Hmm - man lär sig så länge man lever. Glad i hågen efter förra helgens lyckade mätningar snickrade jag ihop ett första skatbo till filter under veckan. Men det mätte inte alls som förväntat från simuleringarna

. Jag trodde jag hade koll på Arta:s mätprocedur, men det visar sig naturligtvis att programmet visar pulssvaret lite som det själv vill om man inte styr hårt med trigger från flerkanalsmätning. Tji fick jag för tidanpassningen mellan elementen i simuleringen.
Och då visar det sig att min lutande baffel med waveguide skapar en tidsskillnad mellan mellanregistret och diskanten som verkar alltför svår att övervinna i filterlösningen. Jag lyckas inte få till fasanpassningen som jag vill

. Med fasvänt element såg kurvorna ändå snygga ut och en första LTAS-mätning inger visst hopp.

Det blev lite lyssning också men svårt att säga något, förutom att den provisoriska bakdiskanten får jobba alltför hårt för sitt eget bästa. Jag saknar botten för mycket utan basarna, men mellanregistret visar i alla fall inte upp några elakartade hyss vid stark utstyrning. Bra nog.
Nu blir det omtag med upprätt baffel.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik