Intro
Har för närvarande LTS-F1 som front högtalare och center/surround baserat på Seas P14RCY. Vill få till lite mer bas för filmer så man verkligen känner planen flyga på låg höjd. Tidigare har jag haft MK1 horn, och dom gav enligt mitt tycke en väldigt bra känsla i basen dock gick dom inte så djupt. Då jag nu har lite plats i mitt vardags rum funderade jag på att sätta in en subwoofer, och min första tanke är ett bashorn. Dock tänkte jag lite åt IKEA hållet att bygga på höjden, som annars är helt outnyttjad, dvs (bxhxd) 70+50+220cm. Då har jag även chansen till ett mycket större horn och därmed kan jag gå ner i basen. Vill även tillägga att mitt rum är 5x4x2,5m
Hornet
Har läst runt en del fastnade jag på en sammanfattning: http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d26_Bass_Horn_Design.html.
Efter mycket letande och testande med dessa formler kom jag fram till att Beyme 15P80Fe-N hade dom parametrar som var fördelaktiga: https://www.beyma.com/getpdf.php?pid=15P80Fe/N
Tanken är att ha en rakt horn med drivern överst en och böj vid golvet, Detta skulle ju även bli snyggt (sambons medgivande är viktigt

Som material tänkte jag 22mm MDF samt 25mm brädor som jag limmar i hop i böjen (har torkat sen 40-talet, så risken för att dom spricker och slår sig är mindre). Funderar även på att göra hornet oktagonalt, eftersom det blir stabilare, men koncept bilden är rektangulär då jag inte kan programmet så bra än.
Ni kan se Koncept bild, data och plottar from Hornresp (Hornresp borde ger ju en andra syn på hornet)
Sista böjen expanderar också, jag räknar på medellängden på böjen som segment längden.
Funderingar hittils
- - Vilka frekvenser bör en subwoofer ligga i?
- Kan jag ha ett horn på en sidoväggen utan att få en stark riktning på ljudet, det är ända stället jag får plats?
- Förslag på drivers om ni har bättre förslag....
- Hur påverkar böjen ljudet, jag använder den som sista expansionen i hornet?
- Synpunker på resultatet från Hornresp!
- Hur kan rummet påverka ljudet hjälper eller stjälper det?
- Är detta rimligt eller går den inte tillräckligt djupt i basen?
- Kan jag använda akrylplast på ena sidan i bakre lådan så man kan se drivern?
- Jag har 50mm breda brädor, men fick en synpunkt att inte ha för rund böj pga. resonanser, vilket är bättre?
- Är jag helt ute och cyklar???
Ställ också gärna frågor har säkert missat något.