HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:53

Morello skrev:
xeizo skrev:
sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?

Ipad har inte Windows, så om det finns några problem är dom av helt annan art än i den här tråden , det kanske inte finns några problem? Jag har en Air 2 men aldrig att jag orkat använda den för musiklyssning :D

Jag tänkte att klienten kanske finns på en windows-maskin och ipaden användes som "fjärrkontroll". :)

Jo, jag förstod det i mitt senare inlägg ovanför, det är omöjligt att veta hur han spelar upp sin musik eftersom han bara har angett att han har en Ipad. Finns massor av sätt att lyssna, han kanske har en Sonos? Strömmar han via WiFi eller Bluetooth? Bluetooth har sämre ljudkvalitet. Osv osv, man måste veta hela kedjan för att veta vid hur många tillfällen signalen kan komma att degraderas.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:56

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Ja, bitperfekt så till måtto att datat ut via USB-kabeln överensstämmer med datat på spotifys server, men det datat är ju snålkodat, så det är ju aldrig bitperfekt med avseende på masterfilen.

Det är sant, men det ryktas om att Spotify ibland testar FLAC och andra icke förstörande format utan att berätta något, tevligt om du då redan har allt inställt för bitperfect 8)

Och som sagt, välkodade filer låter riktigt bra, även om dom är förstörande.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 17:23

Absolut - det jag ser som det stora probelemt är alla remasters om man vill lyssna på pop före låt oss säga 2000.
Jag köper hellre tidsiga CD-utgåvor som är från tiden före "loudnes war" brakade loss fullständigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-04 02:16

@xeizo
Jag blev lite nyfiken på den programvara du hittat (VB-Audio Virtual Cable) så jag laddade ner den och gjorde en test. Från Spotify via VB-Audio och sedan via Spotifys ordinarie gränssnitt spelade jag in en låt. Dom två audiofilerna jämförde jag sedan i AudaCity med en sk. ”null-test” och det var ingen skillnad mellan dom, alltså båda inspelningarna var bitkorrekta (sett utifrån nivån på det material som man får ifrån Spotify)

Att du uppfattar skillnad mellan dom två olika sätten att spela upp musik kan naturligtvis bero på att du inte har konfigurerat ditt system på samma sätt som jag har gjort. Det kan också bero på saker som är kopplade till ”egenskaper” av psykologis karaktär. Det är väl därför som det ofta tjatas om blindtester här på forumet :wink:

Hur det än må vara med den saken så tror jag inte man kan räkna men att den här mjukvaran ”går förbi” mixern i Windows. Spotify kan bara sända en stream via audiogränssnittet ”DirectSound”. Jag har inte djupdykt i den här mjukvaran men jag tror att det fungerar på följande sätt:

1. Spotify sänder en stream via ”DirectSound”
2. Streamen fångas upp av VB-Audio Virtual Cable (VB)
3. VB sänder streamen till den audio-utgång som man valt att konfigurera den för. Har man konfigurerat den för WasApi är det protokollet som till sist kommer att användas då streamen sänds vidare till da-omvandlaren.

Tillvägagångssättet kan sammanfattas med det gamla talesättet: ”Hur man än vänder sig har man rumpan bak” :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-04 07:42

Morello skrev:
sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?

Var kommer data till DACen från?

Från Ipad till Airport Express och optiskt till dac.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 08:32

Aha, Apple-maskiner - kolla med Apple-expertisen om det finns potentiell åverkan på datat.

En annan sitter och dricker morgonkaffe och lyssnar på ett Toto-album som låg och väntade i brevlådan när jag kom hem från jobbet igår.

Första albumet efter att Jeff Porcaro gått bort; ingen mindre än överdängaren Simon Philips spelar trumma på detta album.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-04 09:04

sprudel skrev:
Morello skrev:

Var kommer data till DACen från?

Från Ipad till Airport Express och optiskt till dac.

Så spelar jag också upp hyfsat ofta (min DAC är den som sitter i Marantz SR5005). Det är åtminstone väldigt praktiskt för enkelt lyssnande. Kolla inställningar vilken kvalitet du strömmar i och välj Extrem (nåja) om nätverket tillåter. Men det har du garanterat redan gjort. Det är inte optimalt för mig av den anledningen att det då och då blir avbrott i uppspelningen, men tror man undviker ytterligare förstörande ingrepp på signalen åtminstone.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-04 10:34

arkman skrev:@xeizo
1. Spotify sänder en stream via ”DirectSound”
2. Streamen fångas upp av VB-Audio Virtual Cable (VB)
3. VB sänder streamen till den audio-utgång som man valt att konfigurera den för. Har man konfigurerat den för WasApi är det protokollet som till sist kommer att användas då streamen sänds vidare till da-omvandlaren.

Tillvägagångssättet kan sammanfattas med det gamla talesättet: ”Hur man än vänder sig har man rumpan bak” :)

Något har du gjort fel eftersom ASIO-bridge inte använder WASAPI alls när det är rätt inställt, det använder bara ASIO och ingenting annat. OM du inte har ASIO-kapabel hårdvara, vilket du inte verkar ha, så gör programmet ingen nytta och du får det resultatet du fick.

Om du tittat på ASIO-bridge så finns det ett fält i mitten där du väljer ASIO-utgång, har du inte gjort det = ingen ASIO och inget bättre ljud, se bild:

Bild

Det räcker alltså inte med att välja rätt källa som nedan, vilket man måste göra, men det är inte tillräckligt:

Bild
Senast redigerad av xeizo 2016-08-04 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 10:41

Ska helt klart testa "kabeln"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-04 18:11

Tänk om man kunde få en bitperfekt mastering gjord...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-04 18:42

Svante skrev:Tänk om man kunde få en bitperfekt mastering gjord...

Finns mycket söndermastrat därute, ja, men för mig som lyssnar mest på progressive rock/metal, blues och jazz/fusion och nästan ingen samtida pop/dansmusik så finns det en hel del som låter riktigt bra på Spotify. Klart värt att ge det bästa möjliga förutsättningar, särskilt blues finns det massvis med bra inspelningar :D

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-05 02:05

xeizo skrev:Något har du gjort fel eftersom ASIO-bridge inte använder WASAPI alls när det är rätt inställt, det använder bara ASIO och ingenting annat. OM du inte har ASIO-kapabel hårdvara, vilket du inte verkar ha, så gör programmet ingen nytta och du får det resultatet du fick.

Om du tittat på ASIO-bridge så finns det ett fält i mitten där du väljer ASIO-utgång, har du inte gjort det = ingen ASIO och inget bättre ljud, se bild:

[ Bild ]

Det räcker alltså inte med att välja rätt källa som nedan, vilket man måste göra, men det är inte tillräckligt:

[ Bild ]

När jag skulle ladda ner ”vb cable” så hittade jag bara en med namn ”VB-Audio Virtual Cable” så det är den som jag testade. På dina bilder ser jag att du använde en version som heter ”VB-Audio Hi-Fi Cable” vilket är den version som har stöd för ASIO. Idag hittat jag den och installerade den. Min dac har stöd för både WasApi och ASIO så jag har kunnat testa att spela musik via HI-FI Cable men min dac har inte någon digitalutgång så jag har inte haft möjlighet att spela in och göra några tekniska jämförelser. Mina enkla lyssningstestger säger mej att det inte blir några hörbara skillnader med ”HI-FI Cable” jämfört med att spela upp musiken via det vanliga gränssnittet.

Jag tror att Spotify även i det här fallet sänder steamen till ”HI-FI Cable via audio-interfacet ”Direct Sound”. För att HI-FI Cable ska kunna plocka ut streamen via ASIO så krävs det att Spotify erbjuder ett sådant interface eller att HI-FI Cable har något sätt att koppla in sig mot Spotify före Spotifys eget audiogränssnitt och jag tvivlar på att den möjligheten finns.

Jag gjorde en jämförande test med JRiver. I JRiver så kan man välja vilket audiogränssnitt man vill använda. Jag spelade in en låt med Direct Audio och sedan samma låt via WinApi (som ska vara bitkorrekt) och gjorde en null-test. Det visade sig att båda interfacen gav exakt samma resultat. Jag använder en dator med Windows 10.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-09 21:45

I dag så gjorde jag lite fler tester, det är faktiskt lite roligt att hålla på med sådant här :)

Som jag ser det så är själva frågeställningen denna: Sänder Spotify streamen via Mixern även om man använder ”VB-Audio Hi-Fi Cable”?
Jag kom att tänka på att ett enkelt sätt att ta reda på det genom att sända två streams till audio-interfacet samtidighet för att se om dom mixas ihop till ett ljud.

Sagt och gjort. Jag spelade upp musik via Spotify samtidigt som jag spelade musik via Foobar 2000 och mycket riktigt så mixades dom ihop till ett ljud. Det blev ett lite märkligt ljud eftersom den ena låten var en jazz-låt och den andra klassiskmusik :D Hur som helst, med den testmetoden så blir det tydligt att Spotify sänder streamen till ”VB-Audio Hi-Fi Cable” via mixern.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-09 22:21

arkman skrev:I dag så gjorde jag lite fler tester, det är faktiskt lite roligt att hålla på med sådant här :)

Som jag ser det så är själva frågeställningen denna: Sänder Spotify streamen via Mixern även om man använder ”VB-Audio Hi-Fi Cable”?
Jag kom att tänka på att ett enkelt sätt att ta reda på det genom att sända två streams till audio-interfacet samtidighet för att se om dom mixas ihop till ett ljud.

Sagt och gjort. Jag spelade upp musik via Spotify samtidigt som jag spelade musik via Foobar 2000 och mycket riktigt så mixades dom ihop till ett ljud. Det blev ett lite märkligt ljud eftersom den ena låten var en jazz-låt och den andra klassiskmusik :D Hur som helst, med den testmetoden så blir det tydligt att Spotify sänder streamen till ”VB-Audio Hi-Fi Cable” via mixern.

Jag vet inte hur du har gjort, men jag kan INTE använda flera ljudströmmar i ASIO-läge, bara en sak i taget som det är när det är ASIO. Försöker jag spela upp något annat får jag meddelande att uppspelningsenheten är upptagen. Kanske din DAC inte har någon "äkta" ASIO-drivrutin?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-10 00:12

Min dac har stöd för ASIO. Det fungerar på följande sätt:

1. Spotify sänder streamen till HI-FI-Cable Input (via DirectStraem)
2. HI-FI-Cable Input som sänder streamen vidare till HI-FI-Cable Output (Via DirectStream)
3. HI-FI-Cable Output sänder streamen till den ASIO-output som anges i det gränssnitt som du visat i ett inlägg här ovan. (Via ASIO)

Sänder man en stream från Spotify till ”HI-FI-Cable Output” samtidigt som man sänder en stream till ”HI-FI-Cable Output”, via DirectSound, från Foobar 2000 så kommer dom att mixas ihop till ett ljud.

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2016-08-12 16:07

arkman skrev:Min dac har stöd för ASIO. Det fungerar på följande sätt:

2. HI-FI-Cable Input som sänder streamen vidare till HI-FI-Cable Output (Via DirectStream)
3. HI-FI-Cable Output sänder streamen till den ASIO-output som anges i det gränssnitt som du visat i ett inlägg här ovan. (Via ASIO)

Sänder man en stream från Spotify till ”HI-FI-Cable Output” samtidigt som man sänder en stream till ”HI-FI-Cable Output”, via DirectSound, från Foobar 2000 så kommer dom att mixas ihop till ett ljud.

Spännande!

Skulle du kunna tänka dig att undersöka om equalify (http://www.equalify.me) uppvisar samma problem?
Det är ett plug-in till Spotify som förutom en parametrisk EQ också ger användaren möjligheten att välja output device.
Skicka PM om du inte vill/orkar/kan köpa en egen licens så kan du få låna en av mina ~200 aktiveringar för testet.

Har själv inte ASIO-stöd på ljudkortet i datorn, men tycker diskussionen är intressant.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-12 16:12

guwt skrev:

Spännande!

Skulle du kunna tänka dig att undersöka om equalify (http://www.equalify.me) uppvisar samma problem?
Det är ett plug-in till Spotify som förutom en parametrisk EQ också ger användaren möjligheten att välja output device.
Skicka PM om du inte vill/orkar/kan köpa en egen licens så kan du få låna en av mina ~200 aktiveringar för testet.

Har själv inte ASIO-stöd på ljudkortet i datorn, men tycker diskussionen är intressant.

Prova http://www.asio4all.com/...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 16:27

Intressant diskussion indeed, jag har inte haft tid att djupdyka i empiriska tester, och nu har det tappat rent praktisk betydelse för mig eftersom jag har köpt ny förstärkare med inbyggd Spotify-klient som presterar minst lika bra eller bättre än mina ljudkort. Och den har garanterat ingen Windows-mixer. Såvitt jag förstår kör Yamaha Linux på sina receivers. webgränssnittet drivs i alla fall av en onboard Apache-server, så det är helt WIndows-fritt. Nice! 8)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-08-17 03:46

Har i flertalet år kört spotify genom sonos systemet som går optiskt in it förstärkaren. Funkat finfint. Använder en ipad som "fjärr" för film och musik.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-09-10 23:26

guwt skrev:

Spännande!

Jag har laddat ner Equalify och testade lite. Till skillnad från HiFI-Cable & ASIO-bridge så är det här programmet integrerat med Spotify. Inställningar till programmet går att nå inifrån Spotify och det går att välja vilken ljudutgång som man vill använda men det går inte att koppla Spotify direkt mot ASIO eller WASAPI. Ljudströmen går fortfarande via mixern i Windows.
Det finns faktiskt ett väldigt enkelt sätt att se om ljuströmen går vi mixern eller inte. Till höger om den valda ljudutgången finns en liten ”progressbar”. Om en grön stapel rör sig i takt med musiken så används mixern. När WASAPI eller ASIO används så är den konstant grå/blå.
Bild
Equalify har en liten equalizer som kanske är användbar men användargränssnitt är milt uttryckt, mycket dåligt.

Jag tror att betydelsen av att använda WASAPI eller ASIO är överdriven. Jag gjorde en teknisk jämförelse mellan att sända ljudströmen via DirectSound jämfört med att sända den via WASAPI och det var ingen skillnad mellan dom. (Jag har för mej att Svante gjort någon test av omsamplaren i Windows Vista som visade på skillnader i vissa lägen men jag kan inte hitta tråden).
Ska man spela upp musik i olika samplingsfrekvenser så behöver man använda WASAPI eller ASIO, men om man ska spela upp musik från Spotify som alltid har samplingsfrekvensen 16/44.1 så vinner man inget på att gå via WASAPI /ASIO jämfört med att gå via mixern förutsatt att man konfigurerat ljudutgången rätt, dvs. stängt av alla funktioner som kan påverka ljudströmen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-11 15:47

Ja alltså, vill man undvika dynamikreducerade "remasters" så bör spotify, tidal etc avinstalleras.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-11 17:30

Morello skrev:

Ja alltså, vill man undvika dynamikreducerade "remasters" så bör spotify, tidal etc avinstalleras.

Varför tror herrn att det numera står en jätteanalog Schweizisk Lenco L-78 och spinner i stereon? :D

Spotify är bra som musik-wiki typ, Youtube också eftersom man kan se gubbarna/tanterna spela då ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-11 17:52

Oj, en sådan drömde jag om som grabb, men hade bara råd med L75:an. Köpte en beg av en byrådirektör i Djursholm cirka 1990 för SEK 300.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-11 18:11

Morello skrev:Oj, en sådan drömde jag om som grabb, men hade bara råd med L75:an. Köpte en beg av en byrådirektör i Djursholm cirka 1990 för SEK 300.

Jag hade en farbror som redan på 60-talet hade en Lenco L-75/Shure M75-B med en Ferguson receiver på 2x30W och stora högtalare från Svenska Högtalarefabriken. Lät alltid väldigt naturligt om den setupen. Jag minns att när jag själv långt senare började köpa stereoprylar alltid hade den där naturligheten som en slags referens.

Nångång på 80-talet var hans Lenco slut och jag minns att jag renoverade den åt honom då, så jag har pillat lite på en sådan förut.

Men som sagt, tillbaka till nutid så satt jag och läste på nätet om Troels Gravesens skivspelare(L-78) när en annons på en Lenco dök upp samtidigt, bara att slå till. Det tog 4 dagar att få igång den så att det nu går att spela skivor med största behållning, men ambitionen på sikt är att göra något DIY-projekt ala Troels och få till en slags TOTL-skivspelare :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi