Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav Jansson » 2016-09-02 17:51

Thomas_A skrev:Tyvärr blev den för hög så jag har nog en mindre klippning på en sisådär 2-3 ställen i filen. Inte mycket men ändå.

Jag tänkte så småningom lägga upp lite fler matchade filer från mitt bibliotek, men först ska lagret rengöras och ny olja i lagret. Behöver jorda tallriken bättre med den semikonduktiva oljan. Kommer lite resultat på det också.

(möjligen måste jag öppna spelaren igen, suck, kan vara så att jag inte fått fast en kontakt tillräckligt bra; on-off knappen trilskas lite efter jag öppnade den senast.)

De eventuella klippningar du anser finns, är i så fall benigna.

Om du saknar olja till lagret har jag en flaska från Nottingham analogue.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-02 18:55

Jansson skrev:
Thomas_A skrev:Tyvärr blev den för hög så jag har nog en mindre klippning på en sisådär 2-3 ställen i filen. Inte mycket men ändå.

Jag tänkte så småningom lägga upp lite fler matchade filer från mitt bibliotek, men först ska lagret rengöras och ny olja i lagret. Behöver jorda tallriken bättre med den semikonduktiva oljan. Kommer lite resultat på det också.

(möjligen måste jag öppna spelaren igen, suck, kan vara så att jag inte fått fast en kontakt tillräckligt bra; on-off knappen trilskas lite efter jag öppnade den senast.)

De eventuella klippningar du anser finns, är i så fall benigna.

Om du saknar olja till lagret har jag en flaska från Nottingham analogue.

Har fixat en flaska nu med lite olja. Linn-försäljaren gav den till mig då det inte var så mycket kvar. Det tackar jag för :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 19:00

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-02 20:45

Är de matchade utnivåmässigt? Super OM-huset låter ljusare, mer tydlighet i diskant.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 21:44

Kedjan efter nålmikrfon är identiskt. (47k//(47pF+kabel) och försteget på -12dB. Inspelningarna gjordes inom loppet av 10 minuter så inget bör ha ändrats.

Möjligtvis borde jag lägga litet mer energi på att trimma in nålmikrofonens placering i armen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-02 21:56

Njae. Det skiljer ganska mycket i nivå.

foobar2000 1.3.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2016-09-02 21:54:55

--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR13 -2.00 dB -17.42 dB 1:21 ?-ROXY-OM40-160902
DR14 -0.07 dB -16.15 dB 1:21 ?-ROXY-superOM40-160902

Number of tracks: 2
Official DR value: DR13

Samplerate: 96000 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 16
Bitrate: 3072 kbps
Codec: PCM
=======================================================

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 22:02

Ja, det är ju olika hus - olika resistans och induktans, varför man kan förvänta sig lite oika nivå.

Det jag kan garantera är att allt förutom husen är identiskt lika.
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-09-03 11:05

Super OM-huset ger en klar förbättring.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Stora vinyltråden!

Inläggav petersteindl » 2016-09-03 12:31

Thomas_A skrev:
petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:
Ser man till värdena på spolarna så kan man ju ana att den tappar lite energi i högsta frekvenserna. Den låter också avrullat enligt de flesta personer som lyssnat på den. Man kan nog lasta den lite annorlunda för att få en rakare respons men det går nog inte att få rakt till 15 kHz, så någon kompromiss måste man nog göra.

Shure V15V-MR: 330 mH/815 Ohm (har en "spikrak" frekvensrespons med originalnål)
Shure V15VxMR: 450 mH/1000 Ohm (sjunker 1-2 dB i de högsta frekvenserna med originalnål)
Shure M97xe: 650 mH/1550 Ohm (sjunker 1-3 dB runt 3-8 kHz med originalnål)

M97xe är ju uppmätt här med originalnål och med samma skiva som jag har:

[ Bild ]

Här är den uppmätt med annan skiva (rosa brus) och med och utan SAS-nål (med nålarm i bor). Hur den nya SAS-nålen mäter i kombination vet vi som sagt inte.

[ Bild ]

Kan du göra denna mätning med pickup monterad på Mörch tonarmen.

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

Jag kan spela in signalerna men det där mätprogrammet har jag inte tyvärr. Gör det mesta manuellt, och det är en del jobb så jag får se vad jag orkar med. Se även:

viewtopic.php?t=31862

Jag trodde det var du som gjort dessa mätningar. Vid 200 Hz i tonkurvan ser det ut som resonans i tonarmen. Därför undrar jag hur samma mätning ter sig med Mörch.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-03 14:01

Jansson skrev:Super OM-huset ger en klar förbättring.

Kul, jag har faktiskt inte lyssnat själv.
Spisade CD och LP hela kvällen igår och kände inte för tester, utan bara njutning med ett glas rött. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-03 14:27

Ja här kommer ett par filer som är inspelade med Akito-arm samt Mörch-arm. Puppan är Shure/SAS som tidigare.

Test1

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_1.wav
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_2.wav

Test2

Jag har inte lyssnat så noga själv ännu. Från mätningarna så ger Mörch-armen något högre andratonsdistorsion för en 1 kHz ton. Dock kan jag inte garantera att nålanliggningskraften var exakt samma mellan de två, men har försökt lägga den på ca 1,5 gram med dämpborsten på.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Stora vinyltråden!

Inläggav Thomas_A » 2016-09-03 14:32

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:
petersteindl skrev:
Kan du göra denna mätning med pickup monterad på Mörch tonarmen.

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

Jag kan spela in signalerna men det där mätprogrammet har jag inte tyvärr. Gör det mesta manuellt, och det är en del jobb så jag får se vad jag orkar med. Se även:

viewtopic.php?t=31862

Jag trodde det var du som gjort dessa mätningar. Vid 200 Hz i tonkurvan ser det ut som resonans i tonarmen. Därför undrar jag hur samma mätning ter sig med Mörch.

Med vänlig hälsning
Peter

Nej, har inte gjort dessa. Vad jag minns från någon diskussion så är 200Hz avvikelsen tonarmen, men är inte säker. Fler mätningar finns här:

http://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP4/NewLampsForOld.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-03 14:57

Jag tycker rent subjektivt att deiskantregistret låter renare med super-huset.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-03 15:15

Morello skrev:Jag tycker rent subjektivt att deiskantregistret låter renare med super-huset.

Det var min spontana reaktion.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-03 15:45

Thomas_A skrev:Ja här kommer ett par filer som är inspelade med Akito-arm samt Mörch-arm. Puppan är Shure/SAS som tidigare.

Test1

Test2

Jag har inte lyssnat så noga själv ännu. Från mätningarna så ger Mörch-armen något högre andratonsdistorsion för en 1 kHz ton. Dock kan jag inte garantera att nålanliggningskraften var exakt samma mellan de två, men har försökt lägga den på ca 1,5 gram med dämpborsten på.

Finns väl en del variabler när man flyttar pickupen till en annan arm? Hur mycket påverkar en liten vridning hit eller dit? Tonarmskablaget kan ge en annan last. Det borde vara ett evigt mätande för att reda ut vad som ger bäst resultat.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-03 15:55

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Ja här kommer ett par filer som är inspelade med Akito-arm samt Mörch-arm. Puppan är Shure/SAS som tidigare.

Test1

Test2

Finns väl en del variabler när man flyttar pickupen till en annan arm? Hur mycket påverkar en liten vridning hit eller dit? Tonarmskablaget kan ge en annan last. Det borde vara ett evigt mätande för att reda ut vad som ger bäst resultat.

Det stämmer bra att det påverkar. Jag har kontrollmätt lite vinklar och lagt märke till att jag måste ställa in lite bättre. Får be att återkomma.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-03 16:17

Du bör nog även, som Roger redan påpekat, korrigera för ev. olika kapacitans hos tonarmskablagen . . . typ.

En sådan här fungerar alldeles utmärkt för fikapengar(om du nu inte redan har mätmöjlighet ?).

Edit: Ändrat URL till en lämpligare.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-03 17:29

Laila skrev:Du bör nog även, som Roger redan påpekat, korrigera för ev. olika kapacitans hos tonarmskablagen . . . typ.

En sådan här fungerar alldeles utmärkt för fikapengar(om du nu inte redan har mätmöjlighet ?).

Tja, den ligger på ca 100 för Linn och ca 128 för Mörch, så ungefär samma. Fn har jag inte kommit så långt att anpassa lasten, men det kommer också.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-03 18:15

Tja vi är välan alla olika, men om jag vill jämföra* puppar eller tonarmar tonalt så brukar
jag nog alltid börja med att anpassa lasten efter puppfabrikantens önskemål . . . typ.
(Ev. korr./finjustering av detta kommer kanske in i ett senare skede).

* Eller bara bilda mig en uppfattning om en enskild pupp sittandes på en viss tonarm.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-03 19:40

Rent apropå vinyll, nu när jag har vuxit in i ljudet från min Yamaha-receiver i sig. så måste jag notera att på high-res material låter faktiskt "pure direct" bäst trots ett riktigt bra digitalt försteg i burken.

Men absolut störst förbättring av "pure direct"-läget blir det med just vinyl. Ljudbilden blir rätt uppenbart mycket mer 3-dimensionell i "pure direct". Märks inte alls på normala digitala källor och bara i viss mån med som tidigare sagts high-res material(där ursprungsmaterialet är fullgott såklart, high-res i sig är ju bara en del av en kedja).

Lite synd, eftersom jag går miste om basdelningen i "pure direct", men å andra sidan går mina högtalare riktigt djupt neråt 35Hz så det är ingen big deal. Däremot är det en big deal att vinyl målar upp en sådan djup och bred ljudbild, värt en del knaster för att kunna njuta av det, inte för att jag har några skivor som är speciellt knastriga men ändå 8)

(nu säger någon att den djupa ljudbilden beror på oförstörda 70-tals mastrar mer än på vilket format, och så kan det absolut vara och även om det är så gör det att det finns en rätt stor poäng i att jaga gamla vinyl. Lär inte finnas något lättare sätt att få tag i högklassigt mastrat material för en lekman)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-03 20:26

Thomas_A skrev:
Laila skrev:Du bör nog även, som Roger redan påpekat, korrigera för ev. olika kapacitans hos tonarmskablagen . . . typ.

Tja, den ligger på ca 100 för Linn och ca 128 för Mörch, så ungefär samma. Fn har jag inte kommit så långt att anpassa lasten, men det kommer också.

Vill inte verka tjatig men enligt en servicemanual för Linn-återförsäljare från April 2002 så
Har Ekos Ittok å Akito alla en tonarmskapacitans på ca 220pF, men du har kanske bytt din
kabel . . . typ ?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-04 00:25

Morello skrev:Jag lovar att spela in med och utan lock så får folk höra skillnad. :D

Det gjorde jag redan för flera år sedan. En jämförelse mellan med och utan lock.
Självklart så visade det sig att locket minskade störningsljud till pick-upen.
Kan inte förstå varför stort sett alla high-end skivspelare ska ha modeller utan lock. Fast vi talar om en bransch där man på allvar tror det är hörbara skillnader mellan olika strömkablar så man borde inte bli förvånad. :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 00:38

Jo, t.ex. SME håller ju på mä möcke sån ormolja, har ja hört, eller . . . typ. :lol: :lol: :lol:

Allvarligt, du kanske skulle presentera din undersökning som en vetenskaplig rapport så
att det går att undersöka validiteten av dina fynd. :mrgreen:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-04 00:51

Laila skrev:Jo, t.ex. SME håller ju på mä möcke sån ormolja, har ja hört, eller . . . typ. :lol: :lol: :lol:

Allvarligt, du kanske skulle presentera din undersökning som en vetenskaplig rapport så

Om du inte förstår vad som skrivs så bör du fråga någon som kan förklara det för dig.
Resultatet är knappast förvånande för någon utanför hifi-sekten. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 01:03

music4ever skrev:
Laila skrev:Jo, t.ex. SME håller ju på mä möcke sån ormolja, har ja hört, eller . . . typ. :lol: :lol: :lol:

Om du inte förstår vad som skrivs så bör du fråga någon som kan förklara det för dig.
Resultatet är knappast förvånande för någon utanför hifi-sekten. :mrgreen:

Va bra, då kanske du kan förklara så att folk förstår . . . typ. :)
Du vet kanske att det inte går att köpa sig till cred inom eller ens utanför "Hifi-sekten".
Just det om något verkar du ha missat, men ok, det är inte mina stålar . . .

Men jag hoppas verkligen att du är nöjd med alla dina investeringar genom åren.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-04 07:50

music4ever skrev:
Morello skrev:Jag lovar att spela in med och utan lock så får folk höra skillnad. :D

Det gjorde jag redan för flera år sedan. En jämförelse mellan med och utan lock.
Självklart så visade det sig att locket minskade störningsljud till pick-upen.
Kan inte förstå varför stort sett alla high-end skivspelare ska ha modeller utan lock. Fast vi talar om en bransch där man på allvar tror det är hörbara skillnader mellan olika strömkablar så man borde inte bli förvånad. :lol:

Det är skillnader beroende på uppbyggnad av spelare men också beroende på kombinationen arm, p-u och spelare. Samt dessutom underlaget för spelaren och dessutom hur den är injusterad, det senare gäller i synnerhet spelare med flytande upphängning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 09:28

Tyvärr får jag ungefär samma värden oberoende av inställning för Shure/Moerch. Andratonen är 10 dB sämre för Moerch-armen i kombination med Shure. Jag tror att det finns en begränsning i den enkla unipivot-designen och att DP-6an är den jag skulle vilja testa istället. Jag ska prova en sak till dock, sedan kommer jag att byta arm igen för att mäta distorsionen.

Thomas

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-04 10:45

Thomas_A skrev:Tyvärr får jag ungefär samma värden oberoende av inställning för Shure/Moerch. Andratonen är 10 dB sämre för Moerch-armen i kombination med Shure. Jag tror att det finns en begränsning i den enkla unipivot-designen och att DP-6an är den jag skulle vilja testa istället. Jag ska prova en sak till dock, sedan kommer jag att byta arm igen för att mäta distorsionen.

Thomas

Är det frekvensberoende? Personligen har jag svårt för den basåtergivning jag hört ifrån de spelare med unipivoter som jag kommit i kontakt med.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 12:50

Verkar mest som en skiva som "hakat upp sig". Stort tack till Harryup som tålmodigt höll
humöret uppe när du var som mest otrevlig. Det blev ju inget av med testet att mätning
skulle ske när puppen spelade av en skiva, vilket jag tycker var synd. Det hade då kanske visat hur just din spelare reagerat med locket på/uppfällt/avtaget . . . typ.

Annars så tycker jag nog att Bill50x sammanfattar/beskriver ditt testförfarande lite
som: citat "För mig känns det lite som att leta efter nyckeln där det är ljust istället för i mörkret där man tappade den...." slut citat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi