Behovet av dämpning är verkligen olika beroende på rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Behovet av dämpning är verkligen olika beroende på rum

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 12:53

Nattlorden skrev:Högtalarna vid betongväggen borde vara det bästa, om rummet inte är ovanligt på något annat sätt.

Jo har jag tänkt så också.

Är det för att man tänker att det blir bäst stöd i basregistret för högtalarna då? Och att eventuellt gips/innerväggen skulle kunna agera som lite absorbent för basregistret och man förhoppningsvis slipper peakar i basen i sweetspot?
Så går mina tankegångar lite i alla fall :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-15 13:38

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Högtalarna vid betongväggen borde vara det bästa, om rummet inte är ovanligt på något annat sätt.

Är det för att man tänker att det blir bäst stöd i basregistret för högtalarna då? Och att eventuellt gips/innerväggen skulle kunna agera som lite absorbent för basregistret och man förhoppningsvis slipper peakar i basen i sweetspot?

Precis.

Sen vill man säkert - om det accepteras - dämpa lite i det övre registren bakom högtalarna likafullt för att slippa reflexproblematiken över den punkt där reflexen inte längre interagerar positivt med direktljudet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 14:04

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Precis.

Sen vill man säkert - om det accepteras - dämpa lite i det övre registren bakom högtalarna likafullt för att slippa reflexproblematiken över den punkt där reflexen inte längre interagerar positivt med direktljudet.

Det var det som var lite lustigt igår. Tyckte nästan det blev mer bas och punch när jag ändrade till att ha högtalarna mot gips/innerväggen och sweetspot vid betongväggen. Tvärt emot vad jag tänkt :)
Baspeaken som finns vid en viss frekvens verkade inte heller ändra sig nämnvärt tror jag.

Men skall lyssna mer såklart och mäta lite också. Men kul att resonera kring detta :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-15 14:12

En metod att bygga lyssningsstudios går ut på att väggen bakom högtalarna ska vara stabil, så att inte bastonerna försvinner redan där, men högre frekvenser bör dämpas bakom högtalaren så att en betong- eller tegelvägg med absorbent framför är idealiskt bakom högtalarna. I bakre delen av rummet kan man tåla mer basabsorption, och högre frekvenser kan hellre diffuseras än dämpas i området bredvid och bakom lyssnarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 14:37

paa skrev:En metod att bygga lyssningsstudios går ut på att väggen bakom högtalarna ska vara stabil, så att inte bastonerna försvinner redan där, men högre frekvenser bör dämpas bakom högtalaren så att en betong- eller tegelvägg med absorbent framför är idealiskt bakom högtalarna. I bakre delen av rummet kan man tåla mer basabsorption, och högre frekvenser kan hellre diffuseras än dämpas i området bredvid och bakom lyssnarna.

Jo sådär tänkte jag också borde vara bra.

När jag provar runt nu har jag en absorbent bakom pi60+bs60 som står lutad mot väggen.

Skall se om jag kan mäta lite i helgen, kan bli intressant.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-09-15 16:26

genstruktur skrev:Det var det som var lite lustigt igår. Tyckte nästan det blev mer bas och punch när jag ändrade till att ha högtalarna mot gips/innerväggen och sweetspot vid betongväggen. Tvärt emot vad jag tänkt :)
Baspeaken som finns vid en viss frekvens verkade inte heller ändra sig nämnvärt tror jag.

Men skall lyssna mer såklart och mäta lite också. Men kul att resonera kring detta :)

Om högtalarna står vid den tyngre väggen kommer ju mer bas reflekteras = högre andel reflekterat ljud. Om det inte finns någon dämpning vid väggen kommer det bli en utsläckning, och ju större andel reflekterat ljud desto kraftigare utsläckning blir det. Står högtalarna helt intill väggen, så att elementet hamnar runt 35 cm från den ungefär, borde utsläckningen hamna runt 250 Hz* och den övre basen påverkar hur man upplever basen som helhet. Alltså; mindre upplevd bas och punch med lätt än med tung vägg om utsläckningsfrekvensen inte dämpas med en väggnära placering.

*Eller? 340/(0,35*4) = 242,85714

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 16:49

Tarzan skrev:
genstruktur skrev:Det var det som var lite lustigt igår. Tyckte nästan det blev mer bas och punch när jag ändrade till att ha högtalarna mot gips/innerväggen och sweetspot vid betongväggen. Tvärt emot vad jag tänkt :)

Om högtalarna står vid den tyngre väggen kommer ju mer bas reflekteras = högre andel reflekterat ljud. Om det inte finns någon dämpning vid väggen kommer det bli en utsläckning, och ju större andel reflekterat ljud desto kraftigare utsläckning blir det. Står högtalarna helt intill väggen, så att elementet hamnar runt 35 cm från den ungefär, borde utsläckningen hamna runt 250 Hz* och den övre basen påverkar hur man upplever basen som helhet. Alltså; mindre upplevd bas och punch med lätt än med tung vägg om utsläckningsfrekvensen inte dämpas med en väggnära placering.

*Eller? 340/(0,35*4) = 242,85714

Ja så funkar det kanske? Smart tänkt :)

Dämpningen består just nu av en 7 cm tjock mineraullsskiva som är lite lutad mot väggen, lite luftspalt alltså. Tanken är att det skall bli tjockare dämpning framöver, skulle tippa på runt 10-12 cm kanske.
Högtalarna står ej dikt an vägg. Pi 60 står nog en 60 cm från element till vägg, och bs60 har väl cirka 50 cm till vägg från element. Den uppställningen har jag kört på båda hållen.

Jag har gjort en bild för att illustrera det hela :mrgreen: .
Rummet mäter 6x3.6 meter cirka, och höjden är typ 2.5-2.6 m

Bild

Brun vägg är betongisch
Blå vägg är gips/innerväggisch
Rött kryss markerar alternativa sweetspot (cirka)
Kortsidan av vardagsrummet i ena ledden är nästan bara fönster och balkongdörr.

Med största sannolikhet kommer ett skynke att finnas framöver mellan vardagsrum och hall, jag tror det minskar efterklangen något?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-15 17:26

mura igen fönstren och spela på längsled!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-15 17:56

Skit i hur det låter, sätt soffan så du slipper ha folk i nacken. Man blir så jävla obekväm annars.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 19:14

Nattlorden skrev:mura igen fönstren och spela på längsled!

Jag tar det samtidigt som jag börjar sova i kista :mrgreen: .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 19:18

Elfsberg skrev:Skit i hur det låter, sätt soffan så du slipper ha folk i nacken. Man blir så jävla obekväm annars.

Det är du, jag och Tony Soprano som resonerar så! 8)

Jo i detta boende så blir dessa två positioner att välja mellan med sweetspot nära vägg. Går att justera en del i sidled iofs.

Högtalarna står rätt mycket längre ifrån första reflexen från sidoväggar i detta boendet, det tror jag låter trevligt. Lite luftigare ljudbild tycker jag.
Spännande ändå med hur mycket rummet påverkar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-15 19:55

genstruktur skrev:Högtalarna står rätt mycket längre ifrån första reflexen från sidoväggar i detta boendet, det tror jag låter trevligt. Lite luftigare ljudbild tycker jag.

Samtidigt flyttas utfasningen ned i frekvens och fördjupas när man ökar avståndet från väggen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 20:04

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Högtalarna står rätt mycket längre ifrån första reflexen från sidoväggar i detta boendet, det tror jag låter trevligt. Lite luftigare ljudbild tycker jag.

Samtidigt flyttas utfasningen ned i frekvens och fördjupas när man ökar avståndet från väggen.

Även från sidoväggar? Trodde det var av godo att ha långt till sidoreflexer?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-09-15 22:12

Jag har gips- och osb-skivor i alla husets väggar (utom i taket). Tycker det gör mycket för känslan i huset överhuvudtaget. Det blir "stummare" på något sätt, inte så burkigt som i hus med bara gips på regel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-15 22:20

mx skrev:Sitter just nu och lyssnar på min vanliga musik och blir helt slagen av hur
bra det låter. Har ingen dämpning alls och det är ett "vanligt" vardagsrum.
Trähus. Jag är född på nytt känns det som. Det här är helt galet
annorlunda ljud jämfört med hur det lät hemma hos mig.

Min erfarenhet är att det ofta låter mycket bra i trähus, speciellt med rum i lite oregelbunden form.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-16 07:06

Bill50x skrev:
mx skrev:Sitter just nu och lyssnar på min vanliga musik och blir helt slagen av hur
bra det låter. Har ingen dämpning alls och det är ett "vanligt" vardagsrum.
Trähus. Jag är född på nytt känns det som. Det här är helt galet
annorlunda ljud jämfört med hur det lät hemma hos mig.

Min erfarenhet är att det ofta låter mycket bra i trähus, speciellt med rum i lite oregelbunden form.

/ B

Japp, håller med. Det enda problemet är att det blir ganska lite bas.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-17 13:10

När jag färdigställde mina basstöd igår så plockade jag bort Aco-skivorna bakom, det blev lite mycket.. Det blev en markant förbättring även utan dem. Kommer aldrig dit igen, har inget behov. Känns skönt att inte behöva ha absorbenter bakom högtalarna, en enorm befrielse faktiskt.

genstruktur skrev:
Elfsberg skrev:Skit i hur det låter, sätt soffan så du slipper ha folk i nacken. Man blir så jävla obekväm annars.

Ja, och se hur det gick för han.

(Du har sett sista avsnittet?)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-17 13:51

Skulle haft soffan vid B, flödet till balkongen blir ju knasigt annars.

Ett av sovrummen har dörr in från köket, varför?

Nåja, du kan bomma igen dörren till det rummet från vardagsrummet, förstärka väggen på baksidan och försänka de fula klumparna till bs60 in i väggen. Du snor lite utrymme i rummet, men kan ju snyggt gömma all elektronik och fälla in en TV med. Soffan kan då stå där texten till rumsnamnet är.

Så, nu har jag förstört din nattsömn några nätter :D 8) :wink:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-17 22:45

MagnusÖstberg skrev:Skulle haft soffan vid B, flödet till balkongen blir ju knasigt annars.

Ett av sovrummen har dörr in från köket, varför?

Nåja, du kan bomma igen dörren till det rummet från vardagsrummet, förstärka väggen på baksidan och försänka de fula klumparna till bs60 in i väggen. Du snor lite utrymme i rummet, men kan ju snyggt gömma all elektronik och fälla in en TV med. Soffan kan då stå där texten till rumsnamnet är.

Så, nu har jag förstört din nattsömn några nätter :D 8) :wink:

Håller med, soffan vid B känns mest naturligt. Det är så jag har det uppställt det just nu.

Dörren in i sovrummet från köket....ja du, vet inte vad tanken är riktigt :) .

Jag kör på ditt förslag och sätter igen väggen och dörren in till sovrummet från vardagsrummet, sen kör jag även på nattlordens förslag och murar igen fönstren :D .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-17 22:46

Elfsberg skrev:När jag färdigställde mina basstöd igår så plockade jag bort Aco-skivorna bakom, det blev lite mycket.. Det blev en markant förbättring även utan dem. Kommer aldrig dit igen, har inget behov. Känns skönt att inte behöva ha absorbenter bakom högtalarna, en enorm befrielse faktiskt.

genstruktur skrev:

Ja, och se hur det gick för han.

(Du har sett sista avsnittet?)

Jepp, sett hela serien en gång i tiden och var nästan lite ledsen ett tag efteråt när man var tvungen att skiljas från sin kompis Tony.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-17 23:03

Kan sovrummet vid köket vara planerat för att kunna vara matsal?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-19 08:12

genstruktur skrev:

Va? Har du inte börjat än? Är du inte på bettet? :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-20 14:02

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Va? Har du inte börjat än? Är du inte på bettet? :twisted: :wink:

Du får bjuda mig över tröskeln först ;).

Kan berätta att en stereobänk nu står längs med det stora fönstret mellan balkong och vägg. Tror även att en gardin kommer upp ikväll :).

Edit: Typ såhär..

Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi