Vad är kontrollbox bcX ?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2016-09-25 18:25

Ja det är nog för tidigt att säga något definitivt än i nya boende, jag får prova mer helt enkelt. Något som jag upplever mindre positivt med nya läget är dock att det känns som djupet i ljudbilden blir lite sämre.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2016-09-26 10:28

Vill bara nämna att det förväntade är att majoriteten "skall" föredra det gamla läget.

Det var grunden till det gamla lägsets dimensionering - att den skulle vara den bästa för de flesta. Det nya läget har tillkommit för att det finns de fall där det är bättre än det gamla läget.

Men jag skulle bli förvånad om inte typ 3/4 eller 2/3 av alla föredrar det gamla läget. Så borde det bli.

Och för typ 1/4 eller 1/3 av alla så är det nya läget bättre.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2016-09-26 13:56

DVD-ai skrev:Ja vippan är ju framförallt användbar om du måste placera basstöden riktigt "fel" i förhållande till topparna eller om du har ett rum som spökar på så vis att lite extra energi kring 200-500Hz kan vara användbart.

Så den "ska inte behövas" om man har flyt med placering och rum ;)

Jag har ej haft någon riktig användning av min vippa pga att jag ej tål hur basstöden låter om dom är placerade "fel" oavsett vippa eller ej.
Det blir helt tokigt med hur ljudet kommer ut i rummet och jag blir lyssningsteött på 2röda typ :roll:

Nej, sådär är det ju inte alls! Det du skriver om syftet med vippan alltså.

Vippan är INTE avsedd för att kompensera felplacerade basstöd. Absolut inte! Felplacerade basstöd skall man inte ha alls! ;)

- - -

Däremot finns det ett visst spektrum, en viss variation, av rättplacerade basstöd, och det är lite större än vad man kan fånga in med bara det utsprungliga läget - därav det nya läget.

Det diffodistanta läget är avsett för möbleringar där det blir en nämnvärd avståndsskillnad mellan basar och toppar (mer än några dm, men mindre än säg 6 dm), läs där basstöden är längre bort än topparna. Och det är i sig en alldeles utmärkt placering! Det är verkligen inte fel att placera dem så.

Så: För felplacerade basstöd är den medicin jag rekommenderar INTE att klicka på knappen, utan att rätta till basstödens placering.

Det är liksom A&O att alltid göra saker akustiskt rätt först - och sedan ställer man in optimalt för det. Vippan vidgar dock placeringsmöjligheterna.


Vh, iö

- - - - -

PS. Sen är rum som rum är - olika och komplexa, och även om det finns en grundtanke med att ha vippan, i betydelsen att varje läge har sitt syfte, så är det inte alls något märkligt att det i förekommande fall fungerar bäst tvärtom, alltså med diffodistala läget trots små avståndsskillnader, eller bäst med det ekvidistala läget för möbleringar där avståndet skiljer sig en del.

Summan av allt är ju det som betyder något, och ingen skall känna sig tvingad att vippa på ett visst sätt där det andra vippläget fungerar bättre. Välj alltid det läger som fungerar bäst. I runt 90% av fallen skulle jag tro, så fungerar det läget som heter som man möblerat, bäst.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-09-26 16:32

Det var min subjektiva åsikt om "fel placerade" :)
Alltså att det tycks för mig vara "fel" placering så snart basstöden ej står mer eller mindre exakt jämnt med pi60, det "händer något" som jag inte riktigt blir överens med om basstöden hamnar längre bort än pi60.
Detta i alla rum jag hört dom och med eller utan vippan, vippan minskar problemet en aning men bara en del av det - tonala balansen.
Jag upplever att det blir "fel" i hur ljudet kommer ut i rummet och distinktheten i återgivningen om basstöden hamnar bakom pi60.

kunde ha framgått bättre, men gjorde ett litet och bristfälligt försök i slutet av mitt inlägg och därav "" runt "fel" ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2016-09-27 15:29

Delar inte denna uppfattning, alls.

Har ingen jättebra statistik på det, men rätt så många rum (ehuru en minoritet) där bs60 användts har givit klart bäst resultat med diffodistant placering.

Att kalla en placering som (i dessa rum är klart bäst) för "fel" är bara... fel! :)

- - -

Och det är också ett av skälen till att bcX tagits fram - det nya läget som är optimerat för den möbleringen fattades.

Men det skall också sägas att även innan bcX fanns så gav nämnd möblering bäst resultat i många rum, alltså trots att korrigeringen med bc60 inte var riktigt rätt då! :o

Så diffodistant placering är verkligen inte fel, även om någon som bara hört några få exempel kan ha fått det intrycket. Men hur vet du att det var "fel" på ett generellt sätt och inte bara fel för just dessa rum, de du hört?

Din upplevelse är ju inte konstig alls om de i samtliga fall var rum där en ekvidistant placering hade varit bättre. Men det säger ju ingenting om hur du hade upplevt bs60 i rum där diffodistans möblering är bättre, eller hur? Rum som du kanske inte ens har hört.

- - -

Det där med statistik...

Om man skall kunna uttala sig om en företeelse som har en sällsynthetsförekomst av säg 25%, så räcker det ju inte att lyssna på kanske tre eller åtta rum eller något sådant. Det kan ju vara så att man då inte ens har hört ett enda av de där rummen som bara förekommer typ 1/4 av gångerna.

Det behöves ett STORT underlag för att kunna bedöma sällsynta saker.

När man "lekt" med bs 60 i kanske hundra rum (som jag har) och hört resultatet av olika placeringsmodeller får man en helt annan (mycket riktigare) bild av hur det är, av vad som fungerar och vilka korrektioner som behövs.

Och även om den i mina öron subjektivt bästa bs60-anläggning jag någonsin hört (hos en Peter Pettersson, i ett mycket litet rum) var ekvidistant möblerad så var den nästa bästa diffodistant. Näst bäst betyder "bättre än alla andra utom en". ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-09-27 16:34

Jo jag har som sagt ingenting att ivända mot det du skriver utan håller istället med dig ;)

Med ett undantag: Det är dock inte fel att tycka att en placering är "fel" om ens erfarenheter pekar att det hållet.
Det var alltså mina upplevelser som låg till grund för utrycket att placeringen var "fel" och det enda riktiga fel som egentligen gjordes var att min tydlighet med att detta var just subjektiva upplevelser var bristfällig.

Så jag tycker fortfarande att den placeringen är "fel" för mig av vad jag har hört såhär långt och accepterar samtidigt att det inte är någon objektiv sanning (mer än att jag tycker detta).
Och accepterar att jag säkerligen kan komma att tycka att den placeringen blir utan dom bieffekter jag nämnde, i ett visst rum.

Jag är alltså inte låst åt något håll och accepterar alla möjligheter så som varandes just vad dom är, möjligheter :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2016-09-28 10:55

Jag förstår Ingvar. Jag provar på att vippa framöver så får vi se vad jag kommer fram till. Lyssningsrummet blir i lite sakta mak inrett mer och mer.


Jag har hört pi60+bs60 i två olika rum hos två olika ägare där bs60 stått rätt långt ifrån pi60. I den ena uppställningen är det nog mer än 1 meter i alla fall, kanske 1.5 meter från pi60.
Det har låtit bra där :).

Samtidigt provade jag att ställa bs60 på utsidan om pi60 hos mig själv, lät inte bra. Så det beror nog på, som vanligt ;).
Senast redigerad av genstruktur 2016-09-28 11:14, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2016-09-28 11:04

Ja, man behöver ett mycket större statistiskt underlag än så innan det är meningsfullt att ha en åsikt om frågan. ;)

Och när man har ett mycket större statistiskt underlag än så (som jag har) så blir det nog lätt så att man helt enkelt accepterar att det är komplicerat för att man skall ha en övertygelse. Och man kommer till klarhet med att det helt enkelt är bättre att testa sig fram till bästa möblering än att gå på övertygelser. :)

Precis som alltid när det gäller högtalare!

----------------------------------------------------------------

DVD-ai skrev:Jo jag har som sagt ingenting att ivända mot det du skriver utan håller istället med dig ;)

Med ett undantag: Det är dock inte fel att tycka att en placering är "fel" om ens erfarenheter pekar att det hållet.

Självklart kan man tycka hur tokiga saker som helst. ;) Ingen kan hindra någon från att göra det och tur är väl det. Jag ville bara påpeka det rationellt oförnuftiga i att ha en åsikt utan att ha underlag för att ha det. Men rätt att ha det har man förstås.

DVD-ai skrev:Det var alltså mina upplevelser som låg till grund för utrycket att placeringen var "fel" och det enda riktiga fel som egentligen gjordes var att min tydlighet med att detta var just subjektiva upplevelser var bristfällig.

Jag vet inte om jag ens tycker att det kvalificerar för att kallas ett fel. Jag nöjer mig med att kalla det oförnuftigt.

Jag håller ju helst saker öppna som jag saknar statistiskt underlag för att tycka något om.

Men den som gör tvärtom kan knappast påstås göra fel. Bara att agera oförnuftigt.

DVD-ai skrev:Så jag tycker fortfarande att den placeringen är "fel" för mig av vad jag har hört såhär långt och accepterar samtidigt att det inte är någon objektiv sanning (mer än att jag tycker detta).
Och accepterar att jag säkerligen kan komma att tycka att den placeringen blir utan dom bieffekter jag nämnde, i ett visst rum.

Jag är alltså inte låst åt något håll och accepterar alla möjligheter så som varandes just vad dom är, möjligheter :D

Fast vad skall du ha det till, att fram till dess gå omkring med den övertygelse du har nu?

Ta inte detta fel, men det påminner mig om religiösa människor som går från en tro till en annan. Varför tro något alls? Vad skall man ha tron till? Man kan vänta med att ha en åsikt tills man vet.

Att byta religion är ju att acceptera att det man trodde först var fel, men är det verkligen så viktigt att tro något (känslomässigt alltså, sett rationellt är det inte viktigt alls, tvärtom) att man inte kan börja med att underkänna det man trott, och sedan ta det lite lugnt innan man hoppar på nästa övertygelse? Den där dagen som börjar med att en religiös person har EN tro, för att senare på dagen tro på en annan religion, måste vara väldigt konstig.

Ibland från jag känslan av att människan (nästan alla) är förprogrammerad till att tycka något. Hur mycket data man har spelar ingen roll - man vill tycka ändå!

Missförstå mig inte, men jag uppfattar det som lite motsägelsefullt att först hävda att det är på ett visst sätt, och samtidigt säga att man accepterar alla möjligheter. Den som accepterar alla möjligheter håller väl rimligen saken öppen? Alltså avstår från att ha en åsikt/övertygelse?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-09-28 11:18

Oj, nu kände jag att jag inte orkade engagera mig mer i den här frågan.

kan bara avsluta med att säga att tungdpunkten ska ligga på "fel" och att "" som sagt va menat som personlig uppfattning (och lite skämtsamt) men som jag är bered att ändra på om jag hör någon uppställning som ger mig anledning till det.
Det är alltså inte någon starkt förankrad åsikt jag har och jag rekommenderar ingen något utexter att det ena är "fel" eller ej, allt bör testas så vet man.
Detta var bara mitt sätt att utrycka mig på och det var som sagt otydligt och framgick ej att jag 1: gav en personlig åsikt 2: använde ordet "fel" på med "" för att liksom lite skämtsamt redogöra att jag upplevt den placeringen som just - fel.

Inga hårda känslor Ingvar, jag bara känner att disskusionen är onödig och jag har inget intresse av att delta i den :)
Kram på dig ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Elfsberg » 2016-09-28 15:05

Men du uttrycker dig på det viset väldigt ofta.. ;) med nya ultimata sanningar osv osv.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-09-28 16:48

Nja, jag tycker nog att jag oftast utrycker att jag upplever att: .....
Men var otydlig med det denna gång och har redan klargjort för att jag var otydlig.

Och om jag redan talar om upplevelser så är det en sanning att det jag upplever är det jag återger i ord.
Konstigare än så är det inte :)

Jag brukar vara ganska noga med att klargöra att mina upplevelser är just mina upplevelser och om jag skulle glömma det, ja då skulle jag i alla fall aldrig säga att det jag upplever är något som är objektivt sant för någon annan.
Om jag talar om min upplevelse kring något redan från första början (typ hur någon pryl låter, det är alltid subjektivt och bör ej behöva förtydligas med ett "jag tycker att" i början, det borde vara självklart) så tar jag mig friheten att skriva om det jag just upplevet på ett sätt som vore det objektivt sant att jag upplevde det så.
Eftersom det är objektivt sant att jag gjorde det...

Men det är inte samma sak som att det är objektivt sant att dessa skillnader finns eller att någon annan kommer att uppfatta eller uppleva dom på samma sätt som jag gjort.

men detta är ett sidospår och har föga med tittel på tråden att göra.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
CPH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-05-01

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav CPH » 2017-01-17 00:54

Hallå, förutom bcX, behöver man något mer för att använda sina profundus basar som basstöd om man känner för det? Har för mig att jag läst något om en spole som ska kopplas in i basstödet.
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2017-01-17 02:00

Ja, men behöver det speciella roll off-filter som gör att de droppar av successivt men ändå adderar konstruktivt.

Det är alltså ett passivt filter som sitter i högtalarna.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
CPH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-05-01

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav CPH » 2017-01-17 08:52

Ok, ett sådant filter kan man eftermontera antar jag, är det en dyr historia? Kan man ha det utanför basstödet/modulen för enkel omställning mellan basmodul och basstöd?
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav blixten_no1 » 2017-01-17 09:14

CPH skrev:Ok, ett sådant filter kan man eftermontera antar jag, är det en dyr historia? Kan man ha det utanför basstödet/modulen för enkel omställning mellan basmodul och basstöd?


Finns en vippa för att koppla imellan basmodul och basstöd som man sätter fast i anslutningspanelen om man så önskar.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Bubben » 2017-01-17 13:25

CPH skrev:Ok, ett sådant filter kan man eftermontera antar jag, är det en dyr historia? Kan man ha det utanför basstödet/modulen för enkel omställning mellan basmodul och basstöd?

Absolut. Jag bygger just nu (eller inom "snar" framtid) en liten filterlåda med +/- in och ut som man helt enkelt kopplar bort om man vill använda basarna som basstöd.
Min anledning är dock en annan, men principen densamma.

Redigerad å förf vägnar. / Per

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Fostex » 2017-01-17 15:46

Spolar (koppar) är dyrt, men du kan spara 150 kr genom att köpa SCR 22 µF på Elfa:
https://www.elfa.se/sv/kondensator-axie ... ggest=true

Observera att priset visas utan moms.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
CPH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-05-01

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav CPH » 2017-01-18 13:46

Ok, tack för info! Frågan kom av att jag funderar på att flytta mina profX basar till vardagsrummet där pi60 står men känner inte för att skaffa ett delningsfilter och ett extra slutsteg så en bs60 lösning lät smutt. Då ska jag inte shanghaja tråden mera :)
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Elfsberg » 2017-01-24 20:10

Skapligt värdelöst utan bc60/bcx.. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2017-01-24 22:49

Ja, man behöver ett sådant och även det inbyggda filtret.

Och då jag sett att någon skrivit att det av praktiska skäl (lätt att koppla in och ur) finns fördelar med att ha filtret utanför profundus X vill jag klargöra den omkopplingsbara versionen (prof/bs) alltså har filtret inuti OCH en knapp på baksidan där man ställer dem i det läge man önskar. :)

Enklare än så kan det knappast bli. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-01-30 11:37

Innan när jag provade vippan har jag hela tiden haft bc60-ratten i samma läge när jag vippat till diffodistal. Kom då fram till att jag gillade det ursprungliga (eqvidistal) läget mest.

Men sista tiden har jag gjort som så att jag provat diffodistal men samtidigt sänkt basnivån bc60-ratten något. Det har lett till att jag har behållit lite "värme" högre upp men samtidigt sänkt basnivån något längre ned och fått lite rappare basåtergivning (som jag tolkar funktionen av vippan :)). Rätt trevligt faktiskt. Just nu gillar jag nog diffodistal- läget rätt mycket :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-02-06 11:05

Diffo rockar! 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-11-04 17:03

Va inte ett miffo utan kör med diffo! :wink:



För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Martinlkpg » 2017-11-04 19:44

genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo! :wink:



För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.



Då får jag helt enkelt börja ”vippa” lite här hemma och se vad jag tycker :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-11-04 19:45

Martinlkpg skrev:
genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo! :wink:



För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.



Då får jag helt enkelt börja ”vippa” lite här hemma och se vad jag tycker :D


Ja för tusan! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Martinlkpg » 2017-11-04 19:55

genstruktur skrev:
Martinlkpg skrev:
genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo! :wink:



För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.



Då får jag helt enkelt börja ”vippa” lite här hemma och se vad jag tycker :D


Ja för tusan! :D



Såhär vid första intryck som jag även upplevde de andra gångerna jag har provat diffo lägen så tycker jag det blir lite bumligare i basen och mer mellanregister. Har dragit ner basen nu ett snäpp och det blev bättre. Så jag återkommer efter lite mer lyssning och visppning frammåt tillbaka :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2017-11-05 00:38

Vill bara påminna: Inget av lägena är någon helig gral eller "i princip bättre än det andra".

De är två alternativ bara, och oftast (typ 9 fall av 10?) så kommer ekvi-läget att vara bäst när man har liknande avstånd till pi60(/s) och bs60, och diffo-läget kommer att vara bäst när man har lite mera olika avstånd till pi60(/s) och bs60.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-11-05 00:41

Martinlkpg skrev:
genstruktur skrev:
Martinlkpg skrev:

Då får jag helt enkelt börja ”vippa” lite här hemma och se vad jag tycker :D


Ja för tusan! :D



Såhär vid första intryck som jag även upplevde de andra gångerna jag har provat diffo lägen så tycker jag det blir lite bumligare i basen och mer mellanregister. Har dragit ner basen nu ett snäpp och det blev bättre. Så jag återkommer efter lite mer lyssning och visppning frammåt tillbaka :D


Kan ju vara så att diffo inte är det som fungerar bäst hos dig, men att prova skadar ju inte.
Senast redigerad av genstruktur 2017-11-05 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-11-05 00:42

IngOehman skrev:Vill bara påminna: Inget av lägena är någon helig gral eller "i princip bättre än det andra".

De är två alternativ bara, och oftast (typ 9 fall av 10?) så kommer ekvi-läget att vara bäst när man har liknande avstånd till pi60(/s) och bs60, och diffo-läget kommer att vara bäst när man har lite mera olika avstånd till pi60(/s) och bs60.


Vh, iö


Jag förstår, jag bara skojar lite :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Martinlkpg » 2017-11-05 18:31

Måste nog faktiskt säga att jag föredrar equal-läget hemma hos mig. Känns som det blir lite dovare ljud och inte samma upplösning på något sätt. Men som IÖ säger så står mina pi60 och bs60 i princip dikt an emot varandra med samma avstånd. Kanske blir annorlunda om man skulle ha bs60 på något annat vis. Jag har tyvärr inte möjlighet att placera bs60 på något annat sätt i mitt vardagsrum.

Men riktigt trevligt att ha den lilla vippan så man kan laborera lite :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster