Luxman eller Sony?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Vintageman
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-08-24

Luxman eller Sony?

Inläggav Vintageman » 2016-08-24 15:04

Hej,
Ny på forumet och som hifi-nybörjare har jag kanske tagit mig vatten över huvudet när jag som första inlägg slänger in en teknikfråga?
Har jag dessutom postat i fel forum kanske admin kan flytta?

Har en Luxman r600 och en Sony STR 6046 som jag bl a har kopplat till ett Tandberg-däck (TCD310) och har egentligen ett par
funderingar.
1. Kan jag överhuvudtaget koppla ett kassettdäck till Luxman? I så fall hur? Har provat via AUX men det funkar sådär.....
2. Jag tycker att Luxmanreceivern har lite svårt att göra sig gällande med bas och diskant, dvs det blir bara små skillnader
när jag vrider på vreden. Kan den vara för kraftfull för mina gamla Popboxar?
3. Har dessutom lite problem med Sonyn som verkar ha glapp i den ena högtalarutgången. Har provat att plocka isär den och rengjort
pottar och kontakter med elektronikspray men ungefär så långt sträcker sig mitt tekniska kunnande. Den funkar ibland men för att få ljud ut i
båda högtalarna så behöver jag koppla om den ena till "Speaker B". Stereolampan blinkar dessutom hela tiden men kan det ha med saken att göra?

Som sagt, mina tekniska kunskaper är något begränsade så jag hoppas på lite lättbegriplig hjälp :-)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav PerStromgren » 2016-08-24 15:19

Välkommen till faktiskt!

Du kan vara helt lugn, tråden sitter som en smäck i vintage-delen av forumet!

Några svar.

1. Aux-ingången bör gå fint att använda.
2. Tonkontroller kan vara mycket olika vad gäller verkan. Jag tror inte att dina högtalare har så mycket med saken att göra. "För kraftfull" finns nästan inte, så länge du inte spelar så det låter illa.
3. Prova att spreja högtalaromkopplaren ordentligt.

Stereolampan är nog bara en indikator för FM-mottagaren, skulle jag tro, men vet inte.
... tycker jag!

Per

Vintageman
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-08-24

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Vintageman » 2016-08-24 15:50

Tack så mycket!
Då ska jag hem och testa AUX-ingången ordentligt och spreja högtalaromkopplaren (kan faktiskt ha missat den :-)).
Förresten, funkar AUX-ingången får såväl upp- som inspelning?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav PerStromgren » 2016-08-24 15:56

Vintageman skrev:Förresten, funkar AUX-ingången får såväl upp- som inspelning?


Nej, hörs inte det på namnet? :)

Finns det ingen tape-utgång på Luxman-förstärkaren?

PS. Det bör finnas en tape-utgång, eftersom det finns en monitor-omkopplare på fronten (http://audiozavar.com/wp-content/upload ... g_0385.jpg) Då kan du koppla Tandberg-spelaren till tape-kontakterna, både in- och utgång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav jonaz81a » 2016-08-24 21:19

Här finns servicemanualen för Sony STR-6046.

http://www.hifiengine.com/manual_librar ... 6046.shtml

Jag skulle föredragit Sonyn när det gäller driving av 60-tals modeller av Carlsson-högtalare då den (eller i alla fall min STR-6050) är bra på att maskera vintage-högtalares tillkortakommanden. :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-08-28 09:52

har själv haft 2st R600 genom tiderna och den har Tape monitor du skall koppla kassettdäcket till.
R600 är en bättre förstärkare än sonyn skulle jag vilja påstå. men som påpekats här är det möjligt sonyn låter bättre på dom där pop boxarna inte vet jag.
R600 är en riktigt fin liten reciver, väldigt gammal sådan därtill så lite renovering skulle inte skada. så den lirar inom specarna igen så att säga.
har haft R600:er R800 R1050 och R1070 vad jag kommer ihåg på rak arm, och minns R600an som den som stod ut mest..lät riktigt varmt å gosigt.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Harryup » 2016-08-29 21:43

På den tiden det begav sig så var Sony mera radiohandlar stereo medans Luxman fanns i HiFi affärer. Skulle bli förvånad om du föredrar en Sony, men skicket på gamla apparater är individuellt. Lite nya kondingar och lite nya potar kan behövas. Spray kan gå men om den sprakar så kan den ha varit sprayad redan flera ggr. S-märkte Luxmangrejor i mitten på 70-talet så jag är bekant med apparaten. Dock så skulle jag testa vad jag själv tycker med aktuella högtalare. Ingen av apparaterna kommer låta så bra som en ny receiver men de kan ju vara rolig att ha och använda för det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-09-05 17:53

Harryup skrev:Ingen av apparaterna kommer låta så bra som en ny receiver men de kan ju vara rolig att ha och använda för det.

/Harryup


och detta kan du backa upp med fakta?

gäller det alla nya eller bara vissa prisgrupper?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Harryup » 2016-09-06 21:14

Figge77 skrev:
Harryup skrev:Ingen av apparaterna kommer låta så bra som en ny receiver men de kan ju vara rolig att ha och använda för det.

/Harryup


och detta kan du backa upp med fakta?

gäller det alla nya eller bara vissa prisgrupper?


Det är min åsikt. Jag tycker gamla grejor är trevliga men allt låter inte bra för det. Redan då R-600 såldes så var den långt efter R-1500 i ljudkvalité. Och R-1500 har jag hört lite då och då. Om alla nya låter likadant kan man ju fundera på men i synnerhet är en gammal trissehäck fylld av dåliga lödningar, trötta kondensatorer etc så det skall mycket till att den ens låter så bra som den en gång gjorde som ny oavsett apparat. Skaffar man en gammal inte alltför bra förstärkare på sin tid och lägger på 40 års ålder så kan man ha den för att den är kul. Vilket jag tycker. Skall man köpa något för att den låter bra så måste det ju vara en apparat som till att börja med ansågs som bra redan för 40 år sedan. Diskanten kommer vara grynig, inte så bra punch i basen och förmågan att driva svåra laster saknas i allmänhet. Så det beror på målet med anläggningen också. Jag skulle mycket hellre köpa en Luxman L-100 som är i en helt annan klass. Såg en som såldes i Danmark för runt 3000:-DKr. Den spöar mycket nytt också.
/Harryup

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-09-06 22:44

jo självklart dessa grejor är numera mer eller mindre slut och behöver fräschas upp. å andra sidan köper man nåt billigt idag sitter det kondingar i som är ännu sämre än dom 40år gamla rubycon i en luxman. orättvis jämförelse ska man jämföra 40år gammal hifi med ny ska den renoveras först. då kan de bli dyrare än vad man tror att hitta nåt bättre idag.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Harryup » 2016-09-21 10:26

Nu säljs en Luxman L100 på Hifi4all för 2800:- DKr. Den är ett kap jämfört med gamla receivers.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav darkg » 2016-09-21 13:39

Harryup skrev:Nu säljs en Luxman L100 på Hifi4all för 2800:- DKr. Den är ett kap jämfört med gamla receivers.

/Harryup


Väldigt fina data!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 11:42

L-100 är väl kanske inte att jämföra med en R600, klart den kommer ligga ett par snäpp över om man säger så.
en L100 kostade 8200:- 1977
en R600 kostade 2600:- 1977
en Pioneer SX-1250 Kostade 5400:- 1977
man kunde köpa både pioneeren och R600 och ändå få pengar över

sonyn som nämns kostade 1550:- dock några år innan 1973

En Volvo 244 DL B20 kostade 31900:- 1975
en Big Mac kostade 4,75:- 1973


ger väl någon form av perpektiv på det hela.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 13:02

och ja! 2800 bra pris. troligen rätt svårslagen för det priset.
men den lider troligen av samma fenomen som alla andra. behöver renoveras. jag kolla lite bilder på nätet för att bedöma ungefärlig materialkostnad för en renovering....och tjenare! kolla dom där glättningskondingarna!
är det någon som har denna stärkare och kan kolla vad det är för mått vi pratar om. lika stora som trafon:)

försökte klistra in bilden här men den va ju då på hela 415kb 8O så det gick inte
https://www.flickr.com/photos/77313494@N03/8378735415

värdelöst å länka till bilder för om 10 år är dom nere. många gamla trådar lider av det.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav BORIS » 2016-10-08 13:32

Får inta alla bilder som de facto finns upplagda på forumet dig att undra om det kan vara du som gör något fel?

Du har redan fått en hint om att så kan vara fallet i en annan tråd utan att, som det verkar, tagit notis om detta.

För att undvika vidare missförstånd; som sagt det är inte 1999, sluta yra om 256kb och lär dig lägga upp en bild för helvete

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 13:46

eeh lingonveckan eller?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Harryup » 2016-10-08 16:09

Figge77 skrev:L-100 är väl kanske inte att jämföra med en R600, klart den kommer ligga ett par snäpp över om man säger så.
en L100 kostade 8200:- 1977
en R600 kostade 2600:- 1977
en Pioneer SX-1250 Kostade 5400:- 1977
man kunde köpa både pioneeren och R600 och ändå få pengar över

sonyn som nämns kostade 1550:- dock några år innan 1973

En Volvo 244 DL B20 kostade 31900:- 1975
en Big Mac kostade 4,75:- 1973


ger väl någon form av perpektiv på det hela.


För mig är det skillnaden på vintage och gammalt. Gammalt kan absolut vara kul. Men vintage är något som förutom vara gammalt också är något som står sig som en bra produkt. Och med lite tur en som beter sig som fortfarande bra produkt även jämfört med nya produkter.
Samma gäller för mig då man pratar om gamla rörförstärkare, mycket är helt värdelöst bråte ljudmässigt men som kan vara kul ändå.
En Dynaco Pas3 till exempel har aldrig varit en bra produkt, däremot så finns det gamla Leak, Radford, Marantz, Fisher, McIntosh som klarar sig riktigt bra i jämförelse med moderna apparater. Så för mig är vintage tyvärr i regel produkter som ansågs vara bra redan då dom kom och i regel tyvärr kostade därefter redan då.
En R600 är för mig en gammal receiver och för inte många mera pengar så får man en produkt som fortfarande jämfört med nya produkter är en bra produkt.
Jobbade på firman som importerade Luxman då dessa apparater var aktuella.

/Harryup

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 16:27

då vet du mer om dom där kondingarna i L100 :)
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 23:57

BORIS skrev:Får inta alla bilder som de facto finns upplagda på forumet dig att undra om det kan vara du som gör något fel?

Du har redan fått en hint om att så kan vara fallet i en annan tråd utan att, som det verkar, tagit notis om detta.

För att undvika vidare missförstånd; som sagt det är inte 1999, sluta yra om 256kb och lär dig lägga upp en bild för helvete


en liten fråga bara vad har detta med tråden ifråga att göra? jag vill att du svarar genom att lägga upp en bild med din text. och den skall vara större än 256kb
de kan ju inte vara nåra problem för en expert som dig själv? och jag diggar slutklämmen där fick ja så ja teg lixom :lol:
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav KarlXII » 2016-10-09 01:14

Figge77,

problemet är inte storleken på bilderna.
Problemet är att du inte länkar till en bild. Du länkar till en websida, eller snarare en del av en websida.
Kolla att du länkar till något som slutar på t.ex. .jpg, .gif, .png eller kanske .bmp.
Sen sätter du det mellan
Kod: Markera allt
[img][/img]
så borde det funka.


/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-09 01:18

nej bilden ladda jag hem sedan skulle lägga in här i tråden och resultat: utskällning

länka bilder försöker jag undvika och det borde alla andra åxå gör för som jag skrev så är det inte säkert bilden man länka till finns kvar om några år. sådana trådar är störande när man söker info. vilket kanske inte spelar nån roll i denna tråden men, folk har bilder på diy prylar och hur dom gjort....men bilderna finns inte för dom hadde lagt dom på photobucket eller nåt annat liknande för 9år sen...hela tråden blir värdelös direkt.
Senast redigerad av Figge77 2016-10-09 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav darkg » 2016-10-09 01:24

BORIS skrev:Får inta alla bilder som de facto finns upplagda på forumet dig att undra om det kan vara du som gör något fel?

Du har redan fått en hint om att så kan vara fallet i en annan tråd utan att, som det verkar, tagit notis om detta.

För att undvika vidare missförstånd; som sagt det är inte 1999, sluta yra om 256kb och lär dig lägga upp en bild för helvete


Vad menar du nu, med så arg röst, gränsen går ju vid 256KiB.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav KarlXII » 2016-10-09 01:38

Figge77 skrev:nej bilden ladda jag hem sedan skulle lägga in här i tråden och resultat: utskällning

länka bilder försöker jag undvika och det borde alla andra åxå gör för som jag skrev så är det inte säkert bilden man länka till finns kvar om några år. sådana trådar är störande när man söker info. vilket kanske inte spelar nån roll i denna tråden men, folk har bilder på diy prylar och hur dom gjort....men bilderna finns inte för dom hadde lagt dom på photobucket eller nåt annat liknande för 9år sen...hela tråden blir värdelös direkt.



Hmm, ja. Men iallafall då:
Om inte vill länka måste du spara bilden på din dator, padda eller telefon. Sen får du gå till "Lägg till bilaga", välj fil, och tryck på "Bifoga filen".
Annars kan jag definitivt rekommendera att länka.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-09 01:51

ja de funkar i såna här trådar som i de här fallet har spårat ur totalt.

men trisst å läsa massa text som refererar till bilder som inte finns när det rör sig om ett seriöst projekt.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Harryup » 2016-10-09 20:16

Och här är en passande tuner http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=315546
Lågt pris för möjligen defekt. Men går säkert att skrämma liv i.

Nja, kondingarna har jag ingen info om tyvärr.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-10 22:42

snygg sak! bra pris också...hmm du försöker få mig att köpa en massa luxman grejer?:) du lyckades få mig att bli sugen på en L100. inte bra där...
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Harryup » 2016-10-10 22:51

Så här ser dom ut om dom står ovanpå varandra. ;)
Bild


mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Figge77 » 2016-10-10 23:07

det där va ju direkt elakt....:) fan jag behöver inte mer grejjer...eller?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Vintageman
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-08-24

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav Vintageman » 2017-01-10 15:57

Eftersom jag i princip hade dumstruten på när jag startade den här tråden är det kanske tveksamt om jag ska göra ett nytt försök men va fan, skam den som ger sig :D
Nu har både Sonyn och Luxman fått gå till de sälla jaktmarkerna och istället ersatts av en Sansui Six men för att få full behållning av den bör jag nog även byta ut Popboxarna? Eftersom form och tidsepok är väl så viktigt som funktion hamnar jag gärna bland våra svenska tillverkare och undrar därför vad ni andra tycker jag ska satsa på? Carlson, Mirsch, MP eller kanske något helt annat? Tror ni t ex att ett par OA14 kan göra receivern rättvisa?
Tack på förhand!

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Luxman eller Sony?

Inläggav jowl » 2017-01-12 17:43

Försök matcha med högtalare i ungefär samma prisläge! Min erfarenhet är att man då oftast blir nöjd. Köp absolut inget som är för dyrt, för då blir man olycklig och sorgsen över att grejerna inte får prestera så som de kan. Tror du kommer trivas med det mesta av det du nämnt, kolla innan köp så kanter på basar med skumkanter är hela, gäller särskilt Sonab och Mirsch. Var bor du?
Själv gillar jag även popboxar! De är, som vissa tidigare påpekat, kanske inte så hifi, men låter gött till mycket musik, ofta behagligare än "bra" hifi, fr a i fall där bristfällig inspelningsteknik eller störande repor annars blir onödigt uppenbart. Köp ett till par, helt enkelt, och spara boxarna! De är ju både kul och kulturellt intressanta, och din Sansui har säkert utgångar för två par. :)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster