Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-10 20:54

Jag har länge varit sugen på ett pap piP då jag hört andra Ino-högtalare o gillat dom! Och nu har jag eventuellt chansen att köpa ett par för ett bra pris. Men jag är osäker, kommer jag verkligen märka nån skillnad från det jag har nu?
Lär säkert vara en del svärande i kyrkan nu antar jag, men sitter just nu på ett par Audio Pro A2.14 som jag köpte för en hundring på en second hand som har stöd av ett par hemmabyggda baslådor med varsin Visaton-tolva i, o dom drivs av några hemmabyggda förstärkare baserad på ett par tpa3118-kretsar till topparna och ett par irs2092 till basarna. Har också en minidsp 2x4 som jag hyfsat har korrigerat högtalarna/rummet med (har tyvärr ingen riktig möjlighet för akustikfix i rummet jag har nu), samt lagt på en ganska exakt eq-kurva som jag gillar. Platt frekvens-gång är jag inte intresserad av utan den får gärna följa "min" kurva exakt. :)
Jag tycker alltså att det låter najs som det är just nu, men har ju fallit för ino-hypen!

Så jag undrar alltså, vaad skulle ni säga att jag kan tjäna på att uppgradera från ett par Audio Pro till ett par piP? :)

Kan bjuda på en bild jag skapade för några år sen till en kompis skivomslag, piP-robotar from outer space!
Bild

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav ChristianAndersson » 2016-10-10 21:00

Finns den som T-shirt?

"We come in Piece"
Shatterer of words

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav vr6jos » 2016-10-11 07:27

Utan att veta exakt hur dina nuvarande högtalare låter så kan jag iaf beskriva en egenupplevd uppgradering hos min bror. Själv sitter jag ju på ino av större modell och är frälst sedan typ 6 år tillbaka. Har försökt övertyga min äldre bror om att ett par piP skulle göra underverk för hans anläggning. Ett par år senare (några veckor sedan) fick han tummen ur och bytte sina JWS i typ samma storlek som ett par piP. Att beskriva återgivningen före och efter som "natt och dag" räcker inte. Det lät ok innan, men livlöst, färgat i basen och inte distinkt och högupplöst någonstans. Med piP blev det hi-fi så in i helvete :twisted: Större hasläpp än jag faktiskt hade förväntat mig trots att jag hör piP många gånger innan.

Så min rekommendation är KÖP! Varför ha en högtalare som låter högtalare när det finns en som låter musik?!
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-11 11:47

Ja KÖP är samma rekommendation jag fått från annat håll också, men jag vill veta lite mer innan jag lägger ut vad för mig är ganska mycket pengar. :)
Hm men ja det var väl det ja, ingen vet hur mina nuvarande grejer låter. Så jag kanske borde fråga såhär då. Vad är det för skillnad på högtalare o högtalare egentligen, o vad är det som piP gör som andra högtalare inte gör? Är det frekvensgången? Är det disten? Är det fasen? Vilka parametrar är det som egentligen kan skilja?

Borde jag föresten kanske lagt tråden under "köpråd" istället? :)

O haha, nä tyvärr finns den inte som t-shirt ^^

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Nattlorden » 2016-10-11 12:15

Jag visste inte vad Ino eller piP var, utan tog en byggsats på chans när jag fick en möjlighet... tänkte de kunde duga till datorhögtalare. Hade Cantons dåvarande top-of-the-line digitalt rumskorrigerande Digital 1.1

Bild
Sen ställde jag piP sidanom på en köksstol... och har inte använt Cantonarna på över 10 år nu.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Doofus » 2016-10-11 12:30

Nu är det väl i princip dom saker du radade upp och många fler som tillsammans avgör om en högtalare är bra eller ej.

Sen om Ino är din kopp med te kan nog bara du avgöra, det är nog inga problem att sälja dom och andrahandsvärdet är högt om det inte passar.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav bakerman22 » 2016-10-11 15:02

Tror inte att piP ger samma imponatorfaktor delade mot en baslåda, som dom gör ensamma i ett riktigt bra rum.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav bergggren » 2016-10-11 16:18

Det är egentligen inte så mycket att fundera över. Det är bara att uppgradera!

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Elfsberg » 2016-10-11 16:36

Hah. piP till ett par basar som inte syns, det är imponatorfaktor om nått. :D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav philipbtz » 2016-10-11 17:48

bakerman22 skrev:Tror inte att piP ger samma imponatorfaktor delade mot en baslåda, som dom gör ensamma i ett riktigt bra rum.


Håller med.

---

Det piP och piPs erbjuder är Hi-Fi i ett litet paket. Vad menar jag med det? Jo att om du har ett bra rum som inte döljer deras återgivning så kommer du bli extremt förvånad. De låter otroligt bra verkligen. Det är den billigaste och minsta högtalaren jag har lyssnat på som kan återge musik på riktigt. De levererar inte monsterbas och man kan inte spela så rummet skakar men det kan man inte med någon liten högtalare. Men det du får är riktig återgivning i liten skala.

Om ditt rum inte är fixat nu så kommer de ändå låta väldigt bra men de kommer "växa" väldigt mycket desto bättre rummet är. Det är ganska komplicerat att förklara vad som skiljer olika högtalare och det är nog få som kan. Men saker som impulssvar, fas och jämn frekvensgång är väl saker som är viktiga och där leverar alla Ino-högtalare.

Men sedan vad någon tycker är bra eller inte beror också mycket på vilka referenser man har. Det bästa du kan göra är att åka runt och lyssna på väldigt många fina högtalare och skapa dig en uppfattning om vad som är möjligt. Innan man har referenser så vet man inte riktigt vad som är bra eller dåligt utan bara vad man är van vid.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-12 12:18

Pja, jag som sagt hört en del Ino-högtalare, samt varit på en del festivaler med ljudnördar som byggt ljudet. Många har låtit bra och jag tycker det ljudet jag har hemma inte är långt ifrån. Just därför jag är "orolig" för att ett par piP inte kommer göra så stor skillnad. Men som nån skrev så kan jag antagligen sälja dom vidare för så gott som samma pris om jag inte är nöjd. Fast låter på några som att det är en stor chans att jag blir nöjd. Så jag borde ju chansa, även fast jag egentligen inte riktigt har råd just nu :)

Ang basstödet, låter som vissa tycker att det är lite slöseri med ett par piP som ändå inte spelar fullregister, eller hur menar ni? Vore kul att höra vad dom kan prestera utan stöd, men jag gillar ju hög volym o lite extra kräm på dom lägre oktaverna..

Men aa, lutar väl just nu åt att jag köper dom, vore ju kul att testa ett par "riktig" högtalare också. Har ju varit intresserad av ljud sen jag var typ tio så :)

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav blixten_no1 » 2016-10-12 13:06

Vart bor du nånstans?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav philipbtz » 2016-10-12 13:56

På dessa festivaler hur har piP varit uppställda och hur såg rummet ut? Som sagt om man inte har fixat till rummet är det mycket svårare att höra skillnad mellan högtalare. Man kanske hör att en högtalare har mer bas än en annan eller att diskanten låter annorlunda men hur jämför sig ljudbilden, separationen mellan instrument osv.? I ett dåligt rum spelar det ju ingen roll(till en viss gräns) hur bra högtalare du har det är ändå diffus ljudbild tack vare lång efterklang, högt brusgolv osv.

Bästa är att provlyssna piP i ett bra rum så du vet vad de går för. Om du har vägarna förbi Göteborg så kan du få höra hur i32s låter i ett fixat rum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Nattlorden » 2016-10-12 14:38

En sak som piP har som stor fördel - om man nyttjar det - är att de har en ovanligt väldefinierad/optimerad placeringsmetodik där den fungerar väldigt väl. Så en sak att fundera över är huruvida man tänker följa denne eller hur mycket man känner man måste avvika...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-12 16:42

blixten_no1 skrev:Vart bor du nånstans?


Vallentuna, norr om stockholm. Så nära självaste Öhman, men är som jag förstått inte helt lätt att bara åka dit o provlyssna?

philipbtz skrev:På dessa festivaler hur har piP varit uppställda och hur såg rummet ut? Som sagt om man inte har fixat till rummet är det mycket svårare att höra skillnad mellan högtalare. Man kanske hör att en högtalare har mer bas än en annan eller att diskanten låter annorlunda men hur jämför sig ljudbilden, separationen mellan instrument osv.? I ett dåligt rum spelar det ju ingen roll(till en viss gräns) hur bra högtalare du har det är ändå diffus ljudbild tack vare lång efterklang, högt brusgolv osv.


Det är inte just piP jag hört, utan nån studio-version (har jag för mig om att kompisen sa) av dessa tillsammans med ett par baslådor (med dubbla tior) jag hört. Har försökt ta reda på vilka exakt det är men hittar dom inte riktigt i manifestet. Betydligt dyrare än piP ska dom vara iaf. I vissa fall har det tillomed varit två uppsättningar av dessa jag hört samtidigt (alltså fyra toppar o fyra basar) och jag har egentligen bara hört dom i skogen, alltså tämligen bra ställe att höra dom på, o bra lät det ju :) En gång har jag också hört samma högtalare på en krog, lät inte bra alls! Så "rummet" gör ju definitivt skillnad :)
I somras fick jag även höra några (enligt uppgift) helt nya IÖ PA-grejer. Fast dom spelades tyvärr tillsammans med några andra PA-basar som jag inte tyckte dom hade konfat speciellt bra så som helhelt lät det rätt sisodär. Även dessa var ute, närmare bestämt på nån mindre äng med lite träd brevid.

Nattlorden skrev:En sak som piP har som stor fördel - om man nyttjar det - är att de har en ovanligt väldefinierad/optimerad placeringsmetodik där den fungerar väldigt väl. Så en sak att fundera över är huruvida man tänker följa denne eller hur mycket man känner man måste avvika...

Ah, just därför man bör få sig en demonstration av herr Öhman så man vet hur man utnyttjar grejerna bäst? Eller kan du förklara på ett ungefär hur dom bör stå? Har för mig om att jag hört nåt om att dom trivs rätt nära väggar iaf, men kan ju ha fel.

Men så som jag bor nu där jag inte har riktigt tillgång att ställa grejerna perfekt, samt inte kan dämpa riktigt som sig bör, så lär det vara lite waste att köpa högtalarna?
Om jag hade haft mer cash så hade det ju inte varit nåt snack om saken, men som det är nu så är det lite svårt att bestämma sig. Grymt uppskattat med alla era inputs iaf! :)

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav bakerman22 » 2016-10-12 17:23

Tell skrev:...men jag gillar ju hög volym o lite extra kräm på dom lägre oktaverna..



Då känns inte piP som ett optimalt val...
Men vem som helst förstår ju att en så liten burk inte kan producera några svinhöga volymer.
Vill du spela starkt och köra delat är det kanske bättre att hålla utkik efter ett par i6 eller i14. :wink:

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav bergggren » 2016-10-12 18:14

bakerman22 skrev:
Tell skrev:...men jag gillar ju hög volym o lite extra kräm på dom lägre oktaverna..



bättre att hålla utkik efter ett par i6. :wink:


PM

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Reservdelarna » 2016-10-12 20:10

Har provat piP och har piP, kan inget annat än rekommendera dom, fantastiska högtalare.
Alltid lika kul att prova andra högtalare, i dom flesta fall efter en lång dag med diverse andra högtalare så avslutar man med piP o konstaterar att Ingvar bygger fantastiska högtalare. Dagen slutar med att det blir piP som står kvar i rummet då man klart o tydligt upptäcker att det saknas ett eller annat i dom andra högtalarna. :D
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Nattlorden » 2016-10-12 20:22

Tell skrev:
Nattlorden skrev:En sak som piP har som stor fördel - om man nyttjar det - är att de har en ovanligt väldefinierad/optimerad placeringsmetodik där den fungerar väldigt väl. Så en sak att fundera över är huruvida man tänker följa denne eller hur mycket man känner man måste avvika...

Ah, just därför man bör få sig en demonstration av herr Öhman så man vet hur man utnyttjar grejerna bäst? Eller kan du förklara på ett ungefär hur dom bör stå?


Om jag ska ta det i den ordnimg jag tror (notera tror) är viktigast så

1) de ska stå mot vägg för att väggen ska förstärka basen till den nivån den ska vara. Delar man till basar borde detta inte vara lika viktigt. MEN för att samtidigt inte övriga frekvenser då ska bli konstiga så skall dessa dämpas bort - lämpligen med InoGrå dämpskiva

2) de skall stå i rätt stereotriangel, vilket i mitt tycke enklast beskrivs via t-kvoten, som är ett T mellan diskantena är toppen är linjen mellan diskanterna och stapeln är till lyssnaren. Stapeln skall vara 18% längre

3) de skall stå på rätt höjd från golvet

4) de skall vinklas in så man ser utsidorna

Kanske 3 & 4 är fel ordning.

Några andra saker att ta hänsyn till vet jag inte om.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-12 21:41

Nattlorden skrev:
Tell skrev:
Nattlorden skrev:En sak som piP har som stor fördel - om man nyttjar det - är att de har en ovanligt väldefinierad/optimerad placeringsmetodik där den fungerar väldigt väl. Så en sak att fundera över är huruvida man tänker följa denne eller hur mycket man känner man måste avvika...

Ah, just därför man bör få sig en demonstration av herr Öhman så man vet hur man utnyttjar grejerna bäst? Eller kan du förklara på ett ungefär hur dom bör stå?


Om jag ska ta det i den ordnimg jag tror (notera tror) är viktigast så

1) de ska stå mot vägg för att väggen ska förstärka basen till den nivån den ska vara. Delar man till basar borde detta inte vara lika viktigt. MEN för att samtidigt inte övriga frekvenser då ska bli konstiga så skall dessa dämpas bort - lämpligen med InoGrå dämpskiva

2) de skall stå i rätt stereotriangel, vilket i mitt tycke enklast beskrivs via t-kvoten, som är ett T mellan diskantena är toppen är linjen mellan diskanterna och stapeln är till lyssnaren. Stapeln skall vara 18% längre

3) de skall stå på rätt höjd från golvet

4) de skall vinklas in så man ser utsidorna

Kanske 3 & 4 är fel ordning.

Några andra saker att ta hänsyn till vet jag inte om.

3) 50cm höga stativ.

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Cahlis » 2016-10-12 21:52

Ett gemensamt omdöme från alla som lyssnat hos mig är att ljudet är väldigt "tydligt". Tror det säger en hel del. Tror också att de enda som inte kommer att uppskatta piP är de som gillar "festhögtalare" som brötar på med en ständigt blöt o fet basmatta i alla delar av musiken. Om man kommit förbi den "häftiga" upplevelse som ungdomar ofta tycker det är med stora högtalare som låter mycket men inte så mycket mer. Du verkar definitivt ha passerat det stadiet!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-13 08:03

Cahlis, det där var en bra sammanfattning! Ligger tyngdpunkten på kvantitet av framförallt bas är ju piP inte ett förstahandsval. Är det mera "konventionell" musik som ska avnjutas räcker piP långt, längre än vad många tror. Någon partyhögtalare där folkets stim ska överröstas är det verkligen inte.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav philipbtz » 2016-10-13 10:56

Cahlis skrev:Ett gemensamt omdöme från alla som lyssnat hos mig är att ljudet är väldigt "tydligt". Tror det säger en hel del. Tror också att de enda som inte kommer att uppskatta piP är de som gillar "festhögtalare" som brötar på med en ständigt blöt o fet basmatta i alla delar av musiken. Om man kommit förbi den "häftiga" upplevelse som ungdomar ofta tycker det är med stora högtalare som låter mycket men inte så mycket mer. Du verkar definitivt ha passerat det stadiet!


+1

Jag vill ändå påpeka att även om de flesta här säger att piP inte kan spela så starkt(inklusive mig själv) så tycker jag ändå att de har ganska bra tryck i ett bra rum med låg grundbrusnivå. Många här sitter med relativt feta högtalarsystem(läs långt kapablare än vad normalt anses vara fett hi-fi system) och jämfört med dessa så blir det så klart en helt annan grej.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tarzan » 2016-10-13 13:01

Jag som trodde fet bas var någonting som kom efter piP. Bilden jag fått som mycket väl kan vara helt felaktig:
Personen i fråga har ett par vanliga helt ok högtalare --> skaffar piP --> bygger några basar till dem --> skaffar i6 (eller i16s direkt) --> skaffar fler basar --> skaffar ännu fler med den här gången slutna basar och en infratillsats

Någonstans i förloppet kan man slänga in en akustikkonsultation och några meter EKK.

Lite mer seriöst: Har man en lyssningshörna för lyssning på ganska nära håll* och har möjlighet att placera hötalarna rätt (alltså intill en ganska tung vägg med rätt mängd dämpning på) tror jag man kan vara nöjd med piP länge. Man lär bli ännu nöjdare om rummet inte är en betongbunker som ger hemska resonanser i basen. Har man däremot ett rum där man vill sitta på lite längre avstånd och spela riktigt högt ibland kanske man ska välja något annat än piP direkt. Men det skadar ju aldrig ekonomiskt att skaffa ett par begagnade piP för att testa.

*Om det är en lyssningshörna, alltså en del av ett annars normalt rum med avseende på efterklangen har jag förstått att det som att det tänkta optimala avståndet mellan lyssnare och högtalare blir ganska kort.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-13 13:33

Mja det här med enbart hög volym har jag gett upp för ganska länge sen. Hade väl några häftiga ljudia-högtalare med många stora silver-färgade basar när jag var i tonåren, spelade så grannen hotade med att ringa polisen. Tyckte det lät bra då, men nu vettefan vad jag skulle tycka.
Jag har iaf just nu ett litet rum som är väldigt tyst, o jag tror inte jag kommer vilja ha speciellt mycket större i framtiden heller. Känner iaf mer o mer att jag borde köpa mig ett par piP o se vad dom går för. Har även fått ett erbjudande att få provlyssna på ett par innan köp, så det ska bli kul :)

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav bakerman22 » 2016-10-13 16:16

Tell skrev:Mja det här med enbart hög volym har jag gett upp för ganska länge sen...



Fast grejen med ett bra system är att, då behöver man inte välja mellan att spela starkt eller att spela snyggt. :wink:

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-13 17:11

bakerman22 skrev:
Tell skrev:Mja det här med enbart hög volym har jag gett upp för ganska länge sen...



Fast grejen med ett bra system är att, då behöver man inte välja mellan att spela starkt eller att spela snyggt. :wink:


Javisst är det så :) För aa, dom där 104 decibellen som piP är specade till faktiskt räknas väl ändå som rätt hög volym ^^

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav bakerman22 » 2016-10-13 19:09

Nja... 104 dBA vid lyssningsposition är dock starkt som fan. :D :wink:

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav xeizo » 2016-10-13 19:15

Tell skrev:
bakerman22 skrev:
Tell skrev:Mja det här med enbart hög volym har jag gett upp för ganska länge sen...



Fast grejen med ett bra system är att, då behöver man inte välja mellan att spela starkt eller att spela snyggt. :wink:


Javisst är det så :) För aa, dom där 104 decibellen som piP är specade till faktiskt räknas väl ändå som rätt hög volym ^^


Nu har vi ju EU med alla sina begränsningar, men på det glada 70-talet ansågs 110dB som normal diskoteks-volym. 104dB är rätt mycket lägre 8O
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-13 19:19

Som vanligt i Ino-trådar drar det snabbt iväg med rekommendationer mot stora och mera potenta system som om det är allas mål.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster