Tonkontroller, tabu eller ok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tonkontroller, tabu eller ok?

Inläggav Morello » 2016-10-20 12:42

sportbilsentusiasten skrev:
Flint skrev:
Panelguy skrev:Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud :D

Ja, vi var nog ganska många som började så, då. Hur man börjar sin tonkurvefärd genom livet idag vet jag inte men troligen har effektsökeriet med åldern att göra, max av allt i början.

Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)

Frekvensgång heter det. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-20 12:43

Almen skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)

Nja, de flesta verkar tycka "det är väl bra men jag orkar inte.". Jag kan bara se en person som rent principiellt tagit entydigt avstånd.

Mjae! När man svarar nej på en eller-fråga så vete tusan. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2016-10-20 13:48

Bild
Detta är den gamla sanningen till varför en korrigering av tonkurvan behövs för erhålla ekvivalent upplevd tonkurva vid olika ljudtryck.
De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således att höra en variabelt orak tonkurva.

JM
Senast redigerad av JM 2016-10-20 14:35, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-20 13:54

JM skrev:[ Bild ]
Detta är den gamla sanningen till varför en korrigering av tonkurvan behövs för erhålla ekvivalent upplevd tonkurva vid olika ljudtryck.
De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således en variabelt orak tonkurva.

JM

Programmaterialet är med största sannolikhet redan korrigerat enligt gällande tradition.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 13:57

De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således en variabelt orak tonkurva.

JM

En traditionell tonkontroll hjälper ju knappast här. Man behöver framförallt ett väl tilltaget bassystem som är ordentligt EQ:at. Beroende på volym jag spelar här hemma så kan +6dB och +10dB på cr80s vara användbara. Men oftast spelar jag på en sådan volym att jag kan lämna den i kalibrerat läge. Faktiskt till 99% i kalibrerat läge. Kalibrerar man mot den volym man brukar spela så är det ju sällan man behöver justera kurvan. Så länge man ofta lyssnar på den volymen.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-10-20 14:03

I köket används både tonkontroller och loudness knapp flitigt.
I vardagsrummet skruvar jag gärna upp basen om jag har besök. Det är trevligt att höra basen fast man har låg volym.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-20 15:08

philipbtz skrev:En traditionell tonkontroll hjälper ju knappast här. Man behöver framförallt ett väl tilltaget bassystem som är ordentligt EQ:at.

Nja, det beror ju på vilken musik man lyssnar på. I princip är det inte så väldans mycket bas under ca 50-60 Hz i majoriteten av musikutbudet. Vi som har varit med ett tag och har lyssnat mycket på 60- och 70-tals populärmusik (kanske mera det som kallas rock idag?) har nog en lite annan referens. Möjligen var det även vinylmediet som satte en spärr för hur mycket bas det fanns registrerat? Vi får även skilja på kvantitet och kvalitet. Jag förvånas över att ni med hembio ska ha så mycket bas. Jag och hela min bekantskapskrets utanför "audiofilvärlden" är också mest irriterade över dånande bas i filmsammanhang. Jo, jag undvek filmdemon på Göteborgsmässan....

Så började det även diskuteras loudnesskontroller. Har inte haft någon sådan sedan 1982 och har inte saknat den. Det står en liten Yamaha-förstärkare i garaget som har deras loudnesskontroll och den är bättre. Om man inte vill störa och spelar lite tyst och kopplar in loudness tycker jag vitsen försvinner, då stör man igen eftersom det i regel är basen som letar sig in till angränsande rum/grannar. Om man tycker sig behöva loudness för att få ett fetare ljud, tror jag något är galet i resten av anläggningen.

Flexibla tonkontroller för att framförallt justera klangen från källorna tycker jag inte man ska skämmas för. EQ för att justera anläggningens frekvensgång är i en del fall en nödvändighet, i andra fall behövs det inte. Fanns några rum på Göteborgsmässan som lät väldigt bra rakt av, var inte ens delade system.

JM

Inläggav JM » 2016-10-20 15:34

Flint skrev:

JM

Programmaterialet är med största sannolikhet redan korrigerat enligt gällande tradition.

En i programmaterialet korrigerad tonkurva kan fungera för ett i lysningspositionen givet ljudtryck. Övriga ljudtryck kommer att höras som oraka map tonkurva.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-20 15:50

PerStromgren skrev:
lennartj skrev:[ Bild ]

SFB tillbaka på sin plats i bokhyllan! :)

SFB ???
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-10-20 16:03

De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således att höra en variabelt orak tonkurva.

JM

Hur tänker du här? I verkliga livet (live) så kommer upp också uppleva dessa skillnader. Så genom att trixa för olika ljudtryck hemma, så kommer det inte låta som du upplever samma sak live.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-20 16:25

lennartj skrev:
PerStromgren skrev:
lennartj skrev:[ Bild ]

SFB tillbaka på sin plats i bokhyllan! :)

SFB ???

Sorry, NFB, menade jag (Nordisk FamiljeBok)...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 17:11

RogerGustavsson skrev:
philipbtz skrev:En traditionell tonkontroll hjälper ju knappast här. Man behöver framförallt ett väl tilltaget bassystem som är ordentligt EQ:at.

Nja, det beror ju på vilken musik man lyssnar på. I princip är det inte så väldans mycket bas under ca 50-60 Hz i majoriteten av musikutbudet. Vi som har varit med ett tag och har lyssnat mycket på 60- och 70-tals populärmusik (kanske mera det som kallas rock idag?) har nog en lite annan referens. Möjligen var det även vinylmediet som satte en spärr för hur mycket bas det fanns registrerat? Vi får även skilja på kvantitet och kvalitet. Jag förvånas över att ni med hembio ska ha så mycket bas. Jag och hela min bekantskapskrets utanför "audiofilvärlden" är också mest irriterade över dånande bas i filmsammanhang. Jo, jag undvek filmdemon på Göteborgsmässan....

Så började det även diskuteras loudnesskontroller. Har inte haft någon sådan sedan 1982 och har inte saknat den. Det står en liten Yamaha-förstärkare i garaget som har deras loudnesskontroll och den är bättre. Om man inte vill störa och spelar lite tyst och kopplar in loudness tycker jag vitsen försvinner, då stör man igen eftersom det i regel är basen som letar sig in till angränsande rum/grannar. Om man tycker sig behöva loudness för att få ett fetare ljud, tror jag något är galet i resten av anläggningen.

Flexibla tonkontroller för att framförallt justera klangen från källorna tycker jag inte man ska skämmas för. EQ för att justera anläggningens frekvensgång är i en del fall en nödvändighet, i andra fall behövs det inte. Fanns några rum på Göteborgsmässan som lät väldigt bra rakt av, var inte ens delade system.

Hade skrivit ett långt och fint svar till detta där jag förklarade hur jag tänkte men så hängde sig datorn innan jag hann trycka skicka..Min poäng var bara egentligen att för att uppfylla en sådan kurva som postades så räcker nog inte en vanlig tonkontroll för att få det jämnt och fint. Själv följer jag ingen sådan kurva.

Hur som helst är du välkommen hem till mig och lyssna på mitt system. Hade varit mycket spännande att höra din åsikt om ifall du tycker det är för basigt eller inte. Går även att ändra på 1 sekund till att spela fullregister där det bara finns bas till 50Hz ungefär. Så går det ganska lätt att höra om man saknar något. Iof skulle jag tro att du gillar 50Hz mer när basarna spelar det än med i32s fullregister..mycket jämnare och finare. Med 200ms efterklang och utan peakar i basen går det att dra på oväntat mycket innan man tycker det blir basigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-20 17:49

Kommer gärna och lyssnar vid tillfälle! Är ju numera oftare i Göteborg än tidigare. Ska ner i slutet av november men är nog totalt uppbokad av familjen då (är tyvärr ofta så).

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 19:28

RogerGustavsson skrev:Kommer gärna och lyssnar vid tillfälle! Är ju numera oftare i Göteborg än tidigare. Ska ner i slutet av november men är nog totalt uppbokad av familjen då (är tyvärr ofta så).

Har också det rätt fullbokat men det är bara att kolla av lite och då så hittar vi nog en tid.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-21 06:52

music4ever skrev:

JM

Hur tänker du här? I verkliga livet (live) så kommer upp också uppleva dessa skillnader. Så genom att trixa för olika ljudtryck hemma, så kommer det inte låta som du upplever samma sak live.

Jag reagerade på samma sätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-21 07:46

philipbtz skrev:Hade skrivit ett långt och fint svar till detta där jag förklarade hur jag tänkte men så hängde sig datorn innan jag hann trycka skicka.

Det har ju hänt oss alla, men det slog mig att det är så likt det Pierre Fermat skrev i marginalen på en bok angående ett svårlöst matematiskt problem:

Jag har ett i sanning underbart bevis för detta påstående, men marginalen är alltför trång för att rymma detsamma.

Eller som han egentligen skrev det:
Cuius rei demonstrationem mirabilem sane detexi. Hanc marginis exiguitas non caperet.

:D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 10:38

Fermat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 10:39

Morello skrev:Fermat?

Ja. Och?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-21 10:40

Morello skrev:Fermat?

Fransk matematiker. Fermats teorem har du nog hört talats om.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 10:43

Nähä? :)

Jag kommer dock inte ihåg om citatet ovan var Fermats eller någon annans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-21 10:46

Morello skrev:Nähä? :)

Ja det var Fermat som skrev det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 10:52

Almen skrev det i sitt inlägg, vilket är helt korrekt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 10:53

PerStromgren skrev:

Almen skrev det i sitt inlägg, vilket är helt korrekt.

Jaha, nu ser jag - då frågan helt irrelavant.
Jag har för övrigt skickat e-post till dig. (tror jag)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-21 11:25

sprudel skrev:
music4ever skrev:

JM

Jag reagerade på samma sätt.

Nu tror jag att ni har missuppfattat meningen med loudness-kompensering.
Live är live och det kan ju inte kompenseras och behövs inte heller.
Ett exempel är större kyrkokonserter, där skillnaden är jättestor mellan att sitta på första bänk, nästan i knät på orkestern, och hamna på allra bakersta bänkraden.
Åtminstone för en van lyssnare bidrar synintrycket till att kompensera den upplevda tonbalansen, men lyssnar man på en inspelning på låg nivå finns inget synintryck. Då kan loudness-kompensering vara på sin plats. Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 11:34

Att det låter väldigt annorlunda längst bak i en kyrka beror nog snarast på att rumsradien är ohyggligt liten, varför mängden reflekterat ljud i relation till direktljudet längst bak i en kyrka är mycket stort.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-10-21 11:54

lennartj skrev:Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.

Du har en poäng här. Själv är jag van vid att basen blir lägre vid låg volym. Inte så mycket med hänsyn till lyssningsavstånd etc utan helt enkelt för att "så är det".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 12:27

Morello skrev:Jag har för övrigt skickat e-post till dig. (tror jag)

Nej, du har skickat till faktiskt. Vi behandlar det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 12:44

PerStromgren skrev:

Aha, det såg ut som din eller kanske din sons domän. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 12:47

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.

Du har en poäng här. Själv är jag van vid att basen blir lägre vid låg volym. Inte så mycket med hänsyn till lyssningsavstånd etc utan helt enkelt för att "så är det".

/ B

Mja, alltså att fjärma sig en ljudkälla ger inte samma effekt som att sänka nivån och behålla avståndet, eftersom relationen mellan reflekterat ljud och direktljud förändras.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 12:56

Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Aha, det såg ut som din eller kanske din sons domän. :)

Det är min domän som jag lånad ut till faktiskt, så din kommentar är fullt rimlig.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi