Hjälp mig tolka mätningar och lite andra funderingar (lurar)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

satsvear

Hjälp mig tolka mätningar och lite andra funderingar (lurar)

Inläggav satsvear » 2016-08-04 19:17

Då jag har både familj och inte något separat musikrum så står anläggningen i vardagsrummet. Dvs att få till någon seriösare akustikfix finns inte och jag har/håller på att gå över till lurar istället. Dels slipper man tänka på akustik och ljud per krona är väldigt högt.

Jag sitter idag på ett par Hifiman he-400i och funderar på uppgradering. Det som man ofta läser om förstärkare är deras THD och jag undrar varför får man aldrig se THD mätningar på högtalare istället? Ni får gärna rätta mig om jag har fel men har för mig att Thd är mångfalt gånger högre än i en förstärkare.

Iallafall jag hittade lite mätningar på mina nuvarande lurar:

http://www.superbestaudiofriends.org/in ... ions.1890/

Förhoppningsvis kommer bilden med som jag tänkt. Iallafall behöver hjälp att tolka bilderna. På bilderna med distortion så finns det både D2, D3 och D4. Vad menas med det och vad räknas som mycket respektive lite?

Då jag är intresserad av lågdistande lurar så om jag förstår bilderna bättre kan jag lättare tolka bilderna.

Här är ex på Audeze lcd 2.
http://www.innerfidelity.com/images/Aud ... ca2012.pdf
Bilagor
HE400i L HD.jpg
HE400i L HD.jpg (60.46 KiB) Visad 452 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Hjälp mig tolka mätningar och lite andra funderingar (lu

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-08-05 10:19

Distkurvorna ger ingen information eftersom det saknas information om ljudtrycket. Distorsion är olika hög beroende på hur starkt ljudtrycket är. Annars är lurarna rena skräpet eftersom de har en konstig, felaktig frekvenssvarsfunktion som heller inte är diffusfältskompenserad. Men det är många hörlurar som har kass frekvensgång, nästan alla faktiskt. Det är bara ett litet fåtal som har någorlunda korrekt frekvenssvarsfunktion.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

satsvear

Re: Hjälp mig tolka mätningar och lite andra funderingar (lu

Inläggav satsvear » 2016-08-05 14:49

Börjar att tacka för svar. Med andra ord så kan jag skita i distmätningarna. Borde ha kunnat räkna ut det själv men man ska ju lära sig något nytt varje dag.

Om vi går på nästa sak faller mina kunskaper rätt fort. Hur ser du svarsfrekvensfunktionen och vad menas med att de ska diffusfältkompenserade? Då du verkar säga de flesta lurar har du något exempel på lurar som är "rätt"? Gärna med bild på mätning så jag lättare förstår.

Återgå till Generellt om hifi