor blir ju bara runt 300 timmar och det bör man klara utan nålbyte.

Kan det handla om en felaktigt injusterad pickup som gör att det blir onaturligt slitage?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-27 23:56

Conan skrev:
Perfector skrev:Och ändå får man vinylrester på nålspetsen och den slits av normal spelning med ordentlig rengöring före varje spelning.
Jag tvättade 1200 vinyler innan jag la in dom i datorn och efter Ca: 450 skivor blev det nålbyte.
Så någonting sliter på både vinyl och nålspets, men vad?


Slitage får man ju på det mikroskopiska planet eftersom det handlar om mekanisk avläsning, men det slitaget du såg verkar lite hårt. 450 skivor blir ju bara runt 300 timmar och det bör man klara utan nålbyte.

Kan det handla om en felaktigt injusterad pickup som gör att det blir onaturligt slitage?

Det beror på hur väl man vill sina skivor.
Jag byter nål regelbundet när jag hör att diskanten inte längre låter ren och klar.
Hur lång tid det är vet jag inte för jag håller inte bok på antal spelade timmar.
Det var bara när jag spelade in samtliga vinyler som jag märkte det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Conan » 2016-07-28 09:07

Perfector skrev:Det beror på hur väl man vill sina skivor.
Jag byter nål regelbundet när jag hör att diskanten inte längre låter ren och klar.
Hur lång tid det är vet jag inte för jag håller inte bok på antal spelade timmar.
Det var bara när jag spelade in samtliga vinyler som jag märkte det.


Men du frågade tidigare om vad slitaget består av och jag tycker 300 timmars spellivslängd känns kort för en nål. Du ser ju också vinylrester normalt på nålen.

Ortofon fick frågan läste jag nånstans (bra källhänvisning va? :) ) och svarade att man kunde börja se ett märkbart slitage runt 1000 timmars speltid.

Det kan ju vara värt att fundera på om din pickup är lite feljusterad vilket skulle kunna leda till högre slitage? Vad är det för pickup du spelar med?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-28 09:35

Conan skrev:
Perfector skrev:Det beror på hur väl man vill sina skivor.
Jag byter nål regelbundet när jag hör att diskanten inte längre låter ren och klar.
Hur lång tid det är vet jag inte för jag håller inte bok på antal spelade timmar.
Det var bara när jag spelade in samtliga vinyler som jag märkte det.


Men du frågade tidigare om vad slitaget består av och jag tycker 300 timmars spellivslängd känns kort för en nål. Du ser ju också vinylrester normalt på nålen.

Ortofon fick frågan läste jag nånstans (bra källhänvisning va? :) ) och svarade att man kunde börja se ett märkbart slitage runt 1000 timmars speltid.

Det kan ju vara värt att fundera på om din pickup är lite feljusterad vilket skulle kunna leda till högre slitage? Vad är det för pickup du spelar med?

Grado GF2+ och den är inte felmonterad, jag bara bryr mig om min vinylsamling.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-28 13:40

Helt klart slits ju skivorna mer när en nål börjar se sliten ut och då har det redan börjat låta sämre också förstås. Teor aldrig jag bytt pickup så sent att nålen ser sliten ut.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-28 13:42

Harryup skrev:Helt klart slits ju skivorna mer när en nål börjar se sliten ut och då har det redan börjat låta sämre också förstås. Teor aldrig jag bytt pickup så sent att nålen ser sliten ut.

/Harryup

Inte jag heller.
Hellre ett byte för mycket än för lite.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-28 13:57

Hur ser man om nålen är sliten? Det krävs väl rätt rejäla förstoringar och att man vet vad man ska titta efter? En vanlig lupp duger inte. Jag har vid upprepade tillfällen undrat över vilken precision en pickup monteras med. Hur noga kan nålspetsen orienteras i nålarmen? Det där fluktandet de flesta tycks göra vid montering av pickupen i tonarmen är inget precisionsarbete, snarare en höftning. Hur kan man flukta vinklar med precision? van den Hul visade mycket bilder på nålspetsar tagna i elektronmikroskop och det säger en del om hur små dimensioner det handlar om.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-28 14:13

Jag brukar titta med stenhålslupp eller mikroskop.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-28 14:44

Vilken förstoring?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Conan » 2016-07-28 15:43

RogerGustavsson skrev:Hur ser man om nålen är sliten? Det krävs väl rätt rejäla förstoringar och att man vet vad man ska titta efter?


Undrar jag också. Just att veta vad man ska titta efter kan ju vara knepigt om man inte nästan har "följt" slitaget under tiden nålen har slitits och har mätningar av spårning och frekvensgång att relatera till när det är dags att byta.

Att med hörseln känna att det är dags att byta nål skulle jag heller inte lita till, eftersom jag själv vet att dagsformen varierar och bara vetskapen om att något kan ha försämrats i återgivningen kan åkalla placebospöket när det handlar om såna här små förändringar.

Enklast är kanske att bestämma sig för att exempelvis vid cirkus 2000 spelade vax så får det vara bra och då byta/köpa nytt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-28 19:51

Så här ser tydigen nålspets med nålarm ut i nyskick i en av mina pickuper. Vad säger den bilden er experter?

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-28 20:12

RogerGustavsson skrev:Så här ser tydigen nålspets med nålarm ut i nyskick i en av mina pickuper. Vad säger den bilden er experter?

[ Bild ]

Väl inmonterad i sitt nålrör och fint slipad utan råa kanter som skulle kunna förstöra ljudintrycket.
Den släta baksidan säger nästan perfekt tetraform vilket är exakt vad gravyrnålen ser ut som.
Den borde spåra väl, och låta vackert.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-28 21:29

Roger, det där ser ut som en vhd - korrekt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-28 22:27

Morello, det är det inte. Så här beskrivs Bang & Olufsen MMC 20 CL:

The top of the range cartridge from B&O, this boasted a single crystal sapphire cantilever and a Contact Line stylus derived from the Pramanik stylus of the MMC6000.


Pramanik var tydligen lite före van den Hul och det var även Shibata som redan 1971 tycks ha presenterat sin profil för CD4-avspelning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-07-29 00:07

Morello skrev:Roger, det där ser ut som en vhd - korrekt?


Nej, det är absolut ingen vdHul nål. Den på bilden är egentligen ganska simpelt slipad i jämförelse. Det ligger t.ex. en plan slipning på ena sidan. Det skulle möjligtvis kunna vara två plana ytor i vinkel. Den ser snarast ut att vara elliptisk och möjligtvis med varierande krökningsradie eller med olika anläggningsyta vertikalt. Den bör inte jämföras med vdHul. Däremot liknar den vissa Ortofon ellipser dock med mindre krökningsradie och är i så fall modernare.

Man skall komma ihåg att 4-kanalsskivor fanns redan i början eller mitten på 70-talet och de krävde bättre nålar än tidigare.

Bild

Så här ser en vdHul-1 ut.
Bild

Här är en van den Hul -1, fast med annat namn.
Bild

Här finns en hel del olika.

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=22894

Här är vdH-1 på en Goldring G1040IGC.

Bild

Som jag ser det är vdH-1 den bästa nålspetsen någonsin gjord.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-29 01:07

Jag vill minnas att Garret Brothers i Australien kallade vdh för spikklubbor :-)
Har någon en bild på deras nålslipningar?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-29 07:02

Problemet med Shibata och som jag minns det Pramanik, är att man slipar in ett plan (mycket billigare) på "baksidan" på nålen vilket gör att övergången mellan sidorna på nålen och baksidan blir bågformad. Det gör att nålen förvisso blir smalare i anliggningen men att den ytan kommer att med sin bågform vilja lyftas och gör en vertikal rörelse som sliter kraftigt på skivan. Dock var det enda sättet att slipa en nål med den befintliga tekniken man hade vid CD-4 introduktionen.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-29 10:06

Harryup, är det beteendet specifikt för endast för Shibata och Pramanik? Den BeO MMC 20 CL på bilden har Contact Line-slipning, ersatte den tidigare använda Pramanik-slipningen. Det finns fortfarande Shibata-slipade nålar. Är de lika de från 70-talet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-29 11:23

Ett sätt att se om nålen är sliten är att spela in en testsignal då och då och mäta bakrundsbrus och distorsion.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-07-29 11:49

Thomas_A skrev:Ett sätt att se om nålen är sliten är att spela in en testsignal då och då och mäta bakrundsbrus och distorsion.


Det måste i så fall vara från samma exemplar av testskiva som däremellan förblir ospelad.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-29 11:56

Väntar med spänning på min nya OM40-nål.
Ska försöka ta bilder med mikroskop så ni kan både lyssna på och se eventuella skillnader.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-07-29 13:05

Om man tittar lite noga på nålarna, så ser man att de i modern tid är fyrkantiga avlånga block med en bas/botten som antingen är kvadratisk eller rektangulär. Den tredimensionella rymdgeometriska figuren som man utgår ifrån kallas rätblock. De runda nålslipningarna däremot har en cirkulär botten och därmed blir en rymdgeometrisk cylinder.

Bild

På de gamla nålarna utgick man från samma geometri som de runda nålarna d v s den rymdgeometrisk cylindern. Elliptiska slipningen var sådan och även Shibata var sådan. Då kunde man borra ett runt hål i cantilevern/nålarmen vari man fäster nålen. Många elliptiska nålspetsar slipades med två enkla plan på fram och baksida i skivspårets riktning men utgick från cylinder med rund slipning. Fast det enda som åstadkoms är en fuskelliptisk nål med samma krökningsradie i skivspåret som den runda. Den första korrekta elliptiska slipningen var nålen på Ortofon SL15E. Det var en fantastiskt vackert slipad nålspets. I början på 70-talet använde jag själv den pickupen.

Analyserar man den gamla Shibatan med dess inlagda plan i slipningen så ser man att anliggningsytan inte är symmetriskt framslipad och därför blir anliggningsytan en båge vertikalt i spåret. Det är en sällsynt olämplig slipning. Den fungerar som en skovel/mejsel och får högre distorsion. Den graverade skivor rätt friskt och geometrin fick till följd att nålen hackade sig fram i spåret eftersom det blev krafter som drev nålspetsen upp ur spåret. Harryup har helt rätt gällande Shibata såsom de var slipade från början. Jag provade pickuper med den första shibataslipningen och jag monterade mycket snabbt av dessa i stor besvikelse. Jag minns inte vilken pickup det var men det var förfärligt och det mätte allt annat än bra hos Stig Carlsson. Jag mätte alla pickuper hos Stig på den tiden. Nedan kan man se bågen i Shibata. I verkligheten var bågen betydligt större.

Bild

Shibataslipningen gjordes sedermera om och fick en mer symmetrisk karaktär på anliggningsyta mot skivorna med en mindre båge eller möjligtvis utan båge. De har jag inte provat. Jag kände inget behov eftersom jag var helt nöjd med van den Hul 1 som jag bedömde vara den enda fulländade delen i hela hifikedjan. Den gick inte att förfina. Jag har samma åsikt idag. En av de viktigaste sakerna med van den Hul 1 är att den faktiskt kan monteras lite snett utan att slita mer på skivorna. Det går inte med en Gyger som kommer ofelbart att gravera om skivorna om den är snett monterad. Jag skulle aldrig riskera en skivsamling med sådan nålspets. MicroLine är också en nål som jag inte tordes använda. Om den alltid är ren och helt korrekt monterad så kan den troligtvis funka. Har dock inte provat och känner inget behov, även om jag skulle spela LP.

Tittar man lite extra på bilder av moderna slipningar så ser man att Shibata, van den Hul och MicroLine är slipade från rätblock från sida till sida och inte diagonalt från hörn till hörn såsom ofta moderna elliptiska och Linear Contact är slipade. I praktiken förekommer det förenklingar och fusk. De förra skall monteras i nålarmen med en plan sida framåt och plana sidor mot skivans väggar d v s anliggningsytan är framslipad från den plana ytan i rätblocket medans anliggningsytan är framslipad på den elliptiska och på Linear Contact längs diagonalen. En sådan nål skall monteras med ett hörn framåt och med hörn mot skivväggarna.

Jag vill påpeka att jag endast pratar om nålspetsar slipade från solida diamanter. Det finns andra billigare varianter, men de bedömer jag som helt ointressanta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-29 13:25

Nedan en artikel från 2005 där van den Hul säger att tillverkningen av typ 1 upphört. Fritz Gyger gjorde både typ 1 och 2, den senare efter eget huvud.

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 6662752077

Peter, har du fortfarande kontakt med van den Hul? Vore t.ex. intressant att veta med vilken precision man monterar nåtspetsarna i nålarmen. Vilka vinkelfel som kan finnas redan där.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-07-29 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-07-29 13:27

Här är en bra bild som åskådliggör min text ovan, där jag pratar om slipning på diagonalen av rätblocket. Det är en senare Shibata.

Bild

Man kan se att Shibatans karakteristiska båge finns kvar om än förminskad.

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-07-29 13:51

RogerGustavsson skrev:Nedan en artikel från 2005 där van den Hul säger att tillverkningen av typ 1 upphört. Fritz Gyger gjorde både typ 1 och 2, den senare efter eget huvud.

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 6662752077


Van den Hul gjorde vdH-1 och har patent. Jag är tämligen säker på att Goldring för G920IGC betalade licenspengar även för vdHul-2, men det skulle faktiskt kunna vara så att licenspengarna för vdHul-2 enkom var för att nyttja vdHul som namn i marknadsföringen.

Gyger gjorde mer än en egen variant för att slippa betala licensavgift till vdHul.

Jag kom i kontakt med van den Hul år 1980 och då fick jag även distribution av Goldring för den Svenska marknaden. Jag bjöd in van den Hul till Sverige och jag undrar om det inte var 2 ggr. Van den Hul hade det extremt stökigt men han kommer aldrig glömma då jag tog van den Hul hem till Lodis 8O 8O :o :lol: 8) :D (den som varit hemma hos Lodis förstår) Det slog allt av stökighet som van den Hul någonsin sett eller ens hört talas om. Lodis har världsrekord och ingen kommer någonsin kunna slå det. Ja, Lodis, RIP. Jag har fortfarande genom alla år kontakt med van den Hul.

På den tiden det begav sig ville Ortofon inte marknadsföra namnet vd Hul och inte betala licensavgift och därför gick de förbi vd Hul och direkt på Gyger. De slipade om lite, kringgick patentet, och krängde sämre nålar under annat namn. Förfärligt.

Det var rätt smutsig business på den tiden och är det fortfarande. Jag är föga imponerad av Ortofons sätt att hantera vdHul. Även de som importerade Ortofon skickade sina Ortofonpickuper till van den Hul för byte till van den Hul nål.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster