Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav xeizo » 2016-08-23 17:09

Den här tråden går som ett urverk, wunderbar!

Tillbaka till receivrar, köpte en optisk till min gamm-CD-spelare idag så jag kan jämföra Sony anno 2000 med en modern Ess Sabre-DAC. NIvån skilde men jag lyckades identifiera det till att optisk behövde +3dB vilket ordnades. Som sagt schysst att sånt går att ställa in i moderna receivrar.

Så till ljudet, bara över högtalare än så länge, det låter fruktansvärt lika. All cred till Sony som hade såpass bra digitalljud redan för 16 år sen, men det finns små skillnader. Sonyn är lite poppigare med aningen mer sväng i basen om det är korrekt vete tusan, den är också aningen mörkare och aningen mer luddig, jätteliten skillnad men ESS Dac:en är mikroskopiskt mer transparent och transient. På Sonyn går det att ändra digitalfilter, jag körde med filter 1 som sägs ska motsvara en Wadia-DAC. Jag använder en mycket dyr Monster Cable CD-kabel på 0.5m till CD-spelaren. Och körde Steely Dan såklart.

ESS vinner, med mycket liten marginal, men Sony CDP-XB930 svänger bra redan i original - en riktig rock 'n roll CD-spelare! :D

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 17:29

xeizo skrev:Den här tråden går som ett urverk, wunderbar!
....
ESS vinner, med mycket liten marginal, men Sony CDP-XB930 svänger bra redan i original - en riktig rock 'n roll CD-spelare! :D

Har en sådan Sony men har aldrig varit riktigt nöjd trotts div. modifieringar. Först när jag för några år sedan köpte en snorbillig BLU-RAY-spelare, Sony BDP-S370. blev jag för första gången här hemma, å är fortfarande, riktigt nöjd med CD-avspelningen . . . typ. Så dä kan va. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 17:33

Laila skrev:
xeizo skrev:Den här tråden går som ett urverk, wunderbar!
....

Har en sådan Sony men har aldrig varit riktigt nöjd trotts div. modifieringar. Först när jag för några år sedan köpte en snorbillig BLU-RAY-spelare, Sony BDP-S370. blev jag för första gången här hemma, å är fortfarande, riktigt nöjd med CD-avspelningen . . . typ. Så dä kan va. :D

Beror nog mycket på synergi i anläggningen, smak och vilken musik man föredrar. Jag har en Sony BDP-S570, storebror till din, och jag kan säga att den definitivt inte låter bättre än Sony CD-spelaren. Jag lyssnar mest på progressiv rock och BDP-S570 saknar den rätta tyngden i ljudet, låter aningen spretigt och lite kyligt, men det är en bra blu-ray spelare. Streamar dock nästan bara Netflix och Viaplay så det blir inte många blu-rays :)

CDP-XB930 kan karakteriseras som "varm" i ljudet, vilket jag gillar, uppenbarligen låter Yamahan också "varm" eftersom de låter snarlikt, jag kan tänka mig att diskantknarkare kan bli missnöjda eller sådana som har redan mörka högtalare.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-23 23:58

xeizo skrev:
sprudel skrev:Gillar skarpt att ni provar med bättre elektronik och blir nöjdare med ljudet. Det är som sagt inte enbart effekten som spelar roll, det finns annat också. Grattis till mer välljud. :)

Absolut, en maffig Yamaha är ett steg på vägen, en signalväg med bara Holographic Audio är en annan, en vacker dag sitter man kanske med Nelson Pass-prylar eller Mcintosh men bara man är nöjd så :D

Apropå Nelson Pass så har jag faktiskt haft en av hans produkter, Nakamichi Stasis PA7, mitt omdöme då var att Sansui B-2301 var märkbart bättre. Men Nelson är fortfarande i farten och Sansui har lagt ner för länge sen så NP igen ligger helt klart närmare. Förutom ekonomiskt då.

Nu ska man dock ha klart för sig att Nakamichis Stasis apparater inte verkar ha haft mer med Nelson Pass och göra än att man fick använda Stasis teknologin och namnet Stasis. (åtminstone mitt minne av att ha läst hans egna berättelser på diyaudio). Nakamichi var dessutom distrubutör för Threshold i Japan.

Jämför man Threshold med samtida Nakamichi Stasis så verkar dom inte särskilt lika. Threshold var dessutom betydligt dyrare.

Har själv ett par Threshold SA/11m (bland annat), SA/10e för den tyska marknaden.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-15 16:40

Hur går det med stärkaren? Fortfarande lika nöjd med den? Jag överlägger ett köp själv.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Föregående

Återgå till Generellt om hifi