Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Ja vippan är ju framförallt användbar om du måste placera basstöden riktigt "fel" i förhållande till topparna eller om du har ett rum som spökar på så vis att lite extra energi kring 200-500Hz kan vara användbart.
Så den "ska inte behövas" om man har flyt med placering och rum
Jag har ej haft någon riktig användning av min vippa pga att jag ej tål hur basstöden låter om dom är placerade "fel" oavsett vippa eller ej.
Det blir helt tokigt med hur ljudet kommer ut i rummet och jag blir lyssningsteött på 2röda typ
DVD-ai skrev:Jo jag har som sagt ingenting att ivända mot det du skriver utan håller istället med dig
Med ett undantag: Det är dock inte fel att tycka att en placering är "fel" om ens erfarenheter pekar att det hållet.
DVD-ai skrev:Det var alltså mina upplevelser som låg till grund för utrycket att placeringen var "fel" och det enda riktiga fel som egentligen gjordes var att min tydlighet med att detta var just subjektiva upplevelser var bristfällig.
DVD-ai skrev:Så jag tycker fortfarande att den placeringen är "fel" för mig av vad jag har hört såhär långt och accepterar samtidigt att det inte är någon objektiv sanning (mer än att jag tycker detta).
Och accepterar att jag säkerligen kan komma att tycka att den placeringen blir utan dom bieffekter jag nämnde, i ett visst rum.
Jag är alltså inte låst åt något håll och accepterar alla möjligheter så som varandes just vad dom är, möjligheter
CPH skrev:Ok, ett sådant filter kan man eftermontera antar jag, är det en dyr historia? Kan man ha det utanför basstödet/modulen för enkel omställning mellan basmodul och basstöd?
CPH skrev:Ok, ett sådant filter kan man eftermontera antar jag, är det en dyr historia? Kan man ha det utanför basstödet/modulen för enkel omställning mellan basmodul och basstöd?
genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo!
För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo!
För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.
Då får jag helt enkelt börja ”vippa” lite här hemma och se vad jag tycker
genstruktur skrev:Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo!
Ja för tusan!
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Martinlkpg skrev:
Ja för tusan!
Såhär vid första intryck som jag även upplevde de andra gångerna jag har provat diffo lägen så tycker jag det blir lite bumligare i basen och mer mellanregister. Har dragit ner basen nu ett snäpp och det blev bättre. Så jag återkommer efter lite mer lyssning och visppning frammåt tillbaka
IngOehman skrev:Vill bara påminna: Inget av lägena är någon helig gral eller "i princip bättre än det andra".
De är två alternativ bara, och oftast (typ 9 fall av 10?) så kommer ekvi-läget att vara bäst när man har liknande avstånd till pi60(/s) och bs60, och diffo-läget kommer att vara bäst när man har lite mera olika avstånd till pi60(/s) och bs60.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster