av lennartj » 2016-10-21 11:25
sprudel skrev:music4ever skrev:JM skrev:[ Bild ]
Detta är den gamla sanningen till varför en korrigering av tonkurvan behövs för erhålla ekvivalent upplevd tonkurva vid olika ljudtryck.
De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således att höra en variabelt orak tonkurva.
JM
Hur tänker du här? I verkliga livet (live) så kommer upp också uppleva dessa skillnader. Så genom att trixa för olika ljudtryck hemma, så kommer det inte låta som du upplever samma sak live.
Jag reagerade på samma sätt.
Nu tror jag att ni har missuppfattat meningen med loudness-kompensering.
Live är live och det kan ju inte kompenseras och behövs inte heller.
Ett exempel är större kyrkokonserter, där skillnaden är jättestor mellan att sitta på första bänk, nästan i knät på orkestern, och hamna på allra bakersta bänkraden.
Åtminstone för en van lyssnare bidrar synintrycket till att kompensera den upplevda tonbalansen, men lyssnar man på en inspelning på låg nivå finns inget synintryck. Då kan loudness-kompensering vara på sin plats. Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]