Bilder på dina pickuper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bilder på dina pickuper

Inläggav Bill50x » 2016-09-11 00:44

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Jag har inte varit med om någon PU där det avvikit från den rekommenderade inställningen av tonarmen. (Alltså om armen är helt parallellt med skivan så har SRA sett nästan idealist ut.)

De billiga Grado-pickuperna i början på 80-talet stämde det inte alls på. Dessutom ville de inte heller ge sitt bästa med standarden 47 kohm så det var en hel del mekande innan det lät som det skulle.

Jo, det kommer man ihåg. Tror jag har pickupen liggandes med de där kilarna från Bang & Olufsen. Ändrade även ingångsimpedansen på mitt Quad-försteg. Återgivningen tyckte jag var "grov" jämfört med t.ex. Dynavector Karat 23R eller Audio-Technica OC7.

Inga kilar här inte, jag slipade ner ovansidan så det blev rätt vinkel. Därefter plockade jag bort ytterhöljet och säkrade spolarna med epoxi. Slutligen lödde jag på ett motstånd mellan plus och minus för att få resistansen till rätt värde (minns jag rätt om det var 13 kOhm?). Mycket jobb men 100:- pickupen lät rätt anständigt efter detta. Den laxrosa plasten som var kvar efter kirurgin målades svart, det såg bättre ut :)

/ B

PS Personligen tyckte jag bättre om Dynavectors "Ruby Red" snarare än Karat'en, en högnivå MC som man körde in i vanligt MM-steg. Men det var mer fart och fläng i Gradon.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-11 01:00

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:De billiga Grado-pickuperna i början på 80-talet stämde det inte alls på. Dessutom ville de inte heller ge sitt bästa med standarden 47 kohm så det var en hel del mekande innan det lät som det skulle.

Jo, det kommer man ihåg. Tror jag har pickupen liggandes med de där kilarna från Bang & Olufsen. Ändrade även ingångsimpedansen på mitt Quad-försteg. Återgivningen tyckte jag var "grov" jämfört med t.ex. Dynavector Karat 23R eller Audio-Technica OC7.

Inga kilar här inte, jag slipade ner ovansidan så det blev rätt vinkel. Därefter plockade jag bort ytterhöljet och säkrade spolarna med epoxi. Slutligen lödde jag på ett motstånd mellan plus och minus för att få resistansen till rätt värde (minns jag rätt om det var 13 kOhm?). Mycket jobb men 100:- pickupen lät rätt anständigt efter detta. Den laxrosa plasten som var kvar efter kirurgin målades svart, det såg bättre ut :)

/ B

PS Personligen tyckte jag bättre om Dynavectors "Ruby Red" snarare än Karat'en, en högnivå MC som man körde in i vanligt MM-steg. Men det var mer fart och fläng i Gradon.

Hmm vilken Dynavector menar du? 19R, eller kanske någon DV10 eller DV20 variant? Ska lägga ut lite helhetsbilder på bland annat mina Dynavector pickisar senare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-11 08:42

Laila skrev:Låter som att något är galet då normalfallet borde vara att puppen skall vara i våg
med skivan . . . typ ?

Vad hände med:

Laila skrev:Conan, skit i VTA:n* det är SRA:n som är viktig.

:)

Laila skrev:Men du kan kanske fråga Ortofon för att få visshet i ditt fall.

Det är nog lugnt. Läste på nåt annat forum om just SRA och Cadenza-serien, och där svarade Ortofon att man skulle justera efter SRA/spårningsvinkel utan att bry sig så mycket om att huset ska vara parallellt med skivan. Det enda dom ville att man skulle kolla var att det fanns nån millimeter kvar mellan bakkanten på pickupen och skivytan så att det inte tar i där om man har en lite bucklig skiva.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-11 12:02

Jo, i normalfallet får man rätt SRA när puppen ligger i våg* . . . intressant att
att även Ortofon tycker att det är SRA som gäller men konstruerar en pupp
som blir svår att justera in rätt med en normal tonarm.

*Oavsett vad man då landar på för VTA.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi