Limma fast faner, vilket lim ska jag använda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
micke5721

Limma fast faner, vilket lim ska jag använda?

Inläggav micke5721 » 2006-01-12 12:40

Hej på er! Så fort jag får tid så ska jag bygga ett par nya högtalare, de kommer att byggas i mdf. Problemet är att jag vill fanera dem, och efter att ha pratat med IÖ så fick jag höra att kontaktlim inte är lämpligt eftersom att det inte är ålderbeständigt. Finns det något lim som inte blir sämre med åldern men fungerar likt kontaktlim, dvs får materialen att fastna ihop direkt? Tidigare då jag har fanerat så har jag använt trälim men jag tycker att det är för krångligt pga torktider mm.

Mvh micke

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-12 12:43

varför ska det fastna ihop direkt?....du får ett bättre resultat om det är lättflytande lim(typ samma lim som man limmar mattor med) som torkar lite långsammare och sen så är det viktigt att du har press på faneret....så jämt tryck som möjligt på hela ytan
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-01-12 12:48

Jag som känner Micke skulle gissa att det beror på Mickes obefintliga tålamod att vänta när det gäller att bygga olika saker, framförallt högtalare. 8)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-01-12 13:05

Jag har använt kontaktlim med bra resultat men det bästa är säkert att kontakta ett möbelsnickeri och höra vad de kör med, säkert något professionellt på tunna :D
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-12 13:26

problemet med att använda vanligt lim är ju att det krävs ganska högt tryck jämnt över hela ytan för att få ett bra resultat...men en mdf +en massa tvingar borde ju gå alldeles utmärkt...åsså tex Plastic paddings snabbtorkande trälim...30min/sida borde det ta då

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-01-12 13:31

Harlin är delvis inne på rätt spår att det har med mitt obefintliga tålamod att göra, men största amledning är att det är väldigt många ytor som ska limmas och vissa kan bli lite krångliga att få till perfekt är jag rädd.
De flesta vet ju hur pi60 ser ut, det är många fasade kanter, många ytor som ska limmas. Jag vill minnas att jag läst här på faktiskt.se om någon som försökte limma fast faner på faserna på piP med trälim och att det int blev så bra, så personen ifråga fick göra om det och limma med kontaktlim istället. Lät ju jättebra tyckte jag tills att jag frågade IÖ, han sade att det inte var en god idé. Får nog bli trälim tillslut, på något sätt så ska jag få det att bli perfekt!

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-12 13:37

Jag fick tipset att använda trälim, dels av folk här på faktiskt men även av snickeriet jag köpte fanéret av.

Det viktigaste är ett jämnt och ett mycket högt tryck och att man helst inte bör fanéra färdigbyggda högtalare utan använda pressar som snickerierna använder på varje bit försig om det ska bli riktigt bra. Detta enligt sncikeriet jag köpte fanér hos och även Öhman har påtalat detta.

Problemet är ochså att lådorna inte blir tillräckligt täta(Mdf:en andas) om man inte har mycket högt tryck på fanéret enl. Öhman. Dessutom verkar det i princip vara omöjligt att få så högt tryck på färdigbygda lådor som krävs för att det ska bli helt tätt.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-12 14:02

Baltazar skrev:
Problemet är ochså att lådorna inte blir tillräckligt täta(Mdf:en andas) om man inte har mycket högt tryck på fanéret enl. Öhman. Dessutom verkar det i princip vara omöjligt att få så högt tryck på färdigbygda lådor som krävs för att det ska bli helt tätt.

Mvh / Christian

I så fall kan man inte använda rakskurna fogar ( engelska "Butt End Joints" ), utan måste fasa kanterna, vilket jag fasar för (höhöhö...). Komplettera med lack på faneret, så blir det nog tätare, eller?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-01-12 17:09

Självklart skall du använda varmlim och fanérhammare och riva på fanéret!

Så gjorda man redan för 400 år sedan och det är fortfarande den bästa metoden... :P

Låna "Hantverkets bok" om snickeri på biblioteket så kan du läsa upp dig på denna ypperliga teknik!

/ptr

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-12 18:15

Detta om otäta lådor och MDF. Hur vore det om man spacklade först och sen fanerade? borde det inte bli tätt då? Så att man sedan skulle kunna limma fast faner med mindre presskraft

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-01-12 18:58

Pinnick skrev:Detta om otäta lådor och MDF. Hur vore det om man spacklade först och sen fanerade? borde det inte bli tätt då? Så att man sedan skulle kunna limma fast faner med mindre presskraft

mvh
/Pinnick

Beroende på hur petimetrig man är med "otät låda " eller MDF som "andas"; MDF-skivor brukar användas som offerunderlag ovanpå vakumsugbord för bordsfräsar. En just pump suger fast det som ska fräsas dikt mot MDF-skivan utan större problem. Obehandlad MDF-skiva är inte helt lufttät mao, men kan man inte flytta runt fågeldun med hjälp av ett dammsugarmunstycke på motstående sida, borde det la' duga. :wink:

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2006-01-12 19:18

Tipset har försummats förut, vad det beror på vet jag inte, kanske för att det verkar besvärligt....

Men ptr har rätt!

"Hantverkets bok" är om jag mins rätt ganska knapp i information, men tillräckligt för att ge en fingervisning.

Animaliskt varmlim finns i olika varianter där jag föredrar "Harlim" då det är lättast att dosera och är snabbupplösligt.
Harlim är hudlim i form av små kulor, därav namnet.

Några av fördelarna är att:

Det går att mjuka upp igen med värme, vilket innebär att man kan rätta till fanérbiten om den skulle hamna fel.

Det går att återanvända, så man behöver inte slipa rent innan man lägger på nytt/mer.

Det är vattenlösligt så skulle det hamna någonstans där det inte passar är det bara att lägga på en blöt trasa och försiktigt skrapa bort när det mjuknat.

Det fyller ut sprickor och porer samt ojämnheter bra och sjunker inte nämnvärt när det torkar vilket är trevligt då man arbetar med kvistrika faner som tex ögonlönnfanér.

Det är transparent så det spelar ingen roll om man arbetar med ljusa eller mörka träslag.

Slutligen den kanske största fördelen. Man kan avbryta mitt i en yta för att svara i telefon, äta middag eller hämta ungarna på dagis... Inget jag rekomenderar, men det går!

Fanérhammaren går alldeles utmärkt att ersätta med ett strykjärn, även om man då helst ska använda ett som inte är termostatstyrt.

Fråga:
Är inte MDF tillräckligt tätt?
Hur menar ni nu, att MDF:en släpper igenom luft?

@Adhoc:
Offerskivorna är väl perforerade under föremålet? (Påstående fråga)

/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-12 19:23

Tät MDF eller inte finns diskuterat i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... mdf#116566
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-01-12 20:01

JohanL skrev:... "@Adhoc:
Offerskivorna är väl perforerade under föremålet? (Påstående fråga)"

/Johan

Nej, helt vanliga standardskivor utan perforering, direkt från brägår'n i tjocklek 16 eller 19 mm brukar användas. När det blir för mycket spår i MDF:en efter att ha kört genomgående ytter- och innergeometrier i det frästa materialet, planfräses MDF-ytan ned någon 1/10 mm så den blir jämn och slät igen. (Bordsfräsarna är CNC-maskiner, tex Multicam eller från AXYZ, vacuumpumparna ligger på några hk och går ned till ca 0,5 mBar)

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2006-01-12 21:06

@paa:
Tack! Intressant!

@Adhoc:
Ursäkta uttrycket, men "Coolt fan!". Inte kunde jag tro det!

Så om jag tolkar Ingvar rätt, spelar det alltså ingen roll om MDF:en faneras eller lackas, resultatet blir detsamma.

Att MDF är så poröst ser jag nästan som en fördel! Särskilt som limet antagligen fäster bättre! Fast det hindrar ju inte att man lackar insidan på högtalaren.....

/Johan

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-01-12 21:14

Jag tycker personligen att "Harlim" blir lite för sprött när man river på fanér, jag brukar köpa "valigt varmlim" (ie. Hudlim från kor) det är lite mjukare och fogligare speciellt när man jobbar med svängda ytor.

"Hantverkets bok" var det enda svenska referensverk jag kom på i hasten, mitt eget bibliotek ligger i lådor sen senaste flytten och dom intressantaste fanérteknikböckerna är i alla fall skrivna på franska och engelska, men jag kommer inte på vad dom heter för tillfället.

Den amerikanska hemsnickarblaskan "Fine Woodworking" har haft ett par articklar om detta hantverk.. Den kan man hitta på de flesta större bibliotek. Minns jag rätt så har dom publiserat nån mindre bok om olika fanéringstekniker oxå..

Den kranka eftertanken säger annars att vakumfanéring borde vara ett utmärkt sätt att applicera fanér på en färdigbygd låda... Fast då är man tvungen att pilla ihop en vakumsug först...

/ptr

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2006-01-12 22:14

Aha! Jag är minsann ute och cyklar! Jag trodde att harlim var vanligt hudlim i kornform...!

Allt jag fanérat har varit plant, så jag har aldrig upplevt detta...

Var har du de lådorna... Gör det något om någon "kommer bort"? ;)
Nä, allvarligt talat, det finns mycket bra litteratur på utrikiska. Svenska bokförlag är notoriskt dåliga på att ge ut smala böcker... :(

En vakumsug är en intressant makapär... Kan ju användas till kompositfiberlaminering också! :D

Högtalare i fågelögonlönn och kolfiber någon? ;)

/Johan

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-01-12 23:36

Kul att se så många intressanta förslag! Jag är 99% säker på att jag kommer att använda ekfaner (som ska betsas och bli väldigt mörk) på topp, botten och sidorna, faneren kommer att limmas med trälim under det tryck som jag kan åstadkomma med mina 8 skruvtvingar. Däremot så kommer fasningarna och frontbaffeln att lackeras svart. Lådorna kommer invändigt att sprayas med underredsmassa, så de blir säkert tillräckligt täta. :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-01-13 17:30

Mängder med artiklar på tips och tricks för fanering:
http://www.woodweb.com/KnowledgeBase/KBVeneer.html

J-vligt bra sida :D för allt möjligt annat inom träbearbetning, limning, verktyg, jiggar, you name it:
http://www.woodweb.com/SiteMap.html

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-01-13 19:40

JohanL skrev:En vakumsug är en intressant makapär... Kan ju användas till kompositfiberlaminering också! :D

Måste man inte tilssätta ganska hög värme för att laminera kompositer, ie. kolfiber?

Högtalare i fågelögonlönn och kolfiber någon? ;)

Jo, varför inte.. Fast jag är lite svag för rött och svart, så varför inte Jarrah och kolfiber..

/ptr

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2006-01-13 22:18

Om jag mins rätt överstiger baktempraturen aldrig 120 grader...
Och då bara om man vill ha högsta möjliga hållfasthet och minsta möjliga vikt.

Att klä MDF med ett lager kolfiber och epoxy skulle troligtvis knappt överstiga rumstempratur då laminatets tjocklek skulle bli en dryg millimeter och det hela ej skulle behöva bakas.

Det var ett tag sedan jag läste om det hela.

http://fiber.info.se/ - Mycket bra!

Jag har en dröm om att få tag på lite riktigt klarröd bloodwoodfanér.... :)
För svart och rött är en kanonkombination! :D

/Johan

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-01-13 23:13

JohanL skrev:Om jag mins rätt överstiger baktempraturen aldrig 120 grader...
http://fiber.info.se/ - Mycket bra!

Intressant, jag har som sagt väldigt liten erfarenhet av kompositer, så det är ett ämne vi får ta och dyka ner i...

Jag har en dröm om att få tag på lite riktigt klarröd bloodwoodfanér.... :)

Bloodwood, en träsort jag inte hellre har någon erfarenhet av, snyggt i alla fall, påminner endel om Mahogny i strukturen. Jag har SMS:at en kompis som är expert på vedartade växter för att ta reda på om de två arterna som kallas för "bloodwood" har något med vanligt namn... Han lär väll svara inom en vecka eller så... :oops:

För svart och rött är en kanonkombination! :D

Där är vi eniga. Jag byggde en Humidor i blodröd Adaman Padok och Negersvart Ebenholz åt en Cigarrälskande kompis, blev raskande snyggt..

micke5721 skrev:Kul att se så många intressanta förslag!

För att styra upp det hela. Om jag skulle fanera en låda, skulle jag göra det en sida i taget. och använda ett hårt underlag att pressa den fanerade ytan mot, mellan fanéret och pressytan (tex en marmorskiva) hade jag lagt ett tuntlager silkespapper och sedan ett mjukt 1-2mm lager absoberande papp (dels för att suga upp extrafukt från limmet, men även för att jämna ut trycket).

Vitlim (Snickarlim) funkar säker helt okej, men har ju gott om tid placera fanéret och dra tvingarna. Har du stagning inne i lådan skall det inte vara nått prblem att applicera tillräkligt tryck med tvingar, har de det inte finns det en möjlihet att väggen bågnar innåt även om det är en relativt liten låda.

/ptr

Återgå till DIY-forum