Tarzan skrev:genstruktur skrev:Det var det som var lite lustigt igår.
Tyckte nästan det blev mer bas och punch när jag ändrade till att ha högtalarna mot gips/innerväggen och sweetspot vid betongväggen. Tvärt emot vad jag tänkt

Baspeaken som finns vid en viss frekvens verkade inte heller ändra sig nämnvärt tror jag.
Men skall lyssna mer såklart och mäta lite också. Men kul att resonera kring detta

Om högtalarna står vid den tyngre väggen kommer ju mer bas reflekteras = högre andel reflekterat ljud. Om det inte finns någon dämpning vid väggen kommer det bli en utsläckning, och ju större andel reflekterat ljud desto kraftigare utsläckning blir det. Står högtalarna helt intill väggen, så att elementet hamnar runt 35 cm från den ungefär, borde utsläckningen hamna runt 250 Hz* och den övre basen påverkar hur man upplever basen som helhet. Alltså; mindre upplevd bas och punch med lätt än med tung vägg om utsläckningsfrekvensen inte dämpas med en väggnära placering.
*Eller? 340/(0,35*4) = 242,85714
Ja så funkar det kanske? Smart tänkt

Dämpningen består just nu av en 7 cm tjock mineraullsskiva som är lite lutad mot väggen, lite luftspalt alltså. Tanken är att det skall bli tjockare dämpning framöver, skulle tippa på runt 10-12 cm kanske.
Högtalarna står ej dikt an vägg. Pi 60 står nog en 60 cm från element till vägg, och bs60 har väl cirka 50 cm till vägg från element. Den uppställningen har jag kört på båda hållen.
Jag har gjort en bild för att illustrera det hela

.
Rummet mäter 6x3.6 meter cirka, och höjden är typ 2.5-2.6 m

Brun vägg är betongisch
Blå vägg är gips/innerväggisch
Rött kryss markerar alternativa sweetspot (cirka)
Kortsidan av vardagsrummet i ena ledden är nästan bara fönster och balkongdörr.
Med största sannolikhet kommer ett skynke att finnas framöver mellan vardagsrum och hall, jag tror det minskar efterklangen något?