Hjälp att felsöka ett Kenwood L07cII försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Re: Hjälp att felsöka ett Kenwood L07cII försteg

Inläggav PeterE » 2016-09-16 21:04

Det jag ska börja göra är att leta i kopplings schemat efter vart Varistor SV-22 finns och kolla om dom är hela sen om dom inte är det ta reda på vad man kan ersätta dom med exempelvis dioder som jag gjort med en annan apparat tidigare med gott resultat!

Sen ska jag även kolla så att samtliga transistorer är hela!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-16 22:42

PeterE skrev:Jag uppskattar din omtanke Calle men så länge som jag bara håller på och mäter likström så är det ingen fara!
Det är en annan sak om man mäter på själva nätsladden som får ström direkt från vägguttaget innan strömmen tas om hand av transformatorn!

Det man kan göra som privatperson är ju att chansa att bara byta ut komponenter som man tror är trasiga efter att man mätt med voltmetern vad som kan vara trasigt!

Komponenter åldras med tiden kondensatorer torkar sönder motstånd går sönder och även nätdelar ger upp efter 30-40år också men dom är dyrare att byta än exempelvis motstånd eller kondensatorer!
Sen brukar jag alltid kolla kopplings schema och där försöka klura ut vad som är fel.

Kortsluta eller förstöra ska det mycket till innan man gör och lämna in tänker jag inte göra däremot så har jag folk runt omkring mig som jobbar med elektronik så jag kan alltid rådfråga någon!

Nej Calle jag tänker inte lämna in försteget men det kan vara något motstånd eller nåt som gått sönder så att den får för mycket ström någonstans som är felet därför så stänger den av sig själv för att skydda apparaten från att gå sönder helt!

Nej Calle jag har inte kortslutit någonting!
Sen jag fick tag på det här försteget för några år sedan så har jag bytt både kondensatorer och motstånd så det har varit ur funktion några gånger men jag har fixat det förut så man får bara ge det lite tid!

När du råkade mäta med felaktigt inkopplad multimeter kortslöt du, och någonting kan definitivt ha gått sönder.

Hör med de kunniga bekanta för mer hands-on hjälp!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-09-29 18:25

Vart bor du nånstans?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-09-30 01:40

förövrigt är jag skeptisk till att din multimeter fungerar efter dina mätförsök.
måste smällt till rejält när du kortslöt 230V så proppen i skåpet gick. hur ser spetsarna ut på multimeterns sladdar efter detta?

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-09-30 18:22

hojta till när du är färdig med det så köper jag det! behöver (mekaniska) reservdelar till ett sådant.

Föregående

Återgå till DIY-forum