Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
galder skrev:Utförde lite ommätningar av elementen separata och i lite olika riktningar för jämförelsens skull. Rumspåverkans mindre bidrag kan onekligen noteras, och det känns ju tryggare när man kan lita på mätningarna i högre grad. Sedan gäller det ju förståss att göra något av mätningarna, men det är ju en helt annan historia.
Redovisar nedan några av vinklarna. Notera att mätningarna är osäkra under ca 300Hz, vilket programmet (Arta) själv markerar med gult nere till vänster i bild. Basen delas nedåt vid ca 300Hz.
petersteindl skrev:Du har OA-52. Från OA-52 ingår inte bara bas utan även mellanregister och även höga frekvenser från närmaste väggs reflexer i Direktljudet. Jag vill nog påstå att så är det även med golvreflexen från just OA-52 eftersom mellanregister och diskant är placerade så pass nära golv. Som jag ser det så måste därför golvreflexen ges en högre prioritering än från högtalare placerade ungefär 1m över golv.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Du har OA-52. Från OA-52 ingår inte bara bas utan även mellanregister och även höga frekvenser från närmaste väggs reflexer i Direktljudet. Jag vill nog påstå att så är det även med golvreflexen från just OA-52 eftersom mellanregister och diskant är placerade så pass nära golv. Som jag ser det så måste därför golvreflexen ges en högre prioritering än från högtalare placerade ungefär 1m över golv.
Med vänlig hälsning
Peter
Problemet med OA-principen är att många reflexer kommer redan efter 2 ms och inom 10 ms. Efter 2 ms (reflexerna har då vandrat ytterligare ca 60 cm innan ljudet når örat) kan transient klickljud identifieras som två separata ljud. Komplext otransient reflexljud som når örat efter 200 ms behöver inte uppfattas som två separata ljud.
Optimalt skall reflexljudet komma efter ca 15-30 ms och vara lika frekvensrakt som direktljudet.
Subjektiva ljudupplevelsen av OA-principen blir ett oprecist direktljud eftersom vissa ljud kommer att upplevas som två separata ljud och ger en suboptimal spatial upplevelse då reflexerna inte är tillräckligt sena. Direktljudet kommer sannolikt att drunkna i reflexer. Målet att direktljudet skall var minst 3 dB starkare än totala reflexljudet är svårt att uppnå => ger ytterligare diffus ljudupplevelse.
Se Toole mfl.
Dina mätningar blir av dessa skäl svårtolkade.
JM
galder skrev:Det kan bli lite mycket facktermer ibland.
Snappade upp "i lyssningsvinkeln" i en tråd nyligen,och tyckte att det beskrev bra vad det handlar om angående OA-konstruktioner. Tänkte inte så mycket på det, men nu när du nämner det, så visst direktljud har jag nog läst, vid betydligt fler tillfällen.
Tog med kurvan on axis, bara för jämförelsens skull. Efter att ha läst dina och Mats inlägg, så följer jag dessa förslag, vilket innebär, delvis annat än dessa mätningar redovisade här. Tänkte att de gatade mätningarna kunde vara kul att se som jämförelse med de tidigare, plus tillägget med on axis-mätningen.
Skalan försvann i.o.m. att jag klippte bort lägre frekvenser. Men har följt rekommenderat 50dB, på uppmätningen, så denna bild har 5dB mellan strecken.
Nope, detta är inte OA52, höjden till mellan diskant och bas är 83cm.
petersteindl skrev:JM skrev:
Problemet med OA-principen är att många reflexer kommer redan efter 2 ms och inom 10 ms. Efter 2 ms (reflexerna har då vandrat ytterligare ca 60 cm innan ljudet når örat) kan transient klickljud identifieras som två separata ljud. Komplext otransient reflexljud som når örat efter 200 ms behöver inte uppfattas som två separata ljud.
Optimalt skall reflexljudet komma efter ca 15-30 ms och vara lika frekvensrakt som direktljudet.
Subjektiva ljudupplevelsen av OA-principen blir ett oprecist direktljud eftersom vissa ljud kommer att upplevas som två separata ljud och ger en suboptimal spatial upplevelse då reflexerna inte är tillräckligt sena. Direktljudet kommer sannolikt att drunkna i reflexer. Målet att direktljudet skall var minst 3 dB starkare än totala reflexljudet är svårt att uppnå => ger ytterligare diffus ljudupplevelse.
Se Toole mfl.
JM
JM, jag hart läst Tools bok och jag tror mig även ha förstått det som står i boken.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:Du har OA-52. Från OA-52 ingår inte bara bas utan även mellanregister och även höga frekvenser från närmaste väggs reflexer i Direktljudet. Jag vill nog påstå att så är det även med golvreflexen från just OA-52 eftersom mellanregister och diskant är placerade så pass nära golv. Som jag ser det så måste därför golvreflexen ges en högre prioritering än från högtalare placerade ungefär 1m över golv.
Med vänlig hälsning
Peter
Se Toole mfl.
JM
JM, jag hart läst Tools bok och jag tror mig även ha förstått det som står i boken.
Är du säker på att OA-principen förespråkar reflexer i intervallet 2 ms till 10 ms? Det är faktiskt diametralt motsatt. Skilj på OA-principen och utförandet av den.
Det du beskriver skulle i så fall innebära att OA högtalare skulle dimensioneras så att 1a reflexen skulle hamna i motfas mot direktljudet i frekvensintervallet 250 Hz till 50 Hz. Är det verkligen så du menar? Om inte, så är det i alla fall det du säger. Och det du säger är ett falskt påstående.
Nästa påstående du säger om att komplext otransient reflexljud som når örat efter 200 ms behöver inte uppfattas som två separata ljud är som jag ser det också felaktigt.
Enligt i princip allt som står angående Precedence effekten är detta påstående falskt. Om otransient reflexljud når örat efter 200 ms efter direktljudet och har någorlunda nivå i förhållande till direktljudet så kommer hörseln höra det senare ljudet som en separat ljudhändelse och inte sammansmält med direktljudet. Om direktljudet exempelvis har gått 10 meter så kommer det otransienta reflexljudet vara ungefär 15 dB svagare om jag räknat rätt. Det kommer att höras om t.ex. direktljudet har 100 dB och det otransienta reflexljudet 85 dB. Om du däremot menar efterklang som ligger 60 dB lägre så stämmer troligtvis din utsaga.
Du skriver dock detta: "Optimalt skall reflexljudet komma efter ca 15-30 ms och vara lika frekvensrakt som direktljudet." Det är alltså första reflexen från rummets begränsningsytor.
15 ms motsvarar 5 m och 30 ms motsvarar 10 m. Det är alltså skillnaden mellan direktljud och reflekterat ljud. Om direktljudet har 4 meter så innebär det första reflexer som tillryggalägger 9 till 14 meter. Var åstadkommer man sådant?
Du får gärna skissa på sådant rum och högtalarplacering om du vill. Jag ger dig två typfall på rum, ena är 6X4 meter, det andra är 5X7 meter. Hur gör du för att åstadkomma första reflexer som tillryggalägger 9 till 14 meter?Vilka direktstrålande högtalare menar du har en frekvensrak utstrålning i de vinklar som ger 1a reflexer som är identiskt med direktljudet? Jag skall ge dig ett svar. Det finns ingen. Inte en enda. Inte heller bland dipoler om du nu skulle tro det.
Du skriver att målet är att direktljudet skall var minst 3 dB starkare än totala reflexljudet. Varför just 3 dB? Varför inte 6 dB eller 18 dB eller 0 dB? Dessutom skall reflexerna ha samma frekvensgång som direktljudet och båda skall vara raka.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Problemet med OA-principen är att många reflexer kommer redan efter 2 ms och inom 10 ms. Efter 2 ms (reflexerna har då vandrat ytterligare ca 60 cm innan ljudet når örat) kan transient klickljud identifieras som två separata ljud.
matssvensson skrev:
+100.
JM, det var ett av de mest förvirrade inlägg jag läst (enligt vad jag tolkat kunskap från Toole och andra), och tack Peter för att poängtera det jag också reagerade på. Reflexer och efterklang blir två skilda saker om vi talar om konsertsalar eller hemmamiljöer. Viktigt att hålla isär när vi resonerar kring önskade beteenden.
mvh, mats
JM skrev:matssvensson skrev:
+100.
JM, det var ett av de mest förvirrade inlägg jag läst (enligt vad jag tolkat kunskap från Toole och andra), och tack Peter för att poängtera det jag också reagerade på. Reflexer och efterklang blir två skilda saker om vi talar om konsertsalar eller hemmamiljöer. Viktigt att hålla isär när vi resonerar kring önskade beteenden.
mvh, mats
Personangrepp nr 2. Kom med lite fakta så kanske det blir lite mer kreativt.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:
Se Toole mfl.
JM
Med vänlig hälsning
Peter
Uppskattar om du inte argumenterar i termer om fel eller falskt när du inte kommer med några objektiva fakta som stödjer dina påståenden.
I förlängningen blir det ett personangrepp. Billig härskar teknik som jag misstänker att de flesta läsarna genomskådar.
Kom med argument med hänvisning till riktiga studier så får läsarna själva avgör om det är sant eller falskt.
I tidigare inlägg har jag vid upprepade tillfällen presenterat studier som stödjer mina påståenden.
Nu är det din tur att presentera lite fakta varför du tycker jag har fel och kommer med falska påståenden.
Det är faktiskt betydligt mer kreativt och roligare med argumentering mha riktiga fakta.
JM
petersteindl skrev:Är du säker på att OA-principen förespråkar reflexer i intervallet 2 ms till 10 ms? Det är faktiskt diametralt motsatt. Skilj på OA-principen och utförandet av den.
Det du beskriver skulle i så fall innebära att OA högtalare skulle dimensioneras så att 1a reflexen skulle hamna i motfas mot direktljudet i frekvensintervallet 250 Hz till 50 Hz. Är det verkligen så du menar? Om inte, så är det i alla fall det du säger. Och det du säger är ett falskt påstående.
JM skrev:Problemet med OA-principen är att många reflexer kommer redan efter 2 ms och inom 10 ms.
Stig Carlsson, angående OA skrev:After the arrival of the direct sound, the listener receives a great number of reflected sound waves from the room boundaries. With a loudspeaker of normal type, the spectral balance of the reflected sound differs from that of the direct sound because most of the reflected sound originates from directions in which the loudspeaker has an inferior frequency response, with a darker tonal balance. Imagine the directivity patterns of the drive units being arranged in such a way that the reflected sound from the room boundaries will have substantially the same spectral balance as the direct sound from the loudspeaker/wall combination. The loudspeaker can now reproduce the body, openness, and airiness of live sounds.
Conventional loudspeakers are designed to be used with their drive units facing the listener, the best of them having virtually flat frequency response on-axis. In all other directions they produce a darker and more irregular spectral balance because, inherently, they are largely omnidirectional at low frequencies and more directional at higher frequencies. By means of its reflected sound the listening room changes the spectral balance of the loudspeaker in a few milliseconds from that of the on-axis response to that of a kind of mean spherical response. This rapid change in spectral balance is a coloration characteristic of the loudspeaker not seen in the anechoic response measurements.
Ortho Acoustic Loudspeakers are designed to operate with their backs close to a wall. In this position they neutralize the acoustic effects of the wall.
Characteristic differences between direct and reflected sound are avoided. The direct sound from the combination of loudspeaker and wall has a virtually flat frequency response, and so has the sound reflected by the listening room.
Loudspeaker positioning also affects the timing of the first arrivals of reflected sound from the various room boundaries. Normal domestic positioning of stereophonic loudspeakers causes reflected sound waves from the room boundaries to arrive too early after the arrival of the direct sound wave. Within a short time span, beginning approximately 1.5 milliseconds and ending approximately 3.5 milliseconds after the arrival of the direct sound wave, reflected sound waves from several of the following room boundaries are likely to arrive at the listener: from the floor, from the wall behind the loudspeaker, from the ceiling, from a side wall, and from the wall behind the listener.
Floor-standing Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers allow seated listeners in a domestic listening room of normal size to be practically free from interfering reflected sound until 5 milliseconds after the arrival of the direct sound wave. The first reflected sound wave from the floor arrives approximately 0,5 millisecond after the direct sound wave. It is intended to be suppressed by carpets or rugs. The first reflected sound wave from the wall behind the loudspeaker arrives slightly more than 1 millisecond after the direct sound wave. It is suppressed by the absorbent panel included. Reflected sound waves from the remaining room boundaries will usually begin to arrive 5 milliseconds after the direct sound wave.
Conventional, forward-facing loudspeakers display the opposite order of good and bad. The best ones reproduce the first 1 or 2 milliseconds of each sound accurately, but when the reflected sound from the listening environment begins to arrive, the response starts changing into a darker, more irregular tonal balance. This change in tonal balance during the first 10 milliseconds of each sound is usually on the order of 10 dB.
Ortho-Acoustic Loudspeakers combine the accurate initial response of the best front-facing loudspeakers with the accurate main response of the best loudspeakers designed to co-operate with the listening room.
JM skrev:matssvensson skrev:
+100.
mvh, mats
Personangrepp nr 2. Kom med lite fakta så kanske det blir lite mer kreativt.
JM
Om däremot diskanten spelar ur fas med basen vid dessa frekvenser så blir resultatet rimligare.
JM skrev:Tack Peter o Mats! Uppskattar att ni vill fortsätta diskussionen med sakliga argument. Jag vill inte förstöra Galders tråd så jag föreslår att principdiskussionen sker i separat tråd? Möjligen när Mats har tillgång till Tools bok?
JM
galder skrev:Peter skrevOm däremot diskanten spelar ur fas med basen vid dessa frekvenser så blir resultatet rimligare.
Ops! Är det inte precis vad fasen gör.
Röd är diskanten, blå således basen
[ Bild ]
Tog bort bilden i inlägget innan angående fasen, då den var för begränsad i frekvensbredd. Sorry för det fula ingreppet.
galder skrev:Basen vrider 360gr mellan frekvensen ca 300 - 5000Hz.
Ansluts diskanten som avsett så får man en kraftig utsläckning mitt i delningen. Fasvänder man diskanten så får man istället en bred utsläckning under 2 kHz på runt 5 dB.
galder skrev:IÖ skrev i ett inlägg följande (del)citat,Ansluts diskanten som avsett så får man en kraftig utsläckning mitt i delningen. Fasvänder man diskanten så får man istället en bred utsläckning under 2 kHz på runt 5 dB.
Tycker att det känns igen. Vad kan detta bero på? Finns det andra orsaker än som Peter nämner, fasen?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 3 gäster