HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-02 22:20

http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/index.htm

Äntligen kan man köra ASIO med Spotify under Windows, utan att behöva använda den buggiga ful-klienten Fidelify. Äntligen låter Spotify lika bra i Windows som det hela tiden har gjort i Linux med ALSA. Äntligen passerar man Windows-mixern helt och hållet.

Fungerar givetvis med alla andra ljudkällor än Spotify, men just Spotify har varit det mest graverande exemplet.

Ja, jag tycker att det låter hörbart bättre, en rejäl slöja är borta. På bra album låter det nu nära nog optimalt, får inget sug alls att köra FLAC-filer. Någon mer som har provat Virtual Cable? Om inte, gör det.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-02 23:22

Menar du att det låter lika bra som en skiva, cd som lp?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Laila » 2016-08-02 23:44

Fan va ni verkar att krånglatillet . . . ärä inte bätre att spisa egeninköpta CD/vinyl* . . . typ. :oops:

* Då har man dessutom kanske bidragit lite till produktionskostnaderna. 8)

Men å andra sidan så kanske ena massa arbetstillfällen blir lidande på kuppen**. :(

**Främst en massa *duktiga* masteringstekniker å annan för industrin livsavgörande personal.

Vare bättre förr ? . . . ja iblan. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Harryup » 2016-08-03 00:08

Det som var bättre förr var framtiden.

Spotify har ju vissa hävdat att det inte går att skilja på ifrån en CD. Andra hävdar att ettor är ettor och nollor är nollor och att det inte är skillnader på just någonting.
Om detta innebär att Spotify börjar låta ok så är det ju ett fall framåt tycker jag. Hittills så tycker jag det enbart låtit tråkigt.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Zeeall » 2016-08-03 01:11

vad exakt är det, hur fungerar det och hur använder man det?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 09:32

Harryup skrev:Det som var bättre förr var framtiden.

Spotify har ju vissa hävdat att det inte går att skilja på ifrån en CD. Andra hävdar att ettor är ettor och nollor är nollor och att det inte är skillnader på just någonting.
Om detta innebär att Spotify börjar låta ok så är det ju ett fall framåt tycker jag. Hittills så tycker jag det enbart låtit tråkigt.


Problemet är i huvudsak inte snålkodningen, utan att spotify är full med läskiga "remasters" samt att album kommer och går.
Lägg därtill internetberoendet - uppkopplingar fungerar inte alltid.

Kommer tex ihåg då jag hade en störe fest i april 2013. Jag ställde upp en bärbar PC och kopplade den via USB till en extern DAC för att slippa sortera tusen CD's dagen efter.
Men icke! Min ADSL-lina slutade fungera eller fungerade intermittent, varpå vi testade med olika mobiler för att via "personal hotspot" förse PC'n med internetuppkoppling, men alla uppkopplingar var döda eller för trötta. (allmänt dålig mobiltäckning där jag bor)

Vi tackade gudarna för riktiga fonogram coh körde CD/LP till cirka kl 05. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav mrGaskill » 2016-08-03 09:40

Ja, att album kommer och går ger en känsla av att de har huvudkontor i Jacob Zumas källare eller något.

Men bra tips. Det måste testas om man hittar rätt på sidan. Lite ASIO skadar ju inte.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 09:42

Det positiva med att folk hakar på streamingtjänsten är såklart att man kan köpa billiga fonogram på begagnatmarknaden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 11:21

Här är manualen:

http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Ca ... ttings.pdf

Nej, det kan inte förvandla dåliga masters till bra, eller annat hokus pokus. Men det kan plocka bort Windows-mixern ur bilden, Windows-mixern är notoriskt känd för att degradera ljudkvaliteten. Det mesta som spelas in idag spelas in på PC/Mac och inte några andra medier, i fallet PC används ASIO vid inspelning för att studiohårdvaran skall kunna prata direkt med datorns inspelningshårdvara utan något mjukvarulager emellan, det fungerar bra. Studio-filer låter hur bra som helst också när dom spelas upp genom ASIO om hårdvaran är kapabel.

Spotify har inte brytt sig om att implementera ASIO av okända skäl så all ASIO uppspelning på WIndows filtreras genom Windows-mixern som bland annat innefattar degraderande omsampling i mjukvara vid en ganska låg kvalitetsnivå. Det fanns klienten Fidelify av en ensam utvecklare som hade implementerat ASIO, med gott ljudresultat, men själva klienten var usel.

Det HiFi-cable gör är att det fångar upp ljudströmmen innan den når Windows-mixern och via ASIO-cable kan man re-routa den till valfri uppspelningsenhet som stöder ASIO. Nackdelen är att all ljudkontroll i Windows försvinner tex att ändra volymen, det får man göra i det programmet man använder för uppspelning istället tex Spotify, fördelen är att ljudet blir en hel del klarare liknelsen med borttagen slöja är en bra liknelse.

Rent praktiskt, HiFI-cable lägger sig som en uppspelningsenhet i Windows ljudapplet som man får välja som "default", ASIO-bridge visar att det har fångat ljudströmmen under "input" och sen väljer man uppspelningsenhet genom att trycka på den gröna texten "ASIO device". Det finns även en "output" som representerar att man har routat ljudströmmen till ett annat program tex Audacity för inspelning. Det finns en hel del inställningar för latency och buffring som man bör läsa den ovanstående manualen ordentligt för att förstå.

Allt detta förutsätter förstås att man har ett ljudkort/ljudinterface som stöder ASIO, annars fungerar det inte, i mitt fall fungerar det i alla fall klockrent med Steinberg UR-22, Asus Xonar ST och Creative Soundblaster Z, Störst ljudförbättring blev det utan tvekan med Soundblaster Z som verkar ha riktigt dåliga drivrutiner i övrigt och tjänade mest på att gå ASIO.

För uppspelning av filer på hårddisken så har redan de flesta seriösa uppspelningsprogram som Foobar2000 och AIMP tex ASIO-stöd så där finns inget att vinna, men för Spotify och andra program där man inte kan välja utenhet fritt finns det massor att vinna. Rekommenderas!

Och som sagt, den ljudkvalité man uppnår på detta viset har man hela tiden kunnat få i Linux, men många föredrar att köra WIndows så detta är välkommet.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav shifts » 2016-08-03 11:50

Offtopic, men nu kommer Spotify-bashandet i så många trådar på sistone: Många verkar helt enkelt inte kunna se styrkan med tjänster som Spotify. Jag fullkomligen älskar Spotify. Det finns ingen chans i helvete att jag skulle ha råd med att inköpa alla de skivor jag dagligen njuter av, om det inte vore för sagda tjänst. Spotify är tillsammans med Bandcamp för mig de tveklöst bästa tjänsterna för att jag ska kunna sätta mig in i och upptäcka ny musik – på laglig väg.

Om man är endast är intresserad av att den bäst ljudande utgåvan av Brothers in Arms och annat gammalt mög och tror att det är målet med Spotify, ja då förstår jag att man tycker tjänsten är riktigt kass. Om man däremot är nyfiken till sin natur och har upptäckarglädje, ja då är det nog svårt att finna något bättre. Det låter nästan som att det inte går att använda tjänsten till att upptäcka nya guldkorn, men det är ju rätt… träbockigt.

Det som älskas tillräckligt mycket införskaffas hemma i roligare/bättre format (kan vara på LP, CD, lossless-nerladdning).

Den riktiga styrkan ligger i att inse att man inte behöver välja, utan kan friskt blanda många tjänster med varandra och finna den väg som passar en bäst. Det är inte för att man tycker Spotify låter perfekt som man väljer att abonnera på tjänsten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Harryup » 2016-08-03 12:03

Vad jag menar är att om man vill ha bättre ljudåtergivning ifrån Spotify, är det då inte bättre att börja med en tjänst som använder högre upplösning ifrån start som t.ex. Tidal. Förstås kan det inte hjälpa dåliga mastringar men det stjälper ju inte heller.
Personligen så har jag en jul-lista med bakgrundsmusik och sedan kan folk spela spotify när dom är här. Annars så gillar jag Roon som sömlöst blandar skivsamlingen med Tidal så allt blir en enda samling. Roon kan också hantera versioner av musik så har jag en skiva rippad själv så kan jag se upplösning och utgivningsår på de olika versionerna och välja den jag vill ha.
Självklart är det bra att konkurrens finns men detta är ju också ett HiFi-forum där man i princip i varje tråd diskuterar ljudkvalité och då känns inte Spotify som bästa källan, däremot kan det vara den mest praktiska källan förstås för en del.

/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 12:04

shifts skrev:..........................Den riktiga styrkan ligger i att inse att man inte behöver välja, utan kan friskt blanda många tjänster med varandra och finna den väg som passar en bäst. Det är inte för att man tycker Spotify låter perfekt som man väljer att abonnera på tjänsten.


Håller med i allt, men ännu bättre om man kan få Spotify att låta riktigt bra redan som det är, eller hur? Suget att leta original/lossless minskar och man kan koncentrera sig på musiken :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 12:08

Harryup skrev:Vad jag menar är att om man vill ha bättre ljudåtergivning ifrån Spotify, är det då inte bättre att börja med en tjänst som använder högre upplösning ifrån start som t.ex. Tidal.
/Harryup


Men om man inte vill det, av praktiska skäl eller annat, så är det bra om man kan ge Spotify optimala förutsättningar att fungera så bra som det kan. Att använda ASIO är en väg. Ärligt talat är jag mer störd av WIndows-mixern än av snålkodning, 320kbps kan låta jättebra, omsamplat med låg precision gör det inte.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav shifts » 2016-08-03 12:18

Harryup: Jodå, men utbudet på Spotify är svårslaget, åtminstone för mig. Det som talar till Tidals fördel är sömlös integrering med resten av sitt digitala musikarkiv med hjälp av Roon exempelvis. Men nu är det inga 99 kronor i månaden man talar om längre, utan betydligt högre belopp, och tusenfallt så om man ska skaffa något med Roon-stöd till hifiracket. Spotify är ju väldigt billigt, särskilt om man använder det för att upptäcka musik.

xeizo: Sorry att jag drar tråden ännu mer offtopic, ser att du kämpar med att få den på rätt spår igen. Är helt med dig, både om att 320 kbps kan låta jättebra samt att det är tacksamt att kunna skutta förbi Windows-mixern på ett enkelt sätt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 12:54

Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.

Eller kasnke det är foobar jag kör med Wasapi?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 13:22

Morello skrev:Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.

Eller kasnke det är foobar jag kör med Wasapi?


Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen 8)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
guwt
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2009-08-24

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav guwt » 2016-08-03 13:43

xeizo skrev:
Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen 8)


En annan trevlig produkt är http://www.equalify.me/. Den har även en parametrisk eq.
Tror jag gav 200kr inklusive framtida uppdateringar osv, så det är inga stora pengar.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 13:59

guwt skrev:
xeizo skrev:
Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen 8)


En annan trevlig produkt är http://www.equalify.me/. Den har även en parametrisk eq.
Tror jag gav 200kr inklusive framtida uppdateringar osv, så det är inga stora pengar.


Bra tips, klart värt 200Kr för lite kontroll om man tänker lyssna i en anläggning för tiotusentals kronor ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 14:10

xeizo skrev:
Morello skrev:Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.

Eller kasnke det är foobar jag kör med Wasapi?


Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen 8)


Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 14:13

Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.


Ja, att säga att Fidelify s*ger getp*ng är ingen överdrift. Men tanken var god :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav MichaelG » 2016-08-03 15:21

Nu har jag också blivit med Spotify. Sonen har haft ett premiumabonnemang länge och hustrun har kört free-versionen. Men så kom hon härom dagen och ville få bort all reklam och då hittade jag Spotify premium family - upp till 5 abonnemang för 150 spänn. Så för bara en 50-lapp extra för hushållet, så fick både hustrun och jag varsitt premium. Riktigt kul att sitta och botanisera i musik jag aldrig skulle köpt på skiva för att jag är för lat, eller för att jag aldrig hört talas om den. Jag har bland annat ramlat över Emerson Lake & Palmer och inser att jag bara hört talas om dem - aldrig hört dem. Fasen vilken fräck musik! :D

Ljudet då - goda inspelningar låter faktiskt riktigt bra. Jag kan inte påstå att jag sitter och stör mig på dåligt ljud. Med rätt inställningar i Spotify och i Windows, hör jag ingen uppenbar skillnad jämfört att gå via Fidelify. Eftersom denna suger hanteringsmässigt använder jag fortsättningsvis Spotify.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 15:56

MichaelG skrev:Nu har jag också blivit med Spotify. Sonen har haft ett premiumabonnemang länge och hustrun har kört free-versionen. Men så kom hon härom dagen och ville få bort all reklam och då hittade jag Spotify premium family - upp till 5 abonnemang för 150 spänn. Så för bara en 50-lapp extra för hushållet, så fick både hustrun och jag varsitt premium. Riktigt kul att sitta och botanisera i musik jag aldrig skulle köpt på skiva för att jag är för lat, eller för att jag aldrig hört talas om den. Jag har bland annat ramlat över Emerson Lake & Palmer och inser att jag bara hört talas om dem - aldrig hört dem. Fasen vilken fräck musik! :D

Ljudet då - goda inspelningar låter faktiskt riktigt bra. Jag kan inte påstå att jag sitter och stör mig på dåligt ljud. Med rätt inställningar i Spotify och i Windows, hör jag ingen uppenbar skillnad jämfört att gå via Fidelify. Eftersom denna suger hanteringsmässigt använder jag fortsättningsvis Spotify.


Trevliga observationer, så är det :D Men se till att prova programmet/programmen denna tråden handlar om, det blir Faktiskt ett lyft för Spotify ljudmässigt och eftersom detta är ett HiFi-forum - hur kan du låta bli? :lol:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav sprudel » 2016-08-03 16:25

Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:39

sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?


Var kommer data till DACen från?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:40

xeizo skrev:
Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.


Ja, att säga att Fidelify s*ger getp*ng är ingen överdrift. Men tanken var god :D


Verkligen, men varför i hela friden har inte Spotify stöd för Wasapi och ASIO?
Det kan väl knappast vara en speciellt stor insats för mjukvaruavdelningen att ordna.

Förvisso är vi bara ett fåtal som bryr om sådana detaljer, men varför exkludera en del av marknaden för en så enkel sak?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:41

sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?


Ipad har inte Windows, så om det finns några problem är dom av helt annan art än i den här tråden , det kanske inte finns några problem? Jag har en Air 2 men aldrig att jag orkat använda den för musiklyssning :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:44

Morello skrev:
sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?


Var kommer data till DACen från?


Indeed, om Windows är värd för DAC:en så kan det finnas problem om den inte är inställd på ASIO/WASAPI, men jag uppfattade som att han stremade direkt till en DAC? Eller?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:47

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.


Ja, att säga att Fidelify s*ger getp*ng är ingen överdrift. Men tanken var god :D


Verkligen, men varför i hela friden har inte Spotify stöd för Wasapi och ASIO?
Det kan väl knappast vara en speciellt stor insats för mjukvaruavdelningen att ordna.

Förvisso är vi bara ett fåtal som bryr om sådana detaljer, men varför exkludera en del av marknaden för en så enkel sak?


Vet inte, men som du säger kan det inte vara svårt så jag gissar på något krav från skivbolag för att göra det svårare att spela in ljudströmmar utan degraderad kvalitet. Nåväl, med HiFi-Cable och ASIO-bridge kan man spela in bitperfect ljudströmmar. Copysweden har säkert krismöte just nu :roll:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:48

xeizo skrev:
sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?


Ipad har inte Windows, så om det finns några problem är dom av helt annan art än i den här tråden , det kanske inte finns några problem? Jag har en Air 2 men aldrig att jag orkat använda den för musiklyssning :D


Jag tänkte att klienten kanske finns på en windows-maskin och ipaden användes som "fjärrkontroll". :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:50

xeizo skrev:
Morello skrev:
xeizo skrev:
Ja, att säga att Fidelify s*ger getp*ng är ingen överdrift. Men tanken var god :D


Verkligen, men varför i hela friden har inte Spotify stöd för Wasapi och ASIO?
Det kan väl knappast vara en speciellt stor insats för mjukvaruavdelningen att ordna.

Förvisso är vi bara ett fåtal som bryr om sådana detaljer, men varför exkludera en del av marknaden för en så enkel sak?


Vet inte, men som du säger kan det inte vara svårt så jag gissar på något krav från skivbolag för att göra det svårare att spela in ljudströmmar utan degraderad kvalitet. Nåväl, med HiFi-Cable och ASIO-bridge kan man spela in bitperfect ljudströmmar. Copysweden har säkert krismöte just nu :roll:


Ja, bitperfekt så till måtto att datat ut via USB-kabeln överensstämmer med datat på spotifys server, men det datat är ju snålkodat, så det är ju aldrig bitperfekt med avseende på masterfilen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster