Marc-André Hamelin

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav momus » 2016-08-31 23:18

Men det verkar tyvärr inte som att han ska ge ut den på nåt slags fonogram eller fil. (Tänker inte åka till Canada bara för att han spelar där).

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-01 08:15

momus skrev:Men det verkar tyvärr inte som att han ska ge ut den på nåt slags fonogram eller fil. (Tänker inte åka till Canada bara för att han spelar där).


Hej Momus! Jag tänkte bara att det kan vara en upplysning att Hamelin nu ska spela Ravels G-dur på en konsert. Han har då ändrat sin tidigare negativa inställning till verket. Men det kan ta lång tid - flera år - innan verket finns på en skiva. När jag anlitade honom till Amorina Recitals så hade vi två års framförhållning ... Troligtvis så kommer det först att dyka upp någon inspelning på YouTube och långt senare kanske en skiva, vi kan bara avvakta och se. Han har många idéer till skivor. Just nu planerar han en serie skivor med den ryska kompositören och pianisten Feinberg. Han har spelat några av sonaterna redan på konsert. Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav xeizo » 2016-09-01 09:49

Spännande tråd från insidan av en liten del av pianovärlden, tack för alla fina observationer och lyssningstips! :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-16 15:06

xeizo skrev:Spännande tråd från insidan av en liten del av pianovärlden, tack för alla fina observationer och lyssningstips! :D


Hej Xeizo! Tack för dina vänliga ord! Det är alltid trevligt att få positiva reaktioner. Det är också klart att det är en liten del av pianovärlden jag skriver om. Men alla trådar under skivrekommendationer tenderar att bli sådana då de ofta handlar om en enda artist, en skiva, eller t.o.m. en enda låt men i kanske olika utgåvor.

Jag ville gärna dela med mig om mina kontakter med Marc-André Hamelin då hans namn nämndes i en tråd. Jag är mycket glad över att flera gånger haft möjligheten att vara nära en sådan verkligt stor begåvning, som dessutom är en mycket trevlig och varm människa. Jag hoppas genom mina berättelser att andra kanske upptäcker honom. (Naturligtvis har jag också mött andra mycket begåvade personer, men det får kanske bli i andra trådar …).

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-16 15:14

Jag såg också en möjlighet att berätta om hur man på ett konservatorium brukar göra en analys av ett musikverk. Det var en del av utbildningen åtminstone på 70-talet när jag studerade. Jag tror mig veta med stor säkerhet att det är mycket få människor som har gjort en sådan eller ens vet vad det är som egentligen ska eller kan analyseras. Jag har i varje fall inte sett någon sådan i någon tidning eller t.ex. på Faktiskt. I detta fall med Chopins tredje Ballad så har vi Chopins egna ord återberättade av Robert Schumann, och det är mycket ovanligt med en så tydlig källa. Tonsättare tenderar ofta att inte vilja berätta vad som inspirerade dem. Denna analys blir också något helt annat än att bara tycka något om hur musiken tilltalar en. Naturligtvis är det inte fel att säga vad man tycker, men det behöver inte alls ha något med hur musiken är tänkt/känt eller sammansatt.

Jag ville berätta något om hur strukturen kan utvecklas i ett stycke och hur en sådan analys kan påverka hur man spelar/tolkar ett verk. Alltså mer ur en musiker/tonsättares perspektiv än en "normal" lyssnares sätt att närma sig musiken. Detta hur man kan ”läsa” och reagera på en nottext, är egentligen mitt lilla specialområde och jag har fått stor inspiration i min nyfikenhet genom mina lärare: Jose Ribera, Lars Frydén, Gunnar Hallhagen, Roberto Szidon och många fler, som undervisade om detta. Men även många andra musiker jag mött, talat med eller spelat kurser för, alla böcker jag läst i ämnet och inte minst ett halvsekel av egna pianostudier, konsertgivande och skivsamlande. Ett lysande exempel som jag vill nämna var Gunnar Hallhagens – med rätta – legendariska lektioner på Musikhögskolan och som var mycket inspirerade för oss som hade möjlighet att ta del av hans kunskap. Anteckningar därifrån återvänder jag ofta till.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-16 17:51

Hej!

För de som är intresserade har nu programboken för Göteborgssymfonikerna publicerats på nätet.

På sidan 19 av 61 (i min pdf-läsare) står det om Marc-André och om Brahms 1:a pianokonsert.

På sidan 43 av 61 så är intervjun med honom publicerad.

http://www.gso.se/wp-content/uploads/20 ... ela_lr.pdf

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav momus » 2016-09-22 15:56

Och för hard core fans av Marc André Hamelin, Det går att lyssna (och se) på en livesändning ikväll på nätet. Ibland brukar GSO lägga upp konserterna så det går att lyssna på efteråt, Men alltså idag (torsdagen den 22/9 2016) kan man lyssna på pianisten ifråga på nätet:

LIVE TONIGHT!

Santtu-Matias Rouvali conductor
Marc-André Hamelin piano

19:30 CET
Watch the live broadcast on http://www.gsoplay.com or in the app

Programme
Leyman Solar Flares
Brahms Piano Concerto No. 1
Bartók Concerto for orchestra

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav lennartj » 2016-09-22 17:32

Bra tips från Momus till alla er som inte har abonnemang och tack till Torrowitz för att du fick mig att sprätta upp plasten runt "Podiet" och läsa på lite bättre innan promenaden till Götaplatsen i den dalande sensommarsolen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-23 10:53

momus skrev:Och för hard core fans av Marc André Hamelin, Det går att lyssna (och se) på en livesändning ikväll på nätet. Ibland brukar GSO lägga upp konserterna så det går att lyssna på efteråt, Men alltså idag (torsdagen den 22/9 2016) kan man lyssna på pianisten ifråga på nätet:

LIVE TONIGHT!

Santtu-Matias Rouvali conductor
Marc-André Hamelin piano

19:30 CET
Watch the live broadcast on http://www.gsoplay.com or in the app

Programme
Leyman Solar Flares
Brahms Piano Concerto No. 1
Bartók Concerto for orchestra


Det var vänligt av dig Momus att du hittade en live-länk till konserten. Jag tänkte inte ens på möjligheten och missade tyvärr live-sändningen. Jag får hoppas att programmet läggs ut senare.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-23 10:54

lennartj skrev:Bra tips från Momus till alla er som inte har abonnemang och tack till Torrowitz för att du fick mig att sprätta upp plasten runt "Podiet" och läsa på lite bättre innan promenaden till Götaplatsen i den dalande sensommarsolen.


Hej Lennartj! Vad fick du för intryck av konserten?

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav lennartj » 2016-09-23 12:09

Torrowitz skrev:
lennartj skrev:Bra tips från Momus till alla er som inte har abonnemang och tack till Torrowitz för att du fick mig att sprätta upp plasten runt "Podiet" och läsa på lite bättre innan promenaden till Götaplatsen i den dalande sensommarsolen.


Hej Lennartj! Vad fick du för intryck av konserten?

Mvh/Torrowitz

Katarina Leymans Solar Flares var kompetent orkestrerat och välspelat, som väntat, men lite överlastat.
Jag fick känslan att hon ville lite för mycket på för kort tid.

Brahms första pianokonsert blev en smärre besvikelse, kompetent men utan magi i samspelet mellan solist och dirigent/orkester.
Hamelins extranummer, något av Debussy, var helt lysande.

Bartoks konsert för orkester fick ett utomordentligt framförande, med både känsla, precision och humor.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-23 13:27

lennartj skrev:
Torrowitz skrev:
lennartj skrev:Bra tips från Momus till alla er som inte har abonnemang och tack till Torrowitz för att du fick mig att sprätta upp plasten runt "Podiet" och läsa på lite bättre innan promenaden till Götaplatsen i den dalande sensommarsolen.


Hej Lennartj! Vad fick du för intryck av konserten?

Mvh/Torrowitz

Katarina Leymans Solar Flares var kompetent orkestrerat och välspelat, som väntat, men lite överlastat.
Jag fick känslan att hon ville lite för mycket på för kort tid.

Brahms första pianokonsert blev en smärre besvikelse, kompetent men utan magi i samspelet mellan solist och dirigent/orkester.
Hamelins extranummer, något av Debussy, var helt lysande.

Bartoks konsert för orkester fick ett utomordentligt framförande, med både känsla, precision och humor.


Hej Lennartj!

Tack för sina iakttagelser! Tyvärr är det inte alltid som det uppstår ett bra samspel mellan orkester och dirigent. Hamelin spelade med Sveriges Radios Symfoniorkester för ett 10-tal år sedan och det gick vid några tillfällen helt isär mellan dirigent och pianist. Jag åt middag med Hamelin efteråt och han var mycket besviken. Dåvarande chefsdirigenten ville ha en mycket romantisk tolkning av Paganinirapsodin av Rachmaninov med uppstannande fraser, medan Hamelin önskad ett flyt i fraserna utan väntan och en mer brilliant attityd till musiken. Det gick som sagt inte ihop. Jag tänkte redan från början att jag inte ville höra pianokonserten utan pianoaftonen i Göteborg. Men tyvärr kan jag av flera anledningar inte komma ner. Min bror Jörgen och en god vän till oss kommer dock att resa ner för pianoaftonen.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Jonas » 2016-09-24 22:08

lennartj skrev:Bra tips från Momus till alla er som inte har abonnemang och tack till Torrowitz för att du fick mig att sprätta upp plasten runt "Podiet" och läsa på lite bättre innan promenaden till Götaplatsen i den dalande sensommarsolen.


Tack Lennart! Nu har jag också avlägsnat plasten från "Podiet" :wink: Kvällsläsningen är löst och framför allt så ser det ut att bli en fin start på höstens kammarserie i morgon kväll :D

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-28 00:45

Jag har fått en liten rapport från Hamelins pianoafton i Göteborg. Min bror och en god till oss vän träffade honom under ett par timmar efter konserten. Han blev mycket glad över att min bror med vän var särskilt imponerande av de två sista satserna i Beethovens Appassionata. Musik som verkligen passar honom på alla sätt och vis. Det är få pianister idag som orkar öka både fart och kraft på de två sista sidorna i sonaten. Tonerna ligger inte alls bra till och kräver mycket av pianisten efter en utmattande sista sats. Han spelade för en utsåld sal både under pianokonserterna men även pianoaftonen. Han fick stående ovationer av en entusiastisk publik och kontrade med två extranummer, ett långt verk (8 minuter) av Moszkowski som var en vals troligtvis op.34:1 samt ett Schubert Impromptu. Tyvärr var min bror inte särskilt förtjust i akustiken i Stenhammarsalen och att det blev så varmt där.

Jag måste också dementera det jag skrev tidigare om att möjligen dirigent och pianist inte fungerade helt ihop. Det är fel av mig att lägga in egna funderingar då jag inte själv var där. Hamelin sa själv att han var mycket nöjd med både dirigenten och också orkestern. Han hade också bara lovord för den nya Steinway-flygeln som han fick äran av att inviga. Han sa dessutom att han tyckte att det var en av de bästa Brahms ettor som han spelat live. Det är mycket allvarlig och tung musik som kanske kan vara svår att ta till sig. Jag måste säga att jag själv har aldrig varit riktigt förtjust i just den första konserten men även en del av hans soloverk som sonaterna. Men det är musik med många bottnar, som växer med ett upprepat lyssnande och som alltid är mycket välskrivna. Brahms själv beklagade sig för att hans symfonier inte drog in så mycket pengar. Hans Ungerska danser blev dock en stadig inkomstkälla. Men det är ett vanligt problem, kanske ännu mer i dagens musikliv.

Enligt uppgift ska både konserten och pianoaftonen läggas ut på nätet med start den 21 och 25 oktober. Något att se fram emot för oss som inte var där.

http://www.gso.se/en/gsoplay/upcoming/

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-28 13:07

Med anledning av texterna om Chopins Ballad nr.3 och mitt prat om analys av musikverk - vad en komposition är - vill jag tipsa om förre dirigenten Leonard Bernsteins bok ”Musikens oändliga rikedom” på Raben & Sjögren. Den finns nog tyvärr bara på bibliotek eller antikvariat numera. Där finns bl.a. fyra analyser av symfonier, där den om Brahms fjärde symfoni – några sidor av partituret – ger en tydlig bild av vad en komposition i klassisk mening är. Jag har ett antal gånger stött på människor som kallar sig för kompositörer, men sällan ser jag att de använder sig av några som helst kompositoriska handgrepp. Efter att ha läst Bernstein kan man bli klar över vad som menas med en symfoni eller sonat, som mer handlar om utveckling av teman där figurer transformeras och som ofta bygger på varandra. I symfonin/sonaten arbetas figurerna/idéerna ut till en polyfon/flerstämmig väv som förändras/transformeras genom verket framförallt i den s.k. genomföringsdelen. Här finns den verkliga ”hemligheten” eller styrkan i den klassiska musiken och det som skiljer ut den mot annan musik. Detta inte sagt som någon kritik av annan musik. Musik används på så många sätt och i så vitt skilda sammanhang, att all musik naturligtvis inte kan vara konstruerad på samma sätt. Däremot så ser jag sällan någon djupare förklaring på just den klassiska musikens ofta komplicerade strukturer och hur de i sin tur kan påverka lyssningen. (Några av Bernsteins föreläsningar finns på YouTube och det kan vara något att titta på. En del är gjorda för barn och andra för vuxna).

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav PerStromgren » 2016-09-28 14:07

Torrowitz skrev:Med anledning av texterna om Chopins Ballad nr.3 och mitt prat om analys av musikverk - vad en komposition är - vill jag tipsa om förre dirigenten Leonard Bernsteins bok ”Musikens oändliga rikedom” på Raben & Sjögren. Den finns nog tyvärr bara på bibliotek eller antikvariat numera. Där finns bl.a. fyra analyser av symfonier, där den om Brahms fjärde symfoni – några sidor av partituret – ger en tydlig bild av vad en komposition i klassisk mening är.


Tack för boktips! Jag klickade just i en beställning av boken på ett antis, via den förnämliga sajten Bokbörsen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-28 15:22

PerStromgren skrev:
Torrowitz skrev:Med anledning av texterna om Chopins Ballad nr.3 och mitt prat om analys av musikverk - vad en komposition är - vill jag tipsa om förre dirigenten Leonard Bernsteins bok ”Musikens oändliga rikedom” på Raben & Sjögren. Den finns nog tyvärr bara på bibliotek eller antikvariat numera. Där finns bl.a. fyra analyser av symfonier, där den om Brahms fjärde symfoni – några sidor av partituret – ger en tydlig bild av vad en komposition i klassisk mening är.


Tack för boktips! Jag klickade just i en beställning av boken på ett antis, via den förnämliga sajten Bokbörsen.


Fantastiskt att boken går att köpa så lätt! Jag har sparat länken som säkert kommer väl till pass någon annan gång!

Boken innehåller många andra informativa och upplyftande saker som ett "samtal i fantasin" om lyssning. Problemen fanns redan då ... Jag tycker det är viktigt att skilja mellan att lyssna och att höra på något. Vetenskapen gör också denna distinktion. Utan att verkligen sitta ner, fokusera och lyssna så blir resultatet magert. Jag känner många som kanske suttit ett helt liv med att spela eller undervisa, som inte längre utvecklas, de blir faktiskt bara sämre när åren går. Kärnan är inte de 10.000 timmar som man påstås ska behöva för att göra något på en professionell nivå, utan också att tiden när man lyssnar eller spelar måste ha varit fokuserad, där man ger sin yttersta närvaro till det man gör. Utan detta, mycket liten utveckling. Vi som sitter ner och lyssnar på musik genom högtalare är tyvärr i en minoritet i samhället idag, men jag tycker också att det är viktigt att omtala detta att det inte räcker med att bara sitta ner.

Bernsteins bok innehåller också fem Tv-manuskript och en som han kallar det "informell föreläsning" med frågestund. Man kan få intrycket när man ser och hör Bernstein dirigera på olika medier att han i första hand var en känslomänniska, men det är inte sant när man läser vad han skriver. Alla tolkningar kom till efter noggranna studier. Sedan finns det ytterligare en bok som getts ut tidigare än ovan nämnda. Just nu hittar jag inte den, men en hel del av de TV-program han gjorde finns på YouTube.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-28 21:24

petersteindl skrev:Han är en intressant pianisst.

Efter att ha lyssnat på hans etyder på tuben valde jag att lyssna på ett mer vanligt känt stycke och valet blev Chopins Ballad No 3.

[ YouTube ]



Normalt är inte klassisk piano min tekopp, men jag drar mig inte för att provlyssna på olika typer av muisk. Omväxling förnöjer.
Det som slår mig med den här videon är det väldigt luftiga och lätta spelstilen. Stycket låter inte alls komplicerat (det är det kanske inte heller för en go pianist) eller tungt, utan tankarna går närmast till fågelsång en solig vårdag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-29 10:00

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Han är en intressant pianisst.

Efter att ha lyssnat på hans etyder på tuben valde jag att lyssna på ett mer vanligt känt stycke och valet blev Chopins Ballad No 3.

[ YouTube ]



Normalt är inte klassisk piano min tekopp, men jag drar mig inte för att provlyssna på olika typer av muisk. Omväxling förnöjer.
Det som slår mig med den här videon är det väldigt luftiga och lätta spelstilen. Stycket låter inte alls komplicerat (det är det kanske inte heller för en go pianist) eller tungt, utan tankarna går närmast till fågelsång en solig vårdag.


Hej Max!

Trevligt att du provlyssnar andra typer av musik av ren nyfikenhet. Du har helt rätt i att Chopins tredje Ballad är luftig och lätt, åtminstone till en början. Från mitten av stycket så ändras karaktären till att bli allt mer upprörd, om än inte våldsam.

Dock kan jag garantera dig att det är långt ifrån lättspelat. Att spela lätt och luftigt är inte lätt. Det är enkelt att snubbla till och få fel toner betonade. Men framförallt på slutet så går det riktigt fort och tonerna spelas både med s.k. dubbelgrepp inom olika passager och som snabba ackord, vilket är svårt. Vissa av de pianister som Peter länkat till har dessutom problem med en speciell passage där det blir fel för flera av dem. Det finns naturligtvis betydligt svårare stycken, även av Chopin, men detta är ett verk som läggs på den högsta svårighetsgraden enligt Svenska Pianopedagogförbundet. Skalan i listan är svagt lutande i de första svårighetsgraderna och stiger sedan kraftigt i de sista graderna. Listan är ett hjälpmedel för pianolärare som vill hitta musik till sina elever. I England skapades det s.k. Grade-systemet som används som ett examinationssystem, och det har en liknande skala. Man kan alltså spela upp för en viss "grad" och blir sedan bedömd under den grad man bestämt sig för att prova. Det ingår många olika tester som självvalda stycken, obligatoriska stycken, gehör och kunskap om vissa tonarter, a vista-prov (att spela direkt från bladet utan förberedelse) osv.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav lemmts » 2016-09-30 22:27

Torrowitz skrev:Han sa dessutom att han tyckte att det var en av de bästa Brahms ettor som han spelat live. Det är mycket allvarlig och tung musik som kanske kan vara svår att ta till sig. Jag måste säga att jag själv har aldrig varit riktigt förtjust i just den första konserten men även en del av hans soloverk som sonaterna. Men det är musik med många bottnar, som växer med ett upprepat lyssnande och som alltid är mycket välskrivna.

Jag tycker tvärt om! Jag föll pladask första gången jag hörde Brahms första pianokonsert. Jag tycker att den är fantastisk. Dramatik på högsta nivå. Bara början, maffigt orkesterspel och det dröjer flera minuter innan pianisten får vara med. Någon har kraktäriserat den som konsert för piano mot orkester. :)

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-09-30 22:50

lemmts skrev:
Torrowitz skrev:Han sa dessutom att han tyckte att det var en av de bästa Brahms ettor som han spelat live. Det är mycket allvarlig och tung musik som kanske kan vara svår att ta till sig. Jag måste säga att jag själv har aldrig varit riktigt förtjust i just den första konserten men även en del av hans soloverk som sonaterna. Men det är musik med många bottnar, som växer med ett upprepat lyssnande och som alltid är mycket välskrivna.

Jag tycker tvärt om! Jag föll pladask första gången jag hörde Brahms första pianokonsert. Jag tycker att den är fantastisk. Dramatik på högsta nivå. Bara början, maffigt orkesterspel och det dröjer flera minuter innan pianisten får vara med. Någon har kraktäriserat den som konsert för piano mot orkester. :)


Hej Lemmts!

Jag respekterar fullt ut din åsikt och känner mig mycket glad över att du tilltalas starkt av Brahms musik. :)

Jag menar inte att jag tycker direkt illa om den första konserten, jag föredrar bara den andra konserten av Brahms före den första. Jag skulle knappast samla på många olika inspelningar av den första och även spelat igenom den många gånger själv - ett för övrigt utmärkt sätt att lära känna musiken bättre - om jag inte fann den intressant på något sätt. En av mina största upplevelser i Konserthuset var just med Brahms etta och Claudio Arrau som solist på sjuttiotalet. En inspelning av just den konserten har jag lyckats skaffa mig från radioutsändningen och även njutit av. Men som sagt, jag föredrar Brahms 2:a som jag finner vara mer varierad i sin karaktär. Jag kanske ger en felaktig bild i min text, jag ser inte på musik som svart eller vitt, bra eller att det andra måste vara dåligt, det finns många blandningar som kan fungera utmärkt bra. Är det dessutom bra gjort på alla sätt och vis -framförande, intressant komposition osv., vilket är en förutsättning för mig - så finns det alltid något gott att hämta, även om man kanske föredrar något annat.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav lemmts » 2016-09-30 23:14

Torrowitz skrev:
lemmts skrev:
Torrowitz skrev:Han sa dessutom att han tyckte att det var en av de bästa Brahms ettor som han spelat live. Det är mycket allvarlig och tung musik som kanske kan vara svår att ta till sig. Jag måste säga att jag själv har aldrig varit riktigt förtjust i just den första konserten men även en del av hans soloverk som sonaterna. Men det är musik med många bottnar, som växer med ett upprepat lyssnande och som alltid är mycket välskrivna.

Jag tycker tvärt om! Jag föll pladask första gången jag hörde Brahms första pianokonsert. Jag tycker att den är fantastisk. Dramatik på högsta nivå. Bara början, maffigt orkesterspel och det dröjer flera minuter innan pianisten får vara med. Någon har kraktäriserat den som konsert för piano mot orkester. :)


Hej Lemmts!

Jag respekterar fullt ut din åsikt och känner mig mycket glad över att du tilltalas starkt av Brahms musik. :)

Jag menar inte att jag tycker direkt illa om den första konserten, jag föredrar bara den andra konserten av Brahms före den första. Jag skulle knappast samla på många olika inspelningar av den första och även spelat igenom den många gånger själv - ett för övrigt utmärkt sätt att lära känna musiken bättre - om jag inte fann den intressant på något sätt. En av mina största upplevelser i Konserthuset var just med Brahms etta och Claudio Arrau som solist på sjuttiotalet. En inspelning av just den konserten har jag lyckats skaffa mig från radioutsändningen och även njutit av. Men som sagt, jag föredrar Brahms 2:a som jag finner vara mer varierad i sin karaktär. Jag kanske ger en felaktig bild i min text, jag ser inte på musik som svart eller vitt, bra eller att det andra måste vara dåligt, det finns många blandningar som kan fungera utmärkt bra. Är det dessutom bra gjort på alla sätt och vis -framförande, intressant komposition osv., vilket är en förutsättning för mig - så finns det alltid något gott att hämta, även om man kanske föredrar något annat.

Mvh/Torrowitz

Hej, respekterar och respekterar, det här ser jag inte som en debatt som ska vinnas :) Jag är helt oförmögen att spela men njuter desto mer av musik. Eftersom jag inte förstår de underliggande finesserna är detta en fråga om tycke och smak för mig. Vad det gäller de två konserterna så är väl den första skriven av en ung man och den andra av en mogen och erfaren. 2:an må vara bättre tekniskt komponerad, men jag tycker den är ganska tråkig :)

Jag ville inte säga att du har fel, utan att jag upplever saken anorlunda. Som jag skrivit någon gång uppskattar jag ditt stora musikaliska kunnande som du så generöst delar med dig av.

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-10-01 00:46

lemmts skrev:
Torrowitz skrev:
lemmts skrev:Jag tycker tvärt om! Jag föll pladask första gången jag hörde Brahms första pianokonsert. Jag tycker att den är fantastisk. Dramatik på högsta nivå. Bara början, maffigt orkesterspel och det dröjer flera minuter innan pianisten får vara med. Någon har kraktäriserat den som konsert för piano mot orkester. :)


Hej Lemmts!

Jag respekterar fullt ut din åsikt och känner mig mycket glad över att du tilltalas starkt av Brahms musik. :)

Jag menar inte att jag tycker direkt illa om den första konserten, jag föredrar bara den andra konserten av Brahms före den första. Jag skulle knappast samla på många olika inspelningar av den första och även spelat igenom den många gånger själv - ett för övrigt utmärkt sätt att lära känna musiken bättre - om jag inte fann den intressant på något sätt. En av mina största upplevelser i Konserthuset var just med Brahms etta och Claudio Arrau som solist på sjuttiotalet. En inspelning av just den konserten har jag lyckats skaffa mig från radioutsändningen och även njutit av. Men som sagt, jag föredrar Brahms 2:a som jag finner vara mer varierad i sin karaktär. Jag kanske ger en felaktig bild i min text, jag ser inte på musik som svart eller vitt, bra eller att det andra måste vara dåligt, det finns många blandningar som kan fungera utmärkt bra. Är det dessutom bra gjort på alla sätt och vis -framförande, intressant komposition osv., vilket är en förutsättning för mig - så finns det alltid något gott att hämta, även om man kanske föredrar något annat.

Mvh/Torrowitz

Hej, respekterar och respekterar, det här ser jag inte som en debatt som ska vinnas :) Jag är helt oförmögen att spela men njuter desto mer av musik. Eftersom jag inte förstår de underliggande finesserna är detta en fråga om tycke och smak för mig. Vad det gäller de två konserterna så är väl den första skriven av en ung man och den andra av en mogen och erfaren. 2:an må vara bättre tekniskt komponerad, men jag tycker den är ganska tråkig :)

Jag ville inte säga att du har fel, utan att jag upplever saken anorlunda. Som jag skrivit någon gång uppskattar jag ditt stora musikaliska kunnande som du så generöst delar med dig av.


Hej! Jag menar på fullt allvar att jag respekterar din uppfattning. Något som jag har lärt mig är att man aldrig kan ifrågasätta en upplevelse, ja om man inte ljuger. Men det finns knappast någon anledning till i de flesta fall. En människa har haft just den specifika upplevelsen och det är sant för just den människan. Men det jag alltid undrar över är varför man just haft en sådan reaktion på en upplevelse? Inte för att hitta fel, utan för att jag är nyfiken på just upplevelser och uppfattningar i allmänhet. Så efter att ha haft ca.700-800 elever genom åren så är det just detta som jag finner grundläggande i en undervisning eller kanske bara ett samtal: att kunna presentera ett material på ett sådant sätt att någon börjar fundera, sedan kanske börjar ett "ljus" gå upp och man ser kanske saker och ting i ett nytt sammanhang.

Så det är precis som du skriver att det inte är en debatt, men upplevelsen kan verkligen fördjupas på många sätt och det är jag riktigt intresserad av. Du beskriver det ovan mycket bra vad skillnaden är mellan den första och andra konserten. Inte minst din analys av ditt eget sätt att lyssna är mycket tydlig och i min uppfattning generös och en fantastisk grund för vidare utveckling. Du kanske alltid kommer ha ditt hjärta till den första Brahms konserten, men min synpunkt var bara av detta skäl att jag önskar att man ska fundera över det hela, inget annat. Utveckling är en mycket långsam process och det kan ta decennier innan man ser saker i ett annat ljus. Det är inte menat som kritik av någon. Kritik är både meningslöst då man alltid har den begåvning som man har. Det gäller för alla. Det är svårt att förändra den, men det går att utvecklas som jag sett och inte minst av den erfarenhet jag har av olika elever.

Det stora steget är att man måste betrakta/iaktta - det behöver inte ens vara kritiskt - sin egen uppfattning, då kan magi hända. Du gör det ovan! :) Jag vill säga att jag aldrig haft problem med någon person som kunnat visa för mig ett sätt annat som förbättrar och blir riktigare. Redan som 10-åring förstod jag att det fanns många som var mer begåvade än jag. Istället för att bli avundsjuk eller hamna i försvarsläge - som jag sett mycket av på olika konservatorier eller på arbetsplatser - så letade jag efter begåvade människor som kunde lära mig något. Jag har haft tur och träffat många som kunnat lyfta mig. Något av detta skulle jag vilja överföra till andra på bästa och vänligaste sätt.

Så jag respekterar allas uppfattning eftersom den representerar något av dem själva. Du ska veta att de pianister som jag träffat brukar alltid testa en med några frågor, för att se vem de har att göra med. Blir man accepterad så behandlar de en som en jämlike, men har alltid ändå en säker uppfattning. Jag minns t.ex. när Piers Lane - en fantastiskt engelsk pianist och människa - försiktigt påpekade efter min fråga om flygeln, att han önskade de vita tangenterna skulle gå något djupare. Han iakttog mig noggrant för att se om jag skulle ta illa upp. Dock hade jag alltid tänkt att ändra på dem - ackord med både svarta och vita tangenter går annars ner ojämnt, men felet var så pass litet att det var bråkdelar av millimeter - jag jobbade ett antal timmar under natten för att fixa dem och han var mycket uppskattande efteråt. Jag behövde bara en "push" i rätt riktning för att äntligen göra jobbet. En människa som har stor erfarenhet av i detta fall instrument uppskattar också när någon utför saken. Du skulle bara veta hur många flyglar som är felaktigt eller bara ojämnt inställda. Men det kräver en viss spelförmåga för att upptäcka det. Att Piers i detta fall vågade uttrycka saken tog jag som ett personligt förtroende och vettig förbättring, inte som en kritik. Av den enkla anledningen att han hade rätt.

Jag känner mig mycket glad över att du och kanske andra som läser finner något intressant i det jag skriver.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav darkg » 2016-10-01 12:09

Jag kollade in gsoplay som nämndes i tråden, fin tjänst som det verkar, men är ljudkvaliteten bra? Jag upplever det jag hittills har hört (3-4 konserter) som vagt avslaget eller frånvarande, blodfattigt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-10-01 13:35

darkg skrev:Jag kollade in gsoplay som nämndes i tråden, fin tjänst som det verkar, men är ljudkvaliteten bra? Jag upplever det jag hittills har hört (3-4 konserter) som vagt avslaget eller frånvarande, blodfattigt.


Hej darkg! Jag har haft samma upplevelse som du beskriver, att ljudet är otydligt och blodfattigt. Vad jag förstår efter att tittat runt på bilderna och i texten, så spelas konserterna in med enkel beprövad teknik. Man använder sig av ett Decca-träd med tre mikrofoner för hela orkestern samt stödmickar för solisterna. Jag finner det inte tillräckligt bra för att betala för tjänsten. Varför Decca-trädet inte fungerar så bra i Göteborg vet jag inte, men en förklaring kan vara att salen har en mycket rik klang med många reflexer på scenen som som ger för lite direktljud till mickarna. För att nå ett bättre resultat kanske dessa reflexer tvingar fram andra inspelningslösningar? Salen har annars mycket gott rykte från lyssningsplats i salen, men kanske scenakustiken är problematisk för inspelningar?

Jag var förra hösten i Grunewaldsalen och gjorde en trioinspelning och fann en besvärlig resonans vid 5-6 Hz. Jag trodde först att det var mitt fel med mina mikrofonplaceringar, men jag fick höra en inspelning från ett diplom under våren 2016 som hade samma fel efter mätning i datorn. Pianisten på inspelningen var själv inte glad över resultatet. En god vän har också sagt att han haft samma problem i Grunewaldsalen. Efter detta börjar förstå att klangen därifrån - som alltid har låtit suddig i mina öron - kanske har en enkel förklaring.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav lemmts » 2016-10-01 18:30

Hej Torrowitz, du skrev att du samlat på dig flera inspelningar av Brahms 1:a. Någon du kan rekommendera? Jag har bara en, med Haitink, Ashkenazy och Wiens filharmoniker på Decca.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 19:13



:)

2 mästare. Visste inte att de gjort en inspelning tillsammans.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 21:10

2 andra mästare i en helt annan version.



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-10-01 21:33

lemmts skrev:Hej Torrowitz, du skrev att du samlat på dig flera inspelningar av Brahms 1:a. Någon du kan rekommendera? Jag har bara en, med Haitink, Ashkenazy och Wiens filharmoniker på Decca.


Många är de och en hel del på gamla rullband. Jag har också suttit på en del lektioner med folk som studerat in verket. Man lärde sig mycket av att höra andras lektioner en gång i veckan under flera år.

Den inspelning jag absolut vill rekommendera är den med Claudio Arrau och Bernard Haitink på Philips. Arraus breda linjer och kraftfulla klang gjorde honom som född att spela Brahms konserterna, precis som man brukar säga att van Cliburn var född att spela Tjajkovskijs berömda första konsert. Arrau hade en mycket stor repertoar och spelade även samtliga verk av Bach utantill på 12 konserter i Berlin 1935-36. Det borde vara minst en bragdmedalj för en sådan prestation! Joseph Horowitz bok "Conversations with Arrau" ger en mycket bra bild av honom. Där finns repertoaren som han spelade oktober-januari 1933-34 i Mexico city. Det är få pianister levende eller döda som förmår något liknande. Han var också en mycket vänlig och uppmärksam när han tog emot publiken efter konserterna i sin svart-röda slängkappa. En stor man och musiker.

https://www.amazon.co.uk/Brahms-Piano-C ... rau+brahms

Arrau har spelat in den med Guilini också, men ljudet är betydligt sämre. Sedan finns det piratinspelningar från konserter med om möjligt ännu sämre ljud. Philips-inspelningen låter dock rent och bra trots den är gjort 1970, bara ett svagt bandbrus finns.

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav Torrowitz » 2016-10-01 21:48

petersteindl skrev:2 andra mästare i en helt annan version.

[ YouTube ]


Med vänlig hälsning
Peter


Hej Peter! Inspelningen med Gould/Bernstein är ovanlig såtillvida att Bernstein gick ut och höll ett tal innan konserten där han sa sig inte stödja Goulds tolkning som bröt mot traditionella tolkningar med att hålla samma tempo. Gould följde bara anvisningarna i partituret och egentligen är tempona inte så mycket annorlunda än vanligt, det är bara vissa ställen som skiljer sig.

Min bror Jörgen gjorde en jämförelse mellan Claudio Arrau och Glenn Gould i Brahms första konsert på Audio Concept i våras. Han spelade också upp Bernsteins minst sagt ovanliga tal, som sedan bidrog stort till myten om Glenn Gould.

Inspelningen av den första konserten med Celibidache och Barenboim förvånande mig en hel del när jag hörde den för några år sedan. Långsamt går det men det är mycket vackert. De minst sagt berömda Oktav-drillarna i den första satsen, har dock Barenboim en hel del problem med. Han har inte en stor hand och drillarna ligger riktigt illa till, är helt öppet för lyssningen så att det hörs vad man gör ... De har också gjort den andra konserten, men här tycker jag att Barenboim inte riktigt har kraften/tyngden som behövs för den svåra pianostämman. Trots det så är de mycket bra versioner att lyssna på. Barenboim har närmast ett fotografiskt minne och spelat (dirigerat) mycket repertoar med stor hjälp av den, dock har han inte spelat den yttersta virtuoslitteraturen. Men han har gjort många fina inspelningar som Beethoven-konserterna, Mozart dito och inte minst en underskattat fin version av alla Mozart-verken för piano. Det finns i boxar till lågpris och det mesta är med helt Ok ljud. På Youtube finns också Beethoven sonatserien där han spelar alla 32 sonater live i Paris. En stor prestation. Flygeln lät dock så pass ostämd att jag hoppade mellan spåren på den första konserten.

Mvh/Torrowitz

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster