Hi-Fi Choice/Nordost bjuder på ormolja!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-01-14 23:03

Ja men hur faan ska det hjälpa att gnida kablarna men nån rent ut sagt satans servett. Tror dom som säljer sådant att folk är helt lobotomerade eller? Mitt sätt att se på saken är iaf att det är nån som försöker blåsa folk på det som folk försöker blåsa varandra på jämt dvs stålar. Det få ju vara nån måtta på allt skit som säljs. Det borde finnas nån slags hifi-polis som kommer och häktar dom som säljer dessa produkter. Jag vet att det brukar sägas att tror man på det och tycker att det gör skillnad så är ju det upp till var o en, men herregud det måste finnas en gräns någonstans. Alltså vad som kan tänkas kunna fungera och vad som helt logiskt inte kan göra det hur mycket man än önskar och vill.

Användarvisningsbild
Stefan

Re: Hi-Fi Choice/Nordost bjuder på ormolja!

Inläggav Stefan » 2006-01-14 23:31

majjen04 skrev:
Testerna visade som vanligt att vi i testpanelen hade "dåliga" öron då vi ej hörde alla förbättringar! :D
Mvh
Kenth

Ni kanske inte testade på en tillräckligt dyr anläggning :wink:

/stefan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-01-14 23:39

man kan ju skriva på deras hemsida har just gjort det och det blev ett litet fint brev till dom där jag frågade om dom trode att folk i europa är dumma i huvodet sen medelade jag dom att jag hade gnidit katten på ekk kablarna
för att se om det blev bättre ljud sen testade jag antisat spray och det blev inte bättre ljud
så se om dom fattar att det nästan är svartkonst dom håller på med
men en amerikan kan dom nog lura men inte en hifi intresserad svensk
så skriv på deras hemsida men andvänd en proxy dom loggar nog alla som skriver på deras hemsida den är ju amerikansk
eller någon som behärkar det engelska språket kan få ut vilka belägg dom har att smörjan skall fungera.
obs katten komm inte till skada

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-01-14 23:49

men en amerikan kan dom nog lura men inte en hifi intresserad svensk

Jag tror inte den är så ovanlig i våra svenska hifihem som du kanske tror..
Detta trots ett pris på styva 300 spänn.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-14 23:54

Sanoj:

Sanning å säga så har jag bara sett eco3 hos en människa, och det var avr7000. Mer skeptiker än så får man leta efter på den här sidan Faktiskt.se :wink: .
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-14 23:58

Vee-Eight skrev:Sanoj:

Sanning å säga så har jag bara sett eco3 hos en människa, och det var avr7000. Mer skeptiker än så får man leta efter på den här sidan Faktiskt.se :wink: .

Fast inte så länge... :wink:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-15 01:02

Man kanske skulle gå till affären och köpa lite sköljmedel, spä ut 100 ggr och sälja svindyrt...

Båget ligger nog inte i funktionen hos ECO3, det ligger i försäljningspriset i förhållande till råvaruvärdet misstänker jag.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-15 01:06

Magnuz skrev:
Vee-Eight skrev:Sanoj:

Fast inte så länge... :wink:

(ot)

Ja nu så pillar han bara med ormolja, dvs elgitarrer. :twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-15 12:18

Ormoljan måste vara ett kanon recept på att mjölka pengar av dom som verkligen vill bli lurade, för dom finns. Tro mig, amen.

Gissar vilt på att själva paketeringen ligger runt 10:- , oljan 30 öre... samma som i hela kosmetik branschen men där är det ju mera fåfängan som styr.

Med dom vinst marginalerna på lite "hokus pokus" kan några snubbar skaffa sig en hygglig lön för ett par år framåt. Som jag ser det enda anledningen till att den finns överhuvutaget, har jag fel... marknaden styr som det tyvärr heter :evil:
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 13:23

Jag vet inte hur dyrt/billigt ett bra antistatmedel. Som sagt det som Bill50x skickade till mig verkade ha samma egenskaper som ECO-3.
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 14:18

Rydberg skrev:Jag vet inte vem "Invar" är tyvärr...... :roll:

Kan inte du som ändå innehar en fil.dr i fysik bidra med något vettigt någongång? Anmärkningsvärt 8O

Du kan väl upplysa mig om hur en "grönmålad kant" påverkar ljudet.
Det verkar som om många "tror" på det påståendet rakt av 8O .
Beror det möjligtvis på att det var Ingvar som "hörde skillnad".

Edit; Att det skulle bli obalans köper jag inte. Den tunna film som sprayas på när du "grönmålar" är placerad runt hela skivan och har en så extremt liten vikt att den inte borde skapa tillräcklig obalans så att korrigeringskretsar skulle behöva kopplas in för den skull.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-15 14:32

Jag sitter och funderar på, hur många läsare av tidningen, som ändå varit så osäkra/godtrogna, att de inte kunde låta bli att smörja in anläggningen med servetten, uti fall att...

/Rolle

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-15 17:07

Det lär ju göra hundra-tusen gånger större skillnad att byta vardagsrumsmatta, man kanske skulle börja sälja designade "Hifi-mattor"? :idea:

Eller finns det redan :?:

:lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 17:23

xeizo skrev:Det lär ju göra hundra-tusen gånger större skillnad att byta vardagsrumsmatta, man kanske skulle börja sälja designade "Hifi-mattor"? :idea:

Tro det finns om jag inte missminner mig.

I sakfrågan så är det väl ingen som skriver här som inte är övertygad om att preparatet ger en försumbar (om någon) effekt. De inledade tester vi gjorde för nått år sen gav dock mersmak (mao vi tyckte verkligen att något hände (om än marginellt)).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 18:26

Jaha, ingen som vill förklara orsaken till att det är hörbart med en "grön kant" på cd:n? De som påstår/stödjer obalans kan väl också visa beräkningarna som stöd för sin teori. Intressant är också att få veta hur skillnaden i tjockleken hos filmen verifierats.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 18:36

Callisto skrev:

Kan inte du som ändå innehar en fil.dr i fysik bidra med något vettigt någongång? Anmärkningsvärt 8O

Jag har glömt den exakta förklaringen men jag kommer ihåg att den var mätbar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 18:48

Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Var kan man finna dessa data, är det avhandlat i någon tråd här på faktiskt?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 18:52

Callisto skrev:
Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Tror saken diskuterades vid ett besök i Sthlm. Du som är sån polare med Öhman och som har betett dig så respektfullt kan ju ta och ringa honom och fråga om detaljerna.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-15 19:33

Rydberg skrev:
Callisto skrev:
Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Tror saken diskuterades vid ett besök i Sthlm. Du som är sån polare med Öhman och som har betett dig så respektfullt kan ju ta och ringa honom och fråga om detaljerna.

Fan, vad du hela tiden insinuerar en jävla massa skit mot mig, trött jag blir på dig :evil: . Du ska vara så jävla "duktig" hela tiden, suck :roll: .

Jag tror faktiskt fler än jag är intresserade av att veta de fysikaliska egenskaperna i detta fall. Kan mycket lätt annars kvalificeras in under rubriken "ormolja", även det.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-15 19:45

Som man sår får man skörda..........

Angående grönkantsmålning så kan det ju redan klassas in som ormolja då det påverkade ljud negativt och inte i den riktning som utlovats.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-15 21:36

Rydberg skrev:Du som är sån polare med Öhman och som har betett dig så respektfullt kan ju ta och ringa honom och fråga om detaljerna.

Vem är det som säger detta? Du har alltid varit en stjärngosse? ;)

Nu får ni ta och skärpa er lite eller ha ett derby i argumentation i Lkpn utanför forumet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-15 21:40

Callisto skrev:Jag tror faktiskt fler än jag är intresserade av att veta de fysikaliska egenskaperna i detta fall. Kan mycket lätt annars kvalificeras in under rubriken "ormolja", även det.

Japp, här är en som också vill veta! :) Man tycker ju att det är lite osannolikt att en målad kant påverkar (om man nu inte smetar på hemskt tjockt och ojämnt med färg)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-15 21:47

norman skrev:Japp, här är en som också vill veta! :) Man tycker ju att det är lite osannolikt att en målad kant påverkar (om man nu inte smetar på hemskt tjockt och ojämnt med färg)

Har för mig (är inte 100% säker) att det gällde målning även på innerkanten av cd-skivan som orsakade vibrationer som störde avläsningen tillräckligt mycket så att det blev hörbart.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-01-15 22:38

Kevin_Mitnick skrev:
Hetsporren skrev:Jag har förresten inte lossat min servett som är fasttejpad på tidningen ännu, funderar på att göra det men vet inte riktigt vad jag skall använda den till eller bvad jag skall testa? :wink:

Spara den tills den dagen du sitter på toaletten och kommer på att du har slut på toalettpapper.

Kan man inte ta tidningen då i stället, det verkar ju inte va nått att ha ändå.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-01-15 23:09

Jag tror att det fanns en artikel i MoLt om ämnet i början av 90-talet (när det skrevs en del i den kommersiella hifi-pressen om målade kanter). Vill minnas att iö skrev att de målade kanterna gjorde det svårare för spelaren att läsa skivan p.g.a. reflektioner och att det därigenom skulle kunna leda till att spelarnas felkorrigering ibland inte helt klarar av att korrigera för läsfelen. Ovanstående skrivet med reservation för att det var några år sedan jag tror mig ha läst artikeln. 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-16 00:51

HiFi&Musik hade faktiskt en mätning av bitarna från digital ut, med och utan grönmålning om jag inte minns fel. De var identiska.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-16 06:31

Nu skapades inte denna tråd för att diskutera gröna kanter...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-16 08:43

Thomas_A skrev:HiFi&Musik hade faktiskt en mätning av bitarna från digital ut, med och utan grönmålning om jag inte minns fel. De var identiska.

Är också ett rimligt resultat 8) .

Sorry Hetsporren för lite OT :oops: .

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-16 19:06

xeizo skrev:Det lär ju göra hundra-tusen gånger större skillnad att byta vardagsrumsmatta, man kanske skulle börja sälja designade "Hifi-mattor"? :idea:

Hmmmm, jag har en gul trasmatta, som har legat framför högtalarna i flera år nu och den har således blivit lagom inspelad s.a.s.

Någon som är intresserad att köpa för en 7-8 tusen spänn, kompispris, fraktfritt i hela Sverige? :D

/Rolle

EDIT: Sorry OT, kunde inte hålla mig. :oops:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-16 20:36

På Hifi Stället i Gbg kan man köpa hifi-mattor, italienska om jag minns rätt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi