4xkt88 monoblocks schematic

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

skivansson

4xkt88 monoblocks schematic

Inläggav skivansson » 2016-07-31 17:46

hallå!

Jag har letat efter ett rörförstärkare projekt ett bra tag nu utan att hitta exakt det jag letar efter, det som nämns i titeln.
Då jag inte är sugen på att köpa ett kit utan beställer gärna delarna själv så utesluter det M-125 kittet ( M-125 monoblock ) då de bara släpper schemat utan värden. Tyvärr så har jag inte kunskapen som krävs för att rita upp ett egen schema eller fylla i de tomma värdena själv.

dynaco transformer har ett schema på sida 5 som är intressant men går det att få tag på liknande opt och pt?

Om någon sitter på ett schema som bygger på Hammonds pt 278CX och opt 1650T eller liknande så får man gärna dela med sig. :wink:

Förövrigt så lockar Oddblocks pp kt88 monoblocks med sin simpelhet och låga pris på komponenterna men tänkte göra ett sista försök att hitta ett par monos med lite högre effekt som passar.

Tacksam för alla tips och hjälp på traven man kan få!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: 4xkt88 monoblocks schematic

Inläggav DQ-20 » 2016-08-17 23:34

skivansson skrev:hallå!

Jag har letat efter ett rörförstärkare projekt ett bra tag nu utan att hitta exakt det jag letar efter, det som nämns i titeln.
Då jag inte är sugen på att köpa ett kit utan beställer gärna delarna själv så utesluter det M-125 kittet ( M-125 monoblock ) då de bara släpper schemat utan värden. Tyvärr så har jag inte kunskapen som krävs för att rita upp ett egen schema eller fylla i de tomma värdena själv.

105 visningar och inget svar. Om jag får gissa så är skälet till detta att ingen som är insatt vill ha på sitt samvete att de uppmuntrat dig att påbörja projektet. Om du inte kan lura ut komponentvärdena i det schema du bifogade så har du i princip ingen chans att gå hem med projektet. Att bygga ett par så stora rörförstärkare från scratch är något som till och med de mest erfarna rörpularna tvekar att ge sig på. Det är dyrt, svårt och mycket kostsamt. Förbättringen mot en mindre, enklare krets är också ganska liten. Om jag ville ha en så stor rörförstärkare skulle jag köpa en begagnad och renovera/modda. Sannolikt ligger kostnaden under hälften mot att bygga nytt och chansen är stor att utgångstransformatorerna är bättre än det mesta du kan köpa idag (utan att bli ruinerad).

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-08-18 17:53

Kan det här schemat vara till hjälp kanske
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/6550_1.htm

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2016-08-20 12:41

Kanske först dags att göra en behovs/tillgångs analys....
Vad vill du ha/behöver ?
Vad ska det driva ?
Och hur djupa fickor har du ?
Bygga från scratch utan att kunna beräkna eller i det senare skedet mäta är inget jag önskar mina fiender ens....det blir oftast inte slutfört.
Finns ju rätt bra väl beprövade och billiga kretskort med full dokumentation gjorda av vettiga människor med ljudåtergivning och inte wowfaktor som prio.
Jag skulle ge mig på Pete Millets DCPP där har du en chans att få ut 125w till vettig peng och med bra support om du behöver.
Men om det är wow faktor och stora rör som är prio...lycka till...
Jag har 2 egenbyggda riggar som jag spelar på den ena ger 2x3w och är absolut nog att driva mina högtalare över vad öronen tål.
Den andra är 2x40w OTL och endast för kalla vintrar ;)
Bli inte avskräckt men det är bättre att sikta lite lägre och få saker färdiga än att ha en hög i garderoben.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-08-20 20:03

Hej jag har byggt mig ett par Edison12 mono kloner med original utgångstrafo och speciallindade nättransformatorer
lindade av etv tramo och en handfull handplockade komponenter och det räcker till att hålla på med för att fundera
på hur man ska placera komponenter på bästa sätt i lådan för minsta brum jordfel etc och det är ingen lek med det.

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-08-20 20:28

KT 88 röret var det inte det som General Electric tillverkade för länge sedan och som brukar
användas till Dynaco slutsteg jag har för mig att det röret brukar hittas på Tradera ibland och säljas
till hugade spektulanter för dyra pengar på auktionerna.

mvh Lasse-
Senast redigerad av Lasse- 2016-08-20 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-20 20:36

dynaco transformer har ett schema på sida 5 som är intressant men går det att få tag på liknande opt och pt?

Om någon sitter på ett schema som bygger på Hammonds pt 278CX och opt 1650T eller liknande så får man gärna dela med sig. :wink:

Förövrigt så lockar Oddblocks pp kt88 monoblocks med sin simpelhet och låga pris på komponenterna men tänkte göra ett sista försök att hitta ett par monos med lite högre effekt som passar.

Hur stor erfarenhet har du av att bygga rörförstärkare?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-08-20 20:46

Hej har du kikat på Analog Metrics hemsida där finns det en del olika byggsater uppbyggda på mönsterkort pcb
någonting borde gå att få ihop.

mvh Lasse'

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-20 21:43

skivansson

Det finns en sammanställning från 1972 med KT88-kopplingar på slutsteg från 30 till 400W från M-O valve company limited (member of GEC Group) med scheman, komponentvärden och data på både steg och nätdelar. Den heter Application report No 3. Försök få tag på den om du vill ha något rejält svårt att jobba med. 400W-steget (monoblock) innehåller 10 st KT88.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-20 23:05

Här http://www.ys-audio.com/ys-audio_eng.htm finns lite olika kopplings scheman på klassiska rörförstärkare, någon är kanske intressant :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2016-08-26 14:17

Jag har själv bygge en vta-70, så jag är lite partisk :-)
Vad har du emot att köpa ett kit ? Är du så sugen på att improvisera med smådetaljer ?
Du måste ha trafos ( stora kostnaden ) chassie ( stora jobbet) och rör ( kan fixas lokalt mycket bättre och billigare),
så att köpa kit ger dig en flygande start.
Dessutom, när du så småningom vill byta grejor är en "M-125" mycket mera värdefull och lättsåld än
ett improviserat hembygge om än så vackert.

Vad gäller Dynaco's schema "sida 5" så är det samma spec på trafos , så köp dessa av tubes4hifi . Drivkretsen
bygger på 6an8, och här kan du köpa kretskort till MkIII och använda detta. 6an8A finns på lager. Personligen
är jag lite tveksam till om bob's drivkrets med 2 6BH8 är bättre, den bygger också på NOS rör och har en
LTP fastvändare av traditionell modell som behöver AC-justering . Dynacos 6an8a har alltid rätt ac-balans.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Återgå till DIY-forum