Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav paa » 2016-08-10 23:13

Morello skrev:Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.
Detta mina vänner gör det till ett sant nöje att ratta in rätt nivå på nolltid!
Inga lösenord, inga gester, bara riktiga taktila knappar!

Har du någon display på försteget också, som talar om nivån?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-11 01:12

xeizo skrev:
Morello skrev:
Vinylcalle skrev:Tänkte bara säga följande, vill du sälja din Technics MC step up. Hör av dig :mrgreen:

MvH Carl

Är det den där med rätt hög matningsspänning?
I så fall har Douglas Self skrivit några rader om sagda steg.

Den har ingen matningsspänning, den är helt passiv, amorphous core den är astung. Problemet är att den inte matchar väl med Ortofon MC, fördelen är att den är totalt brumfri, tystaste trafo jag hört, och att den matchar mycket väl med Japanska MC. Jag körde AT-1000, AT-37E och AT-OC9 med extrem behållning på den tiden det begav sig och jag hade dyrstereo.

Den fanns inbyggd i Technics värsta försteg som dom någonsin byggde. Rätt kultig pryl, jag skulle vilja prova den med en Denon 103 om jag ramlar över någon lämplig svarv någon gång.

Jag kanske kontaktar Calle ändå och ljuger lite HiFi, vi får se :)

Kul att du haft en AT-1000, hade jag gärna provat. Har en AT-37E som jag precis lyckades sabba under montering (första jag lyckats med).

Kan tänka mig att göra något byte med någon trevlig ny Ortofon, Benz eller Sumiko pickup t.ex. :mrgreen:

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 07:51

Vinylcalle skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Är det den där med rätt hög matningsspänning?
I så fall har Douglas Self skrivit några rader om sagda steg.

Den har ingen matningsspänning, den är helt passiv, amorphous core den är astung. Problemet är att den inte matchar väl med Ortofon MC, fördelen är att den är totalt brumfri, tystaste trafo jag hört, och att den matchar mycket väl med Japanska MC. Jag körde AT-1000, AT-37E och AT-OC9 med extrem behållning på den tiden det begav sig och jag hade dyrstereo.

Den fanns inbyggd i Technics värsta försteg som dom någonsin byggde. Rätt kultig pryl, jag skulle vilja prova den med en Denon 103 om jag ramlar över någon lämplig svarv någon gång.

Jag kanske kontaktar Calle ändå och ljuger lite HiFi, vi får se :)

Kul att du haft en AT-1000, hade jag gärna provat. Har en AT-37E som jag precis lyckades sabba under montering (första jag lyckats med).

Kan tänka mig att göra något byte med någon trevlig ny Ortofon, Benz eller Sumiko pickup t.ex. :mrgreen:

Mvh Carl

Ajdå, tråkigt med din AT-pickup, AT-37E hade riktigt bra mellanregister/diskant vad jag minns. AT-OC9 hade bättre bas det enda den var bättre på. AT-1000 trumfade båda men den var för dyr att behålla någon längre tid. Trevligaste basregister hade Ortofon SPU med SME S2 arm och Ortofons egen trafo.

Jag skall fundera på ditt erbjudande, dyker det inte upp någon trevlig svarv av kultigare snitt jag blir sugen på kan jag lika gärna byta bort trafon Vi får se 8)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-08-11 09:14

De allra flesta hembireceivrar har analoga volymkontrollkretsar. Det är bara styrningen som sköts med digitalteknik.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 09:42

Johan_Lindroos skrev:De allra flesta hembireceivrar har analoga volymkontrollkretsar. Det är bara styrningen som sköts med digitalteknik.

Det är möjligen så, men känslan är digital, inte som med en helt gammaldags volymkontroll.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 11:22

xeizo skrev:
Johan_Lindroos skrev:De allra flesta hembireceivrar har analoga volymkontrollkretsar. Det är bara styrningen som sköts med digitalteknik.

Det är möjligen så, men känslan är digital, inte som med en helt gammaldags volymkontroll.

Probelemt med biomaskinerna är att inkrementen är för små i relation till upplösningen i själva ratten.
Vinkelavkodaren är inte sällan riktigt mög med 24 pulser/varv. Kombinera detta med inkrement om 0,25 eller 0,5 dB och vi har volymkontroll som tarvar 5-10 varv för att gå från minimum till maximum.

Prisskillanden mellan en sådan vinkelgivare och en riktig, optisk dito som ger runt 100 pulser/varv är cirka en faktor 100! Sådant ryms inte i budgeten flör en biomaskin av typisk sort, men återfinns i vissa exklusiva, tvåkanaliga försteg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 11:30

xeizo skrev:
Morello skrev:Jag gillar relävolymkontroller - prestanda i oöverträffad klass och trevlig återkoppling vid volymjustering.

Rent tekniskt mycket bra, men bäst känsla har en traditionell volymkontroll som ju växlar upp ljudet helt steglöst. Med Alps bästa potentiometer och en volymratt med kameralins-precision skulle jag vara nöjd.

Nu får jag ju vänja mig vid helt digital volym även om det finns en ratt, men det är bara en fråga om anpassning :)

Ja, en riktig pot har fin - till och med overträffad- känsla, men är tekniskt dålig. reläer är bäst - thats it. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 11:31

paa skrev:
Morello skrev:Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.
Detta mina vänner gör det till ett sant nöje att ratta in rätt nivå på nolltid!
Inga lösenord, inga gester, bara riktiga taktila knappar!

Har du någon display på försteget också, som talar om nivån?

Givetvis. I absoluta termer dessutom.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-11 13:14

Termer? Visar den flera termer?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 13:17

paa skrev:Termer? Visar den flera termer?

Nej, bara i absoluta termer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-11 13:24

Nästa förstärkare jag bygger skall ha volymkontroll som går till 11.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 13:31

Max_Headroom skrev:Nästa förstärkare jag bygger skall ha volymkontroll som går till 11.

11 dB i absoluta termer?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-11 14:17

Morello skrev:

Du menar nog absoluta tal?
Men var har du valt referenspunkten 0 dB?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-11 14:31

paa skrev:
Morello skrev:

Gain 1 skulle jag gissa.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-11 14:37

Morello skrev:Probelemt med biomaskinerna är att inkrementen är för små i relation till upplösningen i själva ratten.
Vinkelavkodaren är inte sällan riktigt mög med 24 pulser/varv. Kombinera detta med inkrement om 0,25 eller 0,5 dB och vi har volymkontroll som tarvar 5-10 varv för att gå från minimum till maximum.

Nu blev jag nyfiken på hur volymkontrollen på min Yamaha funkar (använder alltid fjärrkontrollen). Snurrar jag långsamt, ändras volymen med 0,5 dB i taget. Snurrar jag snabbt, tar det ett vrid (obs inte varv - utan vrid med handleden) för att komma från maxvolym +16,5 dB ner till -80 dB och mute. Börjar jag i stället i muteläget, krävs det 2 vrid för att komma upp till +16,5 dB. Första vridet tar största klivet. Jag gissar att de gjort detta för att minska risken att man blåser högtalarna. Ju långsammare jag vrider, desto mindre kliv. Min uppfattning är att receivern är full av denna typ av genomtänkta små detaljer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 14:59

Rydberg skrev:
paa skrev:
Morello skrev:

Gain 1 skulle jag gissa.

Helt riktitg, helt korrekt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 20:41

MichaelG skrev:
Morello skrev:Probelemt med biomaskinerna är att inkrementen är för små i relation till upplösningen i själva ratten.

Nu blev jag nyfiken på hur volymkontrollen på min Yamaha funkar (använder alltid fjärrkontrollen). Snurrar jag långsamt, ändras volymen med 0,5 dB i taget. Snurrar jag snabbt, tar det ett vrid (obs inte varv - utan vrid med handleden) för att komma från maxvolym +16,5 dB ner till -80 dB och mute. Börjar jag i stället i muteläget, krävs det 2 vrid för att komma upp till +16,5 dB. Första vridet tar största klivet. Jag gissar att de gjort detta för att minska risken att man blåser högtalarna. Ju långsammare jag vrider, desto mindre kliv. Min uppfattning är att receivern är full av denna typ av genomtänkta små detaljer.

Utväxlingen för volymen samt max och min osv går att ställa in med webinterfacet på min, skitsmutt, den har en inbyggd webserver med ALLA inställningar som man kan kontrollera från en vanlig webläsare. Samtliga parametrar för varje enskild högtalare. Jag kör trådlöst och det fungerar klockrent, fått till ett riktigt bra analogt stereoljud nu :)

Apparna fungerar också jättebra, men eftersom jag sitter i datorrummet och lyssnar är ju datorn smidigast att använda för att styra receivern. Multicast är ju kul, kan ha trådlösa högtalare på olika ställen som alla kan styras individuellt. Går även att spela upp olika källor samtidigt på dom. Allt går att styra från en app, eller datorn. Fjärrkontrollen är nästan helt onödig.

Det är en maskin att växa i med 8xHDMi in, 2xut, 9 högtalare, dubbla subwoofers, 4 zoner, multicast osv samt HDMI 2.0 och HDCP2.2 med 4K, Dolby Atmos och DTS-X mm mm Den hittade också min Plex-server helt automatiskt, bara bra skit rakt igenom när man väl lärt sig hur man styr allt.

Phono-ingången är helt ok, den var lite låg i nivå jämfört med andra källor, men även det går att trimma i webinterfacet. S/N på -95dB för Phono är en respektabel siffra, även på den tiden det var Phono som gällde, men det är ju en ganska dyr apparat så de hade nog råd att slänga in en hyfsad Phono-del. Lyssnar på Larry Carlton på skivspelaren nu, det låter jättebra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 20:49

En biomaskin med phonosteg med SNR om 95dB - under vilka förutsättningar och relativt vad?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 21:14

Morello skrev:En biomaskin med phonosteg med SNR om 95dB - under vilka förutsättningar och relativt vad?

Jag saxar ur manualen:

Bild

Otroligt, faktiskt, och ja det låter bra. Inga problem att återge plattan Alone but Never Alone på svarven, lät övertygande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 21:27

Jag tror inte på någon av dessa SNR-data; i synnerhet inte phono-delen.
Egentligen säger inte specen någonting eftersom man inte anger referensnivån, men man får väl anta att den är fåtalet dBu och då blir 110 dB på linjeingångarna extraordinärt bra.

Finns det obereonde testdata för maskinen?

Som jag skrev förut, jag måste låna en biomaskin och mäta på ordentligt!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 21:33

Morello skrev:Jag tror inte på någon av dessa SNR-data; i synnerhet inte phono-delen.
Egentligen säger inte specen någonting eftersom man inte anger referensnivån, men man får väl anta att den är fåtalet dBu och då blir 110 dB på linjeingångarna extraordinärt bra.

Yamaha brukar inte ange glädjesiffror, se tex uteffekten som är angiven till 2x140W i 8 Ohm i Stereo men som vid oberoende test i första inlägget är 2x178W 8 Ohm kontinuerligt vid 0.1% dist. VId 1% dist är uteffekten hela 2x200W i 8 Ohm, kontinuerligt. Peak vid 2 Ohm är angivet till 405W, men även där är det antagligen tilltaget i underkant. Trafon i receivern är faktiskt imponerande stor till omfånget så det ser inte ut som luftsiffror.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-11 21:38

Köpte en Marantz nyligen och den låter på alla sätt väsentligt bättre än en Denon 4308. I synnerhet disten i surroundkanalerna är utan missljud som var normalt med den äldre apparaten. Har bara kört båda apparaterna som försteg. Att köra gamla bioapparater som 2-kanalsförsteg känns inte som lika bra som att köra nyare apparater.

/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:04

Harryup skrev:Köpte en Marantz nyligen och den låter på alla sätt väsentligt bättre än en Denon 4308. I synnerhet disten i surroundkanalerna är utan missljud som var normalt med den äldre apparaten. Har bara kört båda apparaterna som försteg. Att köra gamla bioapparater som 2-kanalsförsteg känns inte som lika bra som att köra nyare apparater.

/Harryup

Förstegen i Yamaha skall vara bra, ser att många bara använder det inbyggda slutsteget till atmosfärkanalerna och har något exotiskt dyrt slutsteg till front/rear med uppenbarligen uppgraderad ljudkvalitet som följd, Soundandvision säger också detsamma, att försteget i Yamahas nyare Aventage är väsentligt bättre än slutsteget, så det finns möjlighet att växa i setupen. Nu pratar vi folk som använder rena high-end högtalare i fulla surround riggar, så ja, försteget ser det inte ut att vara något fel på.

Skall man bara köra stereo med normalt lättdrivna högtalare räcker såklart det inbyggda slutsteget alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-11 22:08

Audioholics testade och mätte på den första i avantage 30-serien - A3000. Efterföljarna (den senaste heter A3060) är i princip samma apparat med smärre nyheter varje modellbyte. Audioholics var i vart fall imponerade av såväl distorsion, brusvärden och linearitet i deras mätning.

Sound&vision testade också A3000 och de var imponerade av resultatet av deras mätningar. Ett citat: Better still, on all tests that examined digital-to-analog performance (linearity, noise, excess noise), the Yamaha equaled or came vanishingly close to theoretically perfect results. Bravo!
Read more at http://www.soundandvision.com/content/t ... Drz8Pma.99

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-11 22:11

Nu börjar jag snart känna mig som en Yamaha-fanboy. :roll: :P

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2016-08-11 22:15

Nej.

Ps. Beroende på vilka kompromisser en kan acceptera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 22:18

xeizo skrev:
Morello skrev:Jag tror inte på någon av dessa SNR-data; i synnerhet inte phono-delen.

Yamaha brukar inte ange glädjesiffror, se tex uteffekten som är angiven till 2x140W i 8 Ohm i Stereo men som vid oberoende test i första inlägget är 2x178W 8 Ohm kontinuerligt vid 0.1% dist. VId 1% dist är uteffekten hela 2x200W i 8 Ohm, kontinuerligt. Peak vid 2 Ohm är angivet till 405W, men även där är det antagligen tilltaget i underkant. Trafon i receivern är faktiskt imponerande stor till omfånget så det ser inte ut som luftsiffror.

Som sagt, 110 dB SNR A-vägt för ett försteg är extraordinärt bra. Bara ett fåtal apparater tangerar sådana nivåer. Jag vet ungefär vad för prylar som sitetr i biomaskiner och det hela bär inte sannolikhetens prägel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:20

Eargasm skrev:Nej.

Ps. Beroende på vilka kompromisser en kan acceptera.

Det lär inte vara några problem att få ett ännu bättre stereoljud än med en hemmabioreceiver, men då drar priset iväg. Och även hemmabioreceivern kan utrustas med bättre slutsteg, klass A osv.

Poängen med hemmabioreceivern är att förstegsdelen har ultimat mycket finesser, och man får hela paketet till ett relativt lågt pris.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:25

Morello skrev:
xeizo skrev:

Som sagt, 110 dB SNR A-vägt för ett försteg är extraordinärt bra. Bara ett fåtal apparater tangerar sådana nivåer. Jag vet ungefär vad för prylar som sitetr i biomaskiner och det hela bär inte sannolikhetens prägel.

Till skillnad från många HiFi-märken så är Yamaha världens största tillverkare av musikintrument och av proffsljud. Man gör också många kretsar/kompnenter själv, även det till skillnad från många andra.

Jag har en Yamaha-mixer som har mycket bättre S/N än så, för proffsljud är det ingen märklig siffra.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:30

MichaelG skrev:Nu börjar jag snart känna mig som en Yamaha-fanboy. :roll: :P

Haha, ja, man försvarar sina val såklart. Dock när man letar Yamaha-trådar i av-forumen är det påfallande lite klagomål, det enda folk frågar är hur dom ska koppla in saker och sen är det bra med det typ :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi