Vinylcalle skrev:1. Okej så du gav med andra ord fler direktdrivna konstruktioner chansen genom åren.
2.a.Själv är jag fullständigt övertygad om att det inte går att höra någon skillnad på en likvärdigt (gällande svaj, absolut pitch, rumble m.m.) presterande remdriven och direktdriven skivspelare. 2.b. Vad skulle det kunna vara som påverkar? Det klassiska svaret är coggning/flutter men jag har aldrig sett några mätningar på sofistikerade direktdriftsmotorer som visat upp det.
3.Drivningen har väl inget att göra med om spelaren är fjädrandeupphängd eller inte.
MvH Carl
mina siffror.
1. Absolut, de gick ju inte att undvika

Det var åskilliga som passerade genom butiken som skulle få den nya pickupen injusterad.
2.a. Den principen kan jag hålla med om, precis som kabeldebatten är att det inte går att hör skillnad på likvärdiga kablar. Men vilka spelare är likvärdiga och vilka parametrar skall vara likvärdiga? Konstruktionerna är ju helt olika så hur likvärdiga blir dom på parametrar som påverkar lyssning.
Personligen så tycker jag att svajdiskussionen svajar betänkligt då det inte alls är det som jag hör skillnad på när man ställer en spelare på olika underlag. (Vilket är det som jag fortfarande håller mig till i diskussionen.)
2.b. Så som jag läst på ett antal ställen och som jag sett förklaringar på ( vare sig det stämmer eller inte) är att energi (resonanser) behöver transporteras ur spelaren. Till ett lätt underlag är det lättare att transportera energi än till ett tyngre underlag.
3. Alltså, drivning, upphängning, tonarmar, pickuper spelar ju ingen roll om det inte påverkar ljudåtergivningen. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns ett antal lösningar på alla problem (vilken man ju också kan se på marknaden) men det spelar ju ingen roll om de beter sig likvärdigt i sin färdiga form. Med de gör det ju inte. Verk låter olika, tonarmar låter olika, pickuper låter olika, kombinationer låter olika. Och då sortera ut vad som under alla förhållande inte spelar någon roll har ju ingen ännu lyckats med. Om direktdrivna inte är känsliga för vibrationer och underlag så kan man ju undra varför man gjorde så här när man höll på som mest:
http://www.soundfountain.com/amb/sp10plinth.htmlOch detta bara för en spelare, man höll på med lika mycket socklar runt alla andra stora japanska direkt drivna verk som aldrig togs in till Sverige. De flesta duktiga japanska leverantörerna sålde ju sina grejor hos radiohandlare vilket gjorde försäljning av det mera kostsamma sortimentet av hifi i Sverige och Europa i stort sett omöjligt.
Det stora felet med faktisktdebatten när det gäller skivspelare är att många tror att de skillnader som finns mellan olika skivspelare ljudmässigt beror på hastighetsvariationer, akustisk återkoppling och på pickuper. Det finns massor mer som händer i en skivspelare och som påverkar ljudet.
Drar man parallellen till om man skulle diskutera likadant om högtalare så skulle diskussionen gå ut på om man skulle ha basreflex eller sluten låda och rummet var helt ointressant. Både högtalare och skivspelare är mekaniska grunkor som vibrerar. När det gäller högtalare så är fötter betydelsefullt men när det gäller skivspelare så verkar kopplingen till underlaget vara helt betydelselös. Pröva olika underlag istället för att tänka "logiskt" vet ja.
Om ni nu är öppna för att ni kanske missat något.
/Harryup