Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav _jonte » 2016-08-03 14:55

Tjena,
Sitter på ett par fina vita välspelande OA-50.0 med nykantade basar. Funderar på vad jag kan få ut av en budgetuppgradering av diskanterna (till ScanSpeak D2606) som Anders på Carlssonkult föreslår enligt citat nedan.
Vad säger expertpanelen?
Någon som gjort denna uppgradering?
Spelar med en mjukt välljudande Pioneer SX-535 från 70-talet från låg till medel(hög) volym. Källor är 50% Spotify, och 50% serier/film.

Budgetvariant med gott resultat
Om man står med originalversionen och ska renovera är det då inte så lätt att bestämma sig. Man kan köpa det som behövs för OA50.Satori och det kostar runt sju tusen, eller möjligen OA50.4 som kostar ungefär häften.

Ett utmärkt budgetalternativ är att reparera baselementen, om det går, och köpa ett par ScanSpeak D2606. De har en rund platta som sticker upp för mycket med den kan helt enkelt sågas av en bit, den är av plast. Om man sedan behåller originalfiltret men fasvänder diskantelementet (blå ledning till minus) och lägger till en spole 0,4mH i serie med baselementet får man en överraskande bra tonkurva och en påtagligt bättre diskant.

Ett sådant filter är naturligtvis inte helt optimalt, delningen hamnar lite högre än i version 2 och 3 och blir för diskanten lite flackare eftersom elementet är 6 ohm i stället för 8 ohm. Det kompenseras skapligt av det låga värdet på spolen så att baselementet går lite högre i frekvens än version 2 och 3. Originalelementet kan göra det, men inte den nyare basen. Ändå är det tillräckligt för att dölja baselementets ojämnheter över 2kHz. Resultatet både i tonkurva och distorsion hamnar mycket nära version 3 men till en bråkdel av kostnaden. Om man önskar en lite starkare diskant kan motståndet på filterkortet kortslutas.

http://carlssonkult.se/OA50.aspx

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav STDI » 2016-08-03 15:38

Jag har själv ett par OA50 original som låter bra. Jag har haft OA52.2 som lät bättre. Jag har också OA52, OA52.2 och OA52LE. Jag har haft Larsen L4.2 med samma diskant som du funderar på. När jag nu jämför t ex OA52 (som har samma originaldiskant som OA50) med OA52LE så låter den senare bättre, eller i alla fall annorlunda.

Jag vet inte om det här hjälpte dig eftersom du redan satt igång tankarna på byte. Och då kommer du inte att få sinnesro och svar förrän du gjort det. Men att lyssna på vad jag eller någon annan tycker är egentligen inte tillräckligt för den som själv undrar.

Min uppfattning är att om du har fungerande diskanter, alltså att de inte låter illa, så rör inte dem. Om diskanterna låter vasst och dåligt så gör bytet.

Jag kan också tillägga att om du tycker det är ett besvär ska du inte göra det. Ser du en tillfredsställelse i att själv jobba med dina högtalare så gör bytet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav _jonte » 2016-08-03 21:16

Det är självklart inget besvär att meka högtalare, bara skoj. Men kollar gärna upp i förhand ifall det finns erfarenheter att ta del av.

Tackar för input, mycket bra råd! Tolkar det som 50.0 är guld för örat som de är, och att nya diskanter inte nödvändigtvis gör ljudet bättre. Dock annorlunda.

Lutar väl ändå åt att testa med de nya diskanterna för att se om det blir någon skillnad. Kanske mest för sinnesfridens skull. Inga stora pengar, och lätt att gå tillbaks till original i detta fall.
Tar dock gärna till mig fler synpunkter eller erfarenheter om det finns på forumet?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav STDI » 2016-08-03 21:28

Du skrev själv "besvär" i rubriken. Därav min kommentar om det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav _jonte » 2016-08-03 21:55

STDI skrev:Du skrev själv "besvär" i rubriken. Därav min kommentar om det.

Menade det var en dålig formulering i rubriken från min sida. Du har såklart helt rätt i vad du skrev i att jag inte ska meka om jag tycker det är besvärligt. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav hifikg » 2016-08-04 00:19

Själv skulle jag inte ändra något som Stig konstruerat, det vore förmätet anser jag. Men det är jag det. Det kan säkert låta hyfsat även i den versionen. Behåll allt så du kan återställa till original igen, jag gissar att det är där du hamnar till sist.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav _jonte » 2016-08-04 00:59

hifikg skrev:Själv skulle jag inte ändra något som Stig konstruerat, det vore förmätet anser jag. Men det är jag det. Det kan säkert låta hyfsat även i den versionen. Behåll allt så du kan återställa till original igen, jag gissar att det är där du hamnar till sist.

Det kan jag hålla med om. Men det som fått mig att fundera på uppgraderingen är nedan citat om att diskanterna åldrats och presterar dåligt. Kan det stämma?
Första versionen kan uppenbart förbättras rejält. Baselementen har alltid torkade skumkanter och diskantelementen är oacceptabelt dåliga. Huruvida de åldrats eller var så dåliga från början är oklart. Sannolikt har de åldrats. Även med nya skumkanter på baselementen är alltså originalversionen egentligen inte bättre än någon av 70-talarna.

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav jooe » 2016-08-04 01:18

Jag har ett par oa50 dvs ingen .uppgradering alls. Jag tycker de är mycket bra, men är nyfiken på om de kan låta "bättre" för mina öron. Har ett par OA-14 med obi-t22(2st som OA-12) och tycker de är bättre i diskanten men inte lika trevliga i mellanregistret som OA-50...

OA-50 är en väldigt trevlig högtalare, som säkert kan låta bättre(mer korrekt) om man byter diskant.

Men än så länge tycker jag de låter så trevligt att jag inte funnit att det är värt att prova :)

Vill du prova så gör det och dela gärna med dig av erfarenheterna.
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav STDI » 2016-08-04 06:36

_jonte skrev:
hifikg skrev:Själv skulle jag inte ändra något som Stig konstruerat, det vore förmätet anser jag. Men det är jag det. Det kan säkert låta hyfsat även i den versionen. Behåll allt så du kan återställa till original igen, jag gissar att det är där du hamnar till sist.

Det kan jag hålla med om. Men det som fått mig att fundera på uppgraderingen är nedan citat om att diskanterna åldrats och presterar dåligt. Kan det stämma?
Första versionen kan uppenbart förbättras rejält. Baselementen har alltid torkade skumkanter och diskantelementen är oacceptabelt dåliga. Huruvida de åldrats eller var så dåliga från början är oklart. Sannolikt har de åldrats. Även med nya skumkanter på baselementen är alltså originalversionen egentligen inte bättre än någon av 70-talarna.

Jag har haft tre par OA52 och ett par två par OA50 med originaldiskanter. Av dessa var det ett par OA50 som inte lät riktigt bra. Jag bytte till ett annat par originaldiskanter och de lät bra igen. De skrivs/sägs ofta att originaldiskanterna är dåliga. Jag uppfattar det som om de inte generellt är dåliga men att de ibland kan vara "skadade". Har de kanske spelats hårt? Jag har också fått uppfattningen att det drabbar OA50 oftare än OA52 pga filterkonstruktionen.

Så därför tycker jag jooe sammanfattar bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-05 11:44

OA50 var nog tänkt lite som en budgetvariant redan när den konstruerades. Dock är lådan stadig som en stridsvagn och designen allt annat än budget. Jag tog fasta på detta när jag bestämde mig för min premium-moddning, som blev top notch - med rätt element (och lite :) moddning av lådan) kan man få till en magiskt bra högtalare:

viewtopic.php?f=17&t=38539

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav Maccis » 2016-08-05 14:20

@kalejdokom: Nämen! Har du med gjort en sådan! ;-))

Mitt resultat finns i slutet av tråden......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-05 15:00

Jo, jag vet, men har bara inte kommit mig för att kommentera :) . Jättekul förstås! Mina spelar dagligen som frontar i "lilla" TV-salongen och jag är lika nöjd varje gång jag hamnar i den soffan.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav momus » 2016-08-25 15:01

Det här är väl ingen "budgetuppdatering"(nästan fyra tusen kr) men skriver om det ändå eftersom det handlar om min favorithögtalare OA 50. Jag satt nöjd i ca ett år med ett par "gamla" OA 50, uppgraderade till OA 50.3, alltså med SCA IV 165 och T 11 oa. Blev inte så lite nyfiken på att byta till ett par Satori och tog kontakt med Grafpro (Carlssonkult) och frågade om det var vettigt att byta mina basar mot Satori. Utan att ändra på filtret. "Ingen fara" blev svaret. Satori är nästan "plug-n-play". Sagt och gjort. Bytte och blev helnöjd. Den stora skillnaden är att basen blev djupare och en massa distorsion (som jag inte lagt märke till tidigare) försvann. Så nu sitter det Satori i mina OA 12 också (sommarstugehögtalare) och jag kommer aldrig att byta tillbaka till original, trots att många anser att man inte bör "förbättra" Stigs originalkoncept. Men vad gör man? Jag har ju bara ett liv och älskar musik. Jag har också hört OA 52 i mitt lyssningsrum och tyckt det låtit hur bra som helst, men ingenting (tror jag) kan få mig att skiljas från mina OA 50 Satori (men man vet ju inte).
Den stora skillnaden var ju att en massa distorsion från basen försvann. Misstänker att det har större betydelse än nya diskanter.

ACE200
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2016-03-01

Re: Budgetuppgradering av OA-50.0 värd besväret?

Inläggav ACE200 » 2016-12-20 17:59

Hej.

Jag har snart ett år nu spelat mina OA50 med uppdatering enligt "Carlssonkults" budgetförslag.
har för mig att det gick på typ 1000kr för båda burkarna exkl. omkantning av SC165orna.

Denna diskanten köpte jag : http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2606920000

Jag är mycket nöjd med resultatet, lyfte verkligen högtalarna till nya höjder! Mellanrigister/diskant blev i mitt tycke det trevligaste jag lyssnat på (tyvärr säger inte detta så mycket då jag inte lyssnat på så mycket.. men i alla fall..), sedan kunde man ju önska sig lite mer/djupare bas och en aningen högre ljudbild i rummet.. men det kan man nog inte lasta Carlssonkult för :lol: .

Insåg efter den renoveringen att jag måste göra något åt mina OA14 (B65oa2 + MT24 med originalfilter = ingen höjdare) som jag spelade på innan.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 1 gäst