Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Sitter och ska löda i elementen i mina LTS 3-vägare och har stött på problem.. Jag var duktig och märkte upp kabeln med tusch och sedan motsvarande lödöra på elementet innan jag lödde loss.. Nu när jag bara har ena mellanregistret kvar såg jag att jag bara märkt upp kabeln, och inte anslutningen.. Kan jag smidigt mäta vilken som är vilken? Det går inte se på kablarna (identiska vita, tunna styva saker). Det vore en smal sak att göra "batteri-testet", det har jag använt med framgång tidigare för att mäta fas på basar. Problemet nu är att diskanten är lödd och monterad så sätter jag ström till terminalen ifrån batteriet så går strömmen även till diskantelementet. Förstör jag det då? Vill helst slippa skruva ur och löda loss diskanten en gång till..
Perfector skrev:BPM skrev:Sitter och ska löda i elementen i mina LTS 3-vägare och har stött på problem.. Jag var duktig och märkte upp kabeln med tusch och sedan motsvarande lödöra på elementet innan jag lödde loss.. Nu när jag bara har ena mellanregistret kvar såg jag att jag bara märkt upp kabeln, och inte anslutningen.. Kan jag smidigt mäta vilken som är vilken? Det går inte se på kablarna (identiska vita, tunna styva saker). Det vore en smal sak att göra "batteri-testet", det har jag använt med framgång tidigare för att mäta fas på basar. Problemet nu är att diskanten är lödd och monterad så sätter jag ström till terminalen ifrån batteriet så går strömmen även till diskantelementet. Förstör jag det då? Vill helst slippa skruva ur och löda loss diskanten en gång till..
Ibland är plusanslutningens bleck större än minus.
Annars om du kommer åt med ett 9 volt batteri så kan du se om den hoppar utåt (korrekt fas plus minus) eller inåt.
Du sabbar inte diskanten med ett 9 v batteri, men du lär inte kunna se om det går åt rätt håll då rörelsen är så liten.
Ha den inte ansluten för länge då jag inte kan svära på att den håller för den uppvärmningen.
BPM skrev:Perfector skrev:BPM skrev:Sitter och ska löda i elementen i mina LTS 3-vägare och har stött på problem.. Jag var duktig och märkte upp kabeln med tusch och sedan motsvarande lödöra på elementet innan jag lödde loss.. Nu när jag bara har ena mellanregistret kvar såg jag att jag bara märkt upp kabeln, och inte anslutningen.. Kan jag smidigt mäta vilken som är vilken? Det går inte se på kablarna (identiska vita, tunna styva saker). Det vore en smal sak att göra "batteri-testet", det har jag använt med framgång tidigare för att mäta fas på basar. Problemet nu är att diskanten är lödd och monterad så sätter jag ström till terminalen ifrån batteriet så går strömmen även till diskantelementet. Förstör jag det då? Vill helst slippa skruva ur och löda loss diskanten en gång till..
Ibland är plusanslutningens bleck större än minus.
Annars om du kommer åt med ett 9 volt batteri så kan du se om den hoppar utåt (korrekt fas plus minus) eller inåt.
Du sabbar inte diskanten med ett 9 v batteri, men du lär inte kunna se om det går åt rätt håll då rörelsen är så liten.
Ha den inte ansluten för länge då jag inte kan svära på att den håller för den uppvärmningen.
Jag använder inte ens ett 9V batteri utan ett 1.5V AA-batteri.. Borde vara lugnt då eller?
Och problemet är inte att jag inte ser vilken som är plus på elementet då det är tydligt uppmärkt. Kablarna är identiska och jag vet inte vilken som är plus av dem.. De försvinner igenom ett litet hål i en skiljevägg så det går inte följa kabeln till filtret för att se det där..
Är ju fan att man ska vara så slarvig..
BPM skrev:Fortfarande strul.. Jag måste verkligen vara dum i huvudet..
Att mäta mellanregistret med batteriet gick som en dans men vid lyssningen kan jag inte riktigt bestämma om allt är rätt eller om något "hänt"..
Det låter fortfarande bra, men det känns ändå som att det skiljer sig ifrån tidigare. Det låter liksom lite tunnare/ljusare och jag tycker att "s"-ljud betonas lite kraftigare än innan.
Då slog det mig.. Jag märkte upp diskanternas terminal med tusch och alltså även den kabel som att ansluten till just den terminalen. Problemet är att jag på den ena diskanten märkte upp plusanslutningen och alltså pluskabeln, och på den andra blev det minusanslutningen och minuskabeln. Däremot märkte jag inte på något vis i vilken högtalare ett visst diskantelement suttit.. Eftersom jag alltså märkte plus på den ena och minus på den andra utan att veta i vilken låda elementet satt så kan jag ha satt ihop den märkta pluskabeln med den märkta minusanslutningen...
Hur får jag vetskap om hur det ligger till smidigast?
Jag är inte alls säker på att något faktiskt är fel..men i praktiken kan alltså diskanterna vara felfasade i förhållande till mellanregistren.
Finns någon test-ton som direkt skulle avslöja hur det ligger till? Diskanterna kan jag ju inte kolla med batteritricket..
Perfector skrev:BPM skrev:Fortfarande strul.. Jag måste verkligen vara dum i huvudet..
Att mäta mellanregistret med batteriet gick som en dans men vid lyssningen kan jag inte riktigt bestämma om allt är rätt eller om något "hänt"..
Det låter fortfarande bra, men det känns ändå som att det skiljer sig ifrån tidigare. Det låter liksom lite tunnare/ljusare och jag tycker att "s"-ljud betonas lite kraftigare än innan.
Då slog det mig.. Jag märkte upp diskanternas terminal med tusch och alltså även den kabel som att ansluten till just den terminalen. Problemet är att jag på den ena diskanten märkte upp plusanslutningen och alltså pluskabeln, och på den andra blev det minusanslutningen och minuskabeln. Däremot märkte jag inte på något vis i vilken högtalare ett visst diskantelement suttit.. Eftersom jag alltså märkte plus på den ena och minus på den andra utan att veta i vilken låda elementet satt så kan jag ha satt ihop den märkta pluskabeln med den märkta minusanslutningen...
Hur får jag vetskap om hur det ligger till smidigast?
Jag är inte alls säker på att något faktiskt är fel..men i praktiken kan alltså diskanterna vara felfasade i förhållande till mellanregistren.
Finns någon test-ton som direkt skulle avslöja hur det ligger till? Diskanterna kan jag ju inte kolla med batteritricket..
Går dom i motfas släcker dom nästan ut varandra helt med en monosignal påmatad.
Stämmer allt annat blir det väldigt svag och utsprid diskant
Egentligen borde du lossa alla element och ha en fasmärkt kabel när du ansluter dom igen.
då är risken minimal att det blir fel.
blixten_no1 skrev:Är det inte eku som internkablage?
Isåfall finns det en liten kant på ena kabeln, personen som byggde ihop högtalaren borde ju monterat ihop dom på samma sätt.
Kalejdokom skrev:Vänta lite nu... om man har ett enda element så spelar fasen ingen roll. Det låter exakt likadant oavsett hur man vänder plus och minus. En "felfasad" diskant låter alltså inte annorlunda än en "rätt...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Kalle_H och 18 gäster