Lassej skrev:Lazyworm skrev:Förstår inte varför inte de flesta lite exklusivare spelarna har en PID-kontroller och reglerar hastigheten till exakt det man vill ha. Det kostar en spottstyver att implementera och ändå har jag bara sett det i det absolut dyraste skiktet av spelare.
Håller med.
Mvh
Lasse
Mnjae... alltså. Instabilitet (talar inte om oscillativ) i regleringen är väl ett av argumenten mot.
Det är också lätt att glömma att ingen reglering blir bättre än den hastighetssensor som används. Och just det är det stora problemet för skivspelarapplikationer.
Man mäter nästan aldrig kontinuerligt, och därför blir heller inte resultatet kontinuerligt bra.
- - -
Tittar man på de spektrala produkter som bildas när man reglerar hårt så blir de rätt så aggressiva, man får svajkomponenter med mycket högre frekvens än den enkla andra ordningens hastighetsstabilisering som skapas när man driver med en skapligt rotationspålitlig synkronmotor som matar den stora rotationsmassan via en elastisk rem.
Så jag tror argumenten för nästan alla alternativa lösningar för att skapa rotationen, faktiskt vilar på hur resultatet har upplevts.
Att vissa underkänner vissa lösningar beror på att de provat och tycker det blivit för dåligt.
- - -
Och som alltid är det viktigt att inte mäta med samma metod som man stabiliserar. för då kommer resultatet alltid att uppfattas vara mycket bättre än det kanske upplevs. Jag menar - frågar man den mekanism som PID-regleringar rotationen så kommer den ju att säga att den gör nytta, i betydelsen att det bildas en felsignal som används för att ändra "och då var det ju en befogad ändring!".
Men blandar man in människan som lyssnar så kan det bli tydligt att man måste omvärdera hur olika fel behöver vägas mot varandra. Så är det ofta när det psykoakustiska perspektivet kommer in.
Min erfarenhet av olika skivspelares snurr säger mig att vanlig oreglerad remdrift för örat brukar fungera väldigt bra. Men det bästa drivsystem jag stött på är ände det reglerade som Denon tog fram med extremt mångpolig avkänning. Inget hindrar dock att sådana system går att kombinera. Man kan t ex reglera en motor med sensor på axeln för att ge den en stabil rotation, och använder man ännu en sensor på skivtallriken (räcker med en puls per varv) så kan man justera det förstnämnda reglersystemet för rätt hastighet.
Det kan dock vara en god ide att reglera och sedan låsa (reglera innan man börjar spela). På så vis slipper man reglerstörningar under lyssning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).