Nya bafflar - Hmm... det blir omtag

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Nya bafflar - nya lärdomar nya mätningar

Inläggav matssvensson » 2016-09-12 08:09

Nattlorden skrev:Det kan kanske bli ett par oa52 av de där trots allt. :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Nya bafflar - Hmm... det blir omtag

Inläggav matssvensson » 2016-09-19 20:46

Hmm - man lär sig så länge man lever. Glad i hågen efter förra helgens lyckade mätningar snickrade jag ihop ett första skatbo till filter under veckan. Men det mätte inte alls som förväntat från simuleringarna :(. Jag trodde jag hade koll på Arta:s mätprocedur, men det visar sig naturligtvis att programmet visar pulssvaret lite som det själv vill om man inte styr hårt med trigger från flerkanalsmätning. Tji fick jag för tidanpassningen mellan elementen i simuleringen.

Och då visar det sig att min lutande baffel med waveguide skapar en tidsskillnad mellan mellanregistret och diskanten som verkar alltför svår att övervinna i filterlösningen. Jag lyckas inte få till fasanpassningen som jag vill :evil:. Med fasvänt element såg kurvorna ändå snygga ut och en första LTAS-mätning inger visst hopp.

Bild

Det blev lite lyssning också men svårt att säga något, förutom att den provisoriska bakdiskanten får jobba alltför hårt för sitt eget bästa. Jag saknar botten för mycket utan basarna, men mellanregistret visar i alla fall inte upp några elakartade hyss vid stark utstyrning. Bra nog.

Nu blir det omtag med upprätt baffel.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-19 22:10

Fasanpassning

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-19 22:28

Antar att behålla en lutande baffel inte kommer på tal?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-19 22:29

darkg skrev:Fasanpassning

[ Bild ]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-19 22:36

darkg skrev:Fasanpassning

[ Bild ]

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-19 22:52

Nattlorden skrev:Antar att behålla en lutande baffel inte kommer på tal?

Först blir det ett försök med upprätt baffel, så får vi se hur det faller ut. Lutande baffel har jag ju testat några gånger nu och känner igen dess fördelar samt tillkortakommanden. Med vågledaren jag använder för tillfället hamnar diskantelementet för långt bakom mellanregistret som det ser ut. Jag tillverkade en mindre variant av vågledare till mina nuvarande bafflar, som jag å andra sidan inte tycker funkar tillräckligt långt ner i frekvens. Men integrationen med mellanregistret är ok.

Föregående

Återgå till DIY-forum