Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag lånar en bild av LennartJ för att illustrera ett fenomen som man såg i äldre distmätningar, tex i Stereo Hifi-handboken. Distkurvan är periodiskt hackig, om ni förstår vad jag menar. Är det någon som vet varför kurvan fick det utseendet, vad i mättekninen gjorde hacken?
[ Bild ]
Johan_Lindroos skrev:Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.
Ja det är något sådant om jag inte missminner mig.
Mvh
Peter
Johan_Lindroos skrev:Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.
Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.
Hmm, ja det låter ju logiskt. Men, då är det alltså 1/3-oktav-SPÄRR-filter? Hade B&K sådana?
Johan_Lindroos skrev:Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.
Hmm, ja det låter ju logiskt. Men, då är det alltså 1/3-oktav-SPÄRR-filter? Hade B&K sådana?
Vad får dig att dra den slutsatsen?
Mitt antagande är att respektive tersbandsfilter kopplas in sekventiellt med dubbla respektive tredubbla generatorfrekvensen (alltså det filter som passar in). Sedan får man väl hoppas att distkomponenten överstiger spärrbandsdämpningen på tersbandsfiltret.
Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:Svante skrev:
Vad får dig att dra den slutsatsen?
Mitt antagande är att respektive tersbandsfilter kopplas in sekventiellt med dubbla respektive tredubbla generatorfrekvensen (alltså det filter som passar in). Sedan får man väl hoppas att distkomponenten överstiger spärrbandsdämpningen på tersbandsfiltret.
Aha, jag såg bara att det inte var separata deltoner och tänkte THD och att det måste vara alla övertonerna. Men det står ju tydligt att det är 2:a- och 3:eton. Ok, så det är alltså en filterbank, och två av filtren är inkopplade i taget. Vid växling så kopplas ett nytt filter in, och då hoppar kurvan.
Det borde betyda att hoppens storlek säger något om hur osäker metoden är, det är ju ändå hopp på 6-8 dB.
Samtidigt är det rätt intressant hur mycket som gick att göra med analogteknik, utan datorer.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MoonMartin och 12 gäster