MichaelG skrev:Morello skrev:Probelemt med biomaskinerna är att inkrementen är för små i relation till upplösningen i själva ratten.
Vinkelavkodaren är inte sällan riktigt mög med 24 pulser/varv. Kombinera detta med inkrement om 0,25 eller 0,5 dB och vi har volymkontroll som tarvar 5-10 varv för att gå från minimum till maximum.
Nu blev jag nyfiken på hur volymkontrollen på min Yamaha funkar (använder alltid fjärrkontrollen). Snurrar jag långsamt, ändras volymen med 0,5 dB i taget. Snurrar jag snabbt, tar det ett vrid (obs inte varv - utan vrid med handleden) för att komma från maxvolym +16,5 dB ner till -80 dB och mute. Börjar jag i stället i muteläget, krävs det 2 vrid för att komma upp till +16,5 dB. Första vridet tar största klivet. Jag gissar att de gjort detta för att minska risken att man blåser högtalarna. Ju långsammare jag vrider, desto mindre kliv. Min uppfattning är att receivern är full av denna typ av genomtänkta små detaljer.
Utväxlingen för volymen samt max och min osv går att ställa in med webinterfacet på min, skitsmutt, den har en inbyggd webserver med ALLA inställningar som man kan kontrollera från en vanlig webläsare. Samtliga parametrar för varje enskild högtalare. Jag kör trådlöst och det fungerar klockrent, fått till ett riktigt bra analogt stereoljud nu

Apparna fungerar också jättebra, men eftersom jag sitter i datorrummet och lyssnar är ju datorn smidigast att använda för att styra receivern. Multicast är ju kul, kan ha trådlösa högtalare på olika ställen som alla kan styras individuellt. Går även att spela upp olika källor samtidigt på dom. Allt går att styra från en app, eller datorn. Fjärrkontrollen är nästan helt onödig.
Det är en maskin att växa i med 8xHDMi in, 2xut, 9 högtalare, dubbla subwoofers, 4 zoner, multicast osv samt HDMI 2.0 och HDCP2.2 med 4K, Dolby Atmos och DTS-X mm mm Den hittade också min Plex-server helt automatiskt, bara bra skit rakt igenom när man väl lärt sig hur man styr allt.
Phono-ingången är helt ok, den var lite låg i nivå jämfört med andra källor, men även det går att trimma i webinterfacet. S/N på -95dB för Phono är en respektabel siffra, även på den tiden det var Phono som gällde, men det är ju en ganska dyr apparat så de hade nog råd att slänga in en hyfsad Phono-del. Lyssnar på Larry Carlton på skivspelaren nu, det låter jättebra.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300