Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Undrar varför t.ex. SME inte skickar med något lock* till sina spelare . . . typ** ?
*Att använda under avspelning.
** S.k. retorisk fråga . . .

Harryup skrev:Thomas_A skrev:Tyvärr får jag ungefär samma värden oberoende av inställning för Shure/Moerch. Andratonen är 10 dB sämre för Moerch-armen i kombination med Shure. Jag tror att det finns en begränsning i den enkla unipivot-designen och att DP-6an är den jag skulle vilja testa istället. Jag ska prova en sak till dock, sedan kommer jag att byta arm igen för att mäta distorsionen.
Thomas
Är det frekvensberoende? Personligen har jag svårt för den basåtergivning jag hört ifrån de spelare med unipivoter som jag kommit i kontakt med.

paa skrev:Laila skrev:Undrar varför t.ex. SME inte skickar med något lock* till sina spelare . . . typ** ?
*Att använda under avspelning.
** S.k. retorisk fråga . . .
SME 2000 med lock:
[ Bild ]
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Tyvärr får jag ungefär samma värden oberoende av inställning för Shure/Moerch. Andratonen är 10 dB sämre för Moerch-armen i kombination med Shure. Jag tror att det finns en begränsning i den enkla unipivot-designen och att DP-6an är den jag skulle vilja testa istället. Jag ska prova en sak till dock, sedan kommer jag att byta arm igen för att mäta distorsionen.
Thomas
Är det frekvensberoende? Personligen har jag svårt för den basåtergivning jag hört ifrån de spelare med unipivoter som jag kommit i kontakt med.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:Tyvärr får jag ungefär samma värden oberoende av inställning för Shure/Moerch. Andratonen är 10 dB sämre för Moerch-armen i kombination med Shure. Jag tror att det finns en begränsning i den enkla unipivot-designen och att DP-6an är den jag skulle vilja testa istället. Jag ska prova en sak till dock, sedan kommer jag att byta arm igen för att mäta distorsionen.
Thomas
Hans Henrik Mørch skriver lite om det på sin hemsida, http://www.moerch.dk/frontpage.htm Därför utvecklades DP8.
Laila skrev:music4ever skrev:Finns redan http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=17684
Verkar mest som en skiva som "hakat upp sig". Stort tack till Harryup som tålmodigt höll
humöret uppe när du var som mest otrevlig. Det blev ju inget av med testet att mätning
skulle ske när puppen spelade av en skiva, vilket jag tycker var synd. Det hade då kanske visat hur just din spelare reagerat med locket på/uppfällt/avtaget . . . typ.
Annars så tycker jag nog att Bill50x sammanfattar/beskriver ditt testförfarande lite
som: citat "För mig känns det lite som att leta efter nyckeln där det är ljust istället för i mörkret där man tappade den...." slut citat.

Laila skrev:Thomas_A skrev:Laila skrev:Du bör nog även, som Roger redan påpekat, korrigera för ev. olika kapacitans hos tonarmskablagen . . . typ.
En sådan här fungerar alldeles utmärkt för fikapengar(om du nu inte redan har mätmöjlighet ?).
Edit: Ändrat URL till en lämpligare.
Tja, den ligger på ca 100 för Linn och ca 128 för Mörch, så ungefär samma. Fn har jag inte kommit så långt att anpassa lasten, men det kommer också.
Vill inte verka tjatig men enligt en servicemanual för Linn-återförsäljare från April 2002 så
Har Ekos Ittok å Akito alla en tonarmskapacitans på ca 220pF, men du har kanske bytt din
kabel . . . typ ?
Laila skrev:Laila skrev:Thomas_A skrev:
Tja, den ligger på ca 100 för Linn och ca 128 för Mörch, så ungefär samma. Fn har jag inte kommit så långt att anpassa lasten, men det kommer också.
Vill inte verka tjatig men enligt en servicemanual för Linn-återförsäljare från April 2002 så
Har Ekos Ittok å Akito alla en tonarmskapacitans på ca 220pF, men du har kanske bytt din
kabel . . . typ ?
Korrigering:
Gissar att Nisse varit framme i Linn-manualen då jag nyss mätt upp en lös T-kabel
till Linn Itokk å det stannade på 99 piff för vardera kanal. Lägg till kanske 30-40
för det interna så stannar vi gissningsvis på ca 130-140 pF/kanal vilket verkar mer
rimligt då man i samma manual angav att puppar K5, K9 å K18 skulle lastas med
200pF . . . typ.
Morello skrev:Thomas, hur förklarar du skillnaden i distorsion mellan de bägge armarna?
Är geometrin med avseende på alla vinklar etc lika?
Är det inte en SME-femma man borde ha i en riktig oberklassegrammofon?
Morello skrev:Stokes är enheten; man använder stokes i urmakeribranschen.
5'000 stokes är en extraordinärt hög viskositet. Det låter lite märkligt.
Laila skrev:Min Jelco vill ha 50.000 CPS . . . typ.
Laila skrev:Tror att den ev. kan ses som en slags hybrid då oljan är "optional", jag tycker att det låter
bättre utan olja med de puppar som jag testat, mestadels relativt högkomplianta MM å MI/IM. Med en lite styvare MC kan det kanske vara en annan femma . . . typ.
Morello skrev:Thomas, hur förklarar du skillnaden i distorsion mellan de bägge armarna?
Vinylcalle skrev:Laila skrev:Tror att den ev. kan ses som en slags hybrid då oljan är "optional", jag tycker att det låter
bättre utan olja med de puppar som jag testat, mestadels relativt högkomplianta MM å MI/IM. Med en lite styvare MC kan det kanske vara en annan femma . . . typ.
Du verkar snarare svara typ på frågan: Är det en dämpad arm?
Men frågan var om det är en uni-pivot? Och på den är svaret nej.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Thomas, hur förklarar du skillnaden i distorsion mellan de bägge armarna?
SME V är nog utmärkt på dom flesta vis, men den saknar möjlighet att justera azimuth.
MvH Carl
Thomas_A skrev:Morello skrev:Stokes är enheten; man använder stokes i urmakeribranschen.
5'000 stokes är en extraordinärt hög viskositet. Det låter lite märkligt.
Hm kan ej enheterna är, för dåligt påläst på viskositet. Har sett förkortningar som cs, cst.
music4ever skrev:Hur är spårar Shure/s.a.s vs OM-40? Klarar Shure/s.a.s tortyrspåret på Hifi news testskiva (eller likvärdig)?
Thomas_A skrev:Shure & SAS tror jag beter sig som de flesta - dvs de spårar inte sista spåret på Hifi News testskiva, men jag vet inte. Tror att det rör sig om runt 150 µm amplitud och går över x-max för de flesta pickuper. Osäker på vad det säger. Bättre är nog att testa spårning vid högre frekvens och mindre amplitud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster